ایستگاه خبر

تعیین تکلیف استرداد پول ثبت‌نام‌کنندگان خودرو

دنیای اقتصاد: ایران خودرو در ابلاغیه‌ای تکلیف استرداد ما‌به‌التفاوت پرداختی مشتریان در ماجرای «لغو افزایش قیمت ۳۰ درصدی خودروها» را مشخص کرد.


حدود دو ماه پیش بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودروهای ثبت‌نامی با موعد تحویل ابتدای شهریور تا انتهای دی ماه ۹۷ را صادر کرد. بر این اساس، بخشی از ثبت‌نام‌کنندگان با توجه به قیمت‌های جدید، اقدام به تکمیل وجه کردند و این در حالی بود که وزارت صنعت کمی بعد مصوبه قبلی (افزایش ۳۰ درصدی قیمت) را لغو و خودروسازان را ملزم به استرداد پول ثبت‌نام‌کنندگان کرد.


تا اوایل اسفند، نحوه استرداد پول مشخص نبود تا اینکه ایران‌خودرو با ارسال ابلاغیه‌ای به نمایندگی‌های خود، تکلیف را مشخص کرد. طبق ابلاغیه موردنظر، بازه زمانی استرداد پول‌، اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد سال آینده در نظر گرفته شده است. در این ابلاغیه اما بندی وجود دارد که سبب اعتراض برخی مشتریان شده است. طبق این بند، مشتریان برای دریافت پول خود، باید شخصا به نمایندگی‌های ایران خودرو مراجعه کنند و وکالتنامه مورد قبول نیست. این به آن معناست که اگر مشتریان خودروی خود را فروخته باشند، ایران خودرو پول آنها را مسترد نخواهد کرد.

کشمکش بین ایران خودرو (احتمالا در ادامه، سایپا) با این دسته از مشتریان، ریشه در تصمیمات ناگهانی وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد. وقتی این وزارتخانه در عرض چند روز حکم به افزایش قیمت می‌دهد و آن را ابطال می‌کند، طبیعی است که خودروسازان و مشتریان گرفتار و سردرگم شوند. به نظر می‌رسد اگر وزارت صنعت از ابتدا حکم به افزایش ۳۰ درصدی قیمت نمی‌داد یا پس از صدور، آن را لغو نمی‌کرد، حالا این حاشیه‌ها ایجاد نمی‌شد. وزارت صنعت طی چند وقت گذشته نشان داده که با وجود صدور حکم قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار، باز هم به تشخیص خود در این ماجرا دخالت می‌کند و از همین رو راه برای حواشی جدید همچنان باز است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. مصطفی

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (205 ديدگاه)

    اینها همه باهم دستشون تو یک کاسه است تا با این روشها ملت بدبخت را سرکیسه کنند و پول بریز و بپاش هایشان را از مردم تامین کنند.هیچکس هم پشتیبان ملت بدبخت نیست و فقط پول است که اینجا هکمفرمایی می کند. سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم تبدیل به بنگاه حمایت از فرقون سازان ایران شده و بس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Majidsh

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (79 ديدگاه)

    آیا زیبا نیست؟
    پولت رو پس میدیم چند ماه دیگه
    خواستی بگیر نخواستی مابه التفاوتش رو اخ کنید بیاد عزیزم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. H

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    افزایش۳۰درصدی بهانست خواستن تکلیف و معلوم کنن خوب که مردم خریدن بکننش ۱۰۰ درصدی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امیر

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (41 ديدگاه)

    کدوم قیمت گذاری ها با حساب کتاب هست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسن

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    مارادونا را ول کنید مسئولان ایرانو بگیرید

    قدیما همه میگفتن عجب اشفته بازاری است دنیا

    امروزه همه دنیا میگن بی خیال دنیا ایرانو ببینییییییییییییددددددد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      حسن قشنگ گفتی ، دمت گرم?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. مهدی

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (552 ديدگاه)

    خوردیم رفت دنبال چی میگردید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا