ایستگاه خبر

نقش تابلوهای ترافیکی شهری در کنترل ترافیک

رپورتاژ: هر یک از تابلوهای ترافیکی مفهوم خاصی را به رانندگان خودروها می رساند. تابلوهای ترافیکی از اهمیت و کاربردهای بسیاری برای کاهش حوادث جاده ای برخوردار هستند.

در بین بخش های مختلف تجهیزات ترافیکی، نقش تابلوهای ترافیکی شهری از همه پر رنگ تر می باشد به این دلیل که با نصب تابلوهای ترافیک در جاده ها و معابر شهری، شاهد کاهش حداقلی تصادفات جاده ای و حوادث ناگوار و دلخراش برای رانندگان خودروها، موتور سواران و… خواهیم بود. در این خصوص قبل از هر چیز لازم است تا با معنا و نقش های هر یک از علائم تابلوهای ترافیک شهری برای کاهش ترافیک و حوادث جاده ای آشنا شد، ادامه این مطلب توضیح جامعی در مورد معنا و نقش های هر یک از تابلوهای ترافیک شهری داده است که برای فهم کامل موضوع لازم است تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تابلوهای ترافیکی چیست؟ 

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که با خودروی شخصی تان به عبور و مرور از محله ای که در آن زندگی می کنید بپردازید و هیچ توجهی به تابلوهای ترافیک آن منطقه نداشته باشید و همچنین بدون هیچ مشکل و سردرگمی به مقصد و یا خانه تان برسید. اما وقتی که گذرتان به ناحیه ای از شهر می رسد که به خوبی آنجا را بلد نیستید به اهمیت و کمکی که تابلوهای راهنمایی و رانندگی برای رسیدن سریعتر تان به مقصد می کند، پی خواهید برد.

با گذشت زمان و ساخته شدن سامانه موقعیت یاب جهانی GPS نیز حتی تصور عدم وجود تابلوهای ترافیکی سخت و یا غیر ممکن است به این دلیل که در حال حاضر بیش از میلیون ها خودرو و میلیون ها مایل بزرگراه و جاده در سطح جهان وجود دارد و هر ساله بر تعداد خوردها و مسافت جاده ها افزوده می شود.

هر یک از دسته های اصلی تابلوهای ترافیک یعنی تابلو های انتظامی و بازدارنده، تابلوهای خطر و تابلوهای ترافیکی خبر دهنده و آگاهی بخش، بخشی از مفهوم و نقش تابلوهای ترافیک را بیان می کند. تقریبا تمام تابلو های راهنمایی و رانندگی با استفاده لوله ای از جنس آهن و فولاد در کنار جادها و معابر شهری نصب می شوند و از کیفیت ساخت و نصب قابل قبولی برخوردار هستند به این دلیل که تابلوهای ترافیک شهری باید بتوانند حتی در شرایط جوی و نوری نامناسب نیز جان افراد را حفظ کنند و از طول عمر بالایی برخوردار باشند.

مزایای استفاده از تابلوهای راهنمایی و رانندگی

هدف اصلی نصب تابلوهای ترافیکی در کنار جاده ها و معابر بیان دستورالعمل های راهنمایی و رانندگی و دادن اطلاعاتی در خصوص عبور و مرور جاده ای است که با وجود آن مزایای بسیاری برای سرنشینانان وسایل نقلیه به وجود می آید. مزایای اصلی نصب تابلوهای جاده ای به شرح زیر می باشد:

  • سرنشینان خودروها سریعتر و آسانتر می توانند به آدرس مورد نظرشان برسند
  • یادآوری رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی
  • ایجاد ممنوعیت برای انجام کار مشخصی و آگاهی رسانی در خصوص وجود خطر و یا موارد مشابه
  • ایجاد دستور راهنمایی برای جلوگیری از به وجود آمدن ترافیک و عبور و مرور روان تر

تابلوهای ترافیکی باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

برای نصب تابلوهای ترافیکی به شکل اصولی و استاندارد باید برخی ویژگی ها رعایت و در نظر گرفته شود تا بتواند جلوی حوادث و ایجاد ترافیک را بگیرد، همچنین نصب این تابلو ها همانند نصب سایر تجهیزات ترافیکی مثل نصب استوانه ترافیکی میباشد و کافی است پایه را بر روی زمین ثابت نگه داشت،  این ویژگی ها به شرح زیر می باشد:

    • در حین ساخت و طراحی تابلوهای ترافیکی باید به شرایط جوی و محیطی محلی که قرار است تابلو نصب شود توجه داشت. به طور مثال تابلویی که قرار است در محیط شرجی و بارانی نصب شود باید از جنس آلیاژ ضد زنگ ساخته شود تا دچار خوردگی به مرور زمان نشود و یا در محیط آفتابی و گرم که رنگ تابلوهای راهنمایی و رانندگی به راحتی کمرنگ و نامعلوم می شود باید از رنگ خاصی استفاده کرد.
    • اندازه و ابعاد تابلوهای ترافیکی باید به گونه ای باشد تا همه رانندگان خودروها بتوانند به راحتی آن را ببینند.
    • بهره گیری از زبان بین المللی انگلیسی در کنار زبان فارسی باعث می شود تا اگر توریستی و یا شخصی که به زبان فارسی مسلط نیست، متوجه هشدارهای تابلوها بشود.
    • کلمات و متن نوشته شده بر روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی باید درشت و خوانا باشد تا افراد در خوانش آن با مشکل روبرو نشوند و تصاویر و علائم نقشه بسته شده بر روی تابلو ها نیز باید طراحی ساده و مفهومی واضح داشته باشد.
    • استفاده از هر دو نام قدیم و جدید جاده ها و مسیرها باعث می شود تا افرادی که با اسم قدیمی جاده آشنا هستند گم نشوند.
  • استفاده از لامپ LED و شبرنگ باعث می شود تا افراد در هوای تاریک نیز بتوانند متوجه تابلوهای ترافیکی شوند.
  • از مهم ترین عواملی که در کیفیت و مقاومت هر تابلو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار میباشد، استفاده از علائم ایمنی با کیفیت میباشد.

مشکلات تابلو راهنمایی و رانندگی معیوب

همانطور که گفته شد، تابلوهای ترافیکی دارای کاربردها و مزیت های متعددی و فراوانی است اما نصب بی مورد و نادرست آن می تواند مشکل ساز باشد و خسارت جانی و مالی به بار آورد، مهمترین مشکلات نصب نادرست تابلوهای راهنمایی و رانندگی به شرح زیر می باشد:

 

      • رساندن مفهوم برعکس به راننده
      • اشتباه رفتن مسیر و به تبع آن دیر رسیدن و گم شدن افراد
      • پرت کردن حواس اشخاص و ایجاد شک و تردید
      • عدم امکان دید نامناسب تابلو های ترافیکی باعث می شود تا رانندگان نتوانند به درستی متوجه مفهوم تابلوها بشوند و یا اشتباه متوجه شوند
      •  عدم استفاده از شبرنگ و لامپ LED باعث می شود تا وجود تابلوهای راهنمایی و رانندگی در شب بلا استفاده شود

انواع تابلوهای ترافیکی

تابلوها بر اساس مفهومی که به اشخاص انتقال می دهند دارای سه دسته کلی هستند، ابعاد و مشخصات هر یک از انواع تابلوهای ترافیکی و یا تابلوهای شهری به صورت زیر می باشد:

        • تابلو های انتظامی و بازدارنده: این نوع از تابلوهای ترافیکی برای نشان دادن مفهوم ممنوع بدون توقف کردن و… استفاده می شود. در تابلوهای انتظامی و بازدارنده عموما از رنگ قرمز برای جلب توجه استفاده می شود و دارای شکل دایره ای هستند.
        • تابلو های خطر: شکل ظاهری تابلوهای خطر به شکل مثلثی با نوارهای قرمز رنگ بوده و نمایانگر  وجود خطر و بیان هشدار می باشد.
        • تابلو های ترافیکی خبر دهنده و آگاهی بخش: در این نوع از تابلوهای ترافیکی از رنگ های زرد، آبی، سبز و سفید برای رساندن خبری نه چندان مهم استفاده می شود. شکل ظاهری تابلوهای ترافیکی خبر دهنده و آگاهی بخش به صورت مثلث، مربع و مستطیل می باشد.

محل نصب علائم و تابلو های راهنمایی و رانندگی

نحوه نصب تابلو های راهنمایی و رانندگی به دو صورت موقت و همیشگی با یکدیگر فرق می کند اما در هر دو صورت می توان دوربین های کنترل سرعت، تابلو های مسیر و تابلوهای راهنمایی و رانندگی را در بر روی آن نصب کرد. عموما محلی که علائم و تابلوها در آنجا نصب می شوند اطراف جاده ها و خیابان های درون شهری و برون شهری می باشد. در دیدرس بودن تابلو یکی از نکاتی است که در حین نصب باید به آن توجه کرد.

 

همچنین ناگفته نباشد فروشگاه الوایمنی از بزرگ ترین تولید کنندگان، تابلو های ترافیکی و علائم ترافیکی میباشد، در صورتی که نیاز به انواع تابلو و علائم ها دارید کافی است وارد وب سایت فوق شوید و سفارش خود را ثبت کنید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    نمیدونم راستش من هیچوقت به این تابلوها نگاه نمیکنم!اکثر اوقات جریمه هم میشم!😂

    موافقم 3
    مخالفم 0
  2. رضایی

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چقدر خودم دربارشون برای آزمون 🤣🤣

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا