ایستگاه

ریخت و پاش خودروسازان از جیب ملت

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ خبر داد.

cartoon
بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تهیه گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ گفت:

در جریان تهیه این گزارش آنچه که برای من اثبات شده فساد کلان و عدم نظارت بر خودروسازی و تبدیل خودروسازان به یک مافیای قدرتمند است.

وی اضافه کرد:

یکی از مواردی که ما در این گزارش به آن رسیدیم و من چند بار این موضوع را ناباورانه مطالعه کردم هزینه سنگین طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ است. همان‌طور که می‌دانید پژو ۲۰۶ ساخت فرانسه و طراحی شده در فرانسه است و در ایران تنها یک صندوق به آن اضافه شده و تبدیل به پژو SD شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت:

طبق اسناد فقط بابت طراحی صندوق پژو ۲۰۶، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد:

ما معتقدیم موارد این چنینی است که باعث می‌شود قیمت تمام شده خودروهای بی کیفیت در کشور ما چندین برابر خودروهای باکیفیت خارجی باشد و هزینه آن هم از جیب مردم پرداخت می‌شود.

پارسایی درباره‌ طراحی ۱۲۰ میلیارد تومانی خودروی سمند در دهه ۷۰ نیز اظهار کرد:

در آن زمان بزرگترین اختلاس کشور، اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی بود. در چنین شرایطی این میزان هزینه برای طراحی خودروی سمند آن هم با ارز ۴۰۰ تومانی صورت گرفته در حالی که استاندارد جهانی در این طراحی رعایت نشده و برای مصرف کننده هم جذابیتی نداشت.

وی ادامه داد:

بین سال‌های ۸۴ تا ۹۳ نیز به دلیل غیراستاندارد بودن و جذاب نبودن سمند سه مرحله تغییرات در آن ایجاد کردند که آن هم مجموعا ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته است، یعنی برای طراحی خودروی سورن ۲۲ میلیارد تومان، برای طراحی خودروی دنا ۴۹.۵ میلیارد تومان و برای طراحی خودروی دنا پلاس ۳۹.۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

به گفته پارسایی، طراحی خودرو یکی از منافذی است که خودروسازان به دلیل روحیه و عملکرد انحصار طلبی‌شان نهایت سوء‌استفاده را از آن داشته‌اند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «خودروسازها ۲۵ هزار میلیارد تومان خودرو پیش فروش کردند، ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و ٢۵ هزارمیلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم زیان انباشته دارند»، افزود:

این‌که چرا تاکنون با آنها برخورد نشده جای سوال دارد اما به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که به راحتی می‌توانستند به جیب مردم دستبرد بزنند همین به اصطلاح طراحی‌های کارشناسی نشده است که به خاطر آن به منافع کلان رسیدند.

وی همچنین مدعی شد:

در دولت دهم هم ایران‌خودرو را وادار کردند در یکی از کشورها خط تولید راه بیندازد به همین منظور ۹۰ میلیون دلار در آنجا هزینه شد که بعد از صرف این هزینه کشور مقصد گفت که تا ۱۰ سال دیگر به آنها برق نمی‌دهد و این حجم سرمایه ملی در آنجا از دست رفت هیچ کسی هم مؤاخذه نشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس در پایان خواستار ورود جدی قوه قضاییه برای بررسی تخلفات خودروسازان شد و گفت:

امیدواریم خودروسازان که در موارد مختلف اقدام به حیف و میل و غارت اموال مردم کردند روزی پاسخگوی عملکرد خود باشند.

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه

  1. عرفان

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (18 ديدگاه)

    250 میلیون دلار برای یه صندوق عقب!!!!! هیچ فکر نکنم طراحی صندوق s کلاس این قدر هزینه ببره اگه واقعا این پول برای اختلاس و دزدی صرف شده حداقل روی یه چیز ابرومندانه می دزدیدین مثلا خط تولید جدید یا ساخت خودروی جدید هیچ کس هم کاری نمی کنه و خودروسازی به بهانه تولید چند خودروی پیش پا افتاده هر کاری دلش بخواد می کنه

    1. ADAK

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (741 ديدگاه)

      خب لامصبا درست حرف بزنید
      یکی نشد قشنگ مردم را روشن کنه ، که ملت دوست و دشمن شون را بشناسن

      “” میلیون دلار در آنجا هزینه شد که بعد از صرف این هزینه کشور مقصد گفت که تا ۱۰ سال دیگر به آنها برق نمی‌دهد و این حجم سرمایه ملی در آنجا از دست رفت هیچ کسی هم مؤاخذه نشد “”

      کشور مقصد کدوم قبرستونیه ؟! اسم نداره

      1. Khan

        ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (304 ديدگاه)

        ونزوئلا

      2. ash

        ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (375 ديدگاه)

        آذربایجان

        1. آریا

          ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (21 ديدگاه)

          ونوزوئلا

        2. مهدی

          ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (806 ديدگاه)

          ونزویلا درسته چون اونجا برای بیمارستان هاشون برق ندارن تورم میلیون درصدی کسی حال نداره تکون بخوره چه برسه تولید

    2. SS

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (279 ديدگاه)

      و دقیقا چه کسی باید مواخذه بشه??
      شرکتی که نه مشخص هست دولتیه یا خصوصیه
      مدیرعامل های قبلی هم یا در کشور نیستن یا در سمت های بالاتر دارن همین “خدمت”ها رو بیشتر ارائه میدن

  2. ایمان

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1935 ديدگاه)

    تو مملکت ما چه خبره ؟؟؟؟
    به بزرگی خدا دیگه سکوت جایز نیست
    مردم شدن کُنده زیرِ ساطور و این جلادهای زمان هر کاری که دلشون میخواد به سر مردم بیچاره میارن

    1. [🔘🔘---------------SRT--🔘🔘]

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (74 ديدگاه)

      خبری نیست نزدیک انتخاباته …

  3. حمید

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (17 ديدگاه)

    غفلت از ایمنی خودرو ،یعنی بازی با جون ۹۹ درصد مردمی که پول ماشین خارجی ندارن !

    1. حسن

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (307 ديدگاه)

      250 ملیون دلار دزدیدن رفتن دیار فرنگ خانه خریدن گرین کارت و تابعیت گرفتن همه ش برای ایمنی بوده منتهی ایمنیه خودشون و خانوادشون .

    2. حسن

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (307 ديدگاه)

      250 ملیون دلار ایمنی مسئولان مربوطه را در دیار فرنگ با خرید ملک و گرفتن تابعیت تضمین میکنه .

  4. hamid

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (6 ديدگاه)

    این حرف ها مصرف داخلی داره. امیدی به بهبود اوضاع ندارم.ده ساله میگن تحقیق و تفحص مجلس از خودرو سازان و فلان و….. همش حرفه عملی در کار نیست.

  5. ارشک

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (94 ديدگاه)

    چی بگیم.مملکت نیست که سر گردنه است.

  6. پیکان جوانان گوجه ای

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (964 ديدگاه)

    هزینه طراحی سورن که فقط نمای جلو ش با سمند فرق میکنه و نما عقب فقط طرح چراغ ببینید چقدر بیشتر از دنا شده که کل طراحی تغییر دادن کاملا معلومه حسابی خوردن موقع طرح کاملا شکست خورده سورن

  7. Fk

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (232 ديدگاه)

    دوستان
    بالاخره این وسط مستا شاید این پول خرج طراحی أرسی طوفانی ….شده باشه !!!!!!!
    چین ظرف ده سال با ٢٢۶میلیارد دلار ٣٠٠میلیون شغل بوجود اورد
    تو ی بازه زمانی تقریبا ده ساله از أواخر دهه هشتاد
    لازم ب توضیح هم نیست که وارد کننده مواد خام و انرژی
    گفته میشه تو ده سال فروش نفت اندازه کل کشف صنعت نفت کشور نفت فروخته شده
    اونایی که رفتن چین میفهمن من چی میگم
    من خودمم اشتباه فکر میکردم ولی وقتی از نزدیک دیدم متوجه خیلی چیزا شدم
    مشکل ما مردم هستیم اول باید از خودمون شروع کنیم

  8. Abbas.Lambo

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (641 ديدگاه)

    همین که گفته دو دهه پیش ارز ۴۰۰ تومن بوده گویای همه چیزه،من که فقط از این مطلب اقتدار اسلامی و ملت شریف رو میبینم

  9. سورنا

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (528 ديدگاه)

    نوش جونشون
    ما کردم ایران حقمونه تا وقتی سکوت کنیم بیشتر از این حقمونه

  10. amin

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1104 ديدگاه)

    دکتر پارسایی نماینده شیراز انسان بسیار شریفی هستند
    در پرونده سیتروئن c3 هم ایشون برای شاکیان سنگ تمام گذاشتند

  11. مهردادكمال

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (166 ديدگاه)

    عوضش امنیت داریم!!!

  12. مهدی

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مافیای روسی جلوی اینا باید شاگردی کنه، هردو کشنده هستن ، گرچه تعداد افراد کشته شده توسط مافیای خودروسازی بیشتر از مافیای قاچاق هست .

  13. نیما

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (21 ديدگاه)

    باز به انتخابات نزدیک می شیم.و این نماینده داره برا خودش بازار گرمی میکنه…مردم دیگه خستن و دیگه با این بازیا کسی پای صندوق نمیاد…

  14. Amir evolution

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (51 ديدگاه)

    جالبه با این همه تصادفات و بی ایمنی ماشینای این فرقون سازای کشور…. مردم عزیز ایران زمین میرن پراید و تیبا و سمند ثبت نام میکنن…. آخه حماقت تا کی؟
    درواقع اون 250 میلیون واسه اختلاس بوده ک بعدا گفتن بزار صندقم عوض کنیم بهمون شک نکنن😂
    درود ب شرفتون واقعا
    ابعاد و روش های مختلف از دزدیو میشه تو این مملکت دید

  15. farid

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (12 ديدگاه)

    یه نمونه دیگه موتور ۱.۳ لیتری سایپا بود. ۳۲۰ میلیون دلار براش دلار گرفتن.اونم تنها و تنها طراحی نه چیز دیگه. اوایلی که این خبر اومد خوش بودیم بالاخره یه موتور خوب بومی طراحی کردن. اما یک هفته نگذشته بود کم کم گفتن با کمک یه شرکت اتریشی بوده . وقتی میگه با کمک یک شرکت اتریشی یعنی ۹۹ درصدشو اتریش انجام داده ۱ درصدش رو خود سایپا. خودم طراحی صنعتی خوندم و چندمدت تو یه شرکتی کار میکردم. با ۵۰ میلیون دلار میشه دوتا خودرو با استاندارد اروپا از صفر تا صد رو طراحی کرد. با باقی پول میشه خط تولیدشو راه اندازی کرد تو کشور. کل خط تولید بنز تو ایران خودرو کمتر از ۲۵ میلیون دلار تمام شد.
    شرکت معظم ولوو رو یادتون باشه به قیمت یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار فروختن به جیلی. ولوو همون موقعی که فروخته شد حداقل چهارتا مدل جدید و سه چهارتا انجین جدید رو طراحی و تولید کرده بود که رو این مدلای جدید بزارن. کل ولوو با کارخونه هاش تو ده تا کشور مختلف و مدلهای جدید و انجینای جدید همش یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار. اون زمان یادمه میگفتن ارزش ولوو به یک میلیارد هم نمیرسه اما جیلی براش یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار داده.
    حساب کنین تو کشورای غربی که کارگر ماهی پنجاه میلیون تومن دستمزدشه، یه شرکت بزرگ مثل ولوو رو میشه ۱.۸ میلیارد دلار خرید. اما تو کشور خودمون یه انجین ۱.۳ لیتری اونم تو اتریش طراحی میکنن اسمشو میزارن بومی و براش ۳۲۰ میلیون دلار میگیرن.

  16. Abbas.Lambo

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (641 ديدگاه)

    فقط اون یه نفری که به کامنتا دیس داده😆😆

  17. MjM

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (545 ديدگاه)

    1- اقای نماینده تا حالا کجابودی؟
    2- نزدیک انتخاباته زیاد حرف میزنید!
    3- اگه سر حرفت بمونی حسابه!
    4- ممکنه چند میلیارد بگیری بعد حرفاتم پس بگیری!
    5- یا اینکه حرف میزنی و سرتو زیر آب میکنن!
    این جا ایران است…

    1. نوید جهرمی

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2841 ديدگاه)

      تا اونجایی که بنده دیدم نماینده خوبی برای شیراز بوده. ولی یک دست صدا ندارد. اگر بقیه نماینده ها هم مثل ایشون، به جای جیب و منافع و باند بازی، فکر احقاق حقوق مردم بودن وضع این نبود.
      از وقتی جناب رئیسی اومده سر قوه قضایه، اتفاقات خوبی داره میفته. اگر مجلس هم از دست لاریجانی در بیاد میشه امیدوار به بهبود مجلس بود.(نه بحث سیاسی دارم و نه کاری به چپ و راست)

  18. ح.ع

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (193 ديدگاه)

    تمام مشکلمون نفته..ای کاش نداشتیمش..

    1. نوید جهرمی

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2841 ديدگاه)

      نفت نعمته.برای کسی که بلده چیکار کنه. ما مشکلمون نفت نیست. مشکلمون اینه که آدم کاردون نداریم. کسی سر جای خودش نیست.
      آدمهای بزرگ رو میزارن سر کارهای کوچک، و کارهای بزرگ رو دادن به آدم های کوچیک. همین شده که مستقیم داریم میریم به سمت گ ا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن