ایستگاه خبر

بررسی روند تغییر قیمت خودرو در دولت نهم و دهم

برای ایرانی‌ها «قیمت خودرو» همواره بحثی چالش برانگیز بوده و طی دو سه سال گذشته نیز داغ تر شده است و حالا که دولت پیشین به پایان رسیده و دولت جدید روی کار آمده، برای خیلی‌ها جالب خواهد بود که بدانند خودروها در این هشت سال چه تغییرات قیمتی را به خود دیده‌اند. مقایسه قیمت خودرو از آغازین روزهای روی کار آمدن دولت دهم تا به امروز، نشان می‌دهد قیمت خودرو در این هشت سال، بیش از سه برابر رشد کرده است.

IMG23331577

تنوع تولید

به اواسط سال ۸۴ برویم و به روزهایی که محمود احمدی‌نژاد از شهرداری تهران راهی ساختمان ریاست‌جمهوری شده بود. در آن روزها صنعت خودرو ایران تنوع محصول زیادی داشت و بازار پر بود از خودروهایی که برخی از آنها در حال حاضر تنها در مدل دست دوم شان قابل مشاهده‌اند و دیگر به تولید نمی رسند. اگر نگاهی به لیست خودروهای داخلی در سال ۸۴ بیندازیم، با نام‌هایی همچون پراید، پژو ۴۰۵، پارس، ۲۰۶، سمند، ماکسیما، زانتیا، ورنا و حتی رنو پی کی روبرو می‌شویم که در این جمع، چهار خودرو آخری هم‌اکنون دیگر به تولید نمی‌رسند. جداول قیمت این خودروها در سال ۸۴ نشان می‌دهد که نرخ آنها طی هشت سال گذشته تورمی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی را تجربه کرده است. به عبارت بهتر، قیمت انواع خودروهای داخلی از اواسط سال ۸۴ (آغاز ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد) تا اواسط سال ۹۲ (پایان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد)، دو تا بیش از سه برابر رشد را به خود می‌بیند.

دلایل رشد قیمت خودرو

نظر کارشناسان

در باب اینکه چرا قیمت خودرو در این هشت سال با چنین شدتی صعود کرده، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که هر یک در جای خود جای نقد و بررسی دارد. در این بین، چند دلیل عمده برای افزایش قیمت خودرو در دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری محمود‌احمدی‌نژاد از سوی کارشناسان برشمرده می‌شود که عبارتند از: «افت شدید تولید»، «اعمال سیاست تثبیت قیمت خودرو»، «بروز مشکلات مالی در صنعت خودرو»، «افزایش نرخ ارز» و «تحریم‌های بین‌المللی» که از سه تای آخر با نام کلی تر «رشد هزینه‌های تولید خودرو» یاد می‌شود. البته کارشناسان در حالت کلی تر نیز معتقدند رشد هزینه‌های تولید است که سبب شده تیراژ خودروها افت کند و با به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار، قیمت‌ها روندی به شدت صعودی را به خود ببینند.

نظر فعالان صنعت خودرو

اگر پای صحبت فعالان صنعت خودرو بنشینیم، آنها با انتقاد شدید از سیاست‌های دولت هشت ساله احمدی‌نژاد، تاکید می‌کنند که عمده مشکلات‌شان ناشی از همین سیاست‌ها به خصوص عدم حمایت مالی، سرچشمه می‌گیرد. آنها می‌گویند که دولت در این سال‌ها کمترین تسهیلات مالی را با بیشترین بهره‌ها در اختیار خودروسازان قرار داده و اگرچه تولید خودرو در سال ۹۰ به اوج خود رسید، اما در نهایت افتی شدید را تجربه کرد و حالا حدود یک سوم آن سال است. خودروسازان البته از افزایش نرخ ارز نیز صحبت به میان آورده و این موضوع را یکی از دلایل رشد هزینه‌های تولید و در نتیجه بروز مشکل مالی در صنعت خودرو و در پی آن، افت تیراژ می‌دانند. تحریم‌های بین‌المللی نیز در جای خود تاثیری غیر‌قابل انکار بر بالا رفتن هزینه تولید خودرو و پایین آمدن تیراژ جاده مخصوصی‌ها داشته است. تحریم‌ها علاوه بر اینکه سبب شدند خودروسازان بزرگ از ایران بروند و نقل و انتقال پول بسیار سخت و محدود شود، کلی هزینه روی دست خودروسازان گذاشتند چون آنها مجبور بوده و هستند قطعات موردنیاز خود را از طریق واسطه‌ها و با قیمتی بیش از نرخ واقعی تامین کنند.

dc318ef8dffc78671dca9eef87c05bea

تغییرات قیمتی طی هشت سال گذشته

در اواسط سال ۸۴، قیمت پراید شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده و حالا که هشت سال گذشته، برای خرید این خودرو باید ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پول بپردازیم. این یعنی قیمت پراید حدودا دو و نیم برابر شده است، هرچند پراید هنوز هم ارزانترین خودرو داخلی به شمار می‌رود.
از پراید که بگذریم، پژو ۴۰۵ نیز افزایش قیمتی حدودا ۲/۳ برابری را از سال ۸۴ تا به امروز داشته است. این خودرو در تابستان ۸۴ با قیمتی حدود ۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسید اما حالا ۲۷ میلیون تومان قیمت دارد. پژو پارس هم که هشت سال پیش نزدیک به ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد، حالا باید برای خریدش ۳۵ میلیون تومان هزینه کرد. با این حساب، قیمت پژوپارس از آغاز دولت احمدی‌نژاد تا پایان دولت او، دو برابر رشد کرده است.
اما از وانت پیکان هم بشنویم؛ خودرویی که بازمانده ای از پیکان به شمار می‌رود و در مقایسه با سال ۸۴ قیمت آن ۲/۸ برابر افزایش را به خود می‌بیند. وانت پیکان در حال حاضر حدود ۱۴ میلیون تومان قیمت دارد حال آنکه در تابستان ۸۴ تنها پنج میلیون تومان به فروش می‌رسید. دیگر وانت معروف در ایران؛ یعنی وانت نیسان آبی هم در این هشت سال رشد قیمت زیادی را تجربه کرده، در حالی که تابستان ۸۴ فقط هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت، حالا خودرویی ۲۶ میلیونی به حساب می‌آید. در واقع قیمت وانت نیسان در دولت محمود احمدی‌نژاد سه برابر شده است.

متورم ترین خودرو

اما به سراغ پژو ۲۰۶‌ برویم و ببینیم آنها چه تغییرات قیمتی در هشت سال گذشته داشته اند. طبق جداول موجود، مشتریان می‌توانستند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را در تابستان ۸۴ با قیمتی حدود ۱۰ میلیون تومان خریداری کنند، اما حالا باید ۳۵ میلیون بدهند تا بتوانند پشت فرمان این خودرو بنشینند. با این حساب، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در طول هشت سال گذشته سه و نیم برابر شده است. همچنین تیپ ۵ پژو ۲۰۶ نیز که در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد، هشت سال پیش در همین موقع ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ در دولت احمدی‌نژاد بیش از سه برابر شده است. از سوی دیگر قیمت مدل اتومات پژو ۲۰۶ نیز در این هشت سال ۳/۷ برابر رشد را به خود می‌بیند که در بین خودروهای مورد بررسی بیشترین تورم را داراست. در واقع ۲۰۶ اتومات را باید متورم ترین خودرو داخلی در دولت محمود احمدی‌نژاد دانست. این محصول در آغازین روزهای دولت نهم قیمتی برابر با ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشت، اما حالا اگر در بازار گیر بیاید، باید ۵۱ میلیون تومان بابت خرید آن هزینه کرد.
پژو ۲۰۶ تا سال ۹۰ جزو پرتیراژترین خودروهای داخلی به شمار می‌رفت، اما از سال ۹۱ و پس از قطع ارتباط پژو با ایران خودرو، تولید آن به شدت کاهش یافت و قیمتش شدیدا بالا رفت. در حال حاضر ایران خودرویی‌ها مشغول تولید مدل به اصطلاح ایرانی ۲۰۶ هستند.
از ۲۰۶ هم رد شویم و نگاهی بیندازیم به تغییرات قیمت سمند. این خودرو را در تابستان سال ۸۴ می‌شد با قیمتی حدود ۱۳ میلیون تومان خریداری کرد، اما حالا باید ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داد تا سوار مدل LX آن شد. این یعنی قیمت سمند در دولت محمود احمدی‌نژاد بیش از دو برابر شده است.

منبع : روزنامه ی دنیای اقتصاد

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۸۷ دیدگاه‌ها

  1. arash zx

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (74 ديدگاه)

    واقعا جای تاسف داره که توی این هشت سال شاهد اینقدر تفاوت قیمت هستیم . واقعا برای دولت نهم و دهم متاسفم که توان انجام هیچ کاری رو نداشتن……… آخه کجای دنیا بعد از هشت سال قیمت ها فرق میکنه؟؟؟؟؟؟؟ کاش یکی دلش برای مردم این مرز و بوم بسوزه و یه فکری به حال مردم بکنن، بابا ما همه از یه آب و خاک هستیم……… آدم نمی دونه از کجای این مملکت ایراد بگیره………… فقط میگم به امید روزی که ایران سربلند بشه و به زمانی مثل زمان کوروش کبیر برسه که همه ایران رو به نام ابر قدرت توی همه زمینه هابشناسن………

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hesan

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (484 ديدگاه)

      ahmadi mochakerim ahmadi mochakerim.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علیرضا

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      اینا که 35 ساله کاسه گدایی دستشونه … همیشه ازشون حمایت شده پول ماشینو گرفتن هر وقت خواستن تحویل دادن اما هنوز هم طلبکار دولت هستن … این بهانه ها دیگه خریدار نداره … مگه اون زمان که حمایت میشدید تحریم هم نبودید چه غلطی کردید ؟ الآن که شرکت های خارجی دارن میرن کدوم یکی از ماشین هاتون رو 100% که نه 60% داخلی میسازید که بهش دل خوش کنید ؟ به درک که ورشکست بشید …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. شهروز

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (13 ديدگاه)

      بهتره موقع انتخاب یا عدم شرکت در انتخاب؛ جو گیر نشده و بیشتر دقت کنیم تا بعداً پشیمون نشیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. نامی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عرض سلام خدمت دوستان من یکی از کسانی هستم که از این قوطی حلبیای ایرون_چین ضربه خوردم یه 405داشتم که متاسفانه باهاش تصادف کردم و بهترین دوستم که باهاش بودیم فوت شد و خودم علیل الان که دارم این مطلبو میزارم دارم خفه میشم آخه این ملت تا کی تاوان آقایون رو بدن والا ما تو فلسطینم نگاه کنیم ماشیناشون همش بنزو تویوتا و خلاصه استاندارده ما که هیچ داره آبرمون تو سطح بین الملل هم میره پراید و سمند و دادن دست عربا دیگه اونام به ما میخندن تو مشهد با یکی شون که از عراق اومده بود حرف میزدیم درباره سمند پرسیدم ازش گفت اونایی که زیر خط فقرن ماشینای ایرانی_چینی سوار میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شهروز

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (13 ديدگاه)

      واقعاً که!
      چند سال قبل عراق رفته بودم.
      ماشینای خیلی شیکی اونجا دیدم به طوری که یه هیوندا شیک رو اونجا دیدم پشتش نوشته بود sonata!
      تو ایران اونو ندیده بودم که بعد از هفت هشت ماه تو ایران هم اون سوناتا پدیدار شد
      بگذریم؛
      اونجا ناگهان پراید دیدم.مبهوت رخ زیبایش شدم و حس غربت یهو از اطرافم پرید!
      سمند که دیدم دیگه تو قلب ایران بودم و غربت معنایی نداشت
      ترکیب تاکسی های اون شهر به این شکل بود:
      مثلاً 5تا کرولا-4 تا چری ویانا-2 تا سوناتا-2تا کمری-3 تاپراید – 2تاسمند و چند مدل خودرو دیگه که همشون از سمند و پراید بالاتر بودند
      این بود خاطره من از رفتن به عراق و خودروهای وطنی

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شهروز

        ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (13 ديدگاه)

        ضمناً یادم رفت بگم ریو هم اونجا زیاد دیدم که تاکسی بود ولی با این ریو که ما تو ایران داریم کلی فرق داشت و باکلاستر بود.از روی چراغاش و آرم RIO تونستم اونو بشناسمش.
        اینجا بود که من به واقع دیدم که خودرو با یه برند تو دوتاکشور چقدر میتونه متفاوت باشه!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. hosein

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    خدایی رفتم یه سیلو هاچ بک خریدم خوشکل لامصب هر چی گاز می دهم نرم راه می ره هرچی فکر کردم 12 تومان بدم یه پراید دست دوم بگیرم دلم نیومد رفتم سراغ سیلو و خیلی هم از انتخابم راضیم یکی از مزایای سیلو هم اینه که وقتی کولر روشنه فشار زیادی روی موتور نمیاره و به نظرم هر کسی می خواهد یه ماشین در حد پریاد بخره این اشتباه رو نکنه و بره سمت سیلو و اینم بگم تمام قطعاتش هم پیدا می شه و هیچ مشکلی توی تعمییر و قطعاتش پیدا نمی کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. hitman

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (138 ديدگاه)

    سلام اونایی که با موندن توی کشور دارند چلنگار میرند و غاز و غوز میکنند و می خوان برند خارج .حالا میتونند برند که بهتر که ما به امثال اونها نیازی نداریم چون ما نا امید نمی خواهیم ما خیانت نمی کنیم به سرزمینمون . ما می خواهیم ایران رو از فلاکت در بیاریم نه بزنیم رو سرش تا بیشتر به زیر بره ما توی کشورمون مردانی می خواهیم از جنس امیر کبیر باشه از جنس زنان و مردان خاندان سلطنتی قاجار .تو برو کاریت به دیگرون نباشه وقتی هم رفتی اون وقت می فهمی چه غلطی کردی . اگر هم نه غیرت داری پس بمون با بچه ها ابادش کن یعنی ما ایرانیها از یک ژاپنی که بعد فاجعه اتمی دو شهر بزرگش که به بدبختی کشیدن کمتریم یا عادت داری یک نفر بالای سرت باشه زور بهت بگه خودت انتخاب کن موفق باشی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیان

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      سلام به همه دوستان
      در کشوری که مردم و دولت معنای نوآوری و خلاقیت رو نمیفهمند و ارزشی برای افراد خلاق و نوآور قائل نیستن معلومه که همون اونایی رو که میگی از کشور فراری میدن!!!!!
      به علاوه دوست عزیز در اسلام حکم به مهاجرت از جایی که استعداد افراد در حال تخریب هست داده شده
      در مورد قاجار هم بیشتر فکر کن!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. مهیار

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (129 ديدگاه)

    آره جلال همون هایی که از آب گل آلود ماهی گرفتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد.ف

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (447 ديدگاه)

    ببخشید دوستان میان کلامتون شکر!
    ولی یک خبر امروز زدن که خیلی تعجب آور بود. تویوتا GT86 رو آوردن به گمرک آمار دادن که قیمت ماشین ۱۶۰ هزار دلاره!!!! و یا حدود ۳۶۰ میلیون تومن!! به نظرتون یعنی چی؟؟؟؟؟!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فقیر

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (168 ديدگاه)

      احمد جان تا دیروز 178 میلیون بود
      البته این چیزا تو این مملکت مافیای چیز بعیدی نیست حتما یه گردن کلفتی مجوز انحصاری واردشو گرفته

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. fleetwood

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (274 ديدگاه)

      تویوتا gt86 قیمتش از 190 تومن تا 220 تومن است

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. جلال

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (585 ديدگاه)

    احمد جون گمرگ کدوم کارش درسته که این یکیش درست باشه!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علی

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام/خاستم خدمت آقای hitman بگم،عزیزم چرا مسایلو قاطی میکنی،الکی جوش میزنی،شماکه دم از غیرت و ازین چیزا میزنی واسه کشورت داری میسوزی وتاآخرپاش هستی،چرا از خودت شروع نمیکنی وبه جای اینکه با اسم خارجی خودتو معرفی کنی مثلا با اسم رستم میومدی تا هم آدمو واقعا غیرتی کنه هم باورمون بشه که داری دلسوزی میکنی.
    درضمن خدمت همه دوستان عرض کنم تا زمانیکه واسه سوار شدن یه ماشین(حالا هر چند غیر ایمن وغیر استاندارد)دست وپا میشکنیم و دودستی پول نقد میدم به 2شرکت بزرگ خودروساز ایران وقراره یه ماشینو که یک ماهه تحویل بده بادروغهای بزرگ سراز6 و7ماه درمیاره،بازم کشته میدم تو این ماشینا.
    موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. فقیر

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (168 ديدگاه)

    خدا لعین ونفرین کند مسببین این امر را که خیلی از احاد جامعه در حسرت پراید ماندند
    و خیل عظیمی از نورچشمیها و گردن کلفتها ماشین میلیاردی نصیبشان شد
    یارو سال 2011 جنسیس گرفت 68م دو سال سوار شد فروخت 175میلیون یعنی بعد استحلاک و کارکردگی 110 میلیون سود کرد 110میلیوووووووووووووووون تو یک اهن پاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حمید

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شما چرا بصورت قبل از تحریم و بعداز تحریم تقسیم نمی کنید؟ شش سال اول دولت رون رشد قیمت شیب خیلی کمی داشته و کمترین قیمت خودرو در مقایسه با طلا را در تاریخ ایران در سال 90 تجربه کردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مجتبی

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    امیدواریم در دولت یازدهم با برداشتن تحریم ها قیمت ها درست شه اگه بزارن بشه به امید روزای قشنگ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. psy

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    “اگر پای صحبت فعالان صنعت خودرو بنشینیم، آنها با انتقاد شدید از سیاست‌های دولت هشت ساله احمدی‌نژاد، تاکید می‌کنند که عمده مشکلات‌شان ناشی از همین سیاست‌ها به خصوص عدم حمایت مالی، سرچشمه می‌گیرد. آنها می‌گویند که دولت در این سال‌ها کمترین تسهیلات مالی را با بیشترین بهره‌ها در اختیار خودروسازان قرار داده ”
    ——————————
    این آقایون کارشناس محترم!!!توضیح بدهند چرا ایران خودرو با پولش میره سهام بانک خصوصی میخره اونوقت ادعای کمبود منابع مالی می کنه؟
    اگر کمبود منابع مالی داره از کجا آورده یک سوم سهام بانک خصوصی …. رو خریده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. شهباز

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عزیزران من ، بحث محمود و غیر محمود نکنید.

    منصفانه تر این است که تیراژ تولید و نرخ خودرو تا قبل از جهش نرخ ارز محاسبه شود.

    چون همه می دانیم این شرایط طبیعی نیست.

    هر چند این خودروسازان باید خیلی چیزها را توضیح دهند( ولی اینها که از مردم طلبکارند! خصوصاً جناب نعمت بخش عزیز گل گلاب!)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ایمان گوهری

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خطا نکنید همه رو نندازید گردن احمدی نژاد! با این کار فقط خودروسازان رو تبرئه می کنید.
    مقصر اصلی خودروسازانند که بخاطر یه مشت رشوه ، عمداً سمند و پراید و …….. و ….. رو 100 درصد داخلی سازی نکردند و به سود منطقی و منصفانه راضی نبودند

    مقصر خودروسازانند که فقط به فکر چاپیدن مردم هستند و ارزشی برای مردم قائل نیستند. چه رشوه ها که از قطعه سازها و خودروسازهای فرانسوی نگرفتند و …..

    فقط پای صحبت های آقای نعمت بخش بنشینید آنوقت می فهمید که از نظر اینها ملت ایران گوسفند هم نیست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. arash

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام دوستان
    راستش ما همون سال 84 هم میگفتیم پراید 7 میلیون تومنی گرونه(وحتی 1.5 میلیون هم نمیرزه)! باید یه 5 سالی درامدمون رو پس انداز میکردیم تا تازه با غرض وقوله یکی میخریدیم!
    یعنی همون موقع هم همین آش وهمین کاسه بود!(میخام بگم بهتر نشده ونخواهد شد وربطی هم به دلار نداشته و نخواهد داشت چون اون موقع هم هرچی به دلار 900 تومنی هم حساب میکردیم بیشتر از 1-2 میلیون تومان نمیرزید!)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. fleetwood

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (125 ديدگاه)

    آره داداش اون ماشینا ماله ملیونرهایی است که یه شبه ملیاردر شدند ، همسایه ما طلا فروشی داشت به قول خودش 1.5 ملیارد طلا توی مغازش داشت هالا شده 9 ملیارد ، هالا بابای من اگه 100 زحمت بکشه و عرق بریزه و ما هم نخوریم و نپوشیم ، یک صدم این پولو نمیتونیم پس انداز کنیم ، ای توی روحت مسیح

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. میثم

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان دولت بی تقصیره یا حداقل همش تقصیر دولت نیست
    با این تحریم ها و این قیمت دلار و تحریم نفت دیگه دولت کاری از دستش برنمییومد.
    اگه بخواد واردات رو آزاد کنه کلی کارگر خودروسازی بیکار میشن اگه نکنه مردم ماشین بی کیفیت سوار میشن
    هرکس دیگه ای هم بود نمیتونست کاری بکنه پس همش تقصیر دولت نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. حمادی

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    فقط گمرک رو بردارید :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. محمد

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    اگه پول اونهمه ریختو پاشو به فقرا کمک میکردن الآن فقیری در ایران وجود نداشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. S97

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (95 ديدگاه)

    به ما اون پژو 406 توی عکسم بدن راضیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. آرین

    ۲۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوباره می سازمت وطن…….اگرچه با خشت جان خویش

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا