ایران خودروچشم اندازسایپاهفته نامه

نگاهی به محصولات آیندهٔ سایپا و ایران‌خودرو

بازار خودروهای زیر صد میلیون تومان ایران همواره از عدم تنوع و وجود خودروهای قدیمی و از رده خارج رنج می‌برده است. بااین‌حال طی سال‌های اخیر با هجوم همه‌جانبهٔ خودروهای چینی به این بخش بازار، تنوعی نسبی در آن به وجود آمده است که البته نمی‌توان این نوع تنوع را مثبت تلقی کرد. درهرحال دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی سایپا و ایران‌خودرو که هم‌اکنون بیشترین سهم را از بازار خودروی داخلی در اختیار دارند، جهت حفظ سهم خود از بازار، علاوه بر اینکه به عرضهٔ خودروهای چینی روی آورده‌اند، با بروز یا فیس‌لیفت کردن محصولات قبلی خود نیز سعی در ارائهٔ خودروهای جدیدی داشته‌اند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم محصولات آیندهٔ این دو خودروساز کشور را معرفی کنیم.

ایران‌خودرو

دنا ELX

ikco-dena-2017-elx-01

یکی از خودروهایی که در این لیست به‌زودی به بازار عرضه می‌شود، دنا فیس‌لیفت یا ELX است. خودرویی که نسخهٔ بروز شدهٔ دنای کنونی محسوب شده و ایران‌خودرو سعی داشته ایرادات آن‌را برطرف سازد. در دنا ELX بخش جانبی خودرو دستخوش تغییراتی شده که آن‌را متمایز از نمونهٔ فعلی کرده است. همچنین تغییراتی جزئی هم در چراغ‌های جلو و عقب ایجاد شده و گرافیکی زیباتر پیدا کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین تغییرات دنا جدید، تجهیز آن به سانروف است تا با این آپشن محبوب بتواند نظر خریداران خودروهای چینی را به خود جلب کند.

بااین‌حال به نظر نمی‌رسد در بخش داخلی جز تغییراتی در سیستم مولتی‌مدیا، تغییرات دیگری ایجاد شده باشد. گفته می‌شود که دنای جدید مجهز به ایربگ‌های جانبی و گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها خواهد بود که البته بعید به نظر می‌رسد. طبق گزارشات، این خودرو با دو موتور EF7 تنفس طبیعی و توربوشارژ تا پایان سال جاری با قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.

رنو L90 فیس‌لیفت

renault-l90-fecelift-3

رنو لوگان یا L90 علیرغم موتور و گیربکس باکیفیتش، به دلیل طراحی ظاهری نه‌چندان زیبا همواره از سوی خریداران داخلی موردانتقاد بوده است. به همین دلیل چند سال پیش پارس‌خودرو به‌عنوان دیگر تولیدکنندهٔ L90 در ایران، آن‌را مورد فیس‌لیفت قرار داده و در نمای عقبی آن تغییراتی ایجاد کرد. حال ایران‌خودرو هم قصد عرضهٔ نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ L90 را دارد. البته این فیس‌لیفت کار ایران‌خودرو نیست و در سال ۲۰۰۹ توسط داچیا انجام گرفته است.

در این فیس‌لیفت تغییراتی در چراغ‌ها، سپرها و جلوپنجرهٔ خودرو ایجاد شده و نمای داخلی آن‌هم مشابه ساندرو شده است. البته نمی‌توان از اقدام نبوغ آمیز ایران‌خودرو در نصب چراغ مه شکن عقب به شکلی کاملاً زشت و ناهماهنگ در زیر سپر L90 فیس‌لیفت جهت اخذ استانداردها گذشت! قرار است نسخهٔ اتوماتیک L90 فیس‌لیفت ایران‌خودرو با قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه گردد. البته احتمالاً نسخهٔ دستی این خودرو قیمت کمتری در حدود ۴۰ میلیون تومان خواهد داشت.

پژو ۲۰۷ صندوقدار

peugeot-207-sd-2

پس از عرضهٔ نسخهٔ جدید پژو ۲۰۷ هاچ‌بک به بازار که تغییراتی در داخل و خارج آن اعمال شده است، ایران‌خودرو تصمیم گرفته نسخهٔ صندوقدار آن‌را هم روانهٔ بازار کند. البته این خودرو همانند نسخهٔ هاچ‌بک، در اصل فیس‌لیفتی از پژو ۲۰۶ صندوقدار است. به‌احتمال فراوان همان تغییرات داخلی و خارجی که در ۲۰۷ هاچ‌بک جدید ایجاد شده، در نسخهٔ سدان هم اعمال خواهد شد. البته در تصاویری که از نمای عقب این خودرو منتشر شده، مشخص است که سپر عقب آن با ۲۰۷ هاچ‌بک متفاوت بوده و از سپر عقب ۲۰۶ برای آن استفاده شده است. همچنین دو چراغ شبرنگ هم به زه روی سپر اضافه شده که نمای جالبی ندارند.

بااین‌حال دلیل این اقدام عجیب ایران‌خودرو در تعویض سپر عقب ۲۰۷ با ۲۰۶ مشخص نیست چراکه سپر عقب ۲۰۶ هیچ هماهنگی با سپر جلو ۲۰۷ ندارد. علاوه بر این، یک اسپویلر هم به لبهٔ درِ صندوق اضافه شده است. برای چراغ‌های عقب و جلوی ۲۰۷ صندوقدار نیز از همان چراغ‌های جدید نسخهٔ هاچ‌بک استفاده شده است. با توجه به قیمت ۴۲ میلیون تومانی پژو ۲۰۷ هاچ‌بک جدید، احتمالاً نسخهٔ صندوقدار آن‌هم با همین حدود قیمت و با کمی افزایش از زمستان امسال به بازار عرضه خواهد شد.

سایپا

ساینا هاچ‌بک

saina-hatchback-1

محصول جدید سایپا که ساینا نام گرفته است، در اصل فیس‌لیفتی از تیبا بوده و نه‌تنها زیباتر نشده بلکه حتی ناهماهنگ‌تر از قبل شده است. بااین‌حال سایپا پس از محبوبیت تیبا هاچ‌بک، قصد عرضهٔ نسخهٔ هاچ‌بک ساینا را هم دارد که با کد ۲۱۲ شناخته شده و تصاویری هم از آن انتشار یافته است. ساینا هاچ‌بک به‌احتمال‌زیاد در قسمت جلو کاملاً مشابه نسخهٔ سدان خواهد بود اما در عقب تغییراتی را نسبت به تیبا هاچ‌بک تجربه کرده که مهم‌ترین آن‌ها تغییر چراغ‌ها و انتقال جا پلاک به روی درِ صندوق است. البته بازهم طبق معمول نتیجهٔ کار زیبا از آب درنیامده است.

در سوی دیگر، غیر از نسخهٔ هاچ‌بک ساینا، سایپا برنامهٔ تولید نسخهٔ اتوماتیک این خودرو را هم دارد که طبق گفته‌ها احتمالاً مجهز به گیربکس CVT خواهد بود. البته ارائهٔ گیربکس AMT هم برای این خودرو محتمل است. به‌احتمال‌زیاد ساینا هاچ‌بک و اتوماتیک تا پایان سال جاری به بازار عرضه خواهند شد و طبق معمولی قیمتی بیشتر از نمونهٔ کنونی خواهند داشت؛ اما با توجه به گزارشات، اختلاف قیمت ساینا اتوماتیک با نسخهٔ دستی چندان زیاد نخواهد بود و این خودرو با قیمتی در حدود ۳۲-۳۳ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد. اگر این امر محقق شود، ساینا اتوماتیک ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک بازار لقب گرفته و احتمالاً با استقبال بالایی مواجه خواهد شد.

سایپا SP100

saipa-sp100

کمتر از دو سال پیش سایپا در دومین جشنوارهٔ طراحی خود ماکتی در ابعاد واقعی از یک محصول کاملاً جدید بنام SP100 را برای اولین بار به نمایش درآورد. در آن زمان گفته شد که این خودرو بر روی پلت‌فرم جدید سایپا بنام X300 ساخته خواهد شد. سایپا SP100 خودرویی در کلاس C بود که برخلاف دیگر ساخته‌های وطنی طراحی نسبتاً زیبایی داشته و تا حد زیادی به طراحی‌های روز دنیا نزدیک بود. طبق آخرین گزارشات، SP100 به‌عنوان سومین خودروی ملی سایپا پس از تیبا و ساینا، طی دو سال آینده تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

این خودرو مجهز به تجهیزاتی چون فرمان برقی، سیستم کنترل پایداری، ایربگ‌های جانبی، چراغ‌های روشنایی در روز و سیستم ناوبری خواهد بود و حتی سایپا ادعا کرده است که SP100 برای آزمایش ایمنی به سازمان یورو انکپ برده خواهد شد. البته با سابقه‌ای که از سازندگان داخلی سراغ داریم، این وعده‌ها چندان عملی به نظر نمی‌رسند. همچنین به نظر می‌رسد در این پروژه هم ردپایی از برادران چینی در میان باشد! بااین‌حال تاکنون اطلاعات دیگری از این محصول جدید سایپا در دست نبوده و معلوم نیست که هم‌اکنون پروژهٔ آن در چه مرحله‌ای قرار دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۱ دیدگاه‌ها

  1. سیامک

    ۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (149 ديدگاه)

    لامصب انقدر تنوع محصول در ایران زیاده که آدم برای انتخاب دچار سرگیجه میشه .
    مثلأ همین سمند و دنا و پراید رو ببینید هرکدوم چند تیپ داره .
    خودرو سازامونهم اجازه نمیدن با مدلهای جدید آشنا بشیم ! پشت سرهم مدلهای جدید میدن بیرون .
    صنعت خودرو سازی ما با این سرعت پیشرفت از مردم سبقت گرفته ! یه فکری باید برای مهار کردنش بشه !

    موافقم 5
    مخالفم 0
  2. silver

    ۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (226 ديدگاه)

    برادران چینی رو قشنگ اومدید…

    موافقم 4
    مخالفم 0
  3. mohammad

    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (118 ديدگاه)

    ماشالله اینقد تنوع محصول زیاده که نمیدونم چه ماشین چه رنگی باید انتخاب کنیم از طرف برلیانس V5 میزنن از طرف دیگه هیوندای I10 میزنن اصلا” ادمیزاد منگ میشه که باید کدوم ماشین انتخاب بشه !

    موافقم 2
    مخالفم 2
  4. TSHDN

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    این ماشین سایپا SP100 ظاهر خوبی باید دید باطن و قیمت خوبی هم خواهد داشت یا نه در این صورت میتونه فروش خوبی رو تجربه کنه.
    ببینیم سایپا فقط یبارم شده به فکر مشتری خواهد بود یا نه هر چند که بعید میدونم.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. مشتری

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      به نظر من که مثل تیبا عکسهای خوبی ازش انداختن . تیبا رو هم که ساختن هرکی عکسش رو میدید میگفت مثل پرشیا هستش بعد که اومد بیرون دیدن چه کوچیک و زشته .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. فربد

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    یکی نیست به این خودرو سازهای ما بگه که رو هر ماشینی نمیشه فیس لیفت انجام داد
    فیس لیف رو روی ماشینایی انجام میدن که کمبودهای طراحی کوچکی دارن و با فیس لیفت تکمیل تر میشن
    یا اینکه باید به کلی ظاهر ماشین یه دست کشید
    آخه L90 چی داره که روش فیس لیفت انجام میدن؟
    کلا باید یه اتاق دیگه براش بسازن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. ایرانی

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    x300 اگه واقعا ایرانیه با توجه به اینکه طراحی کاملا جدیدی داره …ظاهرا از بقیه قابل احترام تره…

    البته تیبا هم کاملا سایپا طراحی کرده بود.. ولی طرح ماشین هندیای قدیم…!!! تاسف بار… هیچ کاریشم نمیشه کرد… کلا باید تولید بدنش را متوقف کنن… او ساینا هم شبیه به فیات کوچکا زمان شاه طراحی کردن..!!!
    وای بر ما… واااااای…

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. ایرانی

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    x300 یه مقدار شبیه به سوزوکی کیزاشی هست.. مشکوک میزنه.. خخخ

    امیدوارم از بنیان ایرانی باشه و خوب در بیاد…

    موافقم 1
    مخالفم 1
  8. پسرخاله

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان من بین دنا و 207 باید عرض کنم دنا پلاس رو مد نظرم هست چون ماشین بسیار خوبی باید باشه البته اگر خدای نکرده یه تصادفی پیش اومد حداقل وسایل ماشین جایی پیدا بشه برای صاف کردن بدئه یه جایی از خود بدنه ! من که چشمم دنا پلاس رو گرفته خدایش ماشین جالبیه با این رو سقفش ساندروف نصب کردن و مانیتور هم نصب کردن ولی خوب باید وسلیه ی خوبی باشه برای داخل شهر یا مسافرت امیدوارم دنا پلاس از این دناها معمولی بهتر مقاومت تر باشه !

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. ali

    ۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    تو ایران هر سال شاید ۱۰ تا ماشین جدید و فیس لیفت میدن بیرون اما حتی یه دونه از این ماشینا رو هم درست و حسابی درست نمی کنن و نسخه فیس لیفت شده ماشینای ۲۰ سال پیش هستنن همین SP100 از روی پلتفرم پراید درست شده و حتما موتورشم موتور تقویت شده پراید و تیبا هستش باور کنید شایدم تا چند دهه دیگه ما هنوزم برای ماشینامون از موتور پراید استفاده می کنیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. مهرداد

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوب با گذشت زمان بنظر میرسه میبایست دوستان تغیراتی در مقاله ایجاد میکردن.
    ساینا هاچبک رو اسمش رو گذاشتن کوئیک که در دو نسخه AT& MT روانه بازار شد. قبلش ساینا اتومات هم ارائه شده بود.
    خودرو دنا فیس لیفت شد که شد دنا پلاس و خیلی خوشگل شد.در بهمن ۹۶ نمونه توربو شارژر دنا هم به بازار اومد با قیمت حدود ۵۳ تومن. در ۶ ماه اول ۹۷ هم نسخه اتومات دنا پلاس معرفی خواهد شد.
    دیگه اینکه X300 سایپا هم در هند تولید شده ولی مشخصاتی ازش بیرون نیومده و ماهم منتظریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. پژمان

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    امروز این مدلx300 رو روی خودرو بر دید م حسابی استتار شده بود
    ۱۴/۱۱/۹۶

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا