عقب‌نشینی استاندارد به بهانه تحریم‌ها!

در شرایطی که سازمان ملی استاندارد پیش‌تر اعلام کرده بود حتی یک روز هم به خودروسازان بابت استانداردهای جدید مهلت اضافه نخواهد داد، گویا شرایط پیش‌روی خودروسازی در اثر بازگشت تحریم و برخی مسائل دیگر، از سرسختی مسئولان این سازمان کاسته است.


آن‌طور که رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در گفت‌وگو با «ایسنا» عنوان کرده، «با توجه به شرایط پیش‌روی صنعت خودرو، در صورت حصول اطمینان از رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی از سوی خودروساز، ممکن است در مورد برخی استانداردها که رعایت آن‌ها ساده نیست، به مدت یک سال فرصت زمانی داده شود.» این اظهارنظر نیره پیروزبخت در شرایطی است که سازمان ملی استاندارد از ماه‌ها پیش استانداردهایی جدید را برای خودروسازان در نظر گرفته و بارها بر لزوم اجرای آن‌ها تأکید کرده است. بر این اساس، تعداد استانداردهای اجباری صنعت خودرو به ۸۵ مورد ارتقا یافته و شرکت‌های خودروساز داخلی در چند مرحله زمانی باید نسبت به اجرای آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی طی سه مرحله از سوی سازمان ملی استاندارد ایران کلید خورده است که ابتدای تیرماه سال جاری به‌عنوان دومین مرحله از اجرای طرح مذکور اعلام شده بود و خودروسازان مکلف بودند با رعایت ۶۳ استاندارد تعیین شده، مجوز تولید را دریافت کنند. این در حالی است که در مرحله اول اجرای طرح مذکور در ابتدای دی‌ماه سال گذشته ۶۱ استاندارد توسط سازمان ملی استاندارد ایران تعیین شده بود که ۲۵ خودروی سواری و سنگین موفق به رعایت استانداردهای مربوطه نشدند و خط تولید آن‌ها با توقف روبه‌رو شد. از همان ابتدای مطرح شدن استانداردهای ۸۵ گانه، خودروسازان کشور نسبت به آن موضع گرفته و برخی بندهایش را غیر‌قابل اجرا یا غیر‌ضروری دانستند. شرایط به شکلی پیش رفت که یکی از مدیران عامل خودروسازی اعلام کرد برخی از استانداردهای جدید را حتی بنز و ب ام و هم نمی‌توانند پاس کنند.

این اظهارنظر بازتاب منفی زیادی داشت و خودروسازان به این متهم شدند که نمی‌خواهند بابت استانداردهای جدید، هزینه کرده و وقت صرف کنند. بااین‌حال، خودروسازان معتقد بودند روی اصل ارتقای استاندارد، نظر مخالفی نداشته و تنها با بازه زمانی و برخی موارد غیر‌ضروری آن مشکل دارند. در واقع خودروسازان به دنبال آن بودند که تا حد امکان بازه زمانی در نظر گرفته شده برای پاس کردن استانداردها را عقب انداخته و حتی بخشی از استانداردهای موردنظر را منتفی کنند. بااین‌حال، سازمان ملی استاندارد بارها تأکید کرد که در این مورد با خودروسازان مصالحه نکرده و آن‌ها باید نسبت به رعایت استانداردهای جدید، اقدامات لازم را انجام دهند. پیروزبخت حتی در گفت‌وگویی که اواخر سال گذشته با «دنیای‌اقتصاد» داشت، ضمن تأکید دوباره بر اجرای استانداردهای جدید، عنوان کرد پس از اتمام فرصت شرکت‌های خودروساز کشور در این مورد، حتی یک روز هم به آن‌ها مهلت اضافه نخواهد داد.

این در شرایطی است که اظهارات دیروز وی نشان می‌دهد سازمان ملی استاندارد با توجه به بازگشت تحریم‌های مرتبط با خودروسازی و سایر مشکلاتی که این صنعت با آن دست‌به‌گریبان است، نرمش کرده و ممکن است مهلتی جدید را برای خودروسازان در نظر بگیرد. به‌هرحال خودروسازی ایران در شرایط خاصی قرار گرفته و به نظر می‌رسد بهانه‌های لازم برای درجا زدن در استاندارد، فراهم شده است. پیش‌تر هم پیش‌بینی می‌شد که بازگشت تحریم‌ها پروژه بزرگ سازمان ملی استاندارد را با اختلال روبه‌رو کرده و به تعویق بیندازد.

طبعاً اگر قرار بر تحت‌فشار قرار گرفتن خودروسازی از ناحیه تحریم باشد که هست، آنگاه دیگر پای منافع ملی در شرایط اضطرار وسط کشیده شده و شرایط به شکلی پیش خواهد رفت که تولید باید به هر سبک و سیاق و کم و کیفی ادامه یابد. در واقع وقتی پای تحریم‌های شدید و خوابیدن خطوط تولید خودروسازان در میان باشد، دولت به مسائلی مانند کیفیت و تکنولوژی روز و قدیمی بودن خودروها و امثال این‌ها توجهی نکرده و هر کاری انجام خواهد شد تا تولید نخوابد. بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو، از دو ناحیه کمیت و کیفیت، خودروسازی کشور را تحت‌فشار قرار خواهد داد؛ به‌نحوی‌که اولاً تأمین قطعات به مشکل می‌خورد و ثانیاً توسعه کیفی نیز کند یا حتی متوقف می‌شود. در حال حاضر که تحریم‌ها برگشته‌اند، بیشتر خودروسازان خارجی به دنبال تعلیق فعالیت‌های خود در ایران هستند و این موضوع نه‌تنها بر تیراژ اثر منفی خواهد گذاشت، بلکه توسعه کیفی را هم متأثر از خود خواهد کرد.

طبعاً وقتی ارتباط خودروسازان ایرانی با شرکت‌های معتبر خارجی قطع شود، مسیر دستیابی به دانش فنی و تکنولوژی روز نیز محدود و شاید مسدود خواهد شد و در این شرایط، ارتقای استانداردها نیز مختل می‌شود. با توافق هسته‌ای و برجام، خیلی‌ها امیدوار بودند صنعت خودرو کشور به تکنولوژی روز دنیا متصل و محصولاتی جدید به تولید رسیده و تولیدات فعلی نیز ایمن‌تر و باکیفیت‌تر شود، بااین‌حال، خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، رشته‌ها را پنبه کرد. حالا نه‌تنها امیدواری‌ها به ارتقای استاندارد خودروها کاهش یافته، بلکه نگرانی‌های زیادی نیز مبنی بر افت کیفی محصولات داخلی ایجاد شده است. این نگرانی از آن جهت است که تحریم‌ها سبب محدود و مسدود شدن مسیرهای تأمین قطعه از خارج شده و بنابراین خودروسازان شاید نتوانند به قطعات اصلی دست پیدا کنند. در نتیجه، این احتمال وجود دارد که قطعاتی با سطح کیفی پایین‌تر روانه خطوط تولید خودروسازان شود و به تبع آن، همین استانداردهای فعلی هم رعایت نشود، چه رسد به موارد جدید.

هرچه هست، به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، ممکن است مهلتی جدید برای پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه در نظر گرفته شود، البته مشروط بر آنکه خودروسازان تعهد لازم را در این مورد بدهند. پیروزبخت در پاسخ به اینکه با توجه به بازگشت تحریم‌ها و شرایط خاص پیش‌روی خودروسازی طی سال جاری، چه سرنوشتی در انتظار استانداردهای جدید است، گفته که هنوز چنین مسئله‌ای از سوی هیچ بخشی به ما اعلام نشده است، اما سازمان استاندارد نیز جزئی از مجموعه دستگاه‌های کشور است و می‌دانیم تحریم قطعات خودرو جزو تحریم‌های اولیه بوده و به تبع آن، برای خودروسازی مشکلاتی ایجاد خواهد شد. به گفته وی، سازمان ملی استاندارد بر این موضوع تأکید دارد که با وجود مسائل و مشکلات پیش‌روی صنعت خودرو، نباید کیفیت محصولات کاهش بیابد و صحبتی نیز با این سازمان مبنی بر کوتاه آمدن از مواضع فعلی نشده است.

پیروزبخت در ادامه با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد نیز خود را با شرایط روز کشور منطبق می‌کند، گفته که اگر خودروسازان تمام تلاش خود را انجام دهند و به سمت رعایت استانداردهای ۸۵ گانه گام بردارند، در خصوص رعایت برخی استانداردها که رعایت آن‌ها ساده نیست، می‌توان تا یک سال به آن‌ها فرصت داد. رئیس سازمان استاندارد همچنین تأکید کرده که از تاریخ یکم دی‌ماه سال جاری، این سازمان فعالیت خود را به‌منظور بازرسی استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی آغاز می‌کند. پیروزبخت این را هم گفته که ممکن است بازرسی برخی استانداردها تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۸ به طول بینجامد و اگر مطمئن شویم خودرویی می‌تواند در طول مدت‌زمانی بیشتری، استانداردهای مربوطه را رعایت کند، قطعاً این فرصت در اختیار تولیدکننده‌اش قرار می‌گیرد.

cartoon

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

11 دیدگاه

  1. حمید
    سوابق: (1350 دیدگاه) ,

    فعلا که ما زندگی تو شرایط عادی رو اصلا تجربه نکردیم بینیم چ مزه ای داره
    تصور کردنش هم فعلا غیر ممکنه
    یک روز که خبر ها همش از ارز و گرونی و تحریم نباشه آیا چ مزه ای داره
    یکبار آدم بیش‌تر به دنیا نمیاد
    شاید هم اینجور بهتره
    کسی چی میدونه
    ولی باید رو استاندارها وایساد تا موجب پیشرفت بشه
    اشتباهه به بهانه تحریم عقب کشید

    پاسخ
  2. روح الله
    سوابق: (90 دیدگاه) ,

    باوجود مسئولین عزیزی که داریم این صنعت هیچ وقت درست نمیشه

    پاسخ
    1. نوید جهرمی
      سوابق: (2204 دیدگاه) ,

      مشکل اول خودمونیم. این مسئولین و دولت و مجلس رو همین مردم تشکل دادن و انتخاب کردن.
      هر زمان دیدی مردم عوض شدن، از نظر فرهنگی بالا اومدن، هوای هم دیگه رو داشتن، نفع کشور و منفعت عمومی رو به منفعت شخصی ترجیح دادن، کوچک ترین چیزها از جمله توی صف ایستادن رو یادگرفتن، به عقاید هم احترام گذاشتن، از زیرکار در نرفتن و …. میشه امیدوار به بهبود اوضاع بود. (روی اول حرفم با خودمه)

      پاسخ
      1. سام
        سوابق: (467 دیدگاه) ,

        خیلی بعیده که فرهنگ این مردم عوض بشه و یا شاید ما آن روز خوب را به این زودی ها نبینیم.در واقع،این مردم ژن خاصی دارند که نمی تونند با یکدیگر سازگاری و همکاری دوستانه ای داشته باشند.یه نوع حس حسادت و عقده و تنفر غیر طبیعی نسبت به هم دیگه در وجودشون هست و به زمین و زمان و حتی شخص خودشون هم بدبین هستند.وطن پرستی شون هم فقط در چارچوب چاردیواری خونه و البته جیبشون معنی می ده و در واقعیت هیچ حسی حتی به همون محله و شهری که زندگی می کنند ندارند چه برسه به جغرافیای بزرگی به نام ایران.ادعاهای پوچ و مزخرف و بی پایه خیلی دارن و خودشون رو مرکز جهان می دونند ولی ته دلشون خوب می دونند که هیچ پوخی نیستند و هیچ کس هم به صرف ادعای خشک و خالی توی این دنیا برای آدم تره هم خورد نمی کنه و اگر جایی احیانا کمی تحویل مون گرفتند به خاطر پول های مفت و مجانی مون بوده و نه شخص خودمون.مردمی که اکثرشون متوهم و خیالاتی هستند و مرز بین واقعیت های روزمره و توهمات پوچ رو نمی تونن درست تشخیص بدن و…..
        خدا عاقبت همه را بخیر کند.

        پاسخ
  3. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (831 دیدگاه) ,

    تو شرایط سخت قشنگ شونه خالی کرده ، در صورتی که از اولشم بدرد نمیخورد .
    مثل عراق کثیف میمونه که پشت ایرانو تو این شرایط سخت وِل کرده و پول و شرف ایرانو برای عراق به گُه کشیدن حرومزاده ها .
    ایران روزای آخرشه و مطمئن باشین در این شرایط ، رو به خودمختاری و تجزیه شدن میره و با این شرایط فکر نمیکنم چیزی در آینده به نام کشور ایران داشته باشیم .

    پاسخ
    1. عرفان
      سوابق: (300 دیدگاه) ,

      تقریبا باهات موافقم
      “هیچکس هیچ غلطی نمیکنه” اما در آخر ایران عزیزمون رو به تجزیه شدن میره
      اُف به خودم که هیچ کاری نکردم و نمیکنم. همینطور نشستم دارم نابودیشو روز ب روز میبینم…

      پاسخ
  4. مهدی
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    تازه دارم میفهمیم منظور مسول کشور که گفته بود هیچکی هیچ غلطی نمیتونه بکنه چیه

    پاسخ
  5. حمیدرضا
    سوابق: (1694 دیدگاه) ,

    بزرگترین خطای سازمان استاندارد اینه که بازهم عقب بشینه چون باعث میشه باز به مشکلات زیست محیطی ما اضافه بشه و به بحران های داخلی دامن بزنه درضمن اگر قرار نیست شرکت های بزرگ به این اصول پایبند باشن چرا مردمو تو صف آلایندگی نگه میداریم با این کار دقیقا مسئولیت رو پاس میدیم به مردمی که دارن هر روز فقیر تر میشن

    پاسخ
  6. ebi
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    سخت منتظر اون لحظه ای هستم که ببینم آپشن بعدی که از پراید برداشته میشه چیه! به نظر خودم اینه های بغل و یکی از درهای عقب رو میتونن حذف کنند مشکلی نداره نور بالا هم حذف کنید اصلا موندم وقتی ضبط بخش نمیزارن رو ماشین چرا ماشین آنتن داره! بابا اینو هم حذف کنید!آقا چراغای سکن هم بردار چراغ بزرگا رو روشن میکنیم! خدایا فقط به خودت پناه میبرم الهی آمین

    پاسخ
  7. metti
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    من موندم سازمان استاندارد ایران خودش اصلا استاندارده یا نه؟
    این همه دستو پا میزنن آخرشم این آشغالا تحویل مردم میشه!
    خون مردم رو مکیدن چه لذتی داره واقعا؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.