حاشیه جدید قیمت‌های ایران‌خودرو

دنیای اقتصاد: پس از گروه خودروسازی سایپا، ایران‌خودرو نیز قیمت جدید محصولات خود مطابق با فرمول حاشیه بازار (تعیین قیمت خودروها پنج درصد زیر نرخ بازار) را اعلام کرد تا فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی پس از سال‌ها، کاهش یافته و به سمت صفر میل کند. با توجه به اجرای سیاست جدید دولت در قیمت‌گذاری، بازار خودروهای داخلی در مسیر تک‌نرخی شدن قرار گرفته و اگر خودروسازان بتوانند تیراژ را افزایش دهند، امکان کاهش قیمت وجود دارد.


اتفاق دیگری که در پس آزادسازی قیمت خودرو رخ داده، بالا آمدن کف قیمت‌ها در بازار است، به‌نحوی که در حال‌حاضر دیگر هیچ خودروی زیر ۳۳ میلیون تومانی وجود ندارد. به عبارتی کف قیمت در بازار خودرو کشور با جهشی حدودا ۱۲ میلیون تومانی (آن هم در عرض یک هفته) به ۳۳ میلیون تومان رسیده است. این کف قیمت به پراید سایپا مربوط می‌شود، حال آنکه مرور قیمت‌های جدید ایران‌خودرو نشان می‌دهد حداقل قیمت محصولات این شرکت ۳۷ میلیون تومان (برای وانت آریسان) است. البته اگر ملاک را محصولات سواری ایران‌خودرو در نظر بگیریم، کف قیمت در ایران‌خودرو به ۵۳ میلیون تومان می‌رسد.

خودروی دنا
اعلام قیمت‌های جدید اما بعد از آن انجام شد که دولت پس از چند ماه بررسی و سبک و سنگین کردن، بالاخره رای به قیمت‌گذاری در حاشیه بازار داد. طبق تصمیم دولت، خودروسازان مجاز شدند برای محصولات پیش‌فروشی خود با موعد تحویل ابتدای شهریور امسال تا پایان دی، افزایش قیمت ۳۰ درصدی را اعمال و از اول بهمن نیز قیمت‌گذاری در حاشیه بازار را در دستور کار قرار دهند. ابتدا این سایپایی‌ها بودند که قیمت محصولات خود را مطابق با فرمول جدید اعلام کردند و در پی این اقدام، پراید به‌عنوان ارزان‌ترین محصول خودروسازی کشور تبدیل به خودرویی حداقل ۳۳ میلیون تومانی شد.

هایما S7 توربو
در نهایت ایران‌خودرو نیز لیست قیمت محصولاتش را به‌روز کرد تا مشتریان و ثبت‌نام‌کنندگان هر دو خودروساز بزرگ داخلی پس از چند ماه سرگردانی، تکلیف خود را بدانند. طبق تصمیم ستاد تنظیم بازار، هر خودرویی که از ابتدای بهمن پیش‌فروش می‌شود یا موعد تحویل آن، بهمن به بعد است، با قیمت حاشیه بازار محاسبه و تحویل مشتریان خواهد شد. این قاعده البته شامل پیش‌فروش‌های قطعی نمی‌شود و خودروسازان موظف هستند محصولات ثبت‌نام قطعی خود را با همان قیمت مندرج در قرارداد تحویل دهند.

نکته‌ای که این وسط ابهام دارد، چگونگی محاسبه قیمت خودروهای تاخیری است. منظور از تاخیری‌ها، خودروهایی هستند که موعد تحویل آنها گذشته است و ثبت‌نام‌کنندگانشان معتقدند این محصولات نباید شامل افزایش قیمت شوند. در واقع حرف آنها این است که چون خودروسازان در تحویل تاخیر داشته‌اند، باید قیمت محصولات موردنظر را مطابق روز موعد تحویل، تعیین کنند. حال باید منتظر ماند و دید خودروسازان چه سیاستی را در قبال این محصولات در نظر خواهند گرفت و ملاک قیمت‌گذاری را «روز تحویل» لحاظ می‌کنند یا «روز موعد تحویل.»


اما با توجه به اعمال سیاست قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار، انتظار می‌رود نقدینگی قابل‌توجهی به‌تدریج نصیب خودروسازان شود و از آن‌سو دولت نیز قصد دارد حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان پول در اختیار زنجیره خودروسازی قرار دهد. با توجه به این دو اتفاق، انتظارها از خودروسازان برای افزایش تیراژ بالا رفته است و اگر این اتفاق رخ دهد، امکان کاهش قیمت وجود دارد. البته خودروسازان تعهدات عقب‌افتاده زیادی دارند و بعید به‌نظر می‌رسد به این زودی‌ها توان تنظیم بازار را داشته باشند. مجموعه مشکلات داخلی و خارجی به‌خصوص تحریم‌های سفت و سخت آمریکا، ابتکار عمل را از خودروسازان کشور گرفته، چه آنکه روند تامین مواد اولیه و قطعات از خارج مختل شده است.

بسیاری از شرکت‌هایی که خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی گمان می‌کردند در تحریم‌های جدید امکان همکاری با آنها ادامه خواهد داشت، روابط خود را قطع کرده‌اند، حتی چینی‌های همیشه حاضر و آماده. مشکل بزرگ این است که امکان نقل و انتقال پول بسیار سخت و حتی در مواردی ناممکن شده است و خودروسازان و قطعه‌سازان مجبورند با کلی دردسر و هزینه و پس از دور زدن چند کشور، قطعات و مواد اولیه‌شان را تامین کنند.


در داخل نیز مشکلات نقدینگی و کمبود ارز، فشار سنگینی به زنجیره خودروسازی کشور وارد آورده است. خودروسازان با انبوهی از زیان انباشته و بدهی مواجهند و در این بین، مطالبات عقب‌افتاده قطعه‌سازان که بین ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان از حجم بدهی صنعت خودرو را تشکیل می‌دهد، روند تامین قطعات داخلی را مختل کرده است. شرایط به شکلی است که خودروسازان نمی‌توانند پول قطعه‌سازها را سر وقت بدهند و به‌تبع آن، واحدهای قطعه‌سازی نیز امکان تولید و تامین قطعات مطابق با نیاز صنعت خودرو را ندارند.


نتیجه این اتفاقات، کاهش شدید تیراژ است که یک نمونه از آن، به افت ۷۲ درصدی تولید خودرو در آذر امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته مربوط می‌شود. هرچند هنوز آمار تولید دی‌ماه خودروسازان اعلام نشده و مشخص نیست تیراژ در این ماه چه روندی را در پیش گرفته است، با این حال بعید به‌نظر می‌رسد تحول قابل‌توجهی رخ داده باشد، چون نشانی از بهبود شرایط دیده نمی‌شود. هرچه هست، اوضاع کلی صنعت خودرو نشانی از رشد تیراژ ندارد و بنابراین فعلا نمی‌توان انتظار کاهش قیمت داشت. تا وقتی تیراژ در حدی قابل‌توجه بالا نرود و عرضه و تقاضا متناسب با یکدیگر نشوند، نمی‌توان منحنی قیمت خودروها را نزولی کرد و هیچ بعید نیست با تداوم وضع فعلی، افزایش قیمت بیشتری گریبان بازار خودروی کشور را بگیرد.

  • قیمت حاشیه بازار محصولات ایران‌خودرو

وانت آریسان ایران خودرو
اما ایران‌خودرویی‌ها با توجه به اعمال سیاست قیمت‌گذاری در حاشیه بازار، دیگر محصولی کمتر از ۳۷ میلیون تومان ندارند. طبق لیست اعلامی، قیمت وانت آریسان با توجه به فرمول حاشیه بازار، به ۳۷ میلیون تومان رسیده و این خودرو ارزان‌ترین محصول ایران‌خودرو محسوب می‌شود. در بین محصولات سواری اما کمترین قیمت به پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس مربوط می‌شود که ۵۳ میلیون تومان است. ایران‌خودرویی‌ها البته قیمت مدل دوگانه سوز ۴۰۵ را یک و نیم میلیون تومان بالاتر در نظر گرفته‌اند و این محصول در حال‌حاضر ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. در خانواده پژو ۲۰۶ نیز قیمت تیپ ۲ به ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و برای تیپ ۵ آن نیز باید ۶۷ میلیون تومان هزینه کرد.


ایران‌خودرو همچنین برای پژو ۲۰۷ دنده‌ای و اتومات نیز به ترتیب قیمت ۸۴ میلیون تومان و ۱۰۶ میلیون تومان را در نظر گرفته است. در خانواده پژوپارس نیز قیمت مدل سال و بنزینی این محصول به ۶۶ میلیون تومان افزایش یافته و برای پارس سال دوگانه‌سوز هم باید ۶۸ میلیون تومان هزینه کرد. پارس در مدل فول (ال‌ایکس اتوماتیک) نیز از این پس قیمتی برابر با ۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. ایران‌خودرو اما قیمت سمند را در مدل EF۷ فول به ۶۱ میلیون تومان افزایش داده و سورن ELX هم ۸۰ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. در خانواده تندر نیز ایران‌خودرو برای مدل E۲ قیمت ۷۹ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان را در نظر گرفته و تندر پلاس اتومات هم ۱۰۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان قیمت دارد.


سری هم به رانا بزنیم، خودرویی که جزو کم‌تیراژهای ایران‌خودرو به‌شمار می‌رود. این محصول با توجه به فرمول حاشیه بازار، قیمتی برابر با ۵۷ میلیون تومان پیدا کرده است. در مورد دنا نیز ایران‌خودرویی‌ها قیمت مدل معمولی این محصول را ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته‌اند، اما برای مدل پلاس فول دنا باید ۱۰۹ میلیون تومان هزینه کرد. در نهایت قیمت سوزوکی گرندویتارا فول نیز به ۲۷۸ میلیون تومان افزایش یافته و هایما S۷ هم ۱۸۳ میلیون تومان است.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

13 دیدگاه

  1. علی
    سوابق: (477 دیدگاه) ,

    والا اگه با این قیمتا بفروشن میخرم خیلی از ماشین های این لیست پول سه تا آیفون x هم نیستن وقتی همه چیز 200 /300 درصد رفته بالا اینا که 50 درصد رفته رو قیمتشون خیلی هم بد نیست اتفاقا با توجه به تورم و کاهش ارزش پول ارزونتر هم شدن

    پاسخ
    1. حمید
      سوابق: (1401 دیدگاه) ,

      سلام شوخی میکنی
      الان همه جا دارند هیبرید میسازند با کلی امکانات ایمنی اون وقت لیزینگ میکنند با ۲۷۰۰ دلار پیش و ماهی ۴۰۰ لندرور ولار رو

      پاسخ
    2. حسن
      سوابق: (390 دیدگاه) ,

      اتفاقا اشتباه این طرز فکر چون همون ایفون هم قیمتش الکی رفته بالا و دلیل نمیشه که چون ایفون گرونه ما هم این ماشینهای لگن رو به قیمت 4 برابر گرون تر بخریم
      بهتر برای خرید ماشین نمونه های دست دوم تمییز خرید

      پاسخ
      1. علی
        سوابق: (477 دیدگاه) ,

        حسن جان الان 206 و سمند و … پول 120-130 گرم طلا یا پول دو تا لپ تاپ هم نیستن منظور من اینه که شما این قیمتارو با پارسال مقایسه کن قیمت ماشین در مقایسه با خیلی چیزا معقوله الان آپارتمان فکستنی حتی تو شهرستان ها هم بالای متری 5 تومن شده این ماشینا پول 10 مترشونه البته بعید میدونم با این قیمت مصوب شده بفروشن

        پاسخ
    3. رامتین
      سوابق: (1490 دیدگاه) ,

      اینقدر نیاز به خودرو داری که میگی میخرم با این قیمت! مگه الان ماشین نداری؟ چه دغدغه هایی دارید…

      پاسخ
  2. محمد
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    خودروسازی وابسته به دلال برای افزایش قیمت
    خودروسازی در پی افزایش قیمت محصولات
    خودروسازی در پی کاهش کیفیت روزبه روز
    مردم هجوم برای خرید خودرو بی کیفیت
    دولت در پی افزایش مصرف سوخت و درآمد
    جون مردم = حشرات
    آفرین

    پاسخ
    1. علیرضا
      سوابق: (302 دیدگاه) ,

      محمد جان یارانه ای که سالانه دولت برای سوخت میده 624000 میلیارد تومنه و هزینه ای که برای هدفمندی یارانه ها پرداخت میکنه 626000 میلیارد تومنه,با مقایسه ی این دوتا متوجه میشیم که هزینه ی یارانه ی سوخت واقعا بالاست و دولت تو این زمینه به دنبال کاهش مصرف سوخته.

      پاسخ
  3. MAHDI
    سوابق: (205 دیدگاه) ,

    4 هزار و 677 میلیارد تومان زیان ایران خودرو و 6 هزار و 170 میلیارد تومان زیان سایپا
    20 هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه‌سازان
    30 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی
    اینه وضعیتشون، طبیعیه که قیمتاشونو هر روز ببرن بالا ،بالاخره باید از جیب این ملت بخت برگشته که خودشونم کم تقصیر نداشتن جبران کنن

    پاسخ
  4. محمد
    سوابق: (109 دیدگاه) ,

    و همانا ملت اسکل همچنان در صفوف طویل و در انتظار تحویل لگنهایشان مویشان سپید و قامتشان خم خواهد گشت….
    این عذاب برای ملتیست که ناسپاس باشد و از قدرت تفکری که به او عطا فرمودیم بهره برداری ننماید….

    پاسخ
  5. محمدرضا
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    آقا به مولا نخرید ؛ نخرید ؛ نخرید ؛ فقط خودتونو بیچاره میکنین ؛ این همه دست دوم خوب داریم توو بازار؛ برای خودتون ارزش قائل بشین ؛

    پاسخ
  6. sina7
    سوابق: (206 دیدگاه) ,

    واقعا یه گیربکس چیه که بابتش 20 تا 25 میلیون میره رو قیمت ماشین؟؟؟
    یعنی ادم میخواد ماشین بخره باید حقوق 1 سالشو نگه داره و هیچی ازش خرج نکنه تا ماشینش از دستی بشه اتومات😂
    خداوکیلی هر لقبی به ملتمون بدن حقمونه

    پاسخ
  7. farzad
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    تازه رینگ از 207 حذف کردن .106 میلیون پول چی باید بدیم ؟
    مایه تاسف

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.