معاون وزیر صنعت به سمت مدیرعاملی ایران‌خودرو انتخاب شد

دنیای اقتصاد: پس از یک هفته بلاتکلیفی، سرانجام مدیرعامل جدید ایران‌خودرو انتخاب شد و در بین چند گزینه‌ای که نام‌شان برای رسیدن به این صندلی داغ مطرح بود، قرعه به نام فرشاد مقیمی افتاد تا مدیری کاملاً از جنس دولت سکان هدایت بزرگ‌ترین خودروساز ایران را به دست بگیرد. مقیمی پیش از این معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت بود و قبل‌تر نیز معاونت برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را بر عهده داشت.


از دیگر سوابق وی می‌توان به مدیریت برنامه‌ریزی راهبردی و بودجه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، معاون سازماندهی و امور پشتیبانی دبیرخانه کمیته پیشبرد بهره‌وری وزارت راه و ترابری و دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اشاره کرد. مقیمی ۴۳ ساله تحصیل‌کرده رشته کارشناسی مهندسی صنایع و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی است.
فرشاد مقیمی نهمین نفری است که پس از انقلاب به‌ عنوان مدیرعامل ایران‌خودرو مشغول کار شده است.

ظهر دوشنبه هفته پیش بود که علی ربیعی سخنگوی دولت خبر برکناری هاشم یکه‌زارع از مدیرعاملی ایران خودرو را در جمع خبرنگاران اعلام کرد. این برای اولین بار بود خبر برکناری یک مدیرعامل در صنعت خودرو را سخنگوی دولت اعلام می‌کرد، چه آنکه پیش‌تر هیات مدیره خودروسازان عزل مدیران عامل را به اطلاع رسانه‌ها می‌رساند. هرچند ربیعی پس از اعلام برکناری یکه‌زارع، جانشین وی را نیز اعلام کرد و گفت: عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا به ایران خودرو خواهد رفت؛ اما گفته شد وی زیر بار این مسوولیت نرفته است. طی این یک هفته اما چند گزینه برای مدیرعاملی ایران خودرو مطرح شد و در نهایت حکم به نام مقیمی خورد.

ایران خودرو در حال حاضر با چالش‌ها و مشکلات زیادی (مانند دیگر خودروسازان کشور) دست و پنجه نرم می‌کند، از جمله مختل شدن تامین قطعات، افت تیراژ، زیان انباشته چند هزار میلیاردی، رشد هزینه‌های تولید، قیمت‌گذاری دستوری، دپوی خودروهای ناقص و همچنین انبوهی از تعهدات معوق. باید منتظر ماند و دید سکاندار جدید ایران خودرو که احتمالا از هماهنگی کامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت برخوردار است، با چالش‌های موجود چه خواهد کرد.

  • تشریح برنامه‌های مدیرعامل جدید ایران‌خودرو


ایکوپرس: فرشاد مقیمی، مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو در جلسه معارفه خود که با حضور معاون وزیر صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد، رونق تولید را اولویت اول و اصلی برای اداره ایران‌خودرو عنوان کرد و گفت: باید رونق تولید را معنا کنیم و قطعا با این اقدام تمامی اهدافی که دشمنان با اعمال تحریم برای صنعت کشور در نظر گرفته‌اند، خنثی خواهد شد. وی تصریح کرد: چه بسا در گذشته نیز در این بخش اقداماتی انجام شده که پرچم رونق تولید برافراشته بوده، اما باید با اقدامات اصلاحی و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های جدید سرعت تولید را افزایش دهیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو پاشنه آشیل تولید را تامین قطعات دانست و گفت: راهکار برون‌رفت از آن احیای شرکت ساپکو با ماموریت‌های جدید در حوزه تامین قطعات متناسب با شرایط، تامین به موقع با هزینه کم و کیفیت بالا است. مقیمی با اشاره به بازدید از خطوط تولید ایران‌خودرو، توجه به منابع انسانی را از دیگر محورهای اصلی فعالیت‌ها و برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی حضور دارند و شادابی و انگیزه و پتانسیل‌های موجود در ایران‌خودرو می‌تواند در راستای تحقق اهداف مورد استفاده قرار گیرد.

مقیمی در ادامه هم‌راستایی و هم‌گرایی بین قطعه‌سازی و خودروسازی را یکی از نقاط اصلی و رمز موفقیت دانست و بر نقش بی‌بدیل زنجیره تامین تاکید و تصریح کرد: پرداخت بدهی به قطعه‌سازان طبق چارچوب مصوب و با استفاده از ساز و کار مشخص و روشنی انجام خواهیم داد. وی توسعه و تعمیق ساخت داخل را از دیگر برنامه‌های خود برای این شرکت برشمرد و افزود: تمرکز بر تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در قطعه‌سازی، تامین و تولید قطعات و تجهیزات خودرو از جمله موضوعات راهبردی و کلیدی در دوره جدید از فعالیت ایران خودرو خواهد بود.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

14 دیدگاه

  1. محمد
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    با احترام شخصی به جناب مقیمی عزیز، ضمن اینکه تجربه اجرایی مرتبط با مدیریت ایرانخودرو ندارن،
    مثل جناب بذرپاش در مدیریت سایپا در دوران جناب احمدی نژاد که فقط جوان بودن
    ظاهرا این عزیز رو هم جناب شریعتمداری وزیر قبلی صنعت منصوب کردن
    جناب شریعتمداری و دوران وزارت صنعت و عزیزان مفتاح رهنورد و استیضاح مجلس هم که پروسه جالبی داشتن
    امیدوارم این انتخاب هم ختم به خیر بشه و ایشالا این عزیز نتیجه خوبی بگیرن که ازشون تعریف و تمجید کنیم
    ولی از خود مجموعه ایرانخودرو مدیری با تجربه نبود که رنگ و بوی سیاسی کمتری هم داشته باشه، منتصب بشه هم با مشکلات مجموعه آشناتر باشه، هم بیشتر انرژیش صرف حل مشکلات رنگ و وارنگ شرکت بشه؟؟؟

    پاسخ
  2. محسن
    سوابق: (75 دیدگاه) ,

    اینم چون از خود دولته و معاون وزیر صمته، چشم من که اب نمیخوره. حداقل امیدوارم وضع از این بدتر نشه

    پاسخ
  3. Archi KHAN
    سوابق: (2020 دیدگاه) ,

    رنگ رخساره نشان میدهد از سر درون …

    پاسخ
  4. محمد
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    شرکتی که 50 تا مدیر تا حالا عوض کرده امیدی بهش نیست

    پاسخ
  5. حسین دهمرد
    سوابق: (682 دیدگاه) ,

    بهتر نمیشه که هیچ بدتر هم میشه. این خط اینم نشون. آخرش باید تغییر کاربری بدین خودروسازیهارو.رییس r&d ایرانخودرو که مهندسی مکانیک از فرانسه داره چی طراحی کرده که اینا بخوان کاری کنن.اینا عرضه درست کردن بوق رو هم ندارن و از ترکیه وارد میکنن.

    پاسخ
  6. امير علي
    سوابق: (351 دیدگاه) ,

    این بنده خدا مدیریت مالی درس میداد تو دانشگاه ما علم و فرهنگ من باش کلاس داشتم حذف کردم باش 😅

    پاسخ
  7. amin
    سوابق: (1077 دیدگاه) ,

    این آقای فرشاد مقیمی انقدر حواله داران سیتروئن رو اذیت کردند و گره تو کارشون انداختن که حد و حساب نداره
    حالا شدن مدیر عامل ایرانخودرو
    خدا بخیر کنه

    پاسخ
  8. Me
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    حرف خوب رو فقط اون ددستمون زد که درباره رنگ رخساره ایشون صحبت کرد.ملاک انتخاب ایشون انگار فقط محاسن شون بوده.البته باتوجه به محاسن باید بگم ایشون از جناب بذرپاش پر صلاحیت ترن

    پاسخ
  9. Me
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    میگم ولی اقای مدیر عجب با استقبال گرم مخاطبان پدال مواجه شد ها.به قول مهران مدیری خداروشکر.

    پاسخ
  10. porschesport
    سوابق: (126 دیدگاه) ,

    با این کارا خودشونو گول میزنن چیزی عوض نخواهد شد اکثرا هم اینو میدونن , دیگه آخراشه …

    پاسخ
  11. MjM
    سوابق: (512 دیدگاه) ,

    “تشریح برنامه‌های مدیرعامل جدید ایران‌خودرو”
    کلی میشه به این جمله خندید!
    کدوم برنامه؟؟!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.