ایستگاه خبر

سناریوهای موجود برای مسیر تسهیلات 25 میلیونی

از روزی که دولت در بسته خود برای خروج از رکود، اعلام کرد که علاوه بر یارانه و وام مستقیمی که به دو خودروساز بزرگ کشور پرداخت می‌نماید، تسهیلات ۲۵ میلیونی نیز برای رونق بخشی به بازار خرید خودروهای نو درنظر گرفته است، تا امروز هنوز سازوکار و جزئیاتی از این تصمیم کلان اعلام نشده و معلوم نیست که تحقق این وعده به چه نحوی خواهد بود.
چند ساعت پس از اولین خبر اعلام شده توسط رئیس بانک مرکزی، اولین اصلاحیه مبنی بر این موضوع که وام به خریداران پرداخت نمی‌شود و در واقع به خود خودروسازان پرداخت خواهد شد، منتشر گردید. کارشناسان اقتصادی نیز نگرانی خود از تأثیرات سوء این تصمیم را تاکنون بارها اعلام کرده‌اند. ترس از اینکه متقاضیان نیازمند تسهیلات کم‌بهره، ناچار به خرید خودرو شده و آن را با قیمت پایین‌تری در بازار به فروش برسانند و کشور تبدیل به انبار خودروهای صفر کیلومتر غیر قابل استفاده شود و بدین گونه سرمایه ملی برباد رود و همچنین ترس از افزایش تزریق نقدینگی و تأثیرات آن روی تورم به یک طرف و حمایت قابل نقد دولت از خودروسازانی که بیشتر نیاز به نهیب دارند تا تشویق از یک سو نشان می‌دهد که این تصمیم چندان مدبرانه و در زمان صحیح نبوده است.

cartoon
اکنون با مشاهده عدم برنامه در مسیر اعطای این تسهیلات، کارشناسان و خبرنگاران از سناریوهای مختلفی در خصوص نحوه ارائه تسهیلات صحبت می‌کنند. طولانی شدن اعلام سازوکار نهایی موجب معلق ماندن بازار خودرو و افزایش چالش‌هایی در این بخش شده است، به‌طوری‌که خودروسازان اعلام زودهنگام این خبر بدون تعیین دستورالعملی مشخص را آسیب دیگری به صنعت خودرو می‌دانند؛ زیرا برنامه‌ریزی بدون بسترسازی درخصوص ارائه تسهیلات در شرایط فعلی موجب متوقف شدن فروش اندک شرکت‌های خودروساز شده است. انتظار تغییر شرایط با ارائه این تسهیلات موجب شد مشتریانی که قصد خرید خودرو داشتند از تصمیم خود صرف‌نظر کنند. به این ترتیب، بار دیگر خریدوفروش خودروی صفر در رکود انتظاری فرو رفت.

تسهیلات برای خروج خودروهای فرسوده؟
در روزهای اخیر شنیده‌ها حکایت از تغییر سناریوی ارائه تسهیلات به مشتریان دارد؛ بنابراین همان‌گونه که دولت پس از اعلام خبر تسهیلات ۲۵ میلیونی، سناریوهایی همچون ارائه تسهیلات در قالب عقد دین یا اخذ وام ۲۵ میلیونی از بانک‌ها را مطرح کرد حالا نیز درخصوص سازوکار آن دو سناریو را مطرح می‌کند؛ به‌طوری‌که ازیک‌طرف گفته می‌شود مسئولان بانک مرکزی تصمیم دارند با ایجاد اصلاحات در بسته خروج از رکود صنعت خودرو این تسهیلات را تنها به مالکان خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان درون‌شهری اختصاص دهند. از سوی دیگر در سناریو دوم این‌گونه پیشنهاد شده که تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی تنها به خودروهایی تخصیص می‌یابد داخلی‌سازی ۴۰ درصد داشته باشند. این مورد دوم می تواند به نوعی دست خودروسازان بخش خصوصی را از چنین تسهیلاتی کوتاه نموده و تنها موهبت آن را به جیب دو خودروساز اصلی سرایزیر کند. هرچند برخی از کارشناسان تغییر در سازوکار تسهیلات خودرویی آن‌هم در زمانی که به ارائه تسهیلات یاد شده نزدیک می‌شویم را ناشی از بی‌برنامگی دولت می‌دانند، اما آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد تغییر در تصمیمات اتخاذ شده قبلی درواقع پاسخ دولت به نگرانی‌های کارشناسان و خودروسازان مبنی‌بر این موضوع بوده است که کانال تحریک تقاضا از این طریق به‌صورت هدفمند صورت نخواهد گرفت.

cartoon
تغییر مسیر در کانال تقاضا
دو سناریوی تازه دولت برای ارائه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی، هرچند با یکدیگر تفاوت‌های جدی دارند، اما در یک موضوع مشترک هستند و آن تغییر مسیر در کانال تقاضا به سمت بخش‌های هدفمند است. براین اساس هدف اساسی دولت و خودروسازان که خالی شدن انبارهای انباشته از خودرو است، محقق می‌شود. به این ترتیب در سناریو اول سیاست دولت تحریک تقاضا در بازار آن‌هم از طریق ارائه تسهیلات به مالکان خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری است، سناریویی که در بسیاری از کشورها با موفقیت سپری شده و در اصل دولت‌ها از این مسیر هم بخش تقاضا در بازار را تحریک کردند و هم خودروهای فرسوده را که آلایندگی بالا دارند و از مصرف سوخت زیادی نیز برخوردارند را از سیستم حمل‌ونقل خود خارج کردند. با نگاه مثبت به این سناریو اما برخی از کارشناسان این تغییر موضع دولت را ناشی از بی‌برنامگی می‌دانند و معتقدند که این موضوع موجب بروز بحرانی دیگر در بازار خودرو می‌شود. زیرا هدف دولت از افزایش تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی نشانه گرفتن تقاضای موجود در بازار به‌منظور از بین بردن رکود بود، اما با تغییر در کانال تحریک تقاضا، مشتریان بار دیگر بازار خودرو را تحریم خواهند کرد. سعیدلیلاز کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تصمیمات جدید دولت خلف وعده است، می‌گوید: به دلیل بی‌برنامگی در انتشار خبر ارائه تسهیلات، برخی از مشتریان خرید خود را متوقف کردند و منتظر روش اجرای تسهیلات بودند که این موضوع در دو هفته اخیر موجب ضربه‌پذیری بیشتر خودروسازان شد.

هدف اساسی دولت و خودروسازان از ارائه تسهیلات، خالی شدن انبارهای انباشته از خودرو است

با این وجود، برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که این سیاست دولت نه تنها مثبت است بلکه پیامدهای جنبی دیگری نیز دارد که به نفع کشور است. به عقیده این کارشناسان آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد تغییر کانال تقاضا به سمت نوسازی ناوگان درون‌شهری براساس فرضیه تحریک هدفمند بازار خودرو صورت گرفته است؛ زیرا این موضوع می‌تواند برنامه اسقاط ۴۵۰ هزار دستگاهی خودروی فرسوده سواری موجود در کشور را محقق کند و از سوی دیگر به کاهش مصرف سوخت در کشور نیز کمک جدی کند. بر این اساس در نظر گرفتن اولویت برای ارائه این تسهیلات حرکت هوشمندانه‌ای است که می‌تواند توان خرید اقشار ضعیف جامعه که قدرت لازم برای خرید خودرو را ندارند، افزایش دهد و از سوی دیگر مشکل نقدینگی شرکت‌های خودروساز را نیز برطرف کند. در این زمینه یکی از مدیران ارشد خودروسازی کشور این سیاست دولت را مثبت خوانده و آن را کانالیزه کردن هدفمند تحریک تقاضا در کشور می‌داند. وی با اشاره به اینکه در سیاست قبلی به‌درستی مشخص نبود که چه کسانی قرار است از این تسهیلات بهره ببرند، می‌گوید: بر اساس این سناریو به خوبی می‌توان مشخص کرد که چه تعداد خودروی فرسوده که منجر به آلایندگی هوا می‌شوند قرار است از رده خارج و به‌جای آنها خودروهای نو!!! با سوخت یورو ۴ به خیابان‌های کشور وارد شوند. وی تغییر سیاست دولت در این زمینه را خلف وعده نمی‌داند و می‌گوید: جلوی ضرر را هر زمان بگیرید، منفعت است. سیاست قبلی برای ارائه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی بدون در نظر گرفتن یک بخش خاص، معقول و منطقی نبود؛ بنابراین مسئولان در بهترین زمان ممکن این قضیه را مدیریت کردند.

cartoon
تحریک چندکاناله تقاضا
سناریو دوم دولت برای بهبود وضعیت صنعت خودرو تفاوت چندانی با سناریو اول به‌منظور خروج از رکود و رونق اقتصادی ندارد. بنا بر شنیده‌ها در روش دوم، دولت قصد دارد تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی معادل ۸۰ درصد قیمت خودروی مورد نظر را به مشتریان با نرخ سود ۱۶ درصد ارائه دهد. اما در این میان یک محدودیت وجود دارد، اینکه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی تنها به خودروهایی اختصاص می‌یابد که ۴۰ درصد ساخت داخل شده باشد. بر این اساس مشتریان می‌توانند آن دسته از محصولات شرکت‌های خودروساز را بخرند که عمق ساخت داخل آنها مطابق با شروط وزارت صنعت است. به‌عبارت دیگر، مسئولان در این سناریو تنها خودروهای تولیدی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را نشانه رفته‌اند تا با حل مشکل کنونی این خودروسازان، قدرت آنها در برابر سایر رقبای داخلی را نیز افزایش دهند. در این بین ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز با بیان اینکه سناریو ارائه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی به خودروهای با میزان ساخت داخل بالای ۴۰ درصد بهترین برنامه‌ای است که دولت می‌تواند مدنظر قرار دهد عنوان می‌کند که ایجاد محدودیت در ارائه تسهیلات موجب تحریک تقاضا در بازار خودرو نخواهد شد، وی می‌گوید: در سناریو موجود یعنی خرید خودروهای با عمق ساخت داخل، تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو به تمامی اقشار تعلق می‌گیرد؛ بنابراین موجب تحریک تقاضا در بازار خودرو می‌شود. وی تأکید دارد: این سناریو معقول‌ترین سناریویی است که دولت می‌تواند پیگیری کند؛ زیرا محدوده خاصی ندارد و درعین‌حال خودروهای فرسوده را نیز شامل می‌شود. قربانی می‌گوید: جای تأسف دارد که اعلام زودهنگام ارائه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی بدون برنامه‌ریزی باعث رکود بیشتر خرید و فروش خودروسازان شده است، این در حالی است که تصمیم دولت دراین‌باره تاکنون مشخص نشده است و همچنان درگیر سناریوهای مختلفی هستند که شرایط بازار را وخیم‌تر می‌کند. سعید لیلاز نیز معتقد است تحریک تقاضا تنها با خروج خودروهای فرسوده معقول نیست، زیرا مشکل کنونی خودروسازان فقط انبارهای انباشته از خودرو نیست؛ بلکه تقاضا برای ادامه تولید است.

cartoon
تسهیلات در خدمت یا خیانت؟
حال باید از خود بپرسید که جهت‌گیری این تصمیمات برای خدمت به مردم و انبوه مشتریان دل‌آزرده است یا برای تأمین منافع تنها دو شرکت؟ چرا کوچک‌ترین وقعی به خواسته مشتریان که باعث روگردانی آنها از بازار خودرو و رکود در این بخش شده، یعنی کیفیت پایین و قیمت بالای محصولات نهاده نشده است؟ شاید تنها آیندگان، درباره تصمیمات امروز، قضاوتی بی‌طرفانه و منصفانه داشته باشند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. امین آریامن

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (146 ديدگاه)

    انگار تولید گاری و لگن با قیمت نجومی تو این مملکت یک اصل تغییر ناپذیره و تمام سیاست های مدیران برای تحریک تقاضا برای این گاری و لگن هاست…بجای وامو این مسخره بازیا درد اصلی مردم را ک همان کیفیت پایین و قیمت گران است بفهمید و در صدد رفع این درد برایید اینجوری تقاضا هم تحریک شده و همه طرفها برنده خواهند بود…
    “حمایت بی چون و چرای دولت های مختلف از صنایع خودرو سازی علت اصلی همه مشکلات موجود است”.
    “”ب مدیران امیدی نیست فقط مردم هستن ک میتونن تغییر ایجاد کنن فقط با نخریدن تحت هر شرایطی””.نمیخریم فقط همین و تمام

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۴ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      قسطش هم تموم میشه…اگر تو این 7 سال با اون ماشین تصادف نکنیم نمیریم l:

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. kevin7360

      ۱۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (74 ديدگاه)

      متاسفانه این دوستان ما رو بی سواد و *** فرض کردن و خودشونو زرنگ و با سیاست اینا اگه واقعا عاقل بودن که نیستن فقط لازم بود 10 درصد قیمت خودرو کاهش بدن و یا به اصطلاح دامپینگ انجام بدن اونوقت خیلی زود انبارشون خالی میشد ولی چون نمیخوان به خواست مردم تن بدن با نخریدن خودرو وادارشون میکنیم که تن بدن یا ورشکست بشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یاکان

        ۱۵ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (43 ديدگاه)

        دوست عزیز کار با 10% اینا درست نمیشه!
        این کیفیتا ارزش 50% این قیمتارو هم نداره
        مردم دیگه بیدار شدن.پول مفت به این آشغالا نمیدن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. تحریم پابرجاست

      ۱۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      با حرفتون کاملا موافقم.
      دوستان اگه دوست دارین مثل من علاف نمایندگی باشین و هر روز یک درد جدید از ماشین تون عذابتون بده برید بخرید. ولی اگه برای آرامش خودتون ارزش قائل هستین نخرین.
      خودروی که شش ماهه از ایران خودرو خریدم رو حاضرم سه تمن کمتر به خودشون پس بدم ولی تحویل نمیگیرن. بازار که اصلاً کسی طرفش نمیاد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. reza

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بابا اینا همه وعده تو خالیه…یا باس کیفیتو ببرن بالا و قیمتو بیارن پایین یا باس برن کنار..تاکی می خوان حقمونو بخورن؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. yahya

      ۱۴ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (214 ديدگاه)

      ما تنها خواستمون ورشکستگی کامل دو درشکه ساز هست .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Ali

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (84 ديدگاه)

    هزینه ای که دولت و خودروساز دارن متحمل میشن تا همین وضع پابرجا بمونه خیلی بیشتر از هزینه بالا بردن کیفیت و اوردن ماشینهای جدیده و دارن این هزینه رو میدن تا یک چیز رو ثابت کنن. و اون چیز اینه کشور (قانون) داره و هرکی به هرکی نیست که یکشبه یه اقلیت 70میلیونی بیاد بگه ما فلان چیز رو نمیخایم بلکه فلان چیز رو میخایم. دلبخواهی که نیست زوره زور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علیرضا

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    این داستان تعویض خودروی فرسوده خیلی خنده داره. برای مثال من یک ۲۰۶ مدل ۸۳ دارم که این خودرو به لطف فرانسوی بودن اکثر قطعات و کیفیت بالای خودرو مصرف معقولی داره ولی دوستانی که همین خودروی ۲۰۶ را مدل های ۹۳ و ۹۴ را در اختیار دارند به شدت از مصرف بالا و کیفیت پایین خودرو ناراضی هستند.
    عملا با این تسهیلات مردم باید برای ۲۵ میلیون دریافتی نزدیک به ۴۰ میلیون تومان طی مدت ۷ ساله پرداخت کنند که خودروی با کیفیت ولی مدل پایین خودشان را با یک خودروی بی کیفیت مدل بالا تعویض کنند.
    دوستان دولتی بهتر فکری به حال کیفیت بسیار پایین انجام بدن تا تسهیلات و مطمعن باشند اگر کیفیت را بالا ببرند همچنین خودرو های به روز تری تولید کنند و در روند قیمت گذاری عادلانه برخورد کنند مردم هم خرید خواهند کرد. غیر از این هر کاری بکنن هیچ فایده ای ندارد. خانواده ما در حال حاضر دو خودرو (پراید و ۲۰۶ ) در اختیار دارد و به هیچ عنوان علاقه ای نداریم هزینه سنگین انجام بدیم و باز هم همین خودرو ها را اونم از نوع بی کیفیت ترش را خرید کنیم فکر می کنم اکثر هموطن ها هم همین وضعیت را دارند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهمان

      ۱۴ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      ,واقعا همینطوره
      من هم یه سمند 10 سال کارکرده دارم، اما به هیچ وجه حاضر نیستم حتی بدون پرداخت یک ریال با دنا 94 عوضش کنم
      ترجیح میدم پول جمع کنم و وام بگیرم و یه خودروی خارجی بخرم
      این صنعت جواب حمایت مردم رو با انواع خیانت ( از ساخت خودروهای ناایمن و گران تا واردات خودروهای بی کیفیت چینی با پول مردم) داده و دیگه لیاقت حمایت کردن نداره، اگر این صنعت میخواد زنده بمونه بهتره بجای ایستادن در برابر مردم از شرکت داری و زمین داری دست برداره و از پایه و اساس متحول بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Pony car

        ۱۶ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        من از سال ۸۹ به خودم قول دادم که دیگه از این لگن سازها ماشین نخرم تا روزی که پول یه ماشین خارجی نه چینی رو داشته باشم خدا رو شکر الان سوار اسپورتیج ۲۰۱۴ هستم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. ارمان

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    اره مردم بد بختی هستیم دوستان قرار 25 ملیون وام بدن بعد 40 ملیون ازمون پس بگیرن
    این اشتباه رو نکنید تا اخر عمر باید قسط بدید
    نخرید از این انسانهای نا لایق که نه خودشون بلدن ماشین بسازن نه میزارن ماشین وارد مملکت بشه ننگ بر این انسانهای ضعیف
    خون ملت رو تو شیشه کردن , نخرید تا پدرشون در بیاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. amir

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (255 ديدگاه)

    بیت المال باید صرف پیشرفت کشور شود نه خالی شدن انبار های این دزد ها.
    ایران خودرو از صاحب قبلیش خریداری نشده بلکه قصب شده و مالک را از کشور تبعید کردند.شما اگه می خواهی بازم از این دزد ها ماشین بخر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احسان

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    سرنوشت هر ملتی دست خودشه و ملت ما هم لیاقتش همینه اگه بیشتر بود بدستش میاوردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. hamed

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    ببینید چین چیکار کرده!!!!
    مردم خودرو نخریدن رفته قیمت های پلاک گذاری و چیزایی که مربوط به دولت و حکومتشه رو کم کرد مال ما نه!!!!!!!!!
    از اون طرف هم کارخونه حاضر نیست حداقل از روی هر خودرو 5 میلیون کم کنه (مخصوصا مدل های 30 میلیونی)!!!!!!!!!
    این کارا رو بکنن ببینم بازار تحریک نمیشه!!!!!
    36 میلیون 206 وی 8 تو بازاره بعد کارخونه میگه الا و بلا 37 میلیون!!!!!
    تا کی سیاست های غلط و ندونم کاری! تا کی دنبال اینید که فقط سود!! بعضی موقعه ها باید ضرر داد تا پیشرفت کرد!
    نمونه تویوتا و وولفس ویگن و جنرال موتورز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. yahya

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (214 ديدگاه)

    آی آی آی دارم میبینم آخر امسالو ، ایران خودرو و سایپا ورشکست شدن ، دولت با این تسهیلات و یارانه هایی که داده بودجه کم آورده و بدبخت شده ، قانون جدید برای فروش سربازی وضع میشه ، مملکت سرباز کم میاره، تنها راه دولت برای نجات خودش تعرفه های سنگین گمرکه ، تعرفه ماشین های وارداتی بیش تر از 1000 درصد میشه ، بازار خودروهای خارجی هم رکود پیدا می کنه ، واردکننده ها هم ورشکست میشن ، بازم دولت برای تامین مخارجش به مشکل بر میخوره ، رو میاره به صنعت نفت : تمام هزینه های تولید سوخت با کیفیت رو حذف میکنه ، بنزین ها ی آشغالی و آب قاطی دار ، هوا به شدید ترین حالت آلودگیش میرسه ، تورم باز هم افزایش پیدا می کنه ، مردم دیگه خونشون به جوش میاد ***

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۱۴ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (89 ديدگاه)

      والا مردم ما در عرض 1 سال دارایی هاشون یک سوم شد جیکشون در نیومد در حالی که همین اتفاق تو هر نقطه دیگه دنیا بیافته خودتون میدونین مردم چیکار میکنن. نقطه جوش خون مردم ما از 100 رفته رو 1000 بقول رشتیا مردم وا دادن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. فرشاد

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (74 ديدگاه)

    خودروسازهای یه جوری رفتار میکنن که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده.ینی خودشون فارغ از رفتار دولت هیچ تلاشی برای راضی کردن مردم انجام نمیدن.معلوم نیست به چه دلیل اینقدر مطمئن هستن.
    قیمت هایما هم معلوم شد.71 و 78 در دو مدل دنده دستی و اتوماتیک.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نیما

      ۱۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (447 ديدگاه)

      من یادمه که می گفتن هایما زیر ۱۰۰ تومن میدیم یعنی تو مایه های ۹۰ ولی الان شده ۷۰!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. lmbx

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (287 ديدگاه)

    حالا برای کسی که تو کشور کار تولیدی میکنه یا میخواد یه کاری رو شروع و به دو نفر هم نون بده باید باباش در بیاد تا وام بگیره تازه اگه ضامن داشته باشه .تو ماه محرم هستیم امام حسین با تمام خانوادش رفت کربلا و به بد ترین نحو شهید شد تا بگه من مقابل ظلم کوتاه نمیام حالا واقعا اگه کسی ماشین بخره به غیر از ظلم به خودش به دیگران هم ظلم نکرده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. امین آریامن

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (146 ديدگاه)

    خیلی سادست:
    نخریم یا درست میشن یا ورشکست…
    در هر دو حالت ما به خواستمون میرسیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سعید

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (76 ديدگاه)

    اینطور که مشهود است تغییراساسی در سیاستهای کلان خودرویی کشور روی نخواهد داد ، خوب در اینصورت اگر منابع اختصاص یافته به صنعت خودرو محدود است بهتر است این منابع ابتدا به خروج خودروهای فرسوده عمومی و سپس خودروهای فرسوده شخصی اختصاص یابد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. امیر.عارف

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    با عصبانیت زیاد فقط میتونم بگم. خییییییلی بی لیاقت و بیسواد هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. تحریم خودرو ایرانی

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (43 ديدگاه)

    اخه یکی نیست بگه ما چه گناهی کردیم؟؟؟؟نه واقعا چه گناهی کردیم گیر این دو شرکت اشغال ساز افتادیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بابا بسه دگ چقد بردین و خوردین بسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. fara2001

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (201 ديدگاه)

    با ایمان کامل میگم این پروژه هم اگر سر بگیره شکست میخوره .بابا کدوم کارگری میتونه با درامد واهی یک میلیون و اینهمه مخارج ماهی 500 تومن قسط این لگنا رو بده .
    ایران خودرو ، سایپا ،چینی های آشغال محکوم به نابودی هستید .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. احمد باقری

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    دیگه باید جمع کنن این مسخره بازیها رو، دیگه شورشو در آوردن. همش حرف بیخود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Arash-zr

    ۱۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (26 ديدگاه)

    به نظر بنده هر چقدر که دولت به زور این صنعت را انحصاری نگه داشته و مردم طی این سال ها مجبور به خرید از این دو خودروساز بودند ،به همین میزان باید منتظر دور شدن مردم از سمت این دو خودروساز باشد، و اگر از ابتدا عرصه را برای رقابت باز میگذاشت ،با وجود اینکه شاید اینمقدار سودی که تا امروز از فروش این خودرو ها به دست آورده به دست نمی آورد ،ولی در عوض به علت تلاش خودروسازان برای عقب نماندن از صنعت خودروی دنیا ، خیال آنها را از بابت فروش محصولات خود راحت میکرد.
    این اصل در موارد دیگر و هر موردی صدق میکند
    دقیقا مثل کشی که آن را در دستت نگه داری و کسی آن را بکشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Reza

    ۱۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نمیدونم چرا این همه کارشناس میان راهکار میدن ولی خداییش یکیشون در مورد این که مردم چه خواسته ای دارند هیچ نظری نمیدن مردم ایران وام نمیخوان مردم ایران ماشین با کیفیت و با قیمت مناسب میخوان. ..واقعا یعنی به فکرشون نمیرسه اگر قیمت هارو کاهش بدیم بازار خودرو رونق پیدا میکنه….مشکل مدیران بی کفایت اینه که مردم ایران رو به چشم ملت و مردم نمیبینند بلکه به چشم مشتری های ساده لوح میبینند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. میثم

    ۱۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    دیگه خسته شدم بخدا !!!
    [غیر قابل انتشار]
    کلا قوه ادراک ندارن اینها !!!! بابا میگیم لگن بسه ! کشته تصادف بسه ! الودگی هوا بسه ! حسرت خودرو سواری افغانستان و عراق و اعراب پایین بسه !!!! چرا حالیتون نیست حرف و درد این مردم ؟!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. حمید

    ۱۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوست گرامی که خسته شدید یا منتظر یک نسل طلایی هستید !
    والا من هم از اول اعتقاد چندانی به کارهایی مثل کمپین و … نداشتم و ندارم و اونها رو مثل یک موج گذرا می دونستم ، به نظر من افت فروش خودرو ها در این چند وقته یک دلیل خیلی ساده داره و اونهم بی پولی و فقیر شدن عامه مردم هست.
    مدیریت خودرو سازی دقیقا مدل نه چندان بزرگی از مدیریت کلان مملکت هست ( سیستم مدیریتی : همینی که هست ، می خواهی بخواه ، می خواهی نخواه ، تازه اکثر حضرات فکر می کنند همین هم از سر مردم زیاده ) منتها خیلی توی چشم هست و همه ما به صورت خیلی مستقیم اونرو می بینیم و می تونیم محصولات اونرو با جاههای دیگه دنیا مقایسه کنیم و اگر قرار باشه این مدیریت عوض بشه خیلی از چیزهای دیگه هم باید عوض بشه ( که نمی شه و نخواهد شد ) وگرنه عین این کمپین و اعتراض رو می شه در مورد مواد غذایی تقلبی ، آلودگی هوا و ترافیک ، مدیریت منابع انرژی و آب ( که آخرش هم مصرف کننده ایرانی بیچاره می شه پر مصرف ترین مصرف کننده آب در جهان که یک جوک مسخره هست در حالی که بیش از 90 درصد آب صرف کشاورزی می شه !! ) ، مسائل اجتماعی و …….. تعمیم داد ( که چه هزینه ای با ورنکردنی از جیب مردم به صورت وقت و زندگی و اعصاب ، هزینه های مالی و جانی ، …. فقط به خاطر سؤمدیریت از بین میره ) .
    دوم اینکه اصولا زمین بازی مردم و دولت فرق می کنه و توانایی اونها در تاثیرگذاری در صنعت خودرو با هم قابل قیاس نیست به 2 دلیل ساده : 1 – بازار انحصاری هست و اصولا رقابت و حق انتخاب برای مشتری ایرانی معنایی نداره 2 – این صنعت کاملا دولتی هست و خودرو ساز اصولا درکی رو که بخش خصوصی واقعی برای رضایت مشتری و بهره وری قائل هست ، نداره و به نظرش یک چیز فانتزی و الکی هست .
    بنابراین فقط کافی هست که دولت اندکی بازار رو دستکاری کنه ( حالا با وام دادن یا بالا بردن تعرفه ها ) تا بازار از این تعادل خارج شه . کما اینکه می بینید در این چند روزه بخش بزرگی از خودروهایی رو که بین 30 تا 40 میلیون تومان برای مصرف کننده ایرانی قیمت گذاری شده و حاضر نشدند قیمتش رو حتی 10 هزار تومان کاهش بدهند و توی انبار مونده بود ، بین 8 تا 10 میلیون تومان به عراق و پاکستان فروختند .
    مورد بعدی مافیای قطعه سازی هست که به شدت با هرگونه تغییر و نیاز به سرمایه گذاری و دانش جدید مخالفت می کنه و صد البته این مافیا لابی و اشتراک منافع زیادی با خودروساز داره .
    مدیریت خودرو سازها هم کاملا باندی و جناحی است و اصولا مدیرخودرویی بودن جای چندانی در تفکر کلان مملکتی نداره و بیشتر حالت پاداش و استراحت دادن به خودی هاست . کما اینکه دیدیم چند سال پیش یک آقا پسر 28 ساله رو مدیر سایپا کردند و خودم از یکی از مدیرهای میانی سایپا شنیدم : این کار تف بزرگی توی صورت کسانی بود که برای جلو رفتن کار در خودرو سازی ها اععم از کارشناس و کارگر زحمت می کشیدند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. آق جبات

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    شما جیب مارو نزن…وام نمیخواد بدی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. فقیر

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (168 ديدگاه)

    دوستان لطفا این مقاله رو بخونید….
    http://alef.ir/vdcfcedm0w6dxca.igiw.html?307882

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. محمد

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    نمیخررررریییییم وتمام
    ورشکستشون میکنیم….ظلم بسه دیگه…این بار زور دست ماست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا