ایستگاه خبر

یادداشت دکتر علی میرزاخانی: آیا کمپین شکست خورده است؟

هیاهوی بسیار درباره استقبال خریداران از تسهیلات اعطایی دولت و ترفند دولت و خودروسازان برای فروش خودروهای انبارشده و بدون مشتری، جوی از خشم و ناامیدی را در کسانی برانگیخته که به دنبال مطالبات به‌حق و فراموش‌شده‌ای درباره کیفیت و قیمت خودروها بودند. فارغ از جریان شکست و پیروزی، لااقل می‌توان این حرکت را تمرینی برای مطالبات قانونی و دیرپا از خودروسازانی دانست که همواره در پشت حمایت‌های بی قید و شرط، در خواب خوش فرو رفته بودند و دیگر از قافله خودروسازی جهانی و حتی منطقه‌ای، فرسنگ‌ها جا مانده‌اند.

vaam-khodro-cartoon
دکتر علی میرزاخانی، پژوهشگر حوزه اقتصاد و سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد در یادداشت خود آورده است:

استقبال مردم از طرح خرید قسطی خودرو باعث شده مخالفان کمپین تحریم خرید خودرو پرچم پیروزی را به اهتزاز درآورند و اعلام کنند که این استقبال به معنی رضایت مردم از خودروهای داخلی است.

۱- استقبال مردم از طرح خرید قسطی خودرو باعث شده مخالفان کمپین تحریم خرید خودرو پرچم پیروزی را به اهتزاز درآورند و اعلام کنند که این استقبال به معنی رضایت مردم از خودروهای داخلی است. این، استنتاجی غلط است همان‌طور که استنتاج اهالی کمپین تحریم خرید خودرو غلط بود که عدم خرید را ناشی از نارضایتی تفسیر کردند. هیچ شکی در این واقعیت نیست که مردم از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند چه بخرند و چه به دلایلی نخرند.

٢- در مطالب قبلی به کرات توضیح دادم که کاهش شدید فروش خودروسازان در نیمه اول سال جاری ناشی از «سرکوب تقاضا» بود و هیچ علت دیگری نداشت. در همه جای دنیا کالاهایی مثل مسکن و خودرو نه با «پس‌انداز گذشته» که با «پس‌انداز آینده» یعنی وام بانکی خریداری می‌شود و این وام حداقل ۸۰ درصد قیمت خودرو و چه بسا بیشتر را باید پوشش بدهد تا با «سرکوب تقاضا» مواجه نباشیم. وام ۲۵ میلیونی دقیقاً همین کار را کرد و با پایان «سرکوب تقاضا» سیل سفارش خرید به سمت خودروسازان سرازیر شد.

٣- قبلاً در سرمقاله‌ای یادآور شدم که «کمپین تحریم خرید» در همه جای دنیا یک شیوه مبارزه با تغییر ناگهانی و غیرقابل قبول کیفیت یا قیمت یک کالا با هدف مذاکره است نه نابودی آن کالا. اگر مطالبه کمپینی، غیرمنطقی باشد شبیه مبارزه‌ای کور می‌شود که می‌داند چه نمی‌خواهد اما نمی‌داند چه می‌خواهد. واقعیت ماجرا این است که در سال جاری نه شاهد افت ناگهانی کیفیت خودرو بوده‌ایم نه شاهد صعود ناگهانی قیمت. کیفیت نامناسب خودروی داخلی ماجرایی دنباله‌دار و مربوط به سه دهه اخیر است و قیمت‌های فعلی نیز مربوط به سه سال پیش یعنی اواخر سال ٩١ نه سال جاری.

۴- درمان درد کیفیت نامناسب خودروی داخلی نه نابودی صنعت خودروی داخلی که فروش آن‌ها به برندهای معتبر جهانی است؛ همان اتفاقی که در رومانی افتاد و شرکت ورشکسته داچیا به رنو فروخته شد و نتیجه آن شد که الآن خودروهای داچیا نه فقط خیابان‌های رومانی که خیابان‌های کشورهای پیشرفته اروپا را به تصرف خود درآورده است و پرفروش‌ترین خودروی اروپایی در این کارخانه تولید می‌شود.

۵- کمپین تحریم خرید خودرو باید مخاطب خود را تیم اقتصادی قرار می‌داد نه خودروسازان؛ با مطالبه‌ای از همین نوع که راه‌حلی تجربه‌شده است و نتیجه‌اش برد-برد به نفع همه و تأمین منافع ملی است. هنوز هم دیر نشده است و اتفاقاً همان رنو با پیشنهاد خرید پشت اتاق تیم اقتصادی است. شاید درست نباشد که بخواهیم یکی از این خودروسازی‌های ورشکسته را حتماً به رنو بفروشید اما قطعاً می‌توانیم بپرسیم که چرا نمی‌فروشید؟؟؟

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. احسان(احسان)

    ۲۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    هیچ داده اماری وجود نداره که بدونیم کمپین در چه حالی هست.در ضمن همه ما با اماراهای ***و خیالی و یکجانبه دولت اشنایی داریم.به هیچوجه با قاطعیت نمیشه گفت کمپین شکست خورده یا نخورده.
    این دستفروشان مرکب شیطان به هر چیزی متوسل میشن تا خودشون رو برنده نشون بدن و برنامه هاشون رو موفقیت امیز جلوه بدن و در صورت دریافت انتقاد مظلوم نمایی کنن و خودشون رو روزی دهنده کارگرانی جا بزنن که دارن از تاسیسات شومشون ارتزاق می کنن.
    واقعا نباید از برچیده شدن کامل تاسیسات خودروسازی سخن گفت اقای دکتر؟!شاید کسانی که به خرید خودرو با پول ربای دولت روی اوردن هیچوقت خریدار و طرفدار اهداف کمپین نبودن که در طولانی مدت از شمار این افراد بشدت کم میشه
    از طرف دیگه شاید هم شما راست میگید.در هر صورت باید تا پایان سال صبر کرد و نتیجه رو بررسی کرد.البته که به ارائه امار واقعی امیدی نداریم!
    در هر صورت شما بهتره بجای بررسی مشکل راه حلی منطقی ارائه بدید.چونکه 30 ساله داریم مشکل رو بررسی می کنیم و تنها نتیجه بدست امده اتلاف عمر ما ایرانی ها بوده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پیر خرابات

      ۲۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (83 ديدگاه)

      تلخیه حقایق حرف های شما به دل مینشیند ،

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حمید

      ۳۰ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      جدا از دلتنگی های کیهانی و آه و افسوس های غیرفنی، به نظر من این حرف درستیه که ما در این کشورِ تک حزبی، آمار قابل اعتمادی نداریم. ولی این رو هم فراموش نکنید که ما رسانه ی آزاد هم نداریم. وقتی رسانه ها روزی یازده بار هم صدا فریاد می زنن که میلیون ها ایرانی باشور و شوق ریختن وام بگیرن طبیعیه که رای شون غالب می شه و استحکام رای اعضای کمپین رو می شکنه و جانب کمپین ضعیف می شه چه واقعا شکست خورده یا نخورده باشه. من از شما و آقای دکتر سوالی دارم و اون این که: مدافعان حقوق مردم و کارگران معتقدن فشار اقتصادی قوی تر از شعاره، شما که انتظار ندارید کسی بگه “کمپین شما پیروز شد، تبریک می گم، از این به بعد ماشین های خوبی درست می کنیم”! طبعا باید جنگید تا درست بشه. اما به نظر شما وضع مردم در مواجهه با ماشین های ایرانی اون قدر بد هست که بتونه جنگ روانی رسانه رو پشت سر بگذاره و به جنگش ادامه بده؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. احسان

      ۴ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (115 ديدگاه)

      راه حل کاملا مشخص است. اما متاسفانه دولت خود را کاملا به خواب زده و خواب زده را نمی توان بیدار کرد.
      تمام کشورها از یک الگوی کلی استفاده می کنند. اول نگاه می کنند که صنعت تا چه حد برای کشور حیاتی است و چقدر در آن توان رقابتی دارند. اگر جواب مثبت بود، برای سرمایه گذاری دوباره چرخ را اختراع نمی کنند. ( حداقل در حال حاضر) دوما نگاه میکنند بازار هدفشان کجاست؟ بعد متناسب با آن از شرکت های صاحب نام و دانش فنی دعوت میکند در کشور سرمایه گذاری کند و به صورت پلکانی هم حمایت های خود را بر می دارد. اول با تولید تحت لیسانس، بعد کپی و بعد طراحی و تولید کار را جلو می برند. اول هم از قطعه سازی شروع می کنند.
      شاید الگوی ما هم 40 سال پیش تولید تحت لیسانس بود و 15 سال پیش هم دنبال کپی و تولید قطعه رفتیم. اما الان اصلا هیچ استراتژی نداریم. قطعه سازها هم رو هم که کلا نابود شدن.
      حالا چاره ای نداریم جز این که از امکانات خط تولیدمون استفاده کنیم و درصدی از سهام هر دو شرکت رو واگذار کنیم به خودروسازان مطرح( نه چینی) و دوباره تمرکز کنیم رو تولید قطعه….
      بعدشم کلا کار ما ایرانیا حل مشکل نیست. چون حل مشکل همبستگی و کارگروهی می خواهد که ما نداریم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. mohammad_boss429

    ۲۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (87 ديدگاه)

    حرفاشون کاملا درست و منطقیه… من در مقابل این مردم غیور که فقط حرف میزنن و در عمل… سر تعظیم فرود میارم
    البته از طرفی هم مردم تقصیر کار نیستن و میخوان ماشین دار بشن.. اونایی ک باید صدای مردم رو میشنیدن ، شنیدن..
    امیدوارم یکم به فکر رفاه و امنیت مردم باشن.. اونایی که درظاهر به اسلام پایبندن و میدونن عبادت جز خدمت به خلق نیس..
    مسئولین محترم خواهشا اینقد خون هم وطن هاتونو تو شیشه نکنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مصطفی

      ۲۰ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (226 ديدگاه)

      جالبه واقعاً جالبه
      همین روزنامه تا دوماه پیش که هر چند روز یکبار مقاله می داد راجع به خودروسازیو کمپینو … اونوقت حالا با چرخش 180 درجه ای می گه اصلاً مخاطب کمپین اشتباهی بوده !!!!
      خوب ماله کشیدی میرزاخانی البته بایدم اینکارو بکنی چون *** (یارانه مطبوعات).

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mohammad_boss429

        ۲۰ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (87 ديدگاه)

        دوستان حرفمو پس میگیرم حرفش غیر منطقیه شرمنده…

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. ali ayat

    ۲۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    فقط یه جمله
    هر کسی به اندازه شعورش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمود

    ۲۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (251 ديدگاه)

    اقای دکتر علی میرزاخانی همین یک جمله برات کافیه!!!! !!
    ((شب دراز است وقلندر بیدار ))

    ببینم بعد از وام برای فروختن ماشینای اشغالتون ***

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. شایان

    ۲۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (89 ديدگاه)

    درسته کمپین وجود داشت و داره و تعدادی از مردم خودرو خریدن رو تحریم کردن و لی 90 درصد مردم یا پول خرید ندارن یا منتظرن بعد تحریم خودروی جدید وارد کشور بشه یا میترسیدن بعد تحریم قیمت خودرو یهو افت کنه برای همین نمیخریدن. مگرنه قبلا هم گفتم مردم ما انقدر متحد نیستن که بخوان همچین حرکت خفنی بزنن. خیلی ها هم اصلا سواد خودرو و بازار خودرو ندارن یارو 206 صندوقدار خریده فکر میکنه سوار اف22 شده همچین فازی میگیره پشت فرمون کیریستین رونالدو پشت لامبورگینی اون فازو نداره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهیار

      ۲۱ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (15 ديدگاه)

      کاملا حرفت درسته
      متاسفانه ما آدمای خودخواه و منفعت طلبی هستیم که اراده و همبستگی نداریم , همه منتظر برجام بودن به امید ارزون شدن بابت همینم تقاضا اومده بود پایین , این وسط هیچ عزم و اراده ای نبود بلکه ترس از دست دادن سرمایه بود که نخریدیم…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. احسان1991

    ۲۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    هیچ کمپینی وجود نداشته که بخواد شکست بخوره یا پیروز بشه.ملت ما هیچوقت یکدل نبودن با هم که این دفغه بخواد بار دومشون باشه.مسئولین هم خوب سواری رو یاد گرفتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SS

      ۲۱ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (731 ديدگاه)

      به نظر من کمپین وجود داشته و تاثیر خودش هم داشته اما
      80-90 درصد مردم پول نداشتن ماشین بخرن وگرنه میخریدن و از پراید هم طوری راضین که انگار رولزرویس خریدن
      تاثیر کمپین روی اون 10-20 درصد بود که اکثرا پول خریدن داشتن و نمیخریدن
      الان هم بیشتر کسانی که وام میگیرن جزو اون 80-90 درصد مردم هستن که دلیل نخریدنشون نداشتن پس انداز برای خرید بوده و اگر وام تموم بشه دوباره شرایط همونه
      پس کمپین شکست نخورده و کسانی که صبر کردن هم احتمالا سود میکنن چرا که خودروسازها و اقایون هم فهمیدن که فقط تا وقتی که وام باشه فروش میکنن و اگر وام تموم بشه باید خودروی باکیفیت عرضه کنن تا خریدار داشته باشه وگرنه دوباره در همون راه ورشکستگی قرار میگیرن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علیرضا

      ۲۱ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (752 ديدگاه)

      آقایون بابا اینا مثه….دروغ میگن اینا خیلی بفروشن که غیر ممکنه اینایی که تو پارکینگاشونه آب کنن اینا سالی یه میلیون تولید داشتن حتی اینایی هم که خریدن درصد ناچیزی از مردم حساب میشن اینا الکی شلوغش کردن که نا امیدتون کنن کمپین ادامه داره فقط یه خورده نتیجش عقب افتاده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. kevin7360

    ۲۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (74 ديدگاه)

    این آخرین تیر ترکش خودروسازی در ایران بود از این به بعدیا این دو تا شرکت و یا هر شرکت مونتاژ کاری تو ایران با خودروساز خارجی ادغام میشه و یا اینکه ظرف یه سال ورشکست میشه شک نکنید چون دیگه تقاضا تو بازار باقی نمونده مگه واسه خودروهای جدید و به روز و البته با قیمت مناسب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رضا

    ۲۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (216 ديدگاه)

    کمپین نخریدن خودرو شکست نخورده چند نکته در این مورد تو ذهن بنده هستش که دوست دارم در میون بزارم
    1- برخی افراد که اقدام به خرید خودرو کردن اساسا از وجود کمپین بی خبرند
    2-تعدادی از خریداران با وجود آگاهی از کمپین به دلایلی مثلا :
    الف :طولانی شدن دوره پس انداز
    ب: غیر ممکن بودن پس انداز برای عده ای
    ج: چشمو هم چشمی با همسایه ها و اقوام
    د: وجود افراد مسن وبیمار و کودک نوزاد در خانواده
    علی رغم میل باطنی تصمیم به خرید خودرو تحت هر شرایطی گرفته اند
    بطور مثال:
    همکار خود بنده قبلا پیکان بعد پراید سمند و اخیرا پارس داشت وبه طور شانسی مشکلی اساسی با این خودروها نداشته به تازگی صاحب فرزند دومش شده و یک مادر مسن و بیمار دارد(مداوای مادر و بیماریها ومشکلات فرزند تازه متولد شده) و بدلیل نداشتن خودرو حدود هشت ماه نتوانسته به شهر زادگاهش (800 کیلومتر) سفر و با خانواده خود و همسرش دیدارکند امکان مسافرت بدون خودروی شخصی برایش ممکن نیست تلفن هوشمند ندارد و اهل اینترنت هم نیست و باکمپین از طریق بنده آشنا شده ولی علی رغم تمایل به پیوستن به تحریم تصمیم به خرید خودرو به هر نحوی گرفته است. بگذریم!
    3- تعداد ارائه کننده گان مدارک (حتی اگر آمارها درست باشد) نشاندهنده تعدا د خریداران قطعی نیست .
    4- اضافه شدن حدود 100 تا 200 هزار نفر (در حالت بسیار خوشبینانه از موفقیت طرح فروش ) از هموطنان به مشتریان ناراضی خودروسازان که تعدای از آنها به هر دلیلی تا کنون با مشکل خودرو سازی در ایران آشنا نیستند .
    5 – بوجود آمدن صفهای طویل صبحگاهی در جلوی نمایندگیها به دلیل استفاده از قطعات بی کیفیت داخلی و چینی طی سالهای گذشته و تحویل حجم بالا در مدت زمان محدود و کوتاهتر از قبل و افزایش موج نارضایتی وآبرو ریزی بیشتر برای خودروسازها (به اثبات رسیدن حقانیت تحریم کننده ها )
    6- بوجود آمدن مشکلات مالی و حقوقی بین خریداران و خودروسازها در آینده به دلیل رقم و تعداد بالای اقساط .

    واما موارد دیگری که نشان دهنده موفقیت کمپین تحریم در حال وآینده هستند:

    7- تن دادن دولت و خودرو سازها به پرداخت وام 25 میلیون تومانی با درصد وشرایطی که قبلا وجود نداشته وبالا رفتن توقع خریداران در آینده
    8-اشباع شدن بازار و تاثیر آن بر قیمت خودروهای دست دوم و بوجود آمدن شرایط بهتر برای کسانی که تصمیم به ادامه تحریم خودرو گرفته اند
    9-خالی شدن انبارها از خودروهای قدیمی در این شرایط خودروسازها یا باید شروع به تولید خودروهای جدید و به روز کنند یا دوباره همان تولیدات قدیمی را ادامه داده و متحمل شکستی به مراتب سنگینتر شوند در هردو حالت: موفقیت کمپین تحریم حاصل میشود
    10-پس از خالی شدن پارکینگهای خودروسازها (مهمترین دغدغه حال حاضر خودروسازها) وفرار موقتی از زیان و ورشکستگی به اجبارتولید خودروهای جدید و به روز (همانطور که در اخبار چند ماهه گذشته آمده) با شرایطی غیر از شرایط ظالمانه گذشته وبطور اقساطی و لیزینگی (به دلیل اشباع بازار وبالا رفتن توقعات مصرف کننده ها) شروع شده و افرادی که به کمپین وفادار بمانند در آینده از حق انتخاب بهتری برخوردار خواهند بود لازم به ذکر است به دلیل شرایط پسا تحریم این خودروها اقلا در شروع تولید از کیفیت مطلوب برخوردار خواهند بود .
    11-پس ازگذشت چند سال کسانی که خودروهای قدیمی متعلق به 20 سال پیش را سوار میشوند با مشا هده خودروهای خیلی خیلی به روزتر و شیکتر که چه بطور واردات ویا مونتاژ داخلی در خیابانها تردد میکنند سر خورده خواهند شد
    موارد دیگری اگر به دوستان میرسد بیان کنند تا استفاده کنیم

    بنده در شرایط فعلی پول نقد برای خریدن خودروی به قیمت دنا را دارم ولی به دلیل تنفر قدیمی از دو خودروساز مهم در مقطعی تصمیم به خرید اقساطی یک نوع چینی اتومات مونتاژ داخل(تقریبا کم عیب) از یه خودروساز کمتر حاشیه دار گرفته بودم ولی ما مقایسه قیمت آن در دبی در یک سایت اینترنتی و گرانی آن (حداقل 15 میلیون ) از این کارهم منصرف شدم وفعلا دست نگه داشتم
    به امید پیروزی ملت ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رضا

    ۲۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام. من پول خرید یک دستگاه خودروی دنا رو دارم ولی ترجیح میدم همین پراید رو که پارسال خریدم سوار بشم و طرف چینی و داخلی نخواهم رفت. انشاءالله اندکی دیگر صرفه جویی میکنم و تا سال 86 اگه خودروسازان خارجی خودشون کارخانه زدن یا خریدن تا 80_90میلیون با مقداری وام یک ژاپنی مثل کمری یا یک کره ای مثل اپتیما کارکرده میخرم. حداقل جون خودم و خانواده ام در امان هست گرچه عمر دست خداست…..
    امیدوارم مردم طرز فکر رو عوض کنن مهم سوار شدن ماشین نیست مهم چی سوار شدن هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. رضا

    ۲۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    یک سخن با خودروسازان وطنی!!!!
    تا اردیبهشت وام باشه و بفروشین بعد تحریم نه وامی هست و یک هجمه ای علیه شما و ورود خودرو سازی های خارجی….
    اونوقت سلامی به شما خواهیم کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Ali

    ۲۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (84 ديدگاه)

    کدوم فروش؟
    با روزی 5000تا فروش طی بیست روز باید 100000تا ماشین تو انبارها خالی بشه؟؟ شما بعد یکماه یه عکس هوایی از انبارها بزار.
    دروغ غ غ غ غ غ غ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. احمد باقری

    ۲۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    اصلا این یارو چی گفته معلوم نیست، هر کس میاد یه حرفی میزنه و میره، آخه این که نشد حرف.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سعید

    ۲۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    من که فقط دعا میکنم تمام این آشغالای انباریهای متروکشونو بخرن. تا خودرو های با کیفیت با قطعات اصلی بخرم اون هم نقد اونم نه آشغالای که امروزه دارن تولید میکنند . خلایق هرچه لایق. اونایی هم که خریدن، بزار دو سال قسط بدن***

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. محمد

    ۲۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    من که به شخصه به این آمار و اعداد اطمینانی ندارم
    به نظر من مردم کشور من نه اینقدر ***
    و نه اصلا اینقدر توانایی مالی در دست مردم هست که اقساط این وام و بدن
    شاید بعضیا رفتن و خودرو بخرند ولی اصلا این عدد بزرگ و بالا نیست
    که میگن مردم هجوم بردن به سمت خرید خودرو
    یه خودرو اس 300 سایپا الان چهار ماهه توی نمایندگی شهر ما تکون نخورده و همون جا بدون مشتریه
    منم میگم سعی کنیم به این جو ها توجه نکنیم
    ما باید به اهداف خودمون فکر کنیم
    ما خودرو به روز
    با کیفیت و ارزون میخوایم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سام

    ۲۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گیریم که گفته آقایون درست باشه!!!
    ولی این خریداران هم بعدا بخاطر کیفیت بد ماشیناشون به کمپین خواهند پیوست شک نکنید!
    کسانی که الان خرید میکنن قبلا ماشین نداشتند و نمیدونن که همیشه یه پات تعمیرگاه باشه یعنی چه؟!! نفرین کنندگان آینده همینایی هستن که الان دارن میخرن????????
    چاره خودروسازان فقط بالا بردن کیفیت است و پایین آوردن قیمت
    بازار با این طرح اشباع خواهد شد و سال دیگه با مردم طرف هستن☝️☝

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. اشکان

    ۲۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    یادمون باشه ماه همیشه پشت ابر نمیمونه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. آزاد

    ۲۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    سلام به رفقای کمپینی!!

    خسته نباشید . امیدوارم روزهای خوبی داشته باشید .سعی کنید امیدوار باشید و دلگرمی خودتون رو حفظ کنید . تا همین جا هم موفقیت کسانی که در کمپین به دنبال اهداف مثبت بودند ، کم نبوده و این افراد توانستند پیام منطقی خود را به گوش مدیران خودروساز و اقتصادی برسانند . این چیز کمی نیست و باید از این بابت خوشحال باشیم . کمپین با تمام نکات مثبت و منفی ، یک نتیجه خوب به دنبال داشت و آن اینکه خودرو سازان مراقب گروهی از مصرف کنندگان (که اندک هم نیستند) باشند . این یک واقعیت است که خودروسازان فهمیدند “باید به درخواست منطقی خریداران احترام گذاشت ” و اینکه گروهی هستند که با اطلاعات و مطالعه کامل در پی احقاق حقوق مادی و معنوی خود از سازندگان خودرو هستند …. مانند کسی که یک بار درست و حسابی اعتراض می کند و با ابزار قانون ، حق خود را می خواهد ؛ هرچند ممکن است به خواسته خود نرسد ولی در مواجهه بعدی خود ، آن طرف مقابل می داند که باید حواسش را جمع کند وگرنه آماج انتقاد خواهد شد . پس کمپین در این زمینه از کار خود تا حدود زیادی موفق بوده است . این جاست که باید به خود ببالیم و از افسردگی دوری کنیم .
    شایان ذکر است که ما اعضای کمپین منکر نقاط آسیب و یا اشتباه این حرکت اجتماعی نبوده و نیستیم و همان طور که انتقاد می کنیم ، انتقادپذیر هم هستیم . پس بدون ذره ای ناراحتی همانند قبل والبته با منطقی قوی تر ، به حرکت مبتنی بر اطلاع رسانی خود ادامه می دهیم تا ان شاء الله شاهد احقاق حقوق مصرف کنندگان و صد البته شاهد شکوفایی صنعت خودرو در ابعاد ملی (و نه انحصاری و شخصی !!!!) باشیم .

    به امید ایرانِ آباد .
    پیروز و بهروز باشید!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. محسن

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود بر شما دوستان گرامی
    باور کنید اصلا خبری از فروش و هجوم و استقبال با این اعداد و ارقامی که دارن اعلام میکنند نیست (منبع تقریبا موثق از واحد فروش ایران خودرو دارم و در ضمن پدرم رییس شعبه بانک صادرات است و از تعداد تقاضا دهنده و استقبال از وام تا حدودی اطلاع دارد)
    و اما خبر مهمتر و موثق تر :
    ایران خودرو و سایپا تا کمتر از یک سال دیگر به شرکت های خارجی واگذار خواهد شد برای شرکت ایران خودرو شرکت جنرال موتور آمریکا و شرکت پژو و شرکت آئودی پیشگام شده اند و برای شرکت سایپا شرکت رنو فرانسه و یک شرکت چینی پیشگام است . در مورد ایران خودرو بهترین پیشنهاد متعلق به شرکت جنرال موتور است اما بدلایل سیاسی و حساسیت بر روی کشور آمریکا احتمال کمی میرود که برنده مزایده گردد و شرکت پژو بدلیل پیشینه همکاری و همچنین شکایتی که اخیرا از ایران خودرو (بدلیل استفاده قطعات نامرغوب و چینی در محصولات پژو و خدشه دار کردن برند پژو در نزد ایرانیان و صادرات آن به کشورهای همسایه و ارتقا ندادن سطح کیفی و ایمنی محصولات پژو مونتاژ ایران خودرو و مواردی دیگر ) نموده و به نحوی طلبکار حقوقی ایران خودرو گشته شانس بیشتری برای این مزایده دارد .
    خبرهای بالا توسط یکی از کارمندان وزارت صنایع و معادن که از آشنایان ما میباشد به گوش ما رسیده است . اما همه این احتمالات بستگی زیادی به نتایج کلی برجام و روند آن و همچنین و همچنین به مجلس و نمایندگان مجلس آن دارد .
    ایران خودرو و سایپا با این وام قصدخالی کردن انبارها و مصرف قطعات خریداری شده و همچنین نشان دادن فعال بودن بازار و خط تولید خود برای مشتریان خارجی را دارند .
    مطمئن باشید کسانی که صبر بیشتری کنند نتیجه مطلوبتری میگرند .
    همه چیز به خودمون بستگی داره
    نه هر درخت تحمل کند جفای خزان
    غلام همت سروم که این قدم دارد
    سپاس فراوان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Ehsan

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    سوال اینجاست که دولت این حجم بالای پول رو به عنوان وام پرداخت میکنه اگر ملت در باز پرداخت ان دچار مشکل شوند و نتوانند وام خود را پس بدهند ان وقت نه از تاک نشانی باقی میمونه نه از تاک نشان
    بعد دولت نهایت ان 200 هزار نفری که به دلیل نداشتن پول صاحب خودرو کرد بعد از ان برای نجات خودرو سازها چکار میخواد بکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. مهدی

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دیدگاه…باسلام خدمت همه دوستان دررابطه با کمپین چند نکته حائزاهمیت است.
    1-این کمپین وکامنتهای درج شده درسایتها نشان داد که جمعیت روشنفکر،فرهیخته ،با غیرت و مصمم رو به افزایش است. 2-هرزمان که مردم اراده کننددرمقابل هرکالای بی کیفیت ، کمپین تشکیل میدهند.
    3-کمپین سنگ محک مدیران نالایق شد. چرا که پس ازقرارگرفتن در مقابل سئوالات منطقی نمایندگان افکارعمومی (خبرنگاران) نتوانستند متانت وادب خود را حفظ کنندوپوشالی بودن شخصیت آنها بر مردم آشکارشد.4-وجود کمپین یعنی پیروزی ، وروح پیروزی با شکست منافات دارد. 5-ضمنا کمپین ثابت کرد
    که نظرات مایوس کننده را باورندارد و زنده وپابرجاست .سخن آخربا حلبی سازان خودرو ساز نما :
    آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت ………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. حسین

    ۲۳ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    به نظر من همینکه مجبور بشن با تحمل هزینه بسیار بالا رخی مردم رو تحریک به خرید کنن معنی اش اینه که کمپین شکست نخورد
    تسهیلات شانزده درصد یعنی 12 درصد خسارت به دولت که اگر در مبلغ تعداد خودروهای فروخته ضرب بشه نجومیه
    با این حال در کل وجود این خودروسازان هدردادن سرمایه ملیه
    ضمنا اقای میرزاخانی! علت استقبال از کمپین همان اتفاق ناگهانی بود و اون اتفاق این بود که مردم بعد توافق ناهان امیدوار به انتخاب بهتری شدند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. آرتمیس

    ۲۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    با درود به هموطنان عزیزم:
    بنده یه پیشنهاد دارم برای اونا که خریدار ماشین هستن ، خیلی شیک و با کلاس تشریف ببرید یه ماشین ژاپنی دست دوم (حتی تا 20 سال کارکردهم مهم نیست ولی حتماً ژاپنی باشه ) بخرید و خیال خودتون رو راحت کنید این ماشینای جدید که خیلی گرون هستن و از توان خیلیا خارجه خریدشون ، ولی مدل های پایین براحتی گیر میاد و میشه حداقل تا 5 سال بی دردسر استفاده کرد پیشنهادم بشرح زیر می باشد :
    1- هوندا آکورد مدل 92 – 94
    2-مزدا 323
    3-ماکسیما مدل 2008-2013
    4-تویوتا کرولا 2006-2009

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. امیر

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (568 ديدگاه)

    آفرین به همه این دیدگاهها واقعا فرهیخته و باسوادند جوانان ایران
    به خودم و شما افتخار میکنم و باخواندن دیدگاهها حس میکنم تنها نیستم
    بنظرم این دیدگاهها خیلی بهتر واقع بینانه تر فهیم تر از مطلبی بود که مثلا بصورت تخصصی در یک مرجع تخصصی مرقوم شده بود
    نویسنده مطلب اگر این نظرات بخواند باید از خجالت قلم بر زمین گذارد
    خداوند به ما ایمان ،اتحاد، بصیرت، فهم و یکدلی عطا کند تا در مقابل هرگونه ظلم بایستیم
    این تازه شروعش بود انشااله برای مورد مهمتر دیگر مثل اقتصاد واقعی نه …. اقدام کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. solat

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (143 ديدگاه)

    سایپا و ایرانخودرو بیش از 100 هزار ماشین باد و بارون و خاک خورده پارکینگی داشتن که میخواستن یه جوری از شرش راحت شن / چون شرکت های خارجی دارن بارو بندیلشونو میبندن که یه خودی تو بازار خودرو ایران نشون بدن و کلا اونو بدست بگیرن و اینا چاره ای ندیدن بجز دادن وام و ماس مالی کردن فرغوناشون / بحرحال مردم ما هم همیشه در صحنه حاضر هستن و حمایت میکنن از این دو شرکت
    بعدشم میگن چرا خودروهای این دو شرکت گرون هستن و بی کیفیت . . . . . !!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. الف ب

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    تولیدات ایران خودرو و سایپا بیشتر از یک میلیون دستگاه در سال هستش دولت به زور وام 25 میلیون تومنی فقط تونست 100000 تاشو بفروشه . برای اون 900000 دستگاه دیگه میخوان چیکار کنن . کمپین مطمئنا پیروز خواهد شد . من شک ندارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. هادی

    ۲۹ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قشر پایین جامعه توی این طرح خودرو ثبت نام کردند بذار 2ماه قسط بدن
    بعدا معلوم میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. خودم

    ۲۹ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (132 ديدگاه)

    مطمئننا فرغون سازا گور خوشان را کنده اند از این به بعد اصلا خودروی بدون وام نمی تونند بفروشن از طرفی خودرو های در انبار مانده بی کیفیت بلای جان هم خریدار خواهد شد هم لگن ساز چون خریدار با روبرو شدن با مشکلات این خودرو ها وبال شرکت شده و در صورت سمبل کاری همیشگی شرکتهای خودروسازی که منکر وجود مشکل خواهند بود با عدم پرداخت اقساط روبرو خواهند شد در ضمن امار فروششون هم دروغی بیش نیست مگه ملت از اینها حرف راستی شنیده اند من که به چوپان دروغگو بیشتر از این به اصطلاح ***اعتماد دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. سیاوش

    ۲۹ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (50 ديدگاه)

    مردم عزیز کمپین شکست نخورده از منبع موثق خبر دارم آمار ساختگی هست و فروش 100 هزار دستگاه در 6 روز واقعیت نداره ! فیلم برداری ها و نشان دادن یک عده کاغذ به دست در نمایندگی ها ساخته و تولید شده با هماهنگی قبلی خود آقایون هست ! کارگردانی این فیلم ساختگی رو ایران خودرو و سایپا بر عهده داشتن!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. مهرداد

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    کمپین و این چیزها همش بازی است و کار از بیخ و بن معیوب هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا