میزان تولید خصوصی سازان در فروردین 98، تقریباً صفر!

دنیای اقتصاد: پیش‌فروش خودروسازان خصوصی در حالی این روزها فعال است که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تیراژ بیشتر آنها در فروردین امسال صفر بوده است.


بنابر آمار منتشره، کل تولید محصولات سواری خودروسازان خصوصی در اولین ماه امسال، ۱۸۹ دستگاه بوده که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افتی ۹۸ درصدی را نشان می‌دهد. هرچند این آمار رسما توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده، با این حال با توجه به اشتباهات اثبات شده‌ای که در آن وجود دارد و همچنین با در نظر گرفتن فروش جدید خصوصی‌ها، شبهاتی در صحت آمار موردنظر به چشم می‌آید.

هرچه هست، با ملاک قرار دادن آمار وزارت صنعت، شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی عملکرد بسیار ضعیفی در فروردین داشته‌اند، به نحوی که پنج شرکت با توقف تولید مواجه و تیراژ سه شرکت دیگر هم در مجموع به ۲۰۰ دستگاه نیز نرسیده است. تقریبا تمام تولید خودروسازان خصوصی کشور را مدل‌های چینی تشکیل می‌دهند و اگرچه گمان می‌رفت خیلی درگیر ماجرای تحریم نشوند، با این حال گذر زمان نشان داد آنها نیز با مشکل تامین قطعات مواجه هستند.

mvm x22
به‌نظر می‌رسد مشکل اصلی خودروسازان چینی برای تداوم تولید در ایران، به نقل و انتقال پول مربوط می‌شود، چه آنکه محدودیت ایجاد شده در این ماجرا، پروسه تامین قطعه را با موانع بزرگی روبه‌رو کرده است. در این بین اما مدیران خودرو که بزرگ‌ترین خودروساز خصوصی کشور به شمار می‌رود، در فروردین امسال حتی یک دستگاه نیز تولید نداشته است. این شرکت که محصولاتی از چری چین را مونتاژ می‌کند، فروردین سال گذشته توانسته بود سه هزار و ۶۸۰ دستگاه انواع خودرو سواری را مونتاژ کند. با وجود آنکه آمار می‌گوید مدیران خودرو هیچ تولیدی در فروردین و البته اسفند نداشته، این شرکت در سال جاری اقدام به فروش فوری محصولات خود کرده است. در این شرایط مشخص نیست باید آمار وزارت صنعت را باور کرد یا فروش با تحویل ۳۰ روزه را.


مانند مدیران خودرو، دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی خودروسازان بم نیز با وجود توقف تولید در اسفند و فروردین (طبق آمار وزارت صنعت)، اقدام به فروش فوری محصولات خود کرده است. این شرکت که به مونتاژ خودروهای جیلی چین مشغول است، هیچ تولیدی در فروردین نداشته و ماه مشابه سال گذشته نیز فقط ۷ دستگاه تیراژ در کارنامه آن به ثبت رسیده است؛.
اما کرمان موتور نیز که دومین شرکت بزرگ بخش خصوصی صنعت خودرو کشور محسوب می‌شود، در اولین ماه امسال نتوانسته حتی یک دستگاه محصول هم تولید کند. کرمان موتوری‌ها که با جک چین مشارکت دارند، در فروردین سال گذشته ۲ هزار و ۸۵۳ دستگاه تیراژ داشتند. کرمان موتور نیز با وجود تیراژ صفر (طبق آمار وزارت صنعت) اقدام به فروش محصول طی سال جاری کرده است.

گروه بهمن
از کرمانی‌ها که بگذریم، گروه بهمن نیز نتوانسته آمار بالایی را در تیراژ طی فروردین از خود به جا بگذارد. این شرکت که مزدا ۳، ‌هاوال و بسترن را مونتاژ می‌کند، طی اولین ماه امسال ۱۶۳ دستگاه تیراژ داشته، بنابراین نسبت به فروردین ۹۷ حدود ۷۱ درصد افت کرده است.
در بین دیگر خودروسازان خصوصی، شرکت صنعت خودرو آذربایجان که محصولات ام جی چین را مونتاژ می‌کند، هیچ تولیدی در فروردین نداشته است.
از سوی دیگر، کارمانیا نیز به‌عنوان مونتاژکننده محصولات BYD چین در ایران، هیچ تولیدی در اولین ماه امسال نداشته است. این شرکت در ماه مشابه سال گذشته ۱۰۹ دستگاه تیراژ داشت.
در نهایت اما ریگان خودرو و سازه‌های دیارخودرو نیز طی اولین ماه امسال تیراژ ضعیفی از خود به جا گذاشته‌اند، به نحوی که اولی ۱۸ دستگاه «کوپا» را به تولید رسانده و دومی نیز تیراژ هشت دستگاهی در کارنامه خود ثبت کرده است.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

12 دیدگاه

  1. حسین
    سوابق: (2081 دیدگاه) ,

    بنظرم تنها راه ادغام تمام شرکت های خصوصی درهم و ادغام ایرانخودرو و سایپا با هم و تبدیل تمام این شرکت ها به 2 شرکت و سپس ایجاد یک قطب جدید با استفاده از خودرو های ارزان اروپا هست!

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1226 دیدگاه) ,

      همه پولا رو ریختن تو بازار دلالی
      تنها راه آزاد سازی واقعی واردات هست تا مجبور به رقابت باشن

      پاسخ
    2. Genius
      سوابق: (606 دیدگاه) ,

      مگه مخمون پاره سنگ میزنه بجای اینکه خود خودروساز اروپایی رو بیاریم تو مملکت بیایم با ادغام این همه دلال سودجو با هم مافیای مونتاژکاران رو تبدیل کنیم به اژدهای هفت سر؟؟!!؟؟

      پاسخ
      1. حسین
        سوابق: (2081 دیدگاه) ,

        وقتی نمیشه این مافیا رو نابود کرد ، وقتی دلاری برای ئاردات ازاد خودرو نیست و دلار باشه هم نمیزارن واردات ازاد رخ بده ، حداقل با ادغامشون با یک شرکت طرف هستیم !
        یک شرکت متشکل از تمام شرکت های خصوصی!
        یک شرکت متشکل از ایرانخودرو و سایپا!
        یک شرکت هم میشه رنو یا اشکودا!
        شرکت اول چینی تولید میکنه!
        شرکت دوم ایرانی تولید میکنه!
        شرکت سوم اروپایی ارزان تولید میکنه!
        البته این ادغام ها باعث افزایش توان تولیدشون میشه که به منجر به افزایش تولید و کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار میشه!
        البته مالیات خودرو دوم و … هم برای جلوگیری از دلالی باید اجرا بشه!
        هر چند همه ملت دلال ایم! یکی دلار ، یکی ماشین ، یکی خونه!

        پاسخ
  2. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1908 دیدگاه) ,

    این یعنی فاجعه .
    این یعنی خودرو از اینی هم که هست ، گرانتر و نایابتر خواهد شد .
    این یعنی به خاک سیاه نشستن اون جوانان و خانواده هایی که سالها پس انداز کردند تا خودرویی خرید کنند ، اما الان فقط داغ خوورو به دِلِشون مونده .

    این یعنی بیکاری کارگران در این تورم وحشتناک .

    و این یعنی سلام به بدبخترین مردم دنیا از باب اعصاب و روانی که خسته و آماده مُردَنِ .

    کشور از تحریم نابود نشد ، از بی مدریتی نالایقها و کارنابَلَدها نابود شد .

    پاسخ
    1. مزدا
      سوابق: (1141 دیدگاه) ,

      داداش مگه قبل این وضعمون خوب بود؟چند سال هست که وارد این بدبختی شدیم فقط روز به روز بهش اضافه میشه
      تنها دلیلش هم تحریم نیست این بدبختی از زمانی شروع شد که تو مملکت فساد و باندبازی و اختلاس و بی مدیریتی و نبودشایسته سالاری و… شروع شد همه این اتفاقا جمع شد با یه تحریم اثرش علنی بشه

      پاسخ
      1. Alireza
        سوابق: (174 دیدگاه) ,

        فقط چند سال نیس
        چهل ساله ک روز به روز خودمونو تو باتلاق فرو میبریم

        پاسخ
    2. حسین
      سوابق: (2081 دیدگاه) ,

      اینکه این یعنی فاجعه و نایاب شدن خودرو درسته!
      اینکه قشر ضعیف و متوسط خودرو های بدتری باید بخره هم درسته!
      اما اکثر کسانی که پول جمع کردن تا خودرو بخرن سرمایه شون رو از اول که جمع میکردن ، خورد خورد به دلار یا سکه تبدیل کردن!

      پاسخ
  3. Genius
    سوابق: (606 دیدگاه) ,

    به خدای کعبه اکثریت ملت الآن تو تامین مایحتاج یومیه و کفش و کلاه و خورد و خوراک خودشون موندن دیگه حتی تو رویاهاشون هم خرید خانه و ماشین رو نمی تونن تجسم کنن بخاطر همین در این واویلا اینکه نگران تعطیل شدن یا نشدن مونتاژکاران دولتی و خصوصی باشیم اصلا و ابدا محلی از اعراب نداره!

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (2081 دیدگاه) ,

      این کارخونه ها که تعطیل شدن کارگر داشتن!
      این نگران کنندس!

      پاسخ
  4. هادی
    سوابق: (108 دیدگاه) ,

    از یه طرف بی کاری کارگرا خیلی درد اوره
    از یه طرف بستن درب این کارخانجات باعث خوشحالی هست

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (2081 دیدگاه) ,

      بسته شدن درب این کارخانجات خوشحالت نکنه!
      چون این کارخانجات با اوردن محصولات چینی و … باعث شدن ایرانخودرو مجبور بشه اپشن محصولاتش رو بیشتر کنه و بره دنبال تولید دنا و …!
      اینا تعطیل بشن و ایرانخودرو و سایپا تعطیل نشن ، وضع بدتر هم میشه!
      از طرفی ایرانخودرو و سایپا شده باهم پیکان رو دوباره بسازن تعطیل نمیشن و واردات ازاد نمیشه!
      پس فعلا خوشحال نباش بابت تعطیلی این کارخانجات خصوصی!

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.