ایستگاه خبر

تجدیدنظر در معیار ممنوعیت خودروهای وارداتی

یکی از قوانین عجیب در واردات خودرو مربوط به ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به استناد به لوکس بودن این خودروها و یا آلایندگی و مصرف سوخت آنها می‌باشد. با این وجود ما و کاربران ما بارها در پدال، از غیرمنطقی بودن چنین قانونی نوشته‌ایم. اکنون موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی تعیین معیارهای صحیح لوکس بودن خودرو می‌باشد. بدین ترتیب شاید معیارها و فرمول تعرفه واردات خودرو نیز تغییر نماید.

این موسسه قرار است معیاری برای لوکس بودن خودروهای وارداتی تعیین کند؛ چراکه هم‌اکنون خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که واردات آنها نیز ممنوع است به‌عنوان کالایی لوکس تعریف شده‌اند.

luxury-car
ایجاد ممنوعیت برای واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در دولت دهم آغاز شد. دولت پیشین با توجه به تشدید محدودیت‌های بین‌المللی و همچنین بحران ارزی، لیستی از کالاهای اولویت‌دار برای تخصیص ارز تهیه کرد که واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در اولویت دهم قرار گرفت. به این ترتیب این لیست در راستای تأمین و بالانس شدن ارز کشور با درآمدهای دولت در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس با اتکا به ارزبر بودن و از سوی دیگر غیرضروری بودن آنها ثبت سفارش این خودروها در دولت دهم متوقف شد. این توقف در شرایطی صورت گرفت که در اواخر دولت دهم با توجه به ممنوعیت واردات این خودروها، تعداد ۲۵۰۰ خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در فرودین ۹۲ یک شبه از گمرک ترخیص شد.

این مصوبه در دولت یازدهم هم اصلاح نشد . برهمین اساس وزارت صنعت و معدن در سال گذشته نیز همچنان واردات این خودرو را ممنوع اعلام کرد؛ به‌طوری‌که دولت با آزادسازی واردات تمامی کالاهای اولویت ۱۰، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را همچنان در وضعیت “ورود ممنوع” قرار داد.

حال این پرسش را دوباره مطرح می‌کنیم که معیار لوکس بودن خودرو چیست؟ آیا حجم موتور معیاری منطقی برای این موضوع است؟ و در نهایت اینکه در دیگر کشورها لوکس بودن یک خودرو از چه معیارهایی برخوردار است؟

2015 BMW 6-series convertible
۲۰۱۵ BMW 6-series convertible

به عقیده بسیاری این معیار منطبق بر استانداردهای جهانی نیست. برخی نیز نسبت به منطق اعمال محدودیت براساس حجم موتور انتقاد دارند و می‌گویند اگر حجم موتور مبناست چرا این عدد انتخاب شده و مثلاً ۳۰۰۰ سی‌سی یا بیشتر انتخاب نشده‌اند؟ چرا تعداد سیلندر مبنا قرار نگرفته است؟ همان‌گونه که در سابق، واردات خودروهای ۸ سیلندر و بالاتر ممنوع بود. یا اینکه قیمت خودرو برای تعیین لوکس بودن و ارزبری آن مبنا قرار نگرفته و مثلاً واردات خودروهای سواری با قیمت بالای ۴۰ هزار دلار مدنظر قرار نگرفته است.

بر این اساس بسیاری از واردکنندگان خودرو، ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را برخلاف اصول اقتصادی می‌خوانند و معتقدند که ورود یا عدم ورود خودرو بر اساس حجم موتور مبنای منطقی ندارد. آنها معتقدند که دولت می‌تواند معیارهای دیگری مانند میزان مصرف سوخت را جایگزین این موضوع کند.

در این بین یک مسئول بلندپایه در سازمان توسعه و تجارت عنوان می‌کند که نمی‌توانیم بگوییم واردات خودروهای لوکس ممنوع است بدون اینکه تعریف صحیحی از خودروی لوکس داشته باشیم. وی ادامه می‌دهد که معیار حجم موتور برای مبنای واردات خودرو به کشور یک مصوبه است و هر کشوری با توجه به شرایط خود می‌تواند قوانین و مقرراتی را در رابطه با واردات انواع کالا تصویب کند.

وی معتقد است که دولت می‌تواند معیارهای دیگری مانند میزان مصرف سوخت یا میزان آلایندگی زیست‌محیطی را مبنای واردات قرار دهد.، اما در حال حاضر این مبناست. وی معتقد است که معیار تشخیص لوکس بودن بر اساس قیمت یک خودرو نمی‌تواند معیار درستی در این زمینه باشد.

maybach
معیار لوکس بودن خودرو براساس حجم موتور و از سوی دیگر واردات خودروهای گران‌قیمت یکی دیگر از چالش‌هایی است که سؤالات بسیاری را ایجاد کرده است. در همین باره بسیاری از کارشناسان از واردات خودروهای خارجی زیر ۲۵۰۰ سی‌سی با قیمت بسیار بالا خبر می‌دهند و تناقض میان نظر دولت درباره ارزبری و ورود خودروهای گران‌قیمت را مطرح می‌کنند. خودروهایی که درنظر گرفتن حجم موتور به‌عنوان معیار لوکس بودن باعث نشده تا واردات آنها ممنوع شود. این کارشناسان معتقدند که اگر قرار باشد دلیل ممنوعیت «لوکس» بودن باشد دولت باید معیار لوکس بودن را مشخص کند.

به عنوان مثال آلفارومئو ۴C با حجم موتور ۱۷۴۲ سی‌سی، قیمتی بیش از به ۸۲۰ میلیون تومان دارد و این سؤال بسیاری است که اگر بحث ارزبری است چرا به قیمت توجه نمی‌شود. آیا خودروهایی که چند صد میلیون تومان قیمت دارند جزو خودروهای لوکس محسوب نمی‌شوند؟ این در حالیست که براساس داده‌های ارائه شده از سوی وزارت صنعت و معدن میانگین قیمت خودروهای وارداتی ۲۰ هزار دلار است.

2015 Alfa Romeo 4C
۲۰۱۵ Alfa Romeo 4C

فربد زاوه، کارشناس خودرو که جزو منتقدان در نظر گرفتن محدودیت براساس حجم موتور است با بیان اینکه دولت باید بازنگری جدی نسبت به این مسئله داشته باشد؛ زیرا در تمام دنیا حجم موتور را معیاری برای لوکس بودن کالا قرار نمی‌دهند می‌گوید:

در تمام دنیا خودرویی لوکس محسوب می‌شود که قیمت بالایی داشته باشد؛ زیرا قیمت تعیین‌کننده کیفیت، کامل بودن آپشن‌ها و میزان کارایی آن است. که این موارد باعث موردتوجه بودن آن خودرو در همه جای دنیا می‌شود.

خودروهای وارد شده در ایران به دلیل طولانی بودن مسیر و تأثیر آن در هزینه حمل‌ونقل، قیمت‌هایشان تغییر بسیار زیادی نسبت به قیمت واقعی خودرو در کشور مبدأ دارد. بنابراین ممکن است یک خودرو در ایران لوکس باشد، اما در کشور تولیدکننده لوکس نباشد؛ بنابراین می‌بینیم که قیمت تأثیر بسیاری دارد. وی در تکمیل اظهارات خود عنوان می‌کند به‌عنوان‌مثال تویوتا کمری در ایران، خودرویی لوکس است، اما در آمریکا یک خودروی معمولی است. این موضوع نشان‌دهنده آن است که قیمت تمام شده در هر کشوری معیاری برای لوکس بودن کالا است.

فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز معیار لوکس بودن کالا را قیمت آن عنوان می‌کند:

معیار حجم موتور مبنای منطقی ندارد؛ زیرا معیارهای ظاهری یک خودرو نمی‌تواند نشان‌دهنده لوکس بودن یک خودرو باشد. به گفته وی در استانداردهای جهانی معیار لوکس بودن خودرو قیمت و میزان مصرف سوخت خودرو است و تلفیق این دو که نشان‌دهنده تکنولوژی خودرو است تعیین‌کننده لوکس بودن خودرو است.

معیار دیگر در کنار این دو معیار مباحث زیست‌محیطی است؛ بنابراین پارامتر آلایندگی زیست‌محیطی نیز در تعیین این موضوع اهمیت بسیار دارد. وی تأکید می‌کند که معیار حجم موتور معیار درستی نمی‌تواند باشد؛ زیرا در حال حاضر برخی از خودروهایی که وارد می‌شوند حجم موتورشان زیر ۲۵۰۰ سی‌سی است که بسیار گران هستند. در حال حاضر خودروهایی با حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی به کشور وارد می‌شوند که قیمت ۱۷۰ هزار دلاری دارند. این قیمت بالاست کمااینکه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که حجم کمی از واردات را به خود اختصاص می‌دادند، قیمت بالاتری نسبت به این خودروها ندارند. این باعث تداخل در محصولات واردکنندگان می‌شود.

زمانی که مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی تصویب شد به نظر بسیاری از سیاست‌گذاران هدف اصلی، کاهش مصرف سوخت بود؛ زیرا تصور عمومی بر این است که هر چه حجم موتور افزایش پیدا کند، به‌طور طبیعی مصرف بنزین نیز افزایش خواهد یافت. البته بسیاری از واردکنندگان و کارشناسان معتقدند که براساس تکنولوژی‌های مدرن و جدید امروز دیگر چنین موضوعی توجیه علمی و منطقی ندارد؛ زیرا خودروهای کنونی به دلیل دارا بودن تکنولوژی بالا، سوخت کمی مصرف می‌کنند؛ بنابراین اینکه به هر میزان که حجم موتور افزایش یابد مصرف بنزین نیز رشد پیدا کند، در حال حاضر فرضیه اشتباهی است.

2015 Lexus LX570
۲۰۱۵ Lexus LX570

با این حال این موضوع به‌عنوان یکی از معیارهای درنظر گرفته شده در کشور ما و به‌خصوص درباره ممنوعیت واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی مدنظر سیاست‌گذاران صنعت کشور بوده است. این موضوع یکی از مواردی است که انگشت اتهام بسیاری از واردکنندگان را به سمت خودروهای داخلی و مصرف سوخت آنها دراز می‌کند.

یکی از مسئولان انجمن واردکنندگان خودرو در این‌باره می‌گوید:

اگر هدف مسئولان کاهش مصرف سوخت است، بهتر است به میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی دقت شود. تکنولوژی ساخت خودروهای داخلی قدیمی است و به همین دلیل میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی بالاست. پس این علت نیز نمی‌تواند مبنای درستی باشد؛ زیرا خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردارند که سوخت بالایی نیز مصرف نمی‌کنند.

اما یکی از اهداف دولت برای واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی حمایت از صنعت خودرو داخلی عنوان شده است. در این زمینه یکی از مسئولان سازمان توسعه تجارت معتقد است که در نظر گرفتن معیار حجم موتور برای لوکس بودن این کالاها برای حمایت از صنعت داخلی است و هنگامی‌که چنین مکانیسمی طراحی شود باید معیارهای کمی در نظر گرفته شود؛ چراکه معیارهای کیفی قابل‌اندازه‌گیری نیستند.

این موضوع نیز باعث واکنش واردکنندگان شده است. آنها بار دیگر به مقایسه میان تکنولوژی خودروهای با حجم بالای ۲۵۰۰ سی‌سی با خودروهای داخلی می‌پردازند و معتقدند که ممنوعیت این خودروها به علت حمایت از صنعت خودرو داخلی کاملاً اشتباه است.

مقاله مرتبط:

رده بندی کیفیت خودروهای داخلی

فربد زاوه با بیان اینکه چنین موضوعی دلیل درستی نیست، اضافه می کند:

اگر دولت هدفش حمایت از صنعت خودرو داخلی است باید شرایط رقابتی را برای خرید خودروهای داخلی افزایش دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۶۸ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۲۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آخر تحریم ها برداشته میشه یا نه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ali

    ۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درباره این قانون بی پایه و اساس کاری نمیشه کرد جز تعجب. اقایون میگن که باعث فخر فروشی و حسادت قشر مریض و فقیر وبدبخت . فلک زده و اواره و بی پول میشه. جای اینکه بیان مشکلاتشونو حل کنن میخوان اخرتشونو درست کنن. جای اینکه بیان جامعه مریضو مداوا کنن. این مسخره بازیا رو درمیارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امیر

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    آیا اینکه میگین وار دات خودرو لوکس به ایران ممنوع
    نوعی توهین به مردمی نیست که دا رای قدمت فرهنگی هزاران ساله وتاریخی بوده
    و هستند
    یعنی ایرانی باید از دست یابی به لوازم لوکس محروم باشه؟
    شما اگه بفکر افراد فقیر هستید اونا همین آشغالها ی ایران خود رو سایپا رو هم نمی تونن بخرن پس جنم داشته باشید وارزانی رو به بازار برگردونید تا همه بتونن ماشین لوکس سوار شن
    ولی ما که میدونیم اینا همش یه سری شعار الکیه که باز سردادید وهدف شما فروش بیشتر آشغالها ی داخلیه که بعد از 1000کیلومتر کارکرد تعمیر موتور میخوان
    کاردان باشید تا در جامعه ی ما فقیر باقی نماند و شعار دروغ سر ندهید و توهین نکنید به اصل قانونی که وضع کردید فکر کنید که به ملت چه توهینی کردید (((ورود خودرو لوکس به ایران ممنوع))) یعنی ایرانی لیاقت خودرو لوکس ندارد
    این معنی حرف شماست و هرچه توجیه کنید فایده ندارد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. FARHAD

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فوق العاده بود … تشکر از شما… و میلیاردها افسوس .. البته از نوعه لوکسش بر این مسوولین و راستش ما مردم که بر پراید راضی بودیمو هستیمو مطمئن باشید با این اوضاع حالا حالا ها راضی خواهیم بود…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. داوود

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعا نامردیه
    من نمیخوام ماشین ایرانی بگیرم و بمیرم باید چی کار کنم مردنم زوری شده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسین

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه اس یو وی واقعی (نه کراس اور) تو جهان پیدا کن که حجم موتورش کمتر از 2500 سی سی باشه آخه ما که خانواده ای پر جمعیت داریم و دوست داریم هممون راحت بریم مسافرت چرا باید لندکروزر 80 هزار دلاری رو 800 میلیون بخریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهدی حقیقی

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    الله جمیل و یحب الجمال
    زیبایی و تکنولوژی بالا هیچ منافاتی با دین اسلام ندارد . اسلام هرگز تایید نمیکند که پراید از لحاظ اسلام مورد تایید است و مثلا بنتلی حرام .
    خداوند در قرآن ارزشمند و آسمانی هم میفرماید حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال نکنید .
    حالا اگر کسی تحمل دیدن زیبایی را ندارد و مشتاق دیدن زشتی هاست باید به حال او گریست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مهدی حقیقی

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    با ممنوعیت اتومبیل های زیبا و لوکس و پرقدرت به ایران در واقع ایرانیها رو از نعمت داشتن اینها منع میکنند . منطق سالمی پشت این تصمیم وجود ندارد . اتومبیل های بی کیفیت چینی میتوانند وارد کشور شوند ولی اتومبیل های لوکس و امن و زیبا و پر قدرت آلمانی ، آمریکایی …. نمیتوانند . چرا ؟ چون زیبا و لوکس هستند !!!! واقعا تاسف بار است ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Hamed

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان یک سال پیش یه سانتافه 2015 صفر 217 میلیون خریدم با صندوق برقی رینگ 19 و مانیتور بزرگ جفت ساب اینه تاشو کیلس استار سقف پانارما و ده ایربگ خلاصه چه درد سرتون بدم از این اتاشغالها زیاد روش بود فول ابشن بلانصبت شما ولی این ماشین نازنین تو گدار وسربالایی مثل لاکپشت به هن و هن میفتاد چون توکشور کره این اطاق برا سانتافه طراحی شده 6 سیلندر 3000سی سی نه چهار سیلندر 2400 سی سی شما پول سانتافه میپردازین ولی عملا سوار توسان میشین هنوز صد رحمت به پدر توسان لااقل اطاق مال خود موتور هستش کلی هم اطاقش از سانتافه سبکتره به هر حال وقتی درست بررسی کردم احساس کردم که یه توسان سوارم همیشه بجا اون سنگینی اطاقش هفت نفر سوارش هستن بک بار یکی از دوستام تو یه گدار طولانی با سمند ای اف سون باهام کورس گذاشت طوری از کنارم رد شد داغ کردم همونجا پیش خودم تصمیم گرفتم به هر قیمتی هست بفروشمش بعد از 4ماه سوارش شدم با 28میلیون ضرر فروختمش اونم قرض و نقد وگرنه اگه نقدی خواسته بودم بفروشم بیش از 40 میلیون ضرر میکردم دیگه تصمیم گرفتم بروم تو نخ کیا موتور که پیش خودم فکر کردم سورنتو بخرم رفتم دنبالش و متوجه شدم که اونم موتور 3500 سی سی را بر داشتن وبجاش موتور 2400 گذاشتن یعنی اینجا هم باید پول سورنتو بدیم و اسپورتیج سوار بشیم عقل سلیم میگه ماشین بزرگ و گردن کلفت موتور قوی میخاد فقط دلم بحال خودم میسوزه چون واقعا ارزو همه چیز به دلمون مونده نه موتور سیکلت خوب نه ماشین خوب هیچی دیگه خداوکیل پول بابت خرید سانتافه و سورنتو ندین چون ارزش سوار شدن ندارن مگر اینکه با موتور خودشون وارد بازار بشن اگه منظور مسیولین کم کردن مصرف سوخته ولی از دیدگاه کوچک شما دقیقا برعکسه چون موتور ضعیف اطاق سنگین استهلاک خیلی بیشتر میشه خیلی از اون که بیشتر تصورشو بکنین میبخشید سرتون را درد اوردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمد

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    شما که میگی سانتافه کشش نداره. چون ماشین اشغال خریدی. کل کیا و هیوندای اشغالن. بنده پدرم مکانیکی دارن و روزانه. اشغالای کره ای رو واسه باز کردن موتور میارن. جنسیس ٢٠١۴ (اروندی). موتور باز کردیم!!! عزیزم شما برو تویوتا راو۴. یا هوندا. Crv بخر. میفهمی ۴ سیلندر. پر قدرت چیه. در ضمن هوندا. Crv صندوقش از سانتافه بزرگتره. و اتاقش. و بهترین شاسی بلند سال ٢٠١۵ شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. faraz

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متأسفم برای خودمون که باید آشغال های کشورهای دیگرو سوار شیم اونم با ٣برابر قیمت !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علی ایلیات

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بنظر بنده این مسئله باعث ایجاد فاصله طبقاتی بیشتری در جامعه میشود و کار اصولی نیست یا وقتی خروج بالای حجم 2500 سی سی حتی برای مسافرت سالی یکماه از بنادر آزاد مثل کیش ممنوعه مگه اوناییکه در کیش زندگی میکنن و قبل از این تصمیم آقایان خودرو را خریداری کردن انسان نیستتد که حق داشته باشند سالی یکبار با خانواده به مسافرت برن بخدا ظلمه که توی مملکت خودت نتونی با ماشین شخصیت سالی یکبار مسافرت بری !!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Reza

    ۲۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اغا من واقعا نمیدونم 2500سی سی یعنی چی؟؟؟
    یکی میشه واسه من توضیح بده ممنون میشم.؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Mahdi

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ایران خودشو تحریم کرده وقتی میگه خودرو های بالای 2500 سی سی ممنوعه خودشو از داشتن ماشین لوکس محروم می کنه از آمریکا چه انتظاری می تونیم داشته باشیم ؟آمریکا حق داره تحریم مارو دورقمی کنه .ماشینی که 20 هزار دلار قیمتشه اول ضرب در سه هزار و پانصد میشه بعد ضرب در دو میشه تا قیمت ماشین در ایران به دست می آید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Mahdi

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    برای مثال النترا 20 هزار دلار قیمت داره ضرب در 3500 تومان که میشه 70 میلیون بعد ضرب در 2 میشه که میاد 140 میلیون این میشه قیمت یک النترای 20 هزار دلارییه بعد چند سال فکر می کنم قیمت خودرو به صورت ضرب در 10 حساب خواهد شد مثلا خودروی 20 هزار دلاری میاد میشه 200 میلیون بعدا میان میگن به نفع مردمه?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Mahdi

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    مثلا قرار بود تو استان ما یعنی آذربایجان شرقی ارس پلاک استانی بشه که اینطور هم مشد بلکه بدتر شد قبلا می تونستی از راهنمایی رانندگی اجازه بگیری تازگیا این امکان هم وجود نداره تازه یکی بهم گفت وقتی دلار هزار تومان شد اونوقت ارس پلاک استانی میشه *** تو اون زمان پدربزرگامون مرسدس سوار می شدن الان پدر بزرگامون پیکان وانت سوار میشن ***

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا