ایستگاه خبر

مصاحبه جنجالی دکتر سید رضا قدمگاهی (رئیس هیت مدیره ضد یخ توسکا)

رپورتاژ: دکتر سید رضا قدمگاهی در پاسخ به سوال مجری رادیو اقتصاد که از انواع مختلف ضد یخ پرسیده بودند نیز توضیحاتی را ارائه نمودند، ایشان برای پاسخ به سوال، لازم دانستند تا تاریخچه کوتاهی را برای اولین بار از فلسفه پیدایش ضد یخ را برای شنوندگان توضیح دهند:

خودرو سازهای عظیم جهان در اوایل قرن ۲۰ ام تصمیم گرفتند که می بایست به دنبال چاره ای جهت یخ زدگی آب رادیاتور خودروهایشان باشند ، آنها نخست با استفاده از اتانول و متانول سعی کردند از یخ زدن مایع داخل رادیاتور جلوگیری نمایند.

دکتر سید رضا قدمگاهی همچنین اشاره نمودند که پیشرفت علم صنعت ضد یخ را به کلی متحول و دستخوش تغییر نمود، ایشان در ادامه توضیح دادند که یکی از این تحولات تغییر پایه مواد اولیه تشکیل دهنده ضد یخ ها بودند که از الکلی به روغنی تبدیل شدند، ضد یخ هایی با پایه گلایکول که از گاز متان فراوری می شوند. ۹۵ درصد ام ای جی و ۵ درصد باقی مایع می بایست از پکیج افزودنی استفاده شود، نکته بسیار مهمی که در اکثر محصولات ضدیخ رعایت نمی شود استفاده از پکیج افزودنی است که به دلیل وارداتی بودن و قیمت بالا، بیشتر شرکت ها از این پکیج استفاده نمیکنند، که دقیقا خاصیت های کلیدی همچون خاصیت ضد خورندگی، خاصیت ضد جوش، خاصیت ضد کف، ضد زنگ را دارا نمی باشند، متاسفانه بدون اطلاع مشتریان و مصرف کنندگان، شرکتهای سود جو به جای استفاده از پکیج افزودنی و گلایکول، محصولاتی با ترکیب گلایکول و آب اقدام به تولید ضد یخ های مختلف نموده اند.

ایشان همچنین در مورد عدم اطلاع عموم مالکان خودرو از حیاتی بودن مایع ضد یخ برای قطعات مختلف و گران قیمت خودرو صحبت نمودند، کاهش عمر سرسیلندر، پیشرانه خودرو، واتر پمپ، رادیاتور و دیگر قطعات مهم و پر هزینه. تمامی این هزینه یک به یک مربوط به نبود ماده حیاتی ضد یخ می باشد. و تنها با یک هزینه نا چیز سالیانه و مصرف ضد یخ استاندارد می توان از وقوع آن ها جلوگیری نمود.

ایشان در جواب مجری که پرسیدند، چرا واحدهای نظارتی و استاندارد با متخلفان برخورد نمی کنند توضیح دادند که بسیاری از محصولات بصورت غیر قانونی و زیر زمینی تولید می شوند که مسئولین ذی ربط قادر به شناسایی و برخورد با آنها نیستند، ایشان همچنین در مورد نصب برچسبهای اصالت کالا بر روی ضد یخ های توسکا که با موبایل قابل اسکن و ردیابی می باشد، جهت جلوگیری از تقلب و آشنایی کامل مشتریان با ترکیبات و مواد تشکیل دهنده در بهترین ضد یخ ها  و همچنین ضدیخ توسکا صحبت نمودند.

ایشان همچنین افزودند که عدم رعایت نکات صحیح از سمت مصرف کنندگان نیز می تواند لطمات جبران ناپذیری داشته باشد، نکاتی همچون طریقه استفاده از ضد یخ، نسبت ترکیب با آب، مدت زمان تعویض، نحوه تعویض ضد یخ جدید با ضد یخ قدیمی و غیره نیز اشاره نمودند که علاقه مندان می توانند در قسمت مقالات وب سایت توسکا به این مطالب مفید دسترسی داشته باشند در این بخش از وب سایت نکات بسیار مهمی گنجانده شده که خواندن این مطالب و مقالات، خالی از لطف نخواهد بود و می تواند از ضررهای هنگفت به موتور و اجزای دیگر خودرو جلوگیری نماید.

ایشان در مورد قیمت ضد یخ نیز مواردی رو متذکر شدند که می توانند قابل تامل باشد، ایشان گفتند که قیمت ضد یخ با کیفیت ایرانی حدود ۲۸ هزار تومان در سال ۱۳۹۸ می باشد، وی همچنین افزودند که این مورد که ضد یخ های خارجی وجود دارند که با همین قیمت ارائه می شوند، به دلیل قیمت بالای واردات به هیچ عنوان قابل قبول و غیر ممکن دانستند، در تایید مجری برنامه نیز اشاره نمودند که احتمالا این محصولات همان محصولات زیر زمینی هستند که توسط افراد سودجو با لیبل برندهای معتبر و یا لیبل های جدید تولید و عرضه می شوند و از کیفیت بسیار پایینی برخوردار می باشند.

در مورد رنگ ضد یخ نیز ایشان خاطر نشان کردند که مشتریان و مصرف کنندگان آگاه باشند که رنگ ضد یخ در قیمت و کیفیت آن هیچ تاثیری نداشته و کاملا امری سلیقه ای می باشد، پس خریداران تحت تاثیر افراد سودجو قرار نگیرند و قیمت های بیشتری را بابت تفاوت در رنگ ضد یخ پرداخت ننمایند.

در مورد سوال تلفنی که شهروندمان در مورد نسبت ترکیبات ضد یخ پرسیده بودند، دکتر قدمگاهی توضیح دادند که به ازای هر لیتر ضد یخ ۱۰۰ درصد که ۹۵ درصد آن گلیکول باشد می بایست ۱ لیتر آب مقطر استفاده گردد.

در جواب به شهروندی که پرسیده بودند، خودروهایی که آب کم می کنند آیا نیاز هست مجدد ضد یخ اضافه شود یا خیر؟ پاسخ دادند که می بایست ترکیب ضد یخ و آب به رادیاتور اضافه شود که اگر از ضد یخ های استاندارد استفاده شود به دلیل وجود پکیج افزودنی درزهای کوچک بسته شده و احتمال بسیار زیاد مشکل کم کردن آب خودرو به کل حل خواهد شد.

شهروند دیگری پرسیدند آیا ضد یخ نامرغوب و غیر استاندارد منجر به ترک خوردن و از بین رفتن درب رادیاتور و اجزای رادیاتور در پراید می شود؟ پاسخ دادند که بله دقیقا این مشکل به احتمال بسیار زیاد به دلیل استفاده از ضد یخ های غیر استاندارد و نامناسب بوجود آمده است.

  • آیا برند ضد یخ توسکا قابل رقابت با برند های مشابه خارجی می باشد یا خیر؟

ایشان پاسخ دادند که محصولات توسکا آماده هستند با تمامی محصولات خارجی حتی کشورهای پیشرو در این صنعت همچون آلمان، ژاپن، کره و حتی آمریکا در یک آزمایشگاه از لحاظ کیفیت و کارایی، مقایسه شده و استاندارد سنجی شوند ایشان افزودند که هم اکنون در حال صادرات ضد یخ توسکا به کشورهایی همچون روسیه، ترکمنستان، آذربایجان، عراق، پاکستان، سوریه، افغانستان هستیم و پیشنهادات متنوعی از کشورهای اروپایی داشته ایم که تنها به دلیل وجود موانع انتقال ارز این امر میسر نشده است.

  • آیا کیفیت محصول نهایی که برای صادرات استفاده می شود با کیفیت محصولی که در داخل به فروش می رسد، تفاوتی دارد؟

دکتر سید رضا قدمگاهی برا پاسخ به این سوال فرمودند، که شرکت جبال شیمی ایرانیان نه تنها در مورد محصول ضد یخ توسکا بلکه در مورد تمام محصولاتش اولویت اولش مصرف کنندگان و هموطنان داخل کشور بوده و این موضوع را مایع افتخار و به نوعی وظیفه سیاست گذاران این مجموعه بیان نمودند و خاطر نشان فرمودند که مصرف کنندگان داخلی اطمینان داشته باشند که کیفیت محصولی که ایران به مصرف می رسد مطابق با همان محصولی است که در کشورهای مختلف اروپایی به فروش می رسد.

ایشون در انتهای صحبتهاشون در مورد ایجاد شغل جوانان صحبت کردند و اظهار امیدواری کردند که هدف گذاری ما برای فاز یک و قدم اول جذب ۷۰۰ نیروی کار جدید می باشد و با یاری خداوند به هدف های بعدی و بزرگتر خود نیز خواهیم رسید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. مسعود

    ۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (222 ديدگاه)

    واقعا ((جنجال بر انگیز)) و منحصر به فرد بود پدال جان !!!
    خواهش میکنم دیگه شما مثل اینستا واسه اینکه مطالبت دیده بشه از عناوینی چون جنجال و … استفاده نکن …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. زیزیگولو

    ۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (4867 ديدگاه)

    جالب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. amg 63

    ۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (122 ديدگاه)

    بیشتر به تبلیغ کردن مرتبط بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا