ایستگاه خبر

آیا تنها خودروسازان مقصرند؟

سه هفته از سانحه مرگبار و وحشتناک اتوبان تهران – قم می‌گذرد؛ حادثه‌ای که طی آن در اثر برخورد دو دستگاه اتوبوس اسکانیا با یکدیگر ۴۳ نفر از مسافران در آتش سوختند. در همان ساعات اولیه پس از سانحه، پلیس اعلام کرد: شرکت سازنده اتوبوس‌های اسکانیا ۵۰ درصد در رخ دادن این حادثه تلخ مقصر است و از این واکنش سریع پلیس مشخص بود که باز هم خودروسازان سیبل خواهند شد و به اصطلاح تمام کاسه کوزه‌ها بر سر آن‌ها خواهد شکست.

جاده، راننده و خودرو: عاملان تصادف
جاده، راننده و خودرو: عاملان تصادف

دیروز هم احمدرضا رادان جانشین فرمانده ناجا با تشبیه خودروهای داخلی به «ارابه‌های مرگ»، به نوعی خودروسازان را مقصر اصلی سانحه اتوبان تهران – قم دانسته است. به گفته رادان، چهل و سه تن در یک سانحه رانندگی کشته می‌شوند و می‌سوزند، اما جایی که اشکال هست، آن را نمی‌پذیرد، حال آنکه سازنده‌های خارجی هم گاهی دچار اشکال می‌شوند و شجاعانه عذرخواهی می‌کنند و برای اصلاح نقص‌ها گام بر می‌دارند. وی با طرح این پرسش که تا کی باید ارابه مرگ بسازیم و تحویل مردم بدهیم، تاکید کرده که وقتی پلیس در مورد حوادث رانندگی اطلاع‌رسانی می‌کند، از «جاهای مختلف» تماس می‌گیرند و نسبت به این موضوع اعتراض می‌کنند. جانشین فرمانده ناجا نامی از این «جاها» نبرده، اما به نظر می‌رسد منظور وی، وزارت «صنعت، معدن و تجارت» و شاید هم «خودروسازان» باشد.

اگر گاردریل مستحکم بود...
اگر گاردریل مستحکم بود…

هر چند کیفیت پایین خودروهای داخلی و نقش بسزای آن‌ها در تصادفات رانندگی را نمی‌توان انکار کرد، اما اینکه همه تقصیرها را بر گردن خودروسازان بیندازیم، قطعاً به دور از انصاف است. در تصادفات رانندگی همواره سه عامل «وسیله نقلیه»، «خطای انسانی» و «جاده» را لحاظ می‌کنند و گاهی واقعاً نمی‌توان خودروها را مقصر یا تنها مقصر سانحه دانست. به طور مثال، در همین تصادف اخیر اتوبان تهران – قم، علاوه بر وسیله نقلیه، باید از جاده و امکانات آن و همچنین رفتار پلیس نیز به عنوان عوامل تأثیرگذار، یاد کرد. در شرح تصادف آمده که یکی از اتوبوس‌ها با رد شدن از گاردریل اتوبان، به لاین دیگر رفته و با اتوبوس دوم تصادف کرده است؛ با این حساب اگر گاردریل‌ها از استحکام لازم برخوردار بودند، این دو اتوبوس هیچ‌گاه با هم برخورد نمی‌کردند و آتشی هم به جان مسافران نمی‌افتاد. از طرفی، گفته شده راننده اتوبوس اولی، خواب آلود بوده و سرعت زیادی داشته که در این شرایط باید از پلیس پرسید چرا نسبت به سرعت زیاد خودرو بی تفاوت بوده؟
با این توصیف، به نظر می‌رسد همزمان با ارتقای کیفی خودروهای داخلی، باید ایمنی جاده‌ها نیز افزایش یابد و پلیس نیز آموزش‌ها و سختگیری‌های بیشتری را چه برای نیروهایش و چه برای رانندگان متخلف، اعمال کند.-روزنامه دنیای اقتصاد

بنظر شما مقصر اصلی در میزان تصادفات بالای کشور ایران چیست؟! خودروهای بی کیفیت و نا امن، جاده های غیر استاندارد یا خطای رانندگان؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

سید علیرضا سیادتی

سید علیرضا سیادتی، مترجم اخبار و رویدادهای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. sorena330

    ۱۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (745 ديدگاه)

    هم اکنون…
    منتظر باشید در آینده ای نه چندان دور:کشته شدن هموطنان توسط اولین سری اتوبوس های چینی بونلاک…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. سالار

    ۱۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    در کشورهای پیشرفته پیشگیری در اولویت اول است.یعنی پیش از اینکه اتفاقی بیفته با آزمایشهای مختلف نقاط ضعفها را پیدا میکنند و برطرفش میکنند.مانند ضعفهای ایمنی خودرو که از ترمز ,جلوبندی,فرمان,لاستیک و… ناشی میشه .در مسئله جاده تمام پیچها مهندسی سازهستند,در پیچها نمیگذارند هیچ دست اندازی وجود داشته باشه ,گارد ریلها مقاوم هستند خلاصه کنم اتوبانهای آلمان که 13000کیلومتر طول دارند 70 سانتیمتر فقط ضخامت بتن جاده هاشونه,24ساعته مراقبت میکنند حتی یک سنگریزه را از سطح اتوبانها پاک میکنند در ایران لاشه حیوانات تا زمانی که توسط برخوردهای مکرر با ماشینها تیکه پاره شوند در اتوبانها میمانند و خطر افرین هستند.جالبه در اتوبانهای المان محدودیت سرعت ندارند ولی قوانین به دقت رعایت میشود مثل رعایت فاصله با ماشین جلوئی که در ایران اصلا بهش توجه نمیشه.جالبه در المان با وجود چندین برابر شدن ماشینها کشته ها از 20000نفر در سالهای 1970 به 4000 نفر در سال2012 رسیده در حالی که در ایران پلیس ساده ترین کار و پرمنفعت ترین که در یه جائی کمین کنه یه دوربین و از 2کیلومتر سرعت اضافه تا بالاتر را جریمه کنند و بدتر اعصاب راننده را به هم بریزندرا فقط انجام میده.
    کلا مشکلات در ایران را من اینجوری نام میبرم.1-سازمانهای بی کفایت و نالایق ناظر بر کنترل کیفیت خودروها
    2-رانندگان خسته و افسرده و همیشه مضطرب
    3-جاده های ناایمن و معیوب
    4-پلیس ناهمراه که از اذیت کردن رانندگان حتی با خطاهای جزئی لذت میبرند.
    5-ماشینهای بسیار متفاوت از نظر سلامت و توانائی فنی به گونه ای که از رنو5 و ژیان با حداکثر سرعت 60کیلومتر تا مرسدس با 250 کیلومتر در جاده با هم حرکت میکنند.
    6-نبود استراحتگاه مناسب در بین مسیر
    خلاصه شانس آوردیم که دور از جون شما همه در جاده ها کشته نشدند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سالار

    ۱۷ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    مطالب پیشین را خوندم.از دوستان خواهش میکنم از هیچکس دفاع نکنند چون همه به اندازه خودشون در این سانحه مقصرند.1-یادمون نره که خودروسازان در ساخته هاشون آخرین الزام ایمنی است اونم پشت صفحه مینویسندش که هیچوقت نمیبیننش.آتش گرفتن خودروها بخاطر دو تیکه شیلنگ یادمون نره.اعتراف سایپا به مقاوم سازی پراید!بعد از تولید 4میلیون دستگاه,اونم اگه راست بگن و اصولی باشه,حذف آپشنهای ایمنی از خودروهای مونتاژی مگان و ماکسیما و206.
    2-یادمون نره که همین استاندارد ادعا میکنه گواهی و تائیدیه به این ماشینها داده و یکی از مدافعان هووو بوده.
    3-ماشینهای سنگین مجاز به استفاده از خط سرعت نیستند در حالی که جلو چشم پلیس عزیز در خط سرعت به سواریها راه نمیدهند.
    4-یادمون نره جاده های ایران 2800 نقطه حادثه خیز دارند و هیچکس تلاشی برای رفعش نکرده.
    5-یادمون نره ماشینهائی که الان تولید میشوند به عنوان طراحی جدید یک دهم ماشینهای 20 سال پیش ایمنی ندارند.
    6-یادمون نره رانندگان بطور کلی با حرکات عجیب و رانندگیهای وحشیانه جون همه رو به خطر می اندازند
    7-یادمون نره وضعیت اقتصادی وخیمه و شیوه رانندگی با رفاه و آرامش رابطه مستقیم داره.
    8-
    9-
    .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۱۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    یادمه یکبار تو اخبار فیلمی نشون می داد از داخل یک اتوبوس در حال حرکت در یک کشور خارجی که ناگهان راننده در حال رانندگی سکته می کنه و یکی از مسافران با شهامت به جای او پشت فرمان می نشینه و با توقف اتوبوس، مسافران را نجات می ده. بعد از دیدن این فیلم سوالی برام پیش اومد و با خودم گفتم تو این لحظه دوربین فیلم برداری اونم بالاسر راننده چی کار می کرده که تونسته از این اتفاق فیلم بگیره و اونجا بود که فهمیدم تو این کشور راننده رو از طریق دوربین کنترل می کنند. ببینید تو کشور های دیگه هم خودروها رو خیلی ایمن می سازن، هم جاده های ایمنی دارند، هم نظارت پلیس خوب و دائم است ( نه این که مثل ایران حضور نمایشی داشته باشد!!!) و مهم تر از همه آن که راننده ها فرهنگ رانندگی بالایی دارند. همه ی ما بعد از گواهینامه گرفتن در ایران ساعاتی پشت فرمان ماشینمان نشسته ایم و رفتار ناشیانه ی اکثر راننده های ایرانی که حاضرند برای 5 ثانیه زودتر رسیدن به مقصد، خود را به آب و آتش بزنن دیدیم! اگر ما راننده های با فرهنگی بودیم، خودروهایمان ایمن بود، راهمان استاندارد بود، نظارت پلیس همیشگی – و نه فقط صرفا نمایشی جلوی دوربین تلویزیون بود – دیگر شاهد اتفاقاتی چنین دست که بسیار اتفاق می افتد و صدایش هم در نمی آید، نبودیم و این آدم هایی که حق حیات داشتند الآن زنده بودند… متأسفم برای خودمان.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. میلاد.فقط المان.فقط بنز.

    ۱۵ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود.
    فقط خدا میدونه که عامل اصلی چی بوده.
    چون تو مملکت ما با پول نظر […]و کارشناس و ….. عوض میشه.

    تو ایران اگه از بند ( پ ) استفاده کنی کارت روی غلتکه.
    1 پررو باشی.
    2 پارتی داشته باشی
    3 پولدار باشی

    ((( ایران و المان )))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بهرام

    ۲۶ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    به خدا بدبخترین ملت ما هستیم با اینکه میبینیم ماشین بی کیفیت هست باز برای دو سال پیش فروش ماشین رو قبول میکنیم این همه اجناس بی کیفیت چینی رو میبینیم باز میریم میخریم چرا چین فقط محصول بی کیفیت رو فقط برای ما میده؟ دلیلش واضح هست ها
    با این بی عقلیمون خدا به ما رحم کنه
    یعنی مهندس مکانیک تو این کشور نیست یا طراح نیست؟هست شاید الان دارند تعویض روغنی کار میکنند اخه اقایون ….. اجازه اینکارو نمیدن چون پول چند برابر بدون هیچ سرمایه و زحمتی با وارد کردن ماشین میره تو جیب درازشون
    حقمونه خودمون باعثشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا