تلاش ساپکو برای داخلی‌سازی پژو ۳۰۱

تاکنون ۶۰۰ قطعه پژو ۳۰۱ در ایران داخلی‌سازی شده و ساپکو قصد دارد تا ۶۰۰ قطعه دیگر این خودرو را هم در داخل تولید کند.


منصور منصوری، معاون طراحی، مهندسی و ساخت شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) با اعلام این مطلب گفت: ۳۰۱ یکی از پروژه‌های مهم ایران خودرو است که مقرر شده بدون حضور شرکت پژو در کشور تولید شود. وی در حاشیه نمایشگاه خودرو در شهر آفتاب تهران افزود: همان‌طور که اوایل دهه ۹۰ در دوره نخست تحریم‌ها توانستیم پژو ۲۰۶ را خودمان تولید کنیم و در مورد پژو ۲۰۷ و دنا پلاس نیز به این موفقیت رسیدیم، در تلاشیم تا پایان سال ۹۸ پژو ۳۰۱ را بدون همکاری شرکت‌های خارجی به تولید انبوه برسانیم.


معاون طراحی، مهندسی و ساخت ساپکو گفت: در تولید بیش از پنج هزار قطعه برای پنج گروه خودرویی پژو ۴۰۵، دنا و دنا پلاس، پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷، سمند و رانا به خودکفایی رسیده‌ایم اما باید در ساخت ۱۱۰۰ قطعه اصلی از دیگران کمک بگیریم. وی گفت: یکی از مهم ترین اهداف ساپکو از حضور در این نمایشگاه دعوت از شرکت‌های دانش بنیان و دیگر شرکت‌های توانمند در عرصه قطعه‌سازی است. از این رو، ساپکو برای کاهش زمان برقراری ارتباط با این گروه از مخاطبان خود در قالب فراخوانی به جذب شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه‌سازان می‌پردازد. در این فراخوان قطعاتی که تاکنون داخلی‌سازی نشده‌اند در همکاری با استارت‌آپ‌ها و قطعه‌سازان داخلی‌سازی خواهند شد.


منصوری همچنین با اشاره به توانمندی‌های شرکت ساپکو از افزایش میزان خودکفایی در تولید قالب‌های دایکست از ۲۵ درصد به ۶۰ درصد خبر داد. معاون ساپکو در خصوص تلاش‌های این شرکت برای افزایش ساخت داخل محصولات جدید گروه صنعتی ایران خودرو گفت: پس از برجام تولید خودرو پژو ۲۰۰۸ در کشور آغاز و در نهایت این خودرو وارد بازار شد. اکنون بیش از ۸۰ درصد موتور پژو ۳۰۱ و افزون بر ۹۰ درصد بدنه آن داخلی‌سازی شده است و موفق به ارتقای گیربکس دستی آن شده‌ایم. وی تصریح کرد: پژو ۳۰۱ به‌طور حتم استانداردهای ۸۵ گانه سازمان ملی استاندارد ایران را پاس می‌کند؛ زیرا مطابق استانداردهای روز وارد کشور شده است.


پژو 301 همچنین به پیشرانه ارتقا یافته TU5 با کد EC5 مجهز خواهد شد که ویژگی‌هایی چون استفاده از سیستم هوشمند زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و سیستم اویل پمپ با فشار متغیر سود می‌برد. این موتور از استهلاک به مراتب کمتری نسبت به موتور فعلی برخوردار بوده و هزینه نگهداری آن پایین‌تر خواهد بود. بعلاوه قدرت و گشتاور تولیدی آن نیز با 9 اسب بخار و 8 نیوتن متر افزایش به 114 اسب بخار و 150 نیوتن متر می‌رسد.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

21 دیدگاه

  1. wick
    سوابق: (1068 دیدگاه) ,

    ساده ترین قطعه هر ماشین لاستیک اون ماشین
    وقتی نمیتونین لاستیک به اندازه کافی واسه مصرف بازار بسازین و بازار کنترل کنید میخوام بدون چطور میخواید ۶۰۰ تا قطعه از این ماشین بسازید نه کدوم عقل باور میکنه
    تازه میگن هواپیما و موشک هم میسازیم !

    پاسخ
    1. OMID
      سوابق: (667 دیدگاه) ,

      موشک هاشون که دقتشون در حد موشک کاغذیه ،فکر کنم از روسیه می خرن
      هواپیما هم که میان f5 رو دوباره رنگ میکنن میگن خودمون ساختیم .
      به همین راحتی موشک و هواپیما هم میسازن😁

      پاسخ
      1. مهیار
        سوابق: (5 دیدگاه) ,

        داداش چرت نگو خواهشا
        موشک ها نقطه زنه اتفاقا جدیدا چند نقطه هم میزنه یکی دشمن رو و یکی دماغ شما ها رو
        دوما ماشینو دولت ها ی نارکارمد میسازند موشک و نظامی های کارآمد، همین الانم قطعات کامپیوتری خودرور که تحریم شدیمیم رو مجبور شدن بدن وزارت دفاع بسازه ، (دارن تفاهم میکنند)
        اینکه پژ< فلان قدر قطعه داره سخت تره یا میادین نفتی؟ اینها فیلمه همون یکه 207 رو مونتاژ مکنه 301 رو هم میتونه فقط نمیخوان کار کنند مفت خوری عادت کردند.

        پاسخ
        1. مسعود
          سوابق: (47 دیدگاه) ,

          مهیار تا حدی با حرفات موافقم اینکه ایران قبرستان ماشین آلات پیشرفته است همه ما مهندسین مکانیک میدونیم !!! و شده یجور تکه کلام بینمون فقط مشکل و درد صنعت ما دولتی شدن صنایعمون هست و کسانی بالاسر کارن که اجازه کار کردن نمیدن به جد میگم توانمندیمون بالاست فقط تنبلی و مشکل سیاسی و درهای بسته اجازه کار نمیده … !!

      2. امین
        سوابق: (61 دیدگاه) ,

        آره کاغذی بود که دو کیلومتری پایگاه آمریکاییها رو تو عراق زدن و همش به هدف خورد یا توی سوریه که هر شش تاش از این فاصله دقیقا به هدف خورد.

        پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (1160 دیدگاه) ,

      خوب دوست عزیز دارن تو همین مصاحبه میگن
      شما اشریف ببرید نمایشگاه
      بفرمایین من تو حیاط منزلم با ریخته گری میتونم مثلا میل لنگ تولید کنم
      میگن بیا میل لنگ ۳۰۱ بزن
      به همین راحتی
      کافیه فقط متقاضی تولید باشه دیگه کیفیتش چی از آب در بیاد و چقدر روی تولیدش نظارت بشه دیگه تا نیاد بیرون معلوم نیست

      پاسخ
      1. علی
        سوابق: (495 دیدگاه) ,

        دقیقا همینه
        تا وقتی پژو رسما تو ایران بود نمیتونستن کاری کنن
        چون انجام هرتغییر روی هر ماشینه که آرم پژو روشه منوط به اجازه رسمی پژوئه
        که اونم باید تست کیفیت پژو رو پاس کنه
        حالا که پژو نیست
        هرجور دلشون بخواد تولید میکنن
        و گرنه بقول شما میل لنگ که تو هر کوره دهاتی میشه تولید کرد

        پاسخ
    3. فرامرز
      سوابق: (1272 دیدگاه) ,

      ۲۰۶ رو تونستید تو سال ۹۰ تولید کنید چون از سال ۸۰ داشتید مونتاژش می کردید. این رو که فقط ۴ تا دونه وارد کردید فکر کنم تا سال ۱۵۰۰ طول بکشه تولیدش

      پاسخ
    4. مزدا
      سوابق: (1110 دیدگاه) ,

      اقایون نیاز نیستا ۶۰۰ قطعه بسازن همون قطعاتی که به خاطر نبودش میگن خودروها تو پارکینگ موندن رو بسازن بسه😐😐
      تو ساخت ایربک و رینگ موندن میخوان ۶۰۰ قطعه بسازن

      پاسخ
  2. Mohamad
    سوابق: (82 دیدگاه) ,

    بدون حضور پژو
    با حضور دانگ فنگ چین که شریک تجاری پژوئه

    پاسخ
  3. Abbas
    سوابق: (302 دیدگاه) ,

    ((۳۰۱ یکی از پروژه‌های مهم ایران خودرو است که مقرر شده بدون حضور شرکت پژو در کشور تولید شود. ))پروژه؟!ایران خودرو؟!!
    پژو رفته و بازم ولش نمیکنن،واقعا در عجبم

    پاسخ
    1. sina7
      سوابق: (246 دیدگاه) ,

      یه برچسب 150 میلیونی هم روش میزنن و با قیمت 220 میلیون بعد از 1 سال به صورت قطره چکونی تحویلش میدن

      پاسخ
  4. OMID-LAMBO
    سوابق: (290 دیدگاه) ,

    دوتا منصوری داریم
    این کجاو آن کجا
    یکیش میگه قطعات ماشینای ایرانی تولید میکنیم
    یکیش اونتادور تحویلش میدی ، موشک تحویل میگیری !
    :))

    پاسخ
  5. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1804 دیدگاه) ,

    بِشنوهو باور نکن .
    شما پراید ، پژوهای دایناسوریتونو سرِ موعد تحویل بِدین ، خودرو جدید پیشکش .
    حَناتون خیلی وقته دیگه رنگی نداره .

    پاسخ
  6. بهراد
    سوابق: (494 دیدگاه) ,

    همینجا هم اعلام کن خودرو های پژو استاندارد هایی رو پاس می کنن که خودرو های بنز و هیوندای نمی تونن پاس کنن.

    بله 206 های ایرانیزه و هندیزه رو هم دیدیم کیفیتشون گوش فلک رو کر کرده،بیاین برای این هم یه عنایتی بکنین فقط قبلش قیمتشو بالای 250 بزنین که یه موقع ضرر نکرده باشین.تازه از اون رینگ فولادی خوشگلا هم بندازین روش.

    پاسخ
  7. Fk
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بازم مجبور شدم حرف بزنم
    روز روزش که مثلا همه چی نرمال بود هیچی ازتون در نمی اومد
    وای ب حال الان
    مادامی که اقتصاد بطور شفاف بدون رانت بدون رقابت نداشته باشید پوشکم نمیتونید تولید کنید
    خودرو جای که جای خود داره
    اگه الانم چیزی وجود داره هزینشو صفر تا صد ما مردم داریم میدیم
    زیاد نمونده تبدیل شدن ب ما ب جاهایی که باهاش جک میساختیم
    اولین جا همین تهران که میشه مثل سائوپلو
    میگید نه یکم دیگه منتظر باشید

    پاسخ
  8. حمیدرضا
    سوابق: (2272 دیدگاه) ,

    امیدوارم شرکت پژو بابت ساخت این ماشین از ایران شکایت نکنه و ایران رو با غرامت مواجه نکنه

    پاسخ
  9. رامتین
    سوابق: (1552 دیدگاه) ,

    موتور EC5 ارتقا یافته TU5 است که 116 اسب توان دارد. ای کاش موتور EP6 در ایران داخلی سازی میشد. چرا که با اضافه کردن توربو به آن همان موتور پژو 2008 به دست میاد. ضمنا همین موتور پژو2008 که 160 اسب داره در سال 2018 با ارتقای آن به 180 اسب از یک موتور 1600 سی سی رسیده. واقعا موتور خوبیه. موافقید؟

    پاسخ
    1. Amir
      سوابق: (18 دیدگاه) ,

      الان پژو ۵٠٨ ٢٠١٩ از ١۶٠٠ سی سی ٢٢٠ اسب میگیره تازه ی موتور برقی هم میخان بزارن کنارش مدل ٣٠٠ اسبی چهارچرخ محرک درست کنن

      پاسخ
  10. sadegh
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    من موندم چرا همیشه عکس فیس لیفت رو میذارن در صورتی که مدل قدیمی تو بازاره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.