حضور چندباره ایران‌خودرو سورن در اتاق عمل!

همان‌گونه که مستحضر هستید سازمان استاندارد در نظر دارد استانداردهای سخت‌گیرانه جدید موسوم به استانداردهای 85 گانه را در آینده‌ای نزدیک عملیاتی کند و اگر این کار رنگ واقعیت به خود بگیرد باید با بسیاری از خودروهای از رده خارج و منسوخ تولیدی خداحافظی کنیم.


خودروی سمند که عنوان اولین خودروی ملی کشور را یدک می‌کشد پس از سرمایه‌گذاری هنگفت و کش‌وقوس‌های فراوان حدود 15 سال پیش عرضه شد. جدای از پلتفرم و پیشرانه‌ای که نشان شیر پژو روی آن نقش بسته، این خودرو چندین و چند بار فیس لیفت شد و یکی از این فیس لیفت ها سورن می‌باشد. سورن که به نوعی نسخه لوکس‌تر سمند معمولی است با توجه به طراحی نه چندان جالب خود همواره قیمتی بالاتر و فروشی کمتر داشته و هم‌اینک با توجه به الزام استانداردهای جدید تغییراتی را تجربه کرده است.


یکی از استانداردهای در نظر گرفته شده نصب چراغ‌های روزتاب یا همان دیلایت در بخش جلو می‌باشد و این موضوع را در اولین برخورد با سورن مشاهده خواهید کرد. اگر از نزدیک به چراغ‌های جلو نگاه کنید موضوعی که نظرتان را جلب خواهد کرد گرافیک قرمزرنگ داخل چراغ‌هاست که تاکنون در نمونه دیگری دیده نشده است. اگر به یاد داشته باشید چندی پیش نیز تصاویری از سمند LX منتشر شد که تغییراتی در چراغ‌های جلو و عقب داشت و از دیلایت بهره برده بود.


از پروفایل جانبی این خودرو تصویری منتشر نشده اما در یک تصویر دیگر می‌توانیم طراحی جدید رینگ‌ها را ببینیم که شبیه نسخه‌های بازاری و متفرقه می‌باشد؛ اما دیگر تغییر نه چندان گیرای سورن چراغ‌های عقب و نوشته توربو است. چراغ‌های عقب نیز گرافیک جدیدی داشته و همانند چراغ‌های جلو دارای جزئیات قرمزرنگ می‌باشند.


نوشته توربو نیز اشاره به قلب تپنده این خودرو دارد. ایران‌خودرو پیشرانه 1.7 لیتری توربو را روی سورن نصب کرده که قدرت 150 اسب بخاری و گشتاور 215 نیوتون متری دارد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت سورن توربو توسط سازنده 10 ثانیه اعلام شده است.


تصاویر زیادی از کابین منتشر نشده اما در یکی از تصاویر می‌توان نمایشگر کوچک جدیدی را دید که بالای ورودی‌های هوای کنسول مرکزی نصب شده و اطلاعات پایه همچون تاریخ، دما و ساعت را نشان می‌دهد.

شایان ذکر است سورن ELX نسبت به نمونه معمولی این خودرو دارای امکانات بیشتری همچون فرمان جدید با کنترل‌های صوتی و بلوتوث، سیستم صوتی جدید، کنسول و داشبورد با طراحی متفاوت، رینگ‌های متفاوت و… می‌باشد.


هنوز زمان عرضه و یا حتی رسمی بودن تغییرات این خودرو اعلام نشده اما انتظار داریم طبق معمول و همچون همیشه، کوچک‌ترین تغییر صورت گرفته در این خودرو با افزایش قیمت همراه باشد.

امیدواریم الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای جدید منجر به افزایش قیمت خودروها نشود. هرچند احتمال ثابت ماندن قیمت خودروها در صورت نصب کوچک‌ترین قطعه همچون دیلایت چیزی نزدیک به صفر می‌باشد!

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

33 دیدگاه

    1. پارسا
      سوابق: (65 دیدگاه) ,

      ال ایکس : دیسلایک ?
      سورن : دیسلایک ?
      حالا همه دیسلاااایک ??? عقبیا شله ???

      پاشیم جمع کنیم ازینجا بریم ناموساً دیوونه شدیم ??

      پاسخ
    1. CNA
      سوابق: (235 دیدگاه) ,

      مثلا چند میلیون؟
      ۱ میلیونم ارزش نداره
      اینا ارزش واقعیشونم بیشتر از ۳۰ًمیلیونم نیست

      پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (337 دیدگاه) ,

      آخه مگه تغییر گرافیک داخلی چراغ با تعریف یه مدار دایما روشن با استارت ماشین چقدر تموم میشه؟؟؟
      کدوم کمپانی واسه اینکار پول بیشتر میگیره؟؟؟

      پاسخ
    3. سیامک
      سوابق: (32 دیدگاه) ,

      فک کنم شما باید از بستگان مسئولین ایران خودرو و سایپا باشید!

      پاسخ
  1. Amirferrari
    سوابق: (99 دیدگاه) ,

    رقیب کیا k900 جدیده،جنسیس g90 و کیا k900 رقیب قدری پیش رو دارن،ممکنه رو فروش لوکسای کره ای تاثیر منفی بزاره،اونم الان که کلی آپشن بهش اضافه شده(دما سنج و ساعت)

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (1071 دیدگاه) ,

      پست بعدی یه لینکلن اویاتور هست. من میخواستم اونو بخرم سورن رو دیدم نظرم برگشت

      پاسخ
  2. (Ali (Chevy nova
    سوابق: (4223 دیدگاه) ,

    اوه اوه اوه
    بابا اىن سمند و پراىد بدبخت دىگه جا براى فىس لىفت ندارن ولشون کنىد
    جنىفر لوپز و مدونا هم اىنقدر مورد عمل جراحى و تغىىر قرار نگرفتن که پراىد و سمند

    پاسخ
  3. Sajjad
    سوابق: (1074 دیدگاه) ,

    ایران خودرو هم گیر داده به دی لایت
    این وسط بعضیا هم سرشون کلاه میره و مجذوب ظاهر ارابه ای میشن که هنوز روی پلتفرم 405 سوار شده

    پاسخ
  4. امیر.عارف
    سوابق: (612 دیدگاه) ,

    اوج خلاقیت و تغییرات آقایان تغییر چراغها و نوار کناری و شاید هم البته شاید تغییر داشبورد + دریافت چند میلیون پول اضافه از مردم . و ما هم برای همین محصولاتی که دسته جمعی ناراحتیم و ناراضی صف های عریض و طویل میکشیم

    پاسخ
  5. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (623 دیدگاه) ,

    اصفهانیها یه ضرب المثل دارن که میگن :
    ((کهِ کهِ لا کوکو))
    مسخرشو در آوردن.
    آخه این آشغال به روز شدن میخواد

    پاسخ
  6. بهراد
    سوابق: (320 دیدگاه) ,

    پدال جان دمت گرم بالاخره یه پست راجب فسیل های فیس لیفی گذاشتی

    پاسخ
  7. ستار
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    کاش جرمی و گرند تور تو یک قسمت شون به این لگن ها اشاره کنن و در سطح دنیا به کل خودروسازی مون بخندن
    شاسی سی سال پیش پژو با صد بار تغییر چراغ ،موتور توربو..

    پاسخ
  8. Mohamad
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    واقعا خسته نباشید عرض میکنم به ایران خودرو.

    دوستان قرص اعصاب دارین؟?

    پاسخ
  9. بهراد
    سوابق: (320 دیدگاه) ,

    بابا اینا که خودرو ساز نیستن که، امسال سال تولید ملیه
    اینا هم دوسه تا چراغ اضافه کردن رینگو یه lcd تک رنگ گذاشتن یکم بزک دوزکش کردن فک کردن شاهکار کردن

    اینا مهم نیست، مهم هموطن ها و مردم فهمیده ای هستن که نود درصدشون بچه دلال هستن و جوری صف میکشن و رکورد فروش اینترنتی میزنن که دیگران هم عبرت بگیرن

    بیشتر از این نمیشه انتظار داشت، وقتی شما خودت نخوای هیچکسی نمیتونه برات کاری کنه

    کره ای ها هم که به یه جایی رسیدن با خوردن و خوابیدن نبوده با تلاش بوده ، یه فرقی باید باشه بین کسی که میخواد و کسی که نمی خواد حالا شما هی حمایتش کن

    پاسخ
  10. ساسان
    سوابق: (502 دیدگاه) ,

    مدل SVو مدل متمرکز روی پیستش مونده..اونم بزنید.باید ببرنش جهنم سبزیه رکورد بگیرن…لرزه بر اندام پورشه ولامبو میندازه این پلنگ تیزپای ایرانی…به حالت تهوع رسیدیم دیگه بخدا…ماشین تحویل گرفتم از پارس خودرو بدون جکو آچار..اول گفتن چندروزه لوازم میاد..دوماه گذشت رفتم گفتم آقا.اگر ماشین پنچرکرد من با دست بلند کنم ماشینو؟خجالت نمیکشید….بعد5ماه جکو آچار آوردن تازه واسه بلریانسم نبود. واسه یه ماشین دیگه بود!!!

    پاسخ
  11. اصلاً هم ضروری نیست
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    پلتفرم پژو نیست بلکه فولکس پاسات دهه90 می باشد و این تزئینات برای افزایش فروش می باشد

    پاسخ
    1. Sajjad
      سوابق: (1074 دیدگاه) ,

      هنوز هستن بی سوادایی که حتی بلد نیستن یه سرچ ساده کنن و با اطلاعات سطحی از خودرویی که خودشون خریدن دفاع میکنن.

      پاسخ
  12. پرسپولیس
    سوابق: (257 دیدگاه) ,

    تیبا برود تواتاق جراحی 85گانه چی بیرون میاد چی ازش باقی میماند اصلا تحمل دارد یا افت فشار خون میکشداین لگن را حالا به این حدازمهندسی واستاندارد85گانه رسیدید چرایک پلت فرم نمیسازید وخودرو روی ان سوار کنید از مونتاژ خودرو بیرون بیایید ایناهمه اش کشکه

    پاسخ
  13. HAMID.HEMI
    سوابق: (876 دیدگاه) ,

    به طرح رینگ دقت کنید
    پنج تا نماد خودروی ملی تو طراحی رینگ گنجانده شده.
    طراحش خیلی شوخ طبع بوده!!

    پاسخ
    1. امید
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      عجب دقتی!!دمت گرم…از اون زاویه نگاه نکرده بودم!!??

      پاسخ
  14. جواد
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    سلام خدمت دوستان
    فقط میتونم بگم خدا لعنتشون کنه که جون مردم براشون ارزش نداره و به زور این لگنهارو به خورد مردم میدند
    مرگ بر سایپا و ایرانخودرو

    پاسخ
  15. شاهین
    سوابق: (431 دیدگاه) ,

    خوشم میاد بلدن بازار گرمی رو
    ی فیس لیفت کوچیک انجام میدن مردم ما هم همه ظاهر پسند با کله جفت پا شیرجه میزنن میرن ثبت نام میکنن!
    کاش عقلتون قد میداد به خودتون میومدید میگفتین بجای این فیس لیفت بازیا بیاید ایمنی و کیفیت ماشیناتونو درست کنید در این صورت افزایش قیمت هم بخوره تو سرتون اشکال نداره ما میخریم …
    اما نع
    با امپلی فایر و صوت زیبا داریم یاسین تلاوت میکنیم واس بعضیا
    باشد که رستگار شوید (عمراً)

    پاسخ
  16. مانی
    سوابق: (137 دیدگاه) ,

    عوض کردن چراغها که هنر نیست هر کسی خودش میتونه این کار رو انجام بده.سازمان استاندارد اگر واقعاً دنبال استاندارد سازی خودروهای داخل هست نباید اصلا اجازه بده خودروی ۱۵ سال پیش با یه تعویض کردن چراغ تولید بشه

    پاسخ
  17. آقوی همساده
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    در فیلم مستند تقاطع تهران – سئول که از طریق صدا و سیما پخش می شد نشان داده شد در در همان سالی که ایران خودرو حدود یک میلیارد دلار برای سمند هزینه کرد ، جنرال موتورز آمریکا کل کارخانه خودرو سازی دوو و سیصد نمایندگی آن را درداخل و خارج از کره به قیمت نزدیک ششصد میلیون دلار خرید. به راحتی می توان فهمید که چقدر صنایع خودرو سازی ما ناکارآمد و هزینه های بالایی دارد و حالا می توانید تصور کنید چرا ایران خودرو در این سال ها دیگر به دنبال پلتفرم جدید نیست و مرتب سمند را فیس لیفت می کند.

    پاسخ
  18. ابولفضل نصیری
    سوابق: (154 دیدگاه) ,

    بیخشید دوستان ولی .*** مدیران ویران خودرو و اون وزیر سابق صنعت فک کردن همه مثل خودشون گاگول تشریف دارن
    دوستان برنامه تقاطع تهران سئول رو حتما ببینید و به عمق گندی که این گاگول ها زدن پی ببرید….

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.