ریخت و پاش خودروسازان از جیب ملت

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ خبر داد.

cartoon
بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تهیه گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ گفت:

در جریان تهیه این گزارش آنچه که برای من اثبات شده فساد کلان و عدم نظارت بر خودروسازی و تبدیل خودروسازان به یک مافیای قدرتمند است.

وی اضافه کرد:

یکی از مواردی که ما در این گزارش به آن رسیدیم و من چند بار این موضوع را ناباورانه مطالعه کردم هزینه سنگین طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ است. همان‌طور که می‌دانید پژو ۲۰۶ ساخت فرانسه و طراحی شده در فرانسه است و در ایران تنها یک صندوق به آن اضافه شده و تبدیل به پژو SD شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت:

طبق اسناد فقط بابت طراحی صندوق پژو ۲۰۶، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد:

ما معتقدیم موارد این چنینی است که باعث می‌شود قیمت تمام شده خودروهای بی کیفیت در کشور ما چندین برابر خودروهای باکیفیت خارجی باشد و هزینه آن هم از جیب مردم پرداخت می‌شود.

پارسایی درباره‌ طراحی ۱۲۰ میلیارد تومانی خودروی سمند در دهه ۷۰ نیز اظهار کرد:

در آن زمان بزرگترین اختلاس کشور، اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی بود. در چنین شرایطی این میزان هزینه برای طراحی خودروی سمند آن هم با ارز ۴۰۰ تومانی صورت گرفته در حالی که استاندارد جهانی در این طراحی رعایت نشده و برای مصرف کننده هم جذابیتی نداشت.

وی ادامه داد:

بین سال‌های ۸۴ تا ۹۳ نیز به دلیل غیراستاندارد بودن و جذاب نبودن سمند سه مرحله تغییرات در آن ایجاد کردند که آن هم مجموعا ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته است، یعنی برای طراحی خودروی سورن ۲۲ میلیارد تومان، برای طراحی خودروی دنا ۴۹.۵ میلیارد تومان و برای طراحی خودروی دنا پلاس ۳۹.۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

به گفته پارسایی، طراحی خودرو یکی از منافذی است که خودروسازان به دلیل روحیه و عملکرد انحصار طلبی‌شان نهایت سوء‌استفاده را از آن داشته‌اند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «خودروسازها ۲۵ هزار میلیارد تومان خودرو پیش فروش کردند، ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و ٢۵ هزارمیلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم زیان انباشته دارند»، افزود:

این‌که چرا تاکنون با آنها برخورد نشده جای سوال دارد اما به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که به راحتی می‌توانستند به جیب مردم دستبرد بزنند همین به اصطلاح طراحی‌های کارشناسی نشده است که به خاطر آن به منافع کلان رسیدند.

وی همچنین مدعی شد:

در دولت دهم هم ایران‌خودرو را وادار کردند در یکی از کشورها خط تولید راه بیندازد به همین منظور ۹۰ میلیون دلار در آنجا هزینه شد که بعد از صرف این هزینه کشور مقصد گفت که تا ۱۰ سال دیگر به آنها برق نمی‌دهد و این حجم سرمایه ملی در آنجا از دست رفت هیچ کسی هم مؤاخذه نشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس در پایان خواستار ورود جدی قوه قضاییه برای بررسی تخلفات خودروسازان شد و گفت:

امیدواریم خودروسازان که در موارد مختلف اقدام به حیف و میل و غارت اموال مردم کردند روزی پاسخگوی عملکرد خود باشند.

مطالب مرتبط

29 دیدگاه

  1. عرفان
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    250 میلیون دلار برای یه صندوق عقب!!!!! هیچ فکر نکنم طراحی صندوق s کلاس این قدر هزینه ببره اگه واقعا این پول برای اختلاس و دزدی صرف شده حداقل روی یه چیز ابرومندانه می دزدیدین مثلا خط تولید جدید یا ساخت خودروی جدید هیچ کس هم کاری نمی کنه و خودروسازی به بهانه تولید چند خودروی پیش پا افتاده هر کاری دلش بخواد می کنه

    پاسخ
    1. ADAK
      سوابق: (669 دیدگاه) ,

      خب لامصبا درست حرف بزنید
      یکی نشد قشنگ مردم را روشن کنه ، که ملت دوست و دشمن شون را بشناسن

      “” میلیون دلار در آنجا هزینه شد که بعد از صرف این هزینه کشور مقصد گفت که تا ۱۰ سال دیگر به آنها برق نمی‌دهد و این حجم سرمایه ملی در آنجا از دست رفت هیچ کسی هم مؤاخذه نشد “”

      کشور مقصد کدوم قبرستونیه ؟! اسم نداره

      پاسخ
        1. مهدی
          سوابق: (489 دیدگاه) ,

          ونزویلا درسته چون اونجا برای بیمارستان هاشون برق ندارن تورم میلیون درصدی کسی حال نداره تکون بخوره چه برسه تولید

    2. SS
      سوابق: (243 دیدگاه) ,

      و دقیقا چه کسی باید مواخذه بشه??
      شرکتی که نه مشخص هست دولتیه یا خصوصیه
      مدیرعامل های قبلی هم یا در کشور نیستن یا در سمت های بالاتر دارن همین “خدمت”ها رو بیشتر ارائه میدن

      پاسخ
  2. ایمان
    سوابق: (1487 دیدگاه) ,

    تو مملکت ما چه خبره ؟؟؟؟
    به بزرگی خدا دیگه سکوت جایز نیست
    مردم شدن کُنده زیرِ ساطور و این جلادهای زمان هر کاری که دلشون میخواد به سر مردم بیچاره میارن

    پاسخ
    1. [🔘🔘---------------SRT--🔘🔘]
      سوابق: (56 دیدگاه) ,

      خبری نیست نزدیک انتخاباته …

      پاسخ
  3. حمید
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    غفلت از ایمنی خودرو ،یعنی بازی با جون ۹۹ درصد مردمی که پول ماشین خارجی ندارن !

    پاسخ
    1. حسن
      سوابق: (263 دیدگاه) ,

      250 ملیون دلار دزدیدن رفتن دیار فرنگ خانه خریدن گرین کارت و تابعیت گرفتن همه ش برای ایمنی بوده منتهی ایمنیه خودشون و خانوادشون .

      پاسخ
    2. حسن
      سوابق: (263 دیدگاه) ,

      250 ملیون دلار ایمنی مسئولان مربوطه را در دیار فرنگ با خرید ملک و گرفتن تابعیت تضمین میکنه .

      پاسخ
  4. hamid
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    این حرف ها مصرف داخلی داره. امیدی به بهبود اوضاع ندارم.ده ساله میگن تحقیق و تفحص مجلس از خودرو سازان و فلان و….. همش حرفه عملی در کار نیست.

    پاسخ
  5. ارشک
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    چی بگیم.مملکت نیست که سر گردنه است.

    پاسخ
  6. پیکان جوانان گوجه ای
    سوابق: (943 دیدگاه) ,

    هزینه طراحی سورن که فقط نمای جلو ش با سمند فرق میکنه و نما عقب فقط طرح چراغ ببینید چقدر بیشتر از دنا شده که کل طراحی تغییر دادن کاملا معلومه حسابی خوردن موقع طرح کاملا شکست خورده سورن

    پاسخ
  7. Fk
    سوابق: (226 دیدگاه) ,

    دوستان
    بالاخره این وسط مستا شاید این پول خرج طراحی أرسی طوفانی ….شده باشه !!!!!!!
    چین ظرف ده سال با ٢٢۶میلیارد دلار ٣٠٠میلیون شغل بوجود اورد
    تو ی بازه زمانی تقریبا ده ساله از أواخر دهه هشتاد
    لازم ب توضیح هم نیست که وارد کننده مواد خام و انرژی
    گفته میشه تو ده سال فروش نفت اندازه کل کشف صنعت نفت کشور نفت فروخته شده
    اونایی که رفتن چین میفهمن من چی میگم
    من خودمم اشتباه فکر میکردم ولی وقتی از نزدیک دیدم متوجه خیلی چیزا شدم
    مشکل ما مردم هستیم اول باید از خودمون شروع کنیم

    پاسخ
  8. Abbas
    سوابق: (396 دیدگاه) ,

    همین که گفته دو دهه پیش ارز ۴۰۰ تومن بوده گویای همه چیزه،من که فقط از این مطلب اقتدار اسلامی و ملت شریف رو میبینم

    پاسخ
  9. سورنا
    سوابق: (439 دیدگاه) ,

    نوش جونشون
    ما کردم ایران حقمونه تا وقتی سکوت کنیم بیشتر از این حقمونه

    پاسخ
  10. amin
    سوابق: (1077 دیدگاه) ,

    دکتر پارسایی نماینده شیراز انسان بسیار شریفی هستند
    در پرونده سیتروئن c3 هم ایشون برای شاکیان سنگ تمام گذاشتند

    پاسخ
  11. مهدی
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    مافیای روسی جلوی اینا باید شاگردی کنه، هردو کشنده هستن ، گرچه تعداد افراد کشته شده توسط مافیای خودروسازی بیشتر از مافیای قاچاق هست .

    پاسخ
  12. نیما
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    باز به انتخابات نزدیک می شیم.و این نماینده داره برا خودش بازار گرمی میکنه…مردم دیگه خستن و دیگه با این بازیا کسی پای صندوق نمیاد…

    پاسخ
  13. Amir evolution
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    جالبه با این همه تصادفات و بی ایمنی ماشینای این فرقون سازای کشور…. مردم عزیز ایران زمین میرن پراید و تیبا و سمند ثبت نام میکنن…. آخه حماقت تا کی؟
    درواقع اون 250 میلیون واسه اختلاس بوده ک بعدا گفتن بزار صندقم عوض کنیم بهمون شک نکنن😂
    درود ب شرفتون واقعا
    ابعاد و روش های مختلف از دزدیو میشه تو این مملکت دید

    پاسخ
  14. farid
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    یه نمونه دیگه موتور ۱.۳ لیتری سایپا بود. ۳۲۰ میلیون دلار براش دلار گرفتن.اونم تنها و تنها طراحی نه چیز دیگه. اوایلی که این خبر اومد خوش بودیم بالاخره یه موتور خوب بومی طراحی کردن. اما یک هفته نگذشته بود کم کم گفتن با کمک یه شرکت اتریشی بوده . وقتی میگه با کمک یک شرکت اتریشی یعنی ۹۹ درصدشو اتریش انجام داده ۱ درصدش رو خود سایپا. خودم طراحی صنعتی خوندم و چندمدت تو یه شرکتی کار میکردم. با ۵۰ میلیون دلار میشه دوتا خودرو با استاندارد اروپا از صفر تا صد رو طراحی کرد. با باقی پول میشه خط تولیدشو راه اندازی کرد تو کشور. کل خط تولید بنز تو ایران خودرو کمتر از ۲۵ میلیون دلار تمام شد.
    شرکت معظم ولوو رو یادتون باشه به قیمت یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار فروختن به جیلی. ولوو همون موقعی که فروخته شد حداقل چهارتا مدل جدید و سه چهارتا انجین جدید رو طراحی و تولید کرده بود که رو این مدلای جدید بزارن. کل ولوو با کارخونه هاش تو ده تا کشور مختلف و مدلهای جدید و انجینای جدید همش یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار. اون زمان یادمه میگفتن ارزش ولوو به یک میلیارد هم نمیرسه اما جیلی براش یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار داده.
    حساب کنین تو کشورای غربی که کارگر ماهی پنجاه میلیون تومن دستمزدشه، یه شرکت بزرگ مثل ولوو رو میشه ۱.۸ میلیارد دلار خرید. اما تو کشور خودمون یه انجین ۱.۳ لیتری اونم تو اتریش طراحی میکنن اسمشو میزارن بومی و براش ۳۲۰ میلیون دلار میگیرن.

    پاسخ
  15. MjM
    سوابق: (505 دیدگاه) ,

    1- اقای نماینده تا حالا کجابودی؟
    2- نزدیک انتخاباته زیاد حرف میزنید!
    3- اگه سر حرفت بمونی حسابه!
    4- ممکنه چند میلیارد بگیری بعد حرفاتم پس بگیری!
    5- یا اینکه حرف میزنی و سرتو زیر آب میکنن!
    این جا ایران است…

    پاسخ
    1. نوید جهرمی
      سوابق: (2694 دیدگاه) ,

      تا اونجایی که بنده دیدم نماینده خوبی برای شیراز بوده. ولی یک دست صدا ندارد. اگر بقیه نماینده ها هم مثل ایشون، به جای جیب و منافع و باند بازی، فکر احقاق حقوق مردم بودن وضع این نبود.
      از وقتی جناب رئیسی اومده سر قوه قضایه، اتفاقات خوبی داره میفته. اگر مجلس هم از دست لاریجانی در بیاد میشه امیدوار به بهبود مجلس بود.(نه بحث سیاسی دارم و نه کاری به چپ و راست)

      پاسخ
  16. ح.ع
    سوابق: (191 دیدگاه) ,

    تمام مشکلمون نفته..ای کاش نداشتیمش..

    پاسخ
    1. نوید جهرمی
      سوابق: (2694 دیدگاه) ,

      نفت نعمته.برای کسی که بلده چیکار کنه. ما مشکلمون نفت نیست. مشکلمون اینه که آدم کاردون نداریم. کسی سر جای خودش نیست.
      آدمهای بزرگ رو میزارن سر کارهای کوچک، و کارهای بزرگ رو دادن به آدم های کوچیک. همین شده که مستقیم داریم میریم به سمت گ ا

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.