ایستگاه خبر

ادامه رکود حتی پس از بسته حمایتی دولت

کارشناسان اقتصادی از همان ابتدای اعلام تخصیص منابع برای خروج صنعت خودروی کشور از رکود، چنین بسته‌ای را فاقد کارایی لازم دانسته و دلایل رکود اصلی را به چیزی بیش از مشکات نقدینگی نسبت می دادند. تخصیص تسهیلات ۲۵ میلیونی خرید خودرو اگرچه توانست تا حدودی خریدوفروش در نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز را رونق ببخشد، اما پس از اتمام آن، بازار خودرو را در رکود بیشتری فرو برد.

cartoon
اکنون نمایشگاه‌های خودرو از تشدید رکود در بازار خودرو خبر می‌دهند. به گفته فعالان بازار، فروش اقساطی خودرو موجب شد بسیاری از تقاضاهای موجود در بازار، جذب تسهیلات ۲۵ میلیونی شود. از سوی دیگر، تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی همان‌گونه که تقاضای موجود در بازار را کاهش داده، منجر به کمبود برخی از خودروها در بازار نیز شده است؛ به‌طوری‌که به گفته برخی از نمایشگاه‌داران، هم‌اکنون بازار با کمبود خودروهایی همچون ۲۰۶ تیپ ۲، پژو پارس سال و تندر ۹۰ مواجه است. از سوی دیگر برخی از خودروها که خریداران تمایل چندانی به آنها نشان ندادند و همچنان در بازار موجود هستند، نیز با افت قیمتی اندکی مواجه شده‌اند.

افت‌وخیز داخلی‌ها
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد بازار خودروهای داخلی در هفته جاری با افت‌وخیز اندکی مواجه شده است؛ به‌طوری‌که در اوایل هفته جاری به‌دنبال توقف تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو از سوی بانک مرکزی سکوت سردی بازار خودرو را فرا گرفته است. آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود که این موضوع از افزایش قیمت ۵۰هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته جاری حکایت می‌کند. از سوی دیگر پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V8 با خیز ۱۵۰ هزار تومانی هم‌اکنون ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

از بازار پژو ۴۰۵ در مدل SLX خبر می‌رسد که این محصول با افت ۱۰۰ هزار تومانی در هفته جاری هم‌اکنون با قیمت ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. به گفته فعالان بازار، پژوپارس سال نیز که در هفته‌های گذشته ثبات قیمتی خود را حفظ کرده بود در هفته جاری با افزایش ۱۰۰ هزارتومانی هم‌اکنون ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. با این حال دیگر محصول ایران‌خودرو به نام سمند EF7 ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کرده است، به‌طوری‌که این خودرو در هفته جاری به قیمت ۳۰ میلیون تومان معامله می‌شود. از بازار رانا نیز خبر می‌رسد، این خودرو نیز طی هفته جاری ثبات قیمتی خود را حفظ کرده است و هم‌اکنون ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

فعالان بازار در مورد دنا نیز عنوان می‌کنند که این خودرو بدون هیچ تغییری، در حال حاضر با قیمت ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خرید و فروش است. اما سری به بازار خودروهای شرکت سایپا بزنیم. بازار خودروهای این شرکت اما با تغییر خاصی مواجه نشده است. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، تیبا با حفظ ثبات قیمتی خود در بازار هم‌اکنون با قیمت ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. این در حالی است که پراید مدل ۱۳۱ با افزایش ۵۰ هزار تومانی در حال حاضر با قیمت ۱۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در عین حال قیمت پراید در مدل ۱۱۱ نیز افزایش ۵۰ هزار تومانی در این هفته داشته و با این حساب، خودرو موردنظر هم‌اکنون ۲۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا خبر می‌رسد که این خودروها طی هفته جاری ثبات قیمت را تجربه کرده‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات بدون تغییر قیمت هم‌اکنون ۸۶ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود و مدل دنده‌ای آن نیز هم‌اکنون به قیمت ۷۳ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. سری هم به خانواده تندر ۹۰ بزنیم. تندر اتومات هم بعد از چند هفته ثبات قیمت در هفته جاری با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی مواجه شده است؛ بنابراین هم‌اکنون این خودرو در بازار با قیمت ۴۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود. پارس‌تندر نیز با افزایش ۵۰ هزار تومانی در هفته جاری ۳۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی تندر مدل E2 نیز از افت قیمتی این خودرو در بازار حکایت دارد.

vaam-khodro-cartoon
افزایش قیمت وارداتی‌ها
بنابر گفته فعالان بازار هر چند بازار خودروهای وارداتی همچنان در رکود به سر می‌برد، اما به‌دلیل تغییرات نرخ ارز در هفته جاری شاهد افزایش ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومانی در بازار این خودروها هستیم. هم‌اکنون در بازار، هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با ۱۶۵ میلیون تومان دارد که این به معنی ثبات قیمتی این خودرو است. هیوندایی توسان نیز بدون تغییر قیمتی در هفته جاری با قیمت ۱۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، اما از بازار محصولات کیا خبر می‌رسد که محصولات این شرکت با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی معامله می‌شوند. بنابراین برای خرید کیا اپتیما باید ۱۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع حکایت از افزایش ۵۰۰ هزار تومانی این خودرو در بازار دارد. سراتو نیز با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی هم‌اکنون با قیمت ۱۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

محصولات تویوتا نیز که همواره ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کرده‌اند، در هفته جاری افت‌وخیز قیمتی نداشته‌اند؛ به‌طوری‌که تویوتا کمری هیبریدی به قیمت ۱۷۳ میلیون تومان در بازار خریدوفروش می‌شود. قیمت قبلی کمری در مدل بنزینی ۱۸۰ میلیون تومان بود که مدل بنزینی این خودرو دیگر وارد کشور نمی‌شود. یاریس‌هاچ بک نیز ۱۰۵ میلیون تومان قیمت دارد. در این میان اما لکسس با کاهش ۲ میلیون تومانی در هفته جاری در حال حاضر ۵۸۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

Cartoon-Ahmad-Arabani-1394
وزارت صنعت به‌دنبال تسهیلات جدید خودرو
تسهیلات ۲۵ میلیونی که از اواسط هفته گذشته در اختیار مشتریان خودرو قرار گرفت، توانست ۱۱۰ هزار نفر از مشتریان را که به دلیل نقدینگی پایین، قادر به خرید خودرو نبودند، صاحب خودرو کند و از آن سود فروش و تولید خودروسازان را افزایش بدهد. این تسهیلات هر چند توانست جانی تازه به خودروسازان داده و پارکینگ‌های آنها را خالی کند، اما ظاهراً هدف تخصیص آن برای برخی دست‌اندرکاران صنعت خودرو فراموش شده است؛ چراکه آنها یادشان رفته که تسهیلات موردنظر ظرفیتی محدود داشته و بانک مرکزی برای آن سقف در نظر گرفته است. توجیه خودروسازان برای ادامه فروش تسهیلاتی محصولاتشان (بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه) این بود که بانک مرکزی اعلام کرده این تسهیلات تا ۲۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت، این در حالی بود که به گفته مسئولان بانک مرکزی، به شرکت‌های خودروساز عنوان شده بود ظرفیت فروش به‌واسطه تسهیلات ۲۵ میلیونی، محدود است. به عبارت بهتر، منظور بانک مرکزی از ادامه داشتن ارائه تسهیلات موردنظر تا اردیبهشت ۹۵، این بوده که پرداخت این تسهیلات تا آن تاریخ معتبر است، منتها به‌شرط پر نشدن ظرفیت.

Cartoon-Salman-Taheri
از طرفی، آن طور که حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، عنوان کرده، در جلسه اخیر این کمیسیون با وزیر صنعت و معاونان بانک مرکزی، مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند دولت تصمیم دیگری برای تمدید طرح تسهیلات ۲۵ میلیونی ندارد و خودروسازان می‌توانند با روش‌های مختلف مانند لیزینگ یا کاهش قیمت، تقاضا را برای خرید خودرو تحریک کنند. با این حال، آن طور که فعالان صنعت خودرو عنوان می‌کنند، به دولت پیشنهاد شده تا تسهیلات خودرو را تمدید کند؛ زیرا هم مشتریان از آن استقبال خواهند کرد و هم خودروسازها. این در حالی است که به گفته یک مقام ارشد در صنعت خودرو، پیشنهادی از سوی خودروسازان بابت تزریق تسهیلات جدید، ارائه نشده و وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دنبال این اتفاق است. وی تأکید می‌کند که اگرچه خودروسازان از ارائه دوباره تسهیلات ۲۵ میلیونی استقبال می‌کنند، اما اگر پیشنهادی داده شده، از سوی وزارت صنعت بوده نه آنها.
مهمترین نکته اینجاست که ارائه این تسهیلات، سطح انتظارات از نوع فروش را در مشتریان ارتقا بخشیده و دیگر نمی توان به راحتی با پیش فروش و فروش نقدی، این خودروهای از رده خارج و قدیمی را به مشتریان فروخت.

منبع: دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. حمید سیمرغ یکی از تحریم کننده گان خودرو داخلی

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    با سلام
    واقعا سیستم مدیریتی دولت در زمینه حمایت از خودش عالی عمل میکنه مثلا به خودش وام میده انبار های خودرو سازی خودش رو که از خودرو بی کیفیت پر شده خالی میکنه هم ماشین بی کیفیتش رو میفروشه هم با گرفتن سود از وام که مردم داده برای خودش درآمد زایی میکنه احسنت بر مدریت رانت خوار

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ژاپنی اصیل

      ۳۰ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (34 ديدگاه)

      مسکن موقتی پیش نبود این طرح برای رفع ترس از عمیق تر شدن اتحاد مردم موج دوم کمپین در راهه با وامی که داده شد تقاضا در بازار کمتر هم شده چون بخشی از تقاضا ها خود بخود کاسته میشه یک میلیارد دلار از بانک مرکزی حدود700 میلیون دلار از پیش پرادخت های مردم فقط بخاطر سه ماه نخریدن بود من که خودم بشخصه حتی یک هزار تومانی به خودروسازان منفعت مستقیم نرسوندم در عمرم حالا مردم خودشون میدانند ادامه *** یا *** که همون نخریدنه من ادامه میدم حتی تنها

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سعید

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (222 ديدگاه)

    هدف اصلی از این طرح خالی کردن انبارهای این دو به ظاهر خودروساز بود که موفق هم شدند، اما کاملا مشخصه که رکود حتی بیشتر هم میشه، کار از این حرفا گذشته، هر روز رکود تازه بدتر هم میشه، دیگه همه چی یه حدی داره تا ابد که نمیشه پراید و 405 داد دست ملت بالاخره یه روزی کاسه صبر ملت لبریز میشه و یقه خودروساز ها رو می چسبند الان این روز فرا رسیده و خوبم فرا رسیده، دیگه وقت تغییرات بنیادین رسیده هیچ راه گریزی هم توش نیست، همه راه گریز ها به اقسام مختلف قبلا امتحان شده و آخریش هم همین طرح اخیر بود که انجام شد و تمام.
    بابا تمام خودروهای دنیا دارن بدون سرنشین میشن ایران هنوز داره 405 سال 1987 رو میسازه!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    واقعا بسه دیگه گندش در آوردین، اه اه اه…
    آمریکا و اروپا که اصلا بحثشو نکن، کره هم هیچ، چینم حتی هیچ، از همین پروتون مالزی هم هزار سال عقب افتادید با این کارو کردارتون…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امین آریامن

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (146 ديدگاه)

    خودرو سازای خوشحال و سرمست از وام 25 ملیونی حالا باید رکود شدید تر را تحویل بگیرن…منتظر اونروزم که دوباره عکسهایی منتشر شه که پارکینگ های این لگن سازا از قبل پر تر باشه!
    این اقای وزیر هم دگه از بس از این لگن سازا حمایت کرده باید بهش بگن وزیر خودروسازی نه وزیر صنعت…
    اما حمایت ها به جایی نمیرسه و مردم تا احقاق حقوق حقه خودشون بازم خودرو نمیخرن…یعنی ندارن ک بخرن..
    اخرش مردم برنده ان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سعید

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (76 ديدگاه)

    سلام ، میگم نمیشه بازارییان ، صنعتکاران ، پیمانکاران و … نیز به جای حراج ، تخفیف و کاهش اجرت اجناس و خدماتشان بخواهند دولت برای آنها نیز وام اختصاص دهد !!! خیلی خوب بود خودروسازان نیز مانند همه دنیا در شرایط بحرانی محصولاتشان را با تخفیف عرضه می کردند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احسان(احسان)

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    به قول انیشتین کار احمقانه یعنی عملی رو که نتیجه نمیده تکرار کنی.تنها یک راه گریز از رکود و مشکلات اقتصادی اصلاحات ریشه ای اقتصادی هست.اگر با ادامه روش کنونی کشور به جایی سید من خودمو تقدیم داعش میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمود

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (251 ديدگاه)

    خودرو سازها داخل چاهی افتادن که خودشون برای مردم کندن.
    من به عنوان یک عضو کوچک کمپین به خودروسازان دولتی میگویم که از این به بعدآرزوی فروش نقدی و شرایطی خودروهای بی کیفیتتان را به گور خواهید برد.

    خدایا در وطن عزیزم ایران- گناهانم را همچون آرزوهایم نادیده بگیر. !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احسان(احسان)

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    برنامه بسیار کوتاه مدت وام دولتی و بشدت پرهزینه بودن این برنامه به قدری از لحاظ اقتصادی معیوبه که کاملا مشخصه بعد از جلسه ای اضطراری توسط دولت و خودروسازا این تصمیم نابخردانه گرفته شده و با هیچ کارشناس اقتصادی مورد بحث قرار نگرفته.
    تعجب میکنم چطور حاضر شدن این تصمیم رو بگیرن اون هم وقتی میدونن عملا از این به بعد مشتری ندارن؟برنامه این وام به قدری عجولانه بوده که شرط میبندم خیلی از کسایی که ثبت نام کردن توانایی پرداخت اقساط رو ندارن. تو شرایط رکودی که کسب و کارهای تولیدی و بخصوص مسکن سازی در حال ورشکستگی هست دولت نقدینگی زیادی رو به کالایی اختصاص میده که هیچ سودی برای جامعه نداره و برای کشور هزینه های سرسام اور پزشکی و زیست محیطی داره.جمع کنید این بساط رو با این رانت بازی های فاسد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. فرشاد

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (88 ديدگاه)

    شک نداشته باشین خودداری مردم از خرید به مرور تاثیرش نشون میده.همونطور که الا نشون داده.پرداخت وام 25 میلیونی با سود کمتر در مقایسه با وام های دیگه نشون از یک قدم عقب نشینی خودروسازها و دولت هست.الان سایپا کاری کرده که در صنعت خودروسازی ما بی سابقس.کیا سراتو اتوماتیک رو با 40 میلیون تومن وام 2 ساله و بدون بهره گداشته برای فروش.ینی 50 تومن میدی و خودرو رو میگیری و بقیش 24 ماهه بدون سود که واقعا در کشور ما بی سابقس.
    همه ی اینا ینی کمی تلاش بیشتر از طرف مردم نتیجش عقب نشینی دومینو شکل خودرو سازا خواهد بود.اونا هرچی تونستن مقاومت کردن ولی وقتی توانشون تموم بشه دیگه قدم های بعدی رو خیلی سریعتر برمیدارن.خدارو شکر اولین قدم ها هم داره برداشته میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. kevin7360

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (74 ديدگاه)

    این وام آخرین تیر ترکش خودروسازی و به جرات میشه گفت اقتصاد در حال فروپاشی این کشوره اگه ظرف شش ماه آینده نسبت به واگذاری این دو شرکت به خودروسازان خارجی اقدام شد و قیمت دلار در گام اول به 3000 رسید شاید بشه برای خودروسازی بشه آینده متصور شددر غیر اینصورت سه ماهه اول سال 95 ورشکست خواهند شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۳۰ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (9 ديدگاه)

      من هم مثل همه ایرانی ها کشورم رو دوست دارم و راضی به هم پاشیدگی اقتصاد و ارگان هاش نیستم، از اون کسایی هستم که اگه مردم با هم متحد بشن کالای ایرانی بخرن حتما میخرم، سونی ژاپن اگه الان سونی شده برا اینه که مردمش در رو روی برندهای غیر ژاپنی بستند و همچنین سامسونگ مره و هزار تا مثال مشابه دیگه تو دنیا
      اما این چند سال اینقدر از این خودرو ساز ها بغض تو گلوم دارم و جمع شدهکه بی صبرانه دارم برا لحظه علنی اعلام ورشکستگی خودروسازها بی تابی می کنم.
      یقین دارم سحر نزدیک است…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. ماهان گاز

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (41 ديدگاه)

    این خودرو سازه خیلی پر رو هستند!!!!!!
    هرمجموعه ای بود قیمتها رو میاورد پایین/ولی اینا حاضرن ور شکست بشن ولی تسلیم حرف مردم که مردم واقعا راست میگن نشن/این خودرو سازها چه جور سهام عام هست که به خواسته مردم اهمیت نمیدن؟این خودرو سازها نشون دادن مافیای بزرگی هستند!!!!!
    واقعا تو چه مملکتی زندگی میکنیم!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. شاهرخ

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    بدبختی اینه که پیکان 6 دنده و دنده هیلمنی و دنده آرژانتینی و دنده گتراگ و دنده …. بخاطر دلال بازی خریده میشد و دست به دست میگشت. الان نوبت انواع اقسام پراید و پژوهه. تا مردم بخاطر منافع شخصی دست از اخلاق جهان سومیشون بر ندارن این وضعیت پا برجاست و گرنه الا ن به لطف اینترنت همه میتونن در مورد آخرین استانداردهای ایمنی و رفاه و آلودگی زیست محیطی خودروها دسترسی داشته باشن و مقایسه منطقی بین تولیدات فرغون سازیهای ایرانی و خودروسازهای با وجدان خارجی انجام بدن. وضعیت در مینی بوس و کامیونت و وانت سازی خیلی خراب تر از سواریه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. پرسپولیس

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (260 ديدگاه)

    با خالی کردن انبار که قرارنیست چیزی درست شود این انبارها دوباره پر میشود خودرو سازهاهم هیچ وقعی به خواسته مردم نمی گذارندهرازچند گاهی در پدال هم انعکاس داده میشود که مسولی از خودرو سازها یا مسولان سابق ایرانخودرو یاسایپا وپارس فقط قلمه سلمبه حرف میزنند در حرف زدن بزرگترین سخنرانان هستندوچنان توجیه میکنند انگارقراره دیگر نسل ماآرزوی به خودرو ایمن و باقیمت خوب واستاندارد رابه گور ببرد فرصت ده ساله میخواهند خالی کردن انباره رامیخواهندوعده میدهندتیراژبالا اینها همه اش چرند است ایران اگر با کشورهای صاحب تکنولوژی همکاری کند راه کره جنوبی را میرودچنان میگویند خارجی ها زیاده خواه هستند تکنولوژِ نمیارندکه همه باورشان شده اگر خودرو ساز ها را تخطئه کنند و مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس فقط نمایندگی رسمی یادتان باشد رسمی دایر کنند گردش پول از واردات وتعمیر واشنایی باتکنولوژی خودرو خارجی بیشتر پیشرفت میکنیم تا حاالان با زور بخواهیم خودروهای از رده خارج شده بسازیم یک جوان عمرش را میگذراند پس بایک ماشین زاپنی یا المانی باشد بهتراست یا 405 قدیمی چیزی که الان یک جوان همسایگان ایران دراند استفاده میکنندما فقط روی تریلر های خودرو بر فقط نگاه کردن وحسرت خوردنش را داریم چیزی که من در منطقه زندگیم هرروز می بینم متاسفم برای خودم که از هرجوانی در ان کشورها کم تر حق انتخاب دارم یا این دیگرانند که انتخاب خودرو راهم به قانون نانوشته عدم واردات 2500 سی سی میکنند یا قیمت نجومی برای خودروی ناوگان تاکسی رانی یعنی کرولا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. fara2001

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (201 ديدگاه)

    از روز اول به این حرکت دولت خوشبین نبودم . این رخداد محتمل بود و از امروز باید شاهد پر شدن دوباره انبارها باشیم .
    مگه دولت چقد دیگه میتونه وام بده.
    واقعا که بار کج به منزل نمیرسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. فرشاد

    ۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (88 ديدگاه)

    تو خبرگزاری این چند روز دوباره بحثهایی در مورد چابهار و تولید خودرو مطرح شد.اگر طرح به سرانجام خوبی برسه قراره قطب سوم خودروسازی با مشارکت تویوتا و نیسان در چابهار ساخته بشه و به خودروهای هیبریدی اختصاص پیدا کنه چون هزینه گمریک اونا کمه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ahmad

    ۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (136 ديدگاه)

    تمام شواهد نشون میده که کمپین شکست نخورده و هنوز امید زیادی در این زمینه وجود داره
    با وجود اینکه ما مردم متحدی نیستیم و همیشه ما به راحتی فریب تبلیغات *** رو میخوریم ولی هنوز این کمپین زنده است و میتونیم با فعالیت و اطلاع رسانی بیشتر خودروسازان رانت خوار و فاسد رو به ورشکستگی بکشانیم.
    نجات صنعت خودرو ما فقط با ورشکستگی و بازیابی خوصوصی ممکن هست چون ثابت شده اینا قابلیت اصلاح ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. احمد باقری

    ۳ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    تا بود همین بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. شهریار

    ۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (176 ديدگاه)

    والا من که بعد از فروش سمندم(89 ای اف 7) مونده بودم چی بخرم و چکار کنم..خیلی هم به اتومبیل نیاز داشتم…از اتومبیل داخلی که کلا دلسرد شده بودم …به هزار و یک دلیل …از قدیمی بودن تکنولوژی ساخت…پایین بودن کیفیت ساخت…دموده بودن و هزار دلیل دیگه…
    خلاصه اینکه دل رو زدیم به دریا و رفتیم سراغ خودروهای چینی که صبح تا شب همین جا زیر آبشون رو میزدم…بعد از کلی تحقیق و تفحس و مقایسه به خاطر علاقه ای که به طراحی ام وی ام 315 جدید داشتم رفتم یه هاچ بکش رو گرفتم
    نمیخوام خیلی در موردش حرف بزنم…ولی همینقدر میگم که خوشحالم از انتخابم چون کاملا ازش راضیم….خدائیش از خودروهای داخلی خیلی سرتره…
    حداقل اینکه میفهمی که چینی بعد از دو سال میاد فیس لیفت کامل از خودرویی رو ارائه میکنه که تقریبا تو بازار موفق بود..اینو تا از نزدیک نبینید درک نمیکنید…معنی واقعی تغییر یا فیس لیفت رو بهت القا میکنه…
    اینا رو گفتم که بگم هیج کجای ایران یه مسئولی پیدا نمیکنی که برای ملت ارزش قائل بشن…خودروی سی سال پیش رو با هزار تا منت میندازن به ملت..هزار تا اسم هم براش میذارن
    پس لا اقل خودمون میتونیم به خودمون کمک کنیم…من راحت میتونستم از بنجولای ایرانی با شرایط بهتر خرید کنم…ولی رو حرفم وایسادم
    فعلا که با 315 خوشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. resident evil

    ۱۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    روز قیامت به علت بار گناهانم گفتم خودم محترمانه برم جهنم که یکی از ملائکه داد زد کجا؟ گفتم جهنم! گفت اهل کجایی؟ گفتم ایران ،گفت بیا برو بهشت فکر میکردی تا حالا کجا بودی بدبخت!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا