ایران خودرورنو

مقایسه تندر 90 و سمند LX

مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.

فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.

سمند بهتر است یا تندر؟

نمای ظاهری:

ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده  و نافرم می نماید.

در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.

مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:

موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.

logan

در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.

در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.

tondar L90 logan

هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.

ایمنی:

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.

samand lx

اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.

سایر نکات:

سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.

نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!

توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵,۸۸۹ دیدگاه‌ها

  1. نیما

    ۲۸ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان با این توضیحات حالا کدوم رو بخریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. میلاد.ب

    ۲۹ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (70 ديدگاه)

    نیما جون عزیزم بهت توصیه می کنم که تندر رو بخری وآقا حسین من خودم سمند ای اف7 دارم اصلا ازش راضی نیستم بیخودی چیزی از ماشین نمی دونی حرف نزن سمندای اف 7 آشغاله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهناز

    ۲۹ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به بروبچ.اصلا دور و بر تولیدات داخلی نگردید.من که بدم میاد.هیوندای و مزدا و بقیه مدلهای خارجی عالیه اما کاش پولشم باشه.سایت جالبیه.مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهناز

    ۲۹ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    راستی برا ارسال مطالب جدیدتون به ایمیلها تلاشی بکنید.جالب میشه.عضویت و ارسال.میفهمید که چی میگم.مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. farshad

    ۲۹ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آقای میلاد -ب
    شما با طرز برخوردت، شخصیت خودتو نشون میدی، هرچند که پیش از این هم دوستان چندین بار به شما تذکر دادن.
    من مدتی هست که در این قسمت دیدگاههای دوستان را دنبال می کنم و درآنها مواردآموزنده و مفیدی دیده ام ولی متاسفانه بیشتر دیدگاهها سلیقه ای، تکراری و غیر مفید است که خواندن آنها چیزی به معلومات انسان اضافه نمکند و جز اتلاف وقت دیگران نیست. مثلا اگر من بگویم فلان ماشین خوب است یا بد است دلیل آن را نمی نویسم و خواننده کاملا گیج می شودبه طوریکه پس از 300دیدگاه باز هم پرسیده می شود<>

    از تمام دوستان خواهش می کنم به جای مقایسه این دو خودرو- در صورتیکه واقعا هریک از این دو خودرو را دارند- صادقانه مزایا و معایب آن را بنویسند وبه جای تصمیم گیری برای دیگران، نتیجه گیری نهایی را به عهده خود آنها بگذارند. با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. میلاد.ب

    ۲ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (70 ديدگاه)

    ممنونم علی جون که از من طرفداری کردی منم به آقا فرشاد می گم من واقعیت رو بیان می کنم دروغ نمی گم اون آقا هم یه چیزهایی رو الکی می گفت چون من که بیخودی ایراد نمی گیرم واقعیت رو بنویسید تا منم ایراد نگیرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علی

    ۴ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام دوستان به جرات میتونم بگم که من یکی از با سابقه ترین تندرسوارهای ایرانم یعنی اوایل سال 86 ماشینوم از پارس خودرو تحویل گرفتم و تا یک ماه پیش داشتمش قبل از اون هم اکثر ماشینهای تو این کلاس رو داشتم ولی واقعا تندر90 بجز قیافش که اونهم سلیقه ایه از هر لحاظ از همشون سرتره ضمنا از جیک و پوکش خبر دارم دوستان اگه در این مورد سوالی براشون پیش میاد در حد اطلاعاتم در خدمت هستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احمدرضا

    ۵ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    بیشترین احساسی که از دیدن تندر 90 بهم دست میده اینه که اگه دو تا دستگ براش بگذارند اونوقت دقیقاً یک فرغونه….توجیهی برای خرید حتی یکدستگاه از این خودرو توسط مردم وجود نداره .مهمترین خصوصیت یک خودرو تیپ و تزِئیناتشه که باعث میشه ازش لذت ببری که در مورد تندر 90 نمره ای که میگیره نه تنها صفر نیست که منفیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. جواد

    ۵ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    ولی تسلط سمند در جاده و امکانات رفاهی آن و … از تندر بهتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. میثم

    ۶ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در مورد سوختشون صحبتی نکردی میلاد جون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. اشکان

    ۶ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت همگی دوستان
    من سه ماه که تندر90 دارم.از مزایاش میشه مصرف سوخت پائین ، نرمی و راحتی ، شتاب بالا مخصوصا در سر بالایی، راحتی راننده و سرنشینان در مسافرت های طولانی ،ایمنی بسیار بالا و مهمتر از اینه همون ماشینی که در موردش خوندی تحویل می گیری اصیل و تر و تمیز البته فعلا!
    عیبش علاوه قیافه اش فکر می کنم دید کم آینه های بغل یاشه که من هر چی تلاش کردم نتونستم طوری تنظیمش کنم که ماشین های پشت سرمو به خوبی ببینم یعنی بعضی وقتا صدای ماشینو می شنوم ولی توی آینه های بغل نمی بینمش و باید با آینه پشت پیداش کنم.عدم تعادلشم در سرپیچ ها الیته در سرعت های بالا از معایبش. ولی در مجموع من که خیلی از راضی هستم.مخصوصا توی دنده معکوس کشیدن در سر بالایی:)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. جواد

    ۶ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام.
    در مورد طراحی تندر باید بگم که در کلاس خودش واقعا عالیه. اونایی که از طراحی سررشته دارن می تونن اینو ببینن. در ضمن این یه خودروی طراحی شده برای کمترین قدرت خریده که الان با قیمت 2.5 برابر ادعاهای اولیه به ما میدن. متاسفانه همه خودروهای ساخت داخل (مونتاژی) تفاوتشون با نوع خارجی اش علاوه بر کیفیت پایین!ارتفاع زیاد محور عقبه که نمیدونم چرا این کار رو کارخونه های محترم داخلی می کنن!!!اگه دنبال تیپ اسپرت هستینو امکاناته معقول می خاین تندر خوبه. ولی اگه سنتون بالاست و راحتی و در دسترس بودن وسایل حتی تو بقالی رو می خواین سمند بگیرین. البته موقع حرکت که درش قفل میشه حتما دستی قفل رو غیر فعال کنین تا موقع تصادف اگه زنده موندین توش گیر نکنین!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ساسان

    ۷ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    به نظر من به طور کلی تندر سرتر ازسمندهستش.ولی هر کدام مزایاومعایبی دارن.صدای اضافی داخل سمنداعم از صدای درهاوصدای ضربات تعلیق و همچنین صدای گیربکس زیاد میباشد.در عوض تندر بسیار نرم بی صدامیباشد و ضربات تعلیق را خنثی میکند. داخل تندر بی روح و کسل کننده میباشدکه از این حیث سمند در جایگاه بهتری قرار میگیرد.به لحاظ ایمنی خصوصا از قسمت جلو خودرو تندردرازمایش برخورد به دیوار وضعیت بهتری دارد.آینهای بغل در تندر از طراحی خوبی برخوردار نیست.به لحاظ سیستم ترمز تندر بسیار خوب عمل میکند.شتاب نتدر در سرعتهای بالاو سبقتها بهتراز سمندمیبا شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. رضا

    ۷ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام به همه دوستان خودم از نظر من ادم اگه پول داشته باشه باید سری ماشینهای هیوندا بگیره حیف پولای که بابت ماشینهای ایرانی بدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. رضا

    ۷ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از نظر من سمند رقیب خوبی برای تندر نیست.از هر نظر تندر از سمند بالاتر و سرتر هستش. تندر بی همتاااااااااااست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. رضا

    ۸ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تندر از لحاظ موتوری خیلی سر تر از سمند هستش فقط تنها عیبی که دارن شکل ظاهری و داشتن فقط یک چراغ دنده عقب و یک چراغ مه شکن در عقب هستش نمیدونم دلیل این طرح شون چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. سیامک

    ۹ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (70 ديدگاه)

    سلام رضا جون من هم خودم تندر دارم خیلی ازش را ضی ام و وقتی خریدمش دیدم که یک مه شکن ویک چراغ دنده عقب داره تعجب کردم پس از چندی تحقیق کردم دیدم برای صرفه جویی این کار رو کردن به خداشرکت تندر برای همه چیزش هدفی داره.تازه رضاجون جسارت نباشه شمه که گفتی شکل ظاهریش کمی بده تورو خدا برو نگاه کن عقبش خیلی خوشکل تر از206sdاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. alireza

    ۹ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من تا سوار تندر نشید تعریف کردن فایده ای نداره ؟

    وقتی هم که سوار شی دیگه پیاده نمیشی .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. alireza

    ۹ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    در ضمن من هر دو چراغ عقب دنده عقب را سفید کردم

    خیلی تو قیافش اثر کرد.

    من از سال 1387 صفر خریدم خدایی هنوز آب داخل رادیات نریختم و به جز بنزین و روغن گوش شیطون کر هیچ خرجی نداشتم.

    و از همه نظر هم راضیم البته یه ارتفاع 10 سانتی زدم وهمه جا وهمه جور هم با هاش روندم

    حالا هر کی هر چی میخواد بگه

    علف باید به دهن بزی شیرین باشه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. غلام

    ۱۰ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سمند بهترین ماشینه من ال ایکس ای اف سون دارم اینهو بنزه آخ جون خیلی راضی ام به میلاد توصیه میکنم ماشینشو نگه داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. ارسلان

    ۱۰ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تندر از سمند خیلی ضعیف تره من جفتشو داشتم نخسوزن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. رضا

    ۱۱ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام

    لطفا این هم اضافه گردد که موتور تندر ساخت فرانسه هست
    ولی موتو سمند چی به دست ایرانی افتاده که خودتون منظورمو میفهمید
    در ضمن تندر 90 از 5ستاره ایمنی 3 ستاره داره که سمند حتی 0.5 امتیاز هم بدست نیاورده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. علي سينا

    ۱۱ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سمند ای اف 7 دارم واقعا مزخرفه هنوز 3ماه کار نکرده افتاده به روغن ریزی پیشنهاد می کنم پولتون رو دور نریزید ماشیین دهه80 خارجی بگیرید بهتر از صفر ایرانی است هر چی می خواد باشه حالا سمند باشه یا تندر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. جعفر

    ۱۲ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (37 ديدگاه)

    من یه سمند ای اف 7 دارم خیلی ازش راضیم خیلی خودروی کم مصرف و پرشتابیه از پارس و 405 و ال 90 هم بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. hsludg

    ۱۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظرمن ال90از غیراز مگان ازهمه ماشینا بهتره البته مگان وال90موتورشون میگن 1600ویکین/باور کنید موقعی که پشت ال90 سوارمیشم انگار سوار بر جت میشم خیلی پرشتب وقوی هستش مخصوصا” در سربالایی دنده 5میره گوشش نیست چند نفر وچقد بار زدی مثل اسب می پره پول حلالا ال90 وخورده ای می گیرن موفق باشی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. اسمعیل

    ۱۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فقط ال بخری ال90یک هواپیمای زمینیست غیر از مگان از تمام ماشینا بهتره من مگانو هم دوست دارم البته مگان1600فرقی با ال90 نداره من موقعی سوار ال90 م می شم انگار سوار جت میشم تامل نکنی وبری ال90بخری نمره ال90 میدم 19 یک نمره کم بخاطر طراحی ودید کم عقبش است
    خانواده سمند14
    پژو405 نمره13.5
    ریو15
    البته ناگفته نماند ریو ماشین خوبیه ولی از بدشانسیش هنوز جانیفتاده وگرنه دست کمی از ال90نداره موفق باشی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. حامد

    ۱۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (57 ديدگاه)

    تندر90 خوبه ولی دیگه دارن شورشو در میارند قیمتشو زوز به روز دارن بالا می برند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. رضا خانی اکبری

    ۱۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام ال90 واقعا محشره تنها عیبش آینه های کناری که من بانصب یک دوربین در عقب وال سی دی در روی داشبورد قضیه رو حل کردم قیافه آن هم بسته به سلیقه می باشد چون هنوز اصله بخرید پشیمون نمیشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. اميد

    ۱۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به نظر من سمند ماشین خوب و راحتیه در صورتی تندر صندلیاش اصلا راحت نیست قیافه هم نداره ولی از نظر فنی آلیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. بنیامین

    ۱۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (46 ديدگاه)

    سلام دوستان خلاصه من من تقریبان 2 ماهه سمند ای اف 7 دارم سرعت و شتاب عالیی داره ولی سرو صدای کابین تو دست انداز ازار دهندست ولی تو جاده وقتی 200 تا رو پر میکنم خیلی راضیم تا سرعت 170 یا 180 استرس به ادم وارد نمیکنه و این بخاطر سنگینی سمنده فقط برای جاده خوبه تو شهر نه که دست انداز زیاده حال نمیده من ال 90 نداشتم
    ولی 206 داشتم کیفیتش اتاق نسبت به سمند عالییه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا