ایستگاه خبر

تجارت پررونق خودروهای دست‌دوم در جهان

خودروسازان معتبر و نمایندگی‌های مجاز آنها تا چند سال اخیر، بر روی فروش خودروهای نو به مشتریان و از رده خارج کردن خودروهای کارکرده تمرکز داشته‌اند. فروش خودروی نو برای خودروسازان دارای سود بالایی بود و در نتیجه کسب و کار فروش خودروی دست دوم را یک فعالیت ناخواسته‌ی جانبی در کنار تجارت اصلی یعنی فروش خودروی نو می‌دانستند.
باگذشت زمان، رقابت در بازار خودروهای نو به تلاش‌های اعجاب‌انگیزی منجر شد. خودروسازان برتر جهان با حضور در بازارهای مختلف به ارائه محصولات متنوع به مشتریان اقدام نمودند. خودروسازان جهت ارائه خدمات به مشتریان، بیشتر به تجارت خرید و فروش خودروهای دست‌دوم روی آوردند.
بر همین اساس خودروهای کارکرده برای نمایندگان فروش جذاب‌تر از قبل شد. به‌علاوه به همان میزان که کیفیت و قابلیت خودروهای کارکرده رشد داشته، علاقه مشتریان نیز افزایش یافته است. درنتیجه، سازندگان توجه بیشتری را بر نقش تعیین‌کننده مدیریت خودروهای کارکرده معطوف کرده‌اند.

Used cars
به نظر می‌رسد توجه سازندگان اتومبیل به این موضوع به‌طور مستمر در حال افزایش است. در حقیقت چنین فرصت‌هایی باعث شده است تا بازار جهانی خودروی کارکرده به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای رشد یابد. به‌طور مثال در فرانسه بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ میزان فروش خودروهای کارکرده از ۴.۷ میلیون به ۵.۴ میلیون افزایش یافت و در همین زمان فروش خودروی جدید از ۲.۳ به ۲.۰۷ میلیون واحد کاهش یافت.
همچنین بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط انجمن نمایندگی‌های خودروی آمریکا، بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳، سهم درآمد نمایندگی‌های فروش در کسب و کار خودروی دست دوم از ۲۸ درصد به ۳۱ درصد افزایش داشته و در مقابل سهم درآمدی از فروش خودروی نو در همین بازه زمانی از ۵۹ درصد به ۵۷ درصد کاهش پیدا کرده است.
در ایالات متحده و فرانسه، نسبت خودروی کارکرده به نو (که سطح فعالیت بازار کارکرده را نشان می‌دهد) از سال ۱۹۹۹، از ۲.۴ به ۲.۶ افزایش یافته است که نشان‌دهنده یک رشد ثابت در حجم فروش خودروی کارکرده می‌باشد.
مطالعات جهانی در خصوص کسب و کار خودروی کارکرده نشان می‌دهد که فروش خودروهای کارکرده و نو متمم همدیگر و به یکدیگر وابسته بوده و هر دو تابعی از تعالی نمایندگان فروش است. نمایندگی‌های فروش موفق تمایل دارند در هردو بخش نو و کارکرده، فروش خوب داشته باشند. در نتیجه فروش خودروی نو به‌طور مثبت با فروش خودروی کارکرده در ارتباط است.
در اکثر کشورهای دنیا خرید و فروش خودروهای کارکرده توسط سه گروه صورت می‌پذیرد. نمایندگی‌های فروش خودروساز، نمایندگی‌های فروش مستقل و فروشنده‌های خصوصی، فعالان بازار خودروی کارکرده می‌باشند.

فروش خودروهای دست دوم با کفیت مطلوب
فروش خودروهای دست دوم با کفیت مطلوب
بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در بازار آمریکا سهم هر کدام از کسب و کار خودروی کارکرده به ترتیب ۳۷ درصد، ۳۳ درصد و ۳۰ درصد می‌باشد. به این مفهوم که ۳۷ درصد بازار در اختیار خودروسازان می‌باشد و ۶۳ درصد نیز توسط واحدهای تجاری مستقل از خودروسازان صورت می‌گیرد.
نکته قابل توجه در این بررسی این است که اگرچه خودروسازان فقط ۳۷ درصد بازار را از لحاظ تعدادی به خود اختصاص داده‌اند ولی از لحاظ درآمدی سهم خودروسازان ۵۲ درصد می‌باشد که این موضوع نشان دهنده اهمیت بسیار بالای تجارت خودروی دست دوم برای خودروسازان برتر جهانی است. سایر کشورها نیز با کمی اختلاف از این آمار پیروی می‌کنند.
با توجه به اهمیت این کسب‌وکار، خودروسازان اقدامات کلیدی برای حضور و در دست گرفتن بازار انجام داده‌اند. به‌عنوان نمونه یکی از کسب‌وکارهای شرکت تسوشو از زیرمجموعه‌های تویوتا، خریدوفروش خودروی کارکرده می‌باشد.

used-car-interior
در شرکت نیسان نیز این کسب‌وکار ابتدا به‌عنوان واحدی در شرکت لیزینگ نیسان بود ولی بعداً از آن منفک شده و به‌عنوان شرکت پلازاسول از زیرمجموعه‌های نیسان شروع به فعالیت نمود.
این شرکت دارای ۷ پارکینگ اصلی در حوزه خودروی کارکرده در کل ژاپن است. همچنین خریدوفروش خودروهای دست‌دوم در شرکت رنو توسط گروه فروشندگان رنو صورت می‌پذیرد. شرکت مزدا نیز این فعالیت را به شرکت مزدا چوهان از زیرمجموعه‌های خود واگذار کرده است.
به‌طور کلی چهار روش تهاتر با خودروی نو، تهاتر با خودروی کارکرده، فروش خیابانی و حراج برای خریدوفروش خودروهای کارکرده وجود دارد که معمولاً خودروسازان از دو روش اول استفاده می‌کنند. به‌کارگیری این دو روش در کنار ارزیابی خودرو توسط متخصصین شرکت‌های خودروساز و صدور گواهی سلامت برای خودرو و همچنین ارائه خدمات گارانتی و بسته‌های خدمت همراه خودرو از دلایل تمایل مشتریان برای خریدوفروش خودروی کارکرده از خودروسازان می‌باشد.

Hyundai-and-Kia-accused-of-false-mileage-on-1000000-cars
در ایران نیز بر اساس آمار ارائه شده توسط پلیس راهور ناجا، سالانه بالغ بر دو میلیون دستگاه خودروی کارکرده در کشور خریدوفروش می‌شود که بخش بسیار عظیمی از این خودروها توسط شرکت‌های داخلی تولید شده است. این مقدار خریدوفروش نشان‌دهنده اهمیت بسیار بالای این کسب‌وکار می‌باشد. با توجه به اینکه سهم خودروسازان داخلی در این بازار ناچیز است خودروسازان وطنی نیز می‌توانند مطابق الگوهای جهانی و بر اساس روندهای اشاره شده در این گزارش، برای ارائه خدمات به این بخش از مشتریان بازار، همانند سایر خودروسازان برتر جهانی به این کسب و کار نگاه ویژه‌ای داشته باشند.
گفتنی است تمرکز بر فروش خودروی نو توسط خودروسازان، تضمینی برای وفاداری و رضایت مشتریان نمی‌باشد و این صنایع باید با تنوع بخشیدن به سبد کسب‌وکارهای خود و گرفتن سهم بیشتر از زنجیره ارزش خودرو به این مهم دست یابند. شرکت سایپا تنها شرکتی است که به‌تازگی با در نظر گرفتن بازار دوم خریدوفروش خودرو طرح تعویض خودروهای دست‌دوم با عمر بالای ۵ سال را اجرا می‌کند. بر اساس این طرح، افرادی که خودروهای دست‌دوم خود را عرضه می‌کنند می‌توانند خودروهای نو تحویل بگیرند؛ در این شرایط مشتری از تسهیلات ۲۱ درصدی بهره‌مند می‌شود این در حالی است که اگر خودروی خود را در بازار آزاد عرضه کنند و وجه آن را برای خرید خودرو بیاورند باید تسهیلات با نرخ بیش از ۳۰ درصدی دریافت کنند. در این طرح خودروهای دست‌دوم از مشتریان خریداری و وضعیت فنی و ایمنی آنها چک و رفع ایراد شده و پس از آن دوباره این خودروها با گارانتی یک‌ساله وارد بازار خواهد شد.

cartoon-car-7
با اجرای طرح خروج از رکود و اعطای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای تحریک تقاضای خرید خودرو و ثبت بیش از ۱۱۰ هزار تقاضای خودروی نو، بازار خودروی کارکرده دستخوش تحولاتی شد اما این تحولات تغییر چندانی در حجم مبلغ و تعداد خودروی کارکرده مورد معامله ایجاد نکرد.

مریم یعقوبی-منبع: خبر آنلاین

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۶ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (35 ديدگاه)

    بشدت با اجرای این طرح توسط این دو فرغون ساز مخالفم ، اونور رو با اینجا یکی نیست که :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. سعید

    ۶ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    به دلیل درآمد سرانه بالا در کشورهای توسعه یافته و بیمه و عوارضی که با افزایش سن خودرو روند صعودی به خود می گیرد ، ممکن است بعضی از خودروهای دست دوم ارزان قیمت به سرعت فروش نروند ، لذا متقاضیان خودرو نو خودرو کارکرده خود را به نمایندگی های فروش تحویل می دهند ، ولی این روند در مورد خودروهای لوکس بر قرار نیست و این خودروها در وضعیت کارکرده نیز دارای مشتریان خاص خود می باشند . ولی در ایران وضعیت کاملاً متفاوت است و هرگز نیاز به تحویل خودرو خود به نمایندگی ها را ندارید و می تواند خودروخود را در مدت کوتاه به فروش برسانید . از این صحبتها بگذریم به پیوستن ایران به WTO بیندیشید ، رویه ای که اگر اجرا شود مردم آقا خواهند شد و عرضه کنندگان خودرو خدمتگذار .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی آقا

      ۶ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (572 ديدگاه)

      با صحبت شما موافقم. فقط اینو بگم که پیوستن به wto حداقل یک قرن برای ایران طول خواهد کشید. مطمئنا به عمر من و شما قد نمیده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. alex@nder

    ۶ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان عزیز :
    1- خودروی دست دوم ژاپنی ++++++++
    2- خودروی صفر داخلی ———-

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. خسته شده

      ۶ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (623 ديدگاه)

      حتی خودروی دست دوم داخلی هم از صفر داخلی بهتره مدل های پائین 88 از بالای 90 خیلی بهترن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Alex@nder

      ۷ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      ١-نیسان ++++
      ٢-تویوتا – –

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۶ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا تجارت پر سودی هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Archi KHAN

    ۹ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    آره واقعا ،
    تنها چیزی که خودروسازان وطنی ازش غافل بودن ، توجه به اینکه بوده که سهم شون در بازار دست دوم ها بسیار ناچیزِ !؟؟
    جناب مدیر عامل ایران خررو سریع دست به دامان مجلس شو تا یه قانونی ، مصوبه ای چیزی بزارن تو این خرید و فروش ها یه چیزی عاید شما بشه انصافا … !!!!
    حیف نیس همچین سفره ای پهنِ و شما ….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا