ایران خودروتجربه و آزمایشهفته نامه

آزمایش رانندگی با سمند توسط نشریهٔ بریتانیایی کار مگزین

سمند برای ما ایرانیان خودروی کاملاً آشنا و شناخته‌شده‌ای است و بسیاری از ما تجربهٔ رانندگی با آن‌را داشته‌ایم؛ بنابراین آزمایش رانندگی با این خودرو نمی‌تواند مطلب چندان جذابی باشد؛ اما چندی پیش یک دستگاه سمند به نحوی توسط تلویزیون من‌وتو به بریتانیا منتقل شده و توسط نشریهٔ کار مگزین مورد آزمایش قرار گرفت. حال به‌تازگی گزارش این آزمایش در وب‌سایت این نشریه منتشر شده است. به همین دلیل، چون آزمایش رانندگی با یک خودروی سالخوردهٔ ایرانی توسط مرجع معتبری چون کار مگزین در سال ۲۰۱۸ می‌تواند جالب باشد، تصمیم گرفتیم برگردان فارسی گزارش آزمایش رانندگی کار مگزین با سمند را آماده و منتشر نماییم؛ بنابراین در ادامه خواهیم فهمید که نظر و امتیاز نشریه‌ای که جدیدترین و برترین خودروهای روز دنیا را مورد آزمایش می‌دهد در رابطه با سمند که عنوان خودروی ملی ایران را یدک می‌کشد چیست.

خودرویی که امروز به رانندگی با آن پرداخته‌ایم ایکو سمند نام دارد (Ikco مخفف ایران‌خودرو). خودرویی که اگر به ایران سفر کنید تعداد زیادی از آن‌را در کنار پژوهای دههٔ ۹۰ و تالبوت‌های دههٔ ۸۰ (منظور نگارنده پیکان است) خواهید دید. سمند به‌عنوان خودروی ملی ایران شناخته می‌شود اما در کشورهای مختلفی ساخته می‌شود و در تعدادی از کشورهای درحال‌توسعه نیز فروخته می‌شود. حال ما با کمک تلویزیون من‌وتو که خواهان بررسی شرایط حمل‌ونقل و تردد خانواده‌های متوسط در تهران است، با این خودرو به رانندگی پرداخته‌ایم. ما ولی بیشتر علاقه داشتیم بفهمیم که خودروهای ساخت شرکت‌هایی غیر از خودروسازان آشنای اروپایی چگونه هستند.

چرا قبلاً نمونه‌ای از این خودرو را ندیده‌ایم؟

خودروهای ایرانی در اروپای غربی فروخته نمی‌شوند اما ایران با وجود مشکلات ناشی از انقلاب، تحریم‌ها و…، در صادرات خودرو به اروپای شرقی با ترکیه که بزرگ‌ترین صادرکنندهٔ خودرو به این منطقه است رقابت دارد. پیشینهٔ صنعت خودروسازی در ایران اما به بیش از نیم‌قرن پیش بازمی‌گردد. البته هنگامی‌که در اواخر دههٔ ۷۰ میلادی حکومت شاه سرنگون شد و دوران جمهوری اسلامی آغاز گردید، رکود گسترده‌ای بر صنعت خودروسازی ایران سایه افکند؛ اما چند سال بعد صنعت خودروسازی ایران دوباره احیا شده و رشد نمود تا جایی که در سال‌های اوج این صنعت، در ایران بیش از یک‌میلیون دستگاه خودرو و کامیون به تولید می‌رسید که البته این تولید اغلب با مشارکت شرکت‌های خارجی مانند پژو و رنو همراه بود.

چندین دهه است که بخش عمده‌ای از بازار خودروی ایران در اختیار دو شرکت خودروسازی اصلی این کشور بنام‌های سایپا (تأسیس در ۱۹۶۵) و شرکت بزرگ‌تر ایران‌خودرو (تأسیس در ۱۹۶۲) که با نام ایکو شناخته می‌شود قرار دارد. ایکو کار خود را با تولید خودرویی بنام پیکان آغاز کرد که در اصل همان هیلمن هانتر بود. سپس از سال ۲۰۰۳ سمند به‌عنوان جانشین پیکان به بازار آمد. این خودرو بر اساس پژو ۴۰۵ ساخته شده و حتی نمونهٔ مورد آزمایش ما به پیشرانهٔ پژو هم مجهز است اما بخش زیادی از سمند کار خود ایکو است.

رانندگی

پس از رانندگی با سمند، به نظر می‌رسد به‌عنوان‌مثال یک فولکس‌واگن گلف مدل ۲۰۱۸ از یک سیارهٔ دیگر آمده است! اگر با شتاب وارد پیچ‌ها شوید خودرو به‌راحتی منحرف می‌شود؛ بنابراین سمند در این قسمت ناامیدکننده است درحالی‌که تعویض دنده‌ها نیز چندان خوب صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر اما باید توجه داشت که این خودرو برای منطقه‌ای ساخته شده که عمدهٔ جاده‌های آن بسیار وحشتناک هستند یعنی جاده‌های خاکی و مسیرهایی با آسفالت بسیار خراب و پردست‌انداز. به همین دلیل تعلیق نرم و بلند و ارتفاع زیاد از سطح زمین نه‌تنها ایراد نیست بلکه نکتهٔ مثبتی محسوب می‌شود.

سمند مورد آزمایش ما به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ساخت پژو مجهز است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد (سمندی که توسط کار مگزین مورد آزمایش قرار گرفته از نمونه‌های صادراتی بوده و به همین دلیل از پیشرانهٔ TU5 استفاده می‌کند). هرچند این موتور خصوصاً برای سدان سنگینی چون سمند توان کمی دارد اما قدرت خالص و یکنواختی را ارائه می‌کند و عملکرد آن مطلوب‌تر از پیشرانه‌های بسیار کوچکی است که برای کار با حداکثر توان خود در شرایط عملیاتی تنظیم شده‌اند.

داخل کابین

اگر شما انتظار وجود سیستم‌های کمک‌رانندهٔ الکترونیکی فراوان، سیستم Synchromes در گیربکس و کمک‌فنرهای پیشرفته را در خودرو دارید، سمند انتخاب کاملاً اشتباهی خواهد بود؛ اما کابین این سدان ایرانی کاملاً بزرگ و جادار بوده، متریال نسبتاً مناسبی در آن به کار رفته و سادگی لذت‌بخشی دارد. البته این به معنای پیشرفته بودن کابین سمند نیست چراکه در اینجا حتی از نمایشگر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم خبری نیست؛ اما این امر موجب تمرکز بیشتر روی قسمت‌های ضروری مثل غربیلک فرمان، پدال ترمز، پدال گاز، کلاچ و تعویض دنده می‌شود. البته در سمند هیچ‌کدام از این کنترل‌کننده‌ها دقیق عمل نمی‌کنند که این موضوع می‌تواند در شرایط اضطراری به یک بحران تبدیل شود.

در کابین سمند ترکیبی از پلاستیک خشک، پارچهٔ نرم و تریم طرح چوب بکار رفته است که در کل برای چنین خودرویی مناسب به نظر می‌رسد. در اینجا اما بجای دکمهٔ استارت، خودرو با چرخاندن سوئیچ روشن می‌شود و بجای دکمهٔ ترمز پارک باید اهرم ترمزدستی را بالا کشید. در میانهٔ داشبورد هم یک رادیو با پخش CD و یک سیستم هشدار بزرگ با صفحه‌کلید به چشم می‌خورد.

نتیجه

من از رانندگی با سمند لذت بردم و خیلی از ویژگی‌های آن‌را تحسین می‌کنم. البته من قصد ندارم در صنعت خودروسازی به عصر حجر سفر کنم. مطمئناً پیشرفت‌هایی که در خودروهای ساخت کشورهای جهان اول صورت گرفته بسیار ارزشمند است و مثلاً یک گلف ۲۰۱۸ بدون شک خودرویی عالی است. این روزها تجهیزاتی مانند ترمز خودکار، سیستم کنترل کشش و کروز کنترل فعال به ویژگی‌های نسبتاً معمولی در خودروها تبدیل شده‌اند اما وقتی زمان را به حدود بیست سال قبل بازگردانیم، یعنی زمانی که سمند تازه معرفی شده بود، این خودروی ایرانی حتی در بریتانیا هم مدرن به نظر می‌رسید و امکان حمل‌ونقلی راحت، قابل‌اعتماد و ایمن را برای خانواده‌ها فراهم می‌کرد.

البته طی آزمایش ما نقص‌های زیادی در سمند دیده شد که برخی از آن‌ها به‌راحتی قابل برطرف کردن هستند اما بسیاری از آن‌ها به ساخت این سدان ایرانی بر اساس خودرویی قدیمی و همین‌طور لزوم پایین نگه‌داشتن قیمت و هزینه‌های نگهداری آن بازمی‌گردد. همچنین سمند در آزمون‌های تصادف یورو انکپ نیز عملکرد خوبی نداشت اما توانست از آزمون‌های آلایندگی موفق بیرون آید. از طرف دیگر طی سال‌های اخیر در ایران، خودروهای جدیدتر و مدرن‌تری ساخته شده و صنعت خودروسازی این کشور به سرمایه‌گذاری مشترک در بخش تحقیق و توسعهٔ محصولات ادامه داده است. به‌عنوان‌مثال شرکت پینین‌فارینا در توسعهٔ برخی از خودروهای جدید ایرانی مشارکت خواهد داشت و همچنین بر خودروسازان ایرانی فشار زیادی برای بهبود ایمنی در تصادفات و همین‌طور آلایندگی محصولاتشان وارد شده است.


بااین‌حال آیا ممکن است در آینده‌ای نزدیک ما در اروپا خودروهای ایرانی را بخریم؟ احتمالاً نه اما این غیرممکن نیست زیرا ایکو هم می‌تواند راه داچیا را طی کند و با مشارکت با شرکت‌های خودروسازی بزرگ و معتبر اروپایی در بخش‌های پایینی بازار خودروی اروپا حضور پیدا کند یعنی جایی که تقاضای بکر و دست‌نخورده‌ای برای خودروهایی با قیمت مقرون‌به‌صرفه وجود دارد.

امتیازات

هندلینگ ۳ از ۵
عملکرد ۲ از ۵
قابلیت استفاده ۴ از ۵
راحتی ۳ از ۵
امتیاز کلی ۳ از ۵

 

مشخصات فنی

Ikco Samand 2018

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۰۵ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۶ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۲۲۰ کیلوگرم

 

 

منبع: CarMagazine

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۵ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    ?????

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ژان وال ژان

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (166 ديدگاه)

      به نظر من نسبت قیمت واقعی به قیمت بازار واسه تمام‌ خودروهای داخلی زیر یک هست
      با این وجود بیشترین ارزش رو نسبت به پول پرداختی همین سمند داره هر چند که بازم خییییلللییی گرونه

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

        ۶ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        موافقم. تنها ماشین صفر کیلومتر بازار ایران که میشه تا حدودی قیمتش رو توجیه کرد، همین سمنده. کیفیت متریال داشبوردش از دنای ۶۵ میلیونی به مراتب بهتره، پلاستیک نرم در برابر پلاستیک خشک؛ وقتیم با هردوشون رانندگی کنی، LX حس امنیت جانی بیشتری به سرنشین میده. در واقع از نظر من تو بازار ایران بین بد، بدتر و خیلی بدتر، سمند بده.

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Maximus

          ۶ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (325 ديدگاه)

          بله سمند کلا ارزون تر از باقی ماشین های ایرانخودروئه
          سال های دهه ۸۰ سمند همیشه حتی ارزون تر از ۴۰۵ بود روزایی رو یادمه که سمند ۱۰ تومن بود ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۹/۵ و ۴۰۵ هم ۱۲ میلیون قیمت داشت

          موافقم 1
          مخالفم 0
    2. s.h

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (712 ديدگاه)

      من مستندشو دیدم تا اونجایی که یادم میاد اونا چیزای دیگه ای میگفتند فکر نکنم ذره ای تعریم توش بود شما با این حال بردینش بالا

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۶ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1433 ديدگاه)

        توی همون کارشناسی قیمت گذاشتن روی سمند ۵۰۰ دلار
        معلومه که در حد ۵۰۰ دلار خوبه

        موافقم 2
        مخالفم 0
      2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

        ۶ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        اونا نسبت به خودروهای روز دنیا سمند رو قضاوت کردن، نه در مقایسه با بقیه تولیدات داخلی ایران. من نمیگم سمند عالیه، میگم نسبت به بقیه محصولات وطنی، قابل تحمل‌تره از بعضی جهات، از جمله کیفیت مواد به کار رفته در ساخت قطعات داخلی به خصوص داشبورد، طراحی داخلی و خارجی، سیستم تعلیق، راحتی صندلی‌ها، چسبندگی، فضای پا، قیمت. . .

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. s.h

          ۷ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (712 ديدگاه)

          دوست عزیز پدال رو میگم نه شما نطز شما کاملا محترم هست وشاید حاصل تجربه

          موافقم 2
          مخالفم 0
    3. M

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (18 ديدگاه)

      این یارو وگروهش چقدر……
      لیاقتش اینه که تبعیدش کنن ایران

      موافقم 3
      مخالفم 0
  2. Rezas4

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (143 ديدگاه)

    اگر از اون موقع تا حالا مثل آدم بجای دزدی کمی هم پیشرفت به ماشین ها داده بودن جای رنو و پژو رو گرفته بودیم(با توجه به حرفه بررسی کننده که میگه بیست سال پیش خیلی ماشین خوبی بود نسبت به ان زمان)
    بالاخره درست میشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. احسان

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (57 ديدگاه)

      دوست عزیز کلا سمند بر پایه پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده که اونم واسه سی سال پیش بوده، اونوقت چطوری بیست سال پیش خوب به حساب میومد و میتونست جای پژو رو بگیره؟!

      موافقم 1
      مخالفم 1
  3. دانیال

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (594 ديدگاه)

    با ستون A خودروی ملی ما مشکلی نداشتی داداش؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. امیر رضا

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (92 ديدگاه)

    سمند اوایل تولیدش یعنی سال 81 به بعد واقعا ماشین خوبی بود…
    تقریبا هم رده با رقباش محسوب میشد ولی الان به دلیل عدم استفاده از سیستم های الکترونیکی پیشرفته عقب مونده…تغییرات خاصی هم تو طراحیش داده نمیشه….چراغ و داشبورد و …
    ولی بازم امتیاز خوبی آورده!!!!!!

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. سامان اذری

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      من 7 سال سمند داشتم.مدل 82 بود
      تمیز بود دومین مالکش من بودم تو این 7 سال موتورشم باز نکردم خیلی خیلی راضی بودم
      تنها عقده ای که تو زندگیم ندارم این بود که درست بعد این که گواهیناممو گرفتم با پول خودم ماشین خریدم و کلی باهاش خاطره دارم
      من راضی بودم ولی شنیدم جدیدا خیلی اذیت میکنن
      الانم که تو ترکیه هستم سمند رو چندتایی دیدم که اون موقع صادر کرده بودن به ترکیه
      الانم خیلی دلم برا ایران تنگ شده
      خیلی
      به امید ازادی وطنمون

      موافقم 6
      مخالفم 1
    2. سروش

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (176 ديدگاه)

      داداش تو چراغ و داشبورد و غیره تغییر ایجاد کردن ولی اسمشو دنا گذاشتن واسه سرکیسه کردن ملت

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. سیامک

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (32 ديدگاه)

    یه جا میگه:
    یعنی زمانی که سمند تازه معرفی شده بود، این خودروی ایرانی حتی در بریتانیا هم مدرن به نظر می‌رسید.
    در بد بودن سمند در حال حاضر هیچ شکی نیست ولی واقعا اون سالی ایران سمند رو زد کیا ریو رو میزد که با وجود قیمت نسبتا برابر توی ایران اکثرا سمند رو انتخاب میکردن.
    اگر که خودروساز های ما مدیریت درستی داشتن و با خودروساز های بزرگ میتونستن ارتباط داشته باشن، امروز شاید ایرانخودرو میتونست در حد کیا باشه.
    ولی سیاستی که خودروساز های ما پیش گرفتن این نبود که بتونن پیشرفت کنن، بلکه این بود که با یه نوع دیکتاتوری منحصربه فرد خودروهای قدیمی و بسیار بی کیفیت رو به اجبار به ما بدن.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. وحید

      ۷ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (36 ديدگاه)

      بله دقیقا حرف شما درسته
      همه چی تو کشور ما مقطعی هستش، مدیرا نشستن حساب کتاب کردن، گفتن یکبار پول تحقیق و توسعه و طراحی میدیم ، 20 30 سال ازش بهره برداری میکنیم تا بالاخره صدای یکی در بیاد
      اگه با همون فرمون پیشرفت میکردند الان بعد از 16 سال از تولید سمند حداقل 3 نسل عوض کرده بود این ماشین…. نه اینکه هر 5 6 سال یک فیس لیفت نصفه نیمه بدن بیرون!
      اما افسوس که مدیریت دولتی تو ایران همیشه همین بوده و خواهد بود
      مدیران دولتیمون فقط فکر سودآوری کوتاه مدت هستند و نهایتا تو دوران مدیریتشون بتونن پاداش و سفر و مزایا واسه خودشون جور کنند
      نتیجه این شده که میبینید و هیچوقت هم درست نمیشه تا زمانی که سیستم خصوصی بشه و 4 تا سهامدار درست حسابی ازینا حساب کشی بکنند

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. محسن

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (148 ديدگاه)

    خوبه پراید بررسی نکردن ? وگرنه آبروی ما به کل در سطح بین المللی می رفت.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مرصاد

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (96 ديدگاه)

      همین الانم فک نکنم آبرویی مونده باشه ?

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. جلال

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (585 ديدگاه)

    خداوندا
    هرچه زودتر ایرانخودرو و سایپا را نابود برما….
    الهی آمین

    موافقم 3
    مخالفم 0
  8. شاهین

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (4499 ديدگاه)

    فکر کنم خوشبین ترین ادم بریتانیا سمند رو بررسی کرده.
    شاید هم قبل تست گفتن بضاعت ما در همین حده مراعات حالمونو بکن!

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. Genius

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1232 ديدگاه)

      آخه مصیبت اصلی اینجاست حتی همین سمند هم واقعا مال ایران نیست؛کانسپت بدنه اش که از طرح های شکست خورده دهه های قبل ب.ام.و آلمان اقتباس شده موتور و گیرباکس هم که کار پژوی فرانسه است تنها قسمت ایرانی داستان فقط همون آرم کله اسب روی جلوپنجره است!

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. فاتحه...!

        ۶ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (3 ديدگاه)

        عزیز من… آخه اونم از روی آرم کمپانی چینی ” بائوجون ” کپی کردن!!!!! ینی تا این حد!

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

          ۶ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (3019 ديدگاه)

          سمند هفت سالش بود که بائوجون تاسیس شد.

          موافقم 3
          مخالفم 0
        2. morteza

          ۶ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (279 ديدگاه)

          راست گفتی

          موافقم 1
          مخالفم 0
        3. datsun

          ۶ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (3431 ديدگاه)

          پلتفرم سمند همون پلتفرم ۴۰۵ که ایران خودرو از پژو خریداری کرده

          موافقم 1
          مخالفم 0
    2. علی

      ۷ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (203 ديدگاه)

      ولی با اینحال بازم چیزی از ارزش های سمند کم نمیشه D=

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. Amirferrari

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (352 ديدگاه)

    این آقا از خودشونه،کم مونده بود سمند رو با مرسدس بنز s63 مقایسه کنه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Hosain L

      ۱۳ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (2 ديدگاه)

      شما هم از اونایی هستی که هر کی مخالف نظرت حرف بزنه برچسب “از خودشون” میچسبونی بهش…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. Genius

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    جمع بندی نهائی عالی بود اونجایی که میگه سمند شاید 20 سال پیش خودروی قابل قبولی بوده اما امروز در سال 2018 میلادی و عصر شلیک موشک های فضاپیمای چندبار مصرف تملک یک دستگاه سمند بیشتر به سفر در تاریخ میماند! ولی چه میشه کرد که در ایران همه چیز لحظه ای در حال گران شدن است الا ارزش زمان و جان آدمیزاد پس ما مجبوریم سمند بزک شده ای بنام دنا که از لحاظ تکنولوژی متعلق به دوران پژو 405 است را 500/000/000 ریال وجه رایج مملکتی خریداری کنیم!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. NAVID۰۰۹۸

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    عجب
    بدون شرح …
    تولیدش تا ۵۰ سال دیگه تضمین شد دوباره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. پرسپولیس

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (260 ديدگاه)

    الان دست کیه کجاست چه سرنوشتی داره رفته بازیافت چه استفاده ای ازش میکنند …؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir Machine

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      تو برنامهۀ رپرتاژ من‌وتو نشون داد دیگه
      بعد از انجام آزمایش رانندگی و تست‌های آلایندگی، بردنش به مرکز آزمایش‌های تصادف یورو انکپ. اونجا باهاش آزمایش تصادف از جلو انجام دادن که تا ستون وسط جمع شد. کلاً داغون شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Aston martin

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      داداش تصادف کرد اونجا :)) بردن دفنش کردن تو بهشت مایکل . چهلمشم ماه قبل بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. امیر

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (392 ديدگاه)

    ۲۰۶ وسمندوپارس زمانی که توبازار اومدن به نسبت مدرن خوش قیافه وتنه به تنه اروپا وامریکا بود با استناد به این حرف که اگر سمند ۱۸سال پیش تو انگلیس بود پیشرفته بحساب میامد اما درجا زدیم وبخاطر سود هیچ تغییری ندادیم وگند زدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سودازده

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (4 ديدگاه)

      تغییر کردیم…چطور نمیبینی؟!چطور این همه پسرفت رو در کیفیت،و پیشرفت رو در قیمت نمیبینی؟!
      هرکی سفر در زمان به سمت عقب رو قبول نداره
      یه نگاه به کیفیت سمند الان با سمند20سال پیش کنه!

      جل الخالق! هرچی سال ها بیشتر میگذرن ما بیشتر به گذشته برمیگردیم!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. behroozty

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یکی نیست به این نگارنده بگه حاجی چی میزنی ؟ ساقیت کیه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. MjM

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (718 ديدگاه)

    به قول وزیر صنعت سابق!( نعمت زاده) : من خودم یه سمند دارم که چند ساله کار می کنه و مشکلی نداشته ( اشاره به اینکه گفته بود خودروهای ما مشکلی ندارن!!)
    با این حساب بنز هم باید خودروهای دهه 40 خودشو همچنان تولید میکرد و میگفت هیچ مشکلی ندارن!
    هرچند اگه این کارم میکردن واقعا درست میگفتن چون اونا بنزن!
    در هر صورت به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Kian70

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    قبول کنیم که کشور جهان سومی هستیم
    تو جهان سوم نه عدالت هست نه آزادی بیان نه انصاف نه …
    البته کشور ما پر از آدم های با استعداده که یا فراریشون میدن یا تباه میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۹ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (2 ديدگاه)

      آی گفتی، یکیش خودم…
      با کارشناسی ارشد مکانیک شریف و سه سال سابقه کار کار پیدا نمیکنم، تو فارکس ترید میکنم! :(

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. ایلیا

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (731 ديدگاه)

    واقعا برای بیست سال پیش ماشین خوب و قابل قبولی بوده. مخصوصا که نمونه های چندین سال پیش بمراتب با کیفیت ترن، ولی چه کنیم که زندگی ما رو به اجبار در همون بیست سال پیش متوقف کردن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. حاجی

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (9 ديدگاه)

    هیچ کشوری سرعت بروزرسانی مارو نداره خداییش
    فقط فرقش اینه ما تو افزایش قیمت سریع ترینیم اونا تو تکنولوژی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Elmiraj

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    یعنی این آقا ماشین هایی همچون مرسدس S65 ، بی ام دبلیو سری ۷ ، کادیلاک Ct6 ، جگوار XJ و آئودی A8 را رونده که به سمند نمره ۳ از ۵ داده …؟!!!
    .
    ما که سر در نیاوردیم ؛؛؛؛؛؛؛؛

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. محمد

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بله داداش ۲۰سال پیش خوب بودای کاش این مدیران به درد نخورگم گور می شدند وادمهای مدیردرکاربودند
    درسال ۱۹۸۸پژو۴۰۵بهترین اتومبیل اروپابوددوستان اینهمه پیشرفت درچندسال اخیربوده که خودروسازی ایران درخواب بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. سروش

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (176 ديدگاه)

    منم اگه بعد ی عمر بنز و ائودی راندن و امتحان لامبو و فراری مینشستم پشت سمند احساس نوستالژیک و خوبی بهم دست میداد. باید ماشین رو بهش بدی تا ی سال ازش استفاده کنه بعد نظرشو بپرسی

    موافقم 0
    مخالفم 1
  22. مسعود

    ۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (52 ديدگاه)

    خخخخخ نمره ۳ از ۵

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. مسعود

    ۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (52 ديدگاه)

    بیست سال پیش مگه سمند tu5 تولید میشد؟ اینم نمونه صادراتی بوده. نمونه های داخلی رو یه مدت رینگ هاشون رو هم برمیداشتن با لاستیک خشک و ارزون که واسه تراکتور بود تحویل میدادن

    موافقم 0
    مخالفم 1
  24. احمد

    ۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (25 ديدگاه)

    نوشته” Ikco Samand 2018 ”
    یعنی این 2018 منو زابه راه کرده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. یاس ی

    ۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    مسعود جان بیست سال پیش نه ولی حدود 12 یا 13 سال قبل یکی دو سال سمند با موتور 206 تولید میشد، ولی متاسفانه ایراد برقی زیاد داشتن و گشتاور موتورکه توی دور موتوربا لا به حداکثرش میرسید جوابگوی وزن بالای سمند نبود، ازش استقبال نشد و خودشون هم به مشکل تامین اینهمه موتور 206 برخوردند و جمع شد. چندتایی دیده بودم ازش، ولی واقعا زمان خودش نسبت به هم رده های خودش در ایران ماشین بهتری بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسعود

      ۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (52 ديدگاه)

      ارادت شما درست میگین
      ولی منظورم این قسمت متن بود داداش
      (( این روزها تجهیزاتی مانند ترمز خودکار، سیستم کنترل کشش و کروز کنترل فعال به ویژگی‌های نسبتاً معمولی در خودروها تبدیل شده‌اند اما وقتی زمان را به حدود بیست سال قبل بازگردانیم، یعنی زمانی که سمند تازه معرفی شده بود))

      موافقم 0
      مخالفم 0
  26. حسن

    ۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من سمند بقدر قیمش از تمام رقباش بالاست من خودم از سال 88 سمند موتور tu5 دارم واقعا موتورش عالیه و مثل پراید سوخت مصرف میکنه و از لحاظ بدنه و ایمنی و جاده نه داخل شهر عالی حساب میشه و اگه یکم سلیقه نشون بدین عالیه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  27. حمیدرضا

    ۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    بعیده ما بتونیم مثل داچیا پیش بریم چون نه حاضریم با شرکتای اروپایی شراکت کنیم نه اونا حاضرن با ما شراکت کنن

    موافقم 0
    مخالفم 1
  28. Elyas

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (8 ديدگاه)

    اشغال به تمامه معنا الانم با موتور ملی اومده افتضاحه تو 5000 گشتاور تولید میکنه?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. Hosain L

    ۱۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خب به قول خودشون واسه 20 سال پیشه حداقل یکی از مشتقات جدید سمند (دنا پلاس توربو یا سورن توربو) رو تست میکردن حداقل کمتر آبرومون میرفت! البته بازم دمشون گرم که مثل عده ای هموطن که همش سیاه نمایی مطلق میکنن نبودن! (بگذریم که اصلا هدف شبکه ایران ستیز من و تو از بردن محصولی قدیمی سیاه نمایی بوده طبق معمول)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  30. سالار

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با همه این اوصاف سمند هرچی هست بازم نسبت به همه ماشینهای تولید داخلی برتری داره.اینو همه هم میدونن فقط نمیخوان گردن بگیرن..

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا