ایستگاه خبر

نتیجه حمایت‌های دولت از صنعت خودرو

دولت بار دیگر به کمک خودروسازان شتافت، این بار برای تحریک سمت تقاضا که منجر به رکود بازار خودرو شده است. هر چند حمایت از برخی صنایع از ضروریاتی است که بسیاری از دولت‌ها بر آن اهتمام دارند، اما صنعت خودرو در ایران ازجمله صنایعی است که دولت نه‌تنها به آن توجه ویژه دارد؛ بلکه با وضع تعرفه بالا برای واردات این کالا، به بزرگ‌ترین حامی آن تبدیل شده است.

cars-cartoon-03
در این بین برخی کارشناسان معتقدند که اگر حمایت‌های بی‌دریغ دولت از دو شرکت بزرگ خودروساز نبود، هم‌اکنون شاهد بازاری رقابتی در بخش خودرو بودیم که کیفیت و عرضه مناسب خودرو گزینه برتر متقاضیان در خرید خودرو بود. از سوی دیگر نمی‌توان دولت را با حمایت از خودروسازی کشور مورد شماتت قرار داد. زنجیره خودروسازی هم‌اکنون سهم زیادی از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و نیز در رشد اقتصادی حرف اول را می‌زند؛ بنابراین نه‌تنها دولت ایران بلکه بسیاری از دولت‌ها هیچ‌گاه به این صنعت که به‌عنوان لکوموتیو صنایع یا گرانیگاه توسعه نیز خوانده می‌شود، بی‌اهمیت نبودند.

car cartoon
حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا این حمایت‌ها تاکنون مثمر ثمر نبوده و در پس حمایت‌های دولتی اتفاق خوشایندی برای صنعت خودرو ایران روی نداده است؟ هرچند صنعت خودرو ایران سابقه بیش از نیم قرن را دارد، اما بنا به گفته کارشناسان این صنعت همچنان با حمایت‌های دولتی خود را سرپا نگه داشته است. حمایت‌های غیر هدفمندی که باعث شده خودروسازان نسبت به هرگونه ارتقای تکنولوژی و کیفیتی بی‌اعتنا باشند. موضوعی که امروز به یکی از انتقادهای اصلی مشتریان از خودروسازان تبدیل شده و بازار را در رکود عمیقی فرو برده است. رکودی که با طولانی شدن آن در سال جاری و انباشته شدن تولیدات خودروسازان در انبارها، دولت را بر آن داشته تا با حمایت تسهیلاتی در قالب وام‌های بانکی به خودروسازان و مشتریان، مسئله را حل کند. هرچند برخی از کارشناسان چنین حمایت‌هایی را یکی از ضروریات هر دولتی در حمایت از تولیدات داخلی می‌دانند اما برخی دیگر از کارشناسان چنین حمایت‌هایی را از سوی دولت بی‌هدف، بدون برنامه‌ریزی و مقطعی می‌دانند و معتقدند که توسعه صنعت خودرو با چنین راهکارهایی صورت نمی‌گیرد و این راهکارها تنها مسکن‌های مقطعی برای آرام کردن درد این صنعت هستند.
با نگاهی به سیاست‌گذاری صنعت خودروی برخی از کشورها به خوبی می‌توان دید که دولت‌ها نقش اساسی در سیاست‌گذاری‌های هدفمند به‌منظور توسعه صنعت خودرو کشورشان داشته‌اند؛ به‌طوری‌که آنها بعد از تدوین سند توسعه صنعت خودرو برنامه‌های استراتژیک خود را بر اساس اثربخشی نوع سیاست‌ها در بازار دنبال کرده‌اند.

cartoon
در این میان هرچند موضوع حمایت‌های دولتی از اهمیت خاصی برخوردار بوده اما این حمایت‌ها تنها مربوط به یک دوره خاص است که یک بنگاه اقتصادی بتواند هزینه‌های خود را از طریق تولید به‌دست آورد و پس از آن به سوددهی برسد. بنابراین پس از این مرحله دیگر حمایت دولت از این صنعت توجیهی ندارد. بر این اساس بسیاری از کشورهایی که در صنعت خودرو خود موفق عمل کرده‌اند هرچند در آغاز حرکت صنعتی بحث جایگزینی واردات را دنبال کرده‌اند و به‌منظور حمایت از صنعت خودرو مالیات‌های بسیار سنگینی را بر خودروهای وارداتی اعمال کرده‌اند اما پس از گذشت چند دهه به‌طور معمول حمایت‌های تعرفه‌ای و مالیاتی را حذف کرده‌اند تا صنعت خودرو داخل در رقابتی تنگاتنگ با خودروسازان خارجی بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشند.
همان‌طور که کشورهایی چون مکزیک و تایلند که طول عمر خودروسازی‌شان با ایران یکسان است نیز چنین سیاستی را دنبال کرده‌اند. در مدل توسعه صنعت خودرو این کشورها در یک مدت زمان ۲۰ ساله راهبرد جایگزینی واردات عمدتاً در قالب سرمایه‌گذاری مشترک میان خودروسازان خارجی و داخلی و وضع موانع تجاری همچون الزام به داخلی‌سازی و افزایش مالیات بر واردات اجرا شده است، اما پس از این با اتخاذ راهبرد عدم دخالت و حمایت دولت در امور شرکت‌های خودروساز به سمت بازار آزاد پیش رفته‌اند و با ایجاد فضای رقابتی به توسعه صنعت خودرو خود پرداخته‌اند.
بنابراین این کشورها بر اساس استراتژی هدفمند و مشخصی یک مدل توسعه را برای صنعت خودرو خود تعیین و بر اساس آن مسیر پیشرفت را دنبال کرده‌اند. از آنجا که صنعت خودرو ایران نیز بنا به گفته مسئولان دارای استراتژی مشخص و مدونی است اما برخی کارشناسان معتقدند که سیاست‌گذاری‌های دولت برای توسعه خودروسازی کشور هدفمند نبوده است و به همین دلیل است که امروز با کوچک‌ترین تغییری در بازار، خودروسازان نیازمند حمایت‌های دولتی هستند.
در سال‌های گذشته سیاست‌های حمایت دولت از صنعت خودرو با هدف حرکت بر مسیر تولید و افزایش اشتغال‌زایی در داخل دنبال شده است، اما برخی از کارشناسان معتقدند که بی‌هدف بودن جنس حمایت‌های دولت از صنعت خودرو تا به امروز عامل اصلی مشکلات خودروسازان است و باعث شده که این صنعت نتواند توسعه یابد و روی پای خود بایستد؛ بنابراین امروز به‌جای تحول در ساختارها با بحران روبه‌رو شده است.
در این زمینه یکی از کارشناسان صنعت خودرو معتقد است که نکته بسیار مهم در حمایت دولت از خودروسازان آن است که دولت برنامه مسنجمی برای توسعه صنعت خودرو نداشته است به همین دلیل است که با کوچک‌ترین تغییری در بازار صنعت خودرو با بحران مواجه می‌شود. وی در این باره به بحران کاهش تولید در سال ۹۰ و بحران اخیر اشاره می‌کند و معتقد است که به دلیل سیاست‌های اتخاذ شده در سال‌های گذشته تولید صنعت خودرو با اعمال تحریم‌ها دچار مشکل شد و بر همین اساس دولت در حمایت از این صنعت به تعیین قیمت دستوری خودرو پرداخت و یک‌باره قیمت دو برابر شد. در هیچ کجای دنیا چنین سیاستی اعمال نمی‌شود. این موضوع نشان از نبود سیاست مشخص از سوی دولت دارد.

cartoon
حمایت یا دخالت؟
در بحران اخیر صنعت خودرو کشور دولت سعی دارد با ارائه تسهیلات و وام‌های بانکی به هر دو سوی بازار عرضه و تقاضا کمک کند، بر همین اساس دولت و مجلس راهکارهایی را برای خروج از رکود صنعت خودرو ارائه داده‌اند. به این ترتیب مقرر شده که با ارائه تسهیلات ارزان ضمن افزایش قدرت خرید مشتریان، نقدینگی را به سمت شرکت‌های خودروساز سرازیر کند و از سوی دیگر نیز با ارائه اعتبارات بانکی به خودروسازان قصد دارد نقدینگی آنها برای رفع بدهی و سایر مشکلات را تأمین کند.
با این حال کارشناسان تأکید دارند که در صنعت خودرو کشورهای دیگر حمایت‌های دولت‌ها از خودروسازان بیشتر در قالب سیاست‌هایی است که بتواند به توسعه آنها کمک کند و توان آنها را در رقابت افزایش دهد. در همین زمینه بهاره عریانی، کارشناس صنعت خودرو در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی می‌گوید: هر چند در سال‌های گذشته که فراز و نشیب‌های صنعت خودرو افزایش یافته است دولت و مجلس در قالب مصوباتی حمایت‌هایی از این دست از صنعت خودرو داشته‌اند، اما این نوع از کمک‌ها بیشتر حمایت‌های کاغذی بوده است. وی تأکید دارد، در این میان وجود یک برنامه هدفمند برای صنعت خودرو که ضمن حمایت به افزایش توان آنها منجر شود را شاهد نبودیم؛ زیرا دولت‌ها در طول سال‌های گذشته اثرگذاری سیاست‌های خود بر صنعت خودرو را مورد سنجش قرار نداده‌اند.
وی معتقد است که صنعت خودرو به‌عنوان یکی از صنایع پیشرو، در تمامی کشورها همواره از حمایت‌های دولتی برخوردار بوده و صنعت خودروی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و از دیرباز مشمول حمایت بوده است. اما باید توجه داشت که صرف حمایت از یک صنعت کفایت نمی‌کند؛ بلکه نکته مهم هدفمند بودن حمایت‌ها و ارزیابی میزان تاثیرگذاری آنها به‌منظور تصمیم‌گیری پیرامون تداوم، قطع یا بهره‌مندی از سیاست‌های جایگزین است.
با این حال، یکی از مدیران ارشد صنعت خودرو معتقد است که دولت‌ها تاکنون حمایتی از صنعت خودرو انجام نداده‌اند و بیشتر توجهات آنها به این صنعت از بُعد دخالت بوده است. وی با اشاره به اینکه مشکلات امروز صنعت خودرو به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط و دخالت‌های است که از سوی دولت‌ها صورت گرفته است و می‌گوید: وضعیت کنونی صنعت خودرو حاصل اظهارنظرهای غیر کارشناسی و بی‌توجهی به مبانی اقتصادی در اداره امور شرکت‌های خودروساز است. بنا به اعتقاد وی حمایت‌های کنونی دولت از صنعت خودرو نیز دردی را دوا نمی‌کند زیرا مشکل در جای دیگری است. از جمله ضربه‌پذیر بودن تولیدات خودروسازان، نبود زیرساخت‌ها و عدم تولید خودروهایی با تکنولوژی روز که همه این موارد به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط است.

cartoon-car
خانم عریانی، همچنین می‌گوید که تنها ابزار حمایتی از صنعت خودروی کشور در سال‌های گذشته صرفاً حمایت‌های تعرفه‌ای بوده است (ایجاد دیوارهای بلند تعرفه‌ای)، اما باید به این نکته توجه داشت که استفاده از ابزار تعرفه‌ای صرفاً در صورت مهیا بودن زیرساخت‌های لازم (بانکی،‌ حمل‌ونقل،‌ بیمه،انرژی و مواردی از این دست) و حاکمیت ثبات اقتصادی قابلیت اجرا دارد؛ چراکه تنها در این صورت است که سرمایه‌گذاران خارجی حاضر و مایل به تحمل هزینه‌های بالاتر جهت حضور در بازارهای داخلی خواهند بود. وی می‌افزاید: به‌دلیل مهیا نبودن پیش‌شرط‌های مذکور نتیجه سیاست‌های حمایتی دولت شکل‌گیری انحصار در صنعت خودرو و مشکلات مرتبط با آن بوده است. وی تأکید می‌کند: در واقع، سیاست‌های حمایتی دولت از این صنعت نه‌تنها به نتیجه موردنظر که حمایت از تولید داخل بوده منتهی نشده است، بلکه با دور نگاه‌داشتن خودروسازان داخلی از بازارهای خارجی، شکاف دانش فنی و فناوری با استانداردها و مدل‌های روز دنیا و بنابراین، رقابت‌پذیری آنها در عرصه‌های جهانی را کاهش داده است.
آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه تهران نیز دراین‌باره می‌گوید: اگر دوران جنگ را که وضعیت اقتصادی کشور در وضعیت نامناسبی قرار داشت را کنار بگذاریم خودروسازان با حمایت‌های تعرفه‌ای که از آنها صورت گرفته است باید می‌توانستند تاکنون روی پای خود بایستند. وی تأکید دارد: مهم‌ترین ابزار تشویق خودروسازان به توسعه و پیشرفت در حال حاضر تغییر سیاست‌های دولتی است بنابراین دولت باید با کاهش تعرفه واردات خودروسازان کشور را در یک فضای رقابتی وارد کند؛ زیرا حمایت‌های گذشته دولت از این صنعت تا به امروز نتیجه درست و روشنی نداشته است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (70 ديدگاه)

    چیزی که واضح است این است که این دولت هم پا در جای پای دولت های قبل گذاشته و همان راه ان ها را ادامه میدهد راهی که به ناکجا اباد ختم میشود نه مجلس و نه این دولت بی تدبیر هیچ کدام به فکر مردم نیستند اول به فکر خودشان و دوم به فکر یک عده افراد خاص این وضعیت ادامه دارد چون مردم ما در برابر ان تسلیم شدند چون مردم ما جرعت اعتراض ندارند تنها راه حل این مشکل اعتراض علنی و قاطع مردم در برابر این منافقین است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. arman

      ۱۲ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (100 ديدگاه)

      دوستان حمایت دولت همه مشکل نیس
      برید ببینید بازار هند هم تعرفه 60 % داره و دولت پشت داخلی ها هست…اما داخلی های اونا بجای بنجل انداختن ب مردم میرن با سوزوکی و نیسان و هیوندای همکاری میکنن از پلت فرمهای خوبشون استفاده میکنن…علاوه بر اینکه داخلی های ما بی انصاف هستن و دنبال حد اکثر سودهستن حالا ب هر طریقی….ما خودمون هم بی عرضه ایم ک بعد از 25 سال تولید پراید تازه چند ماهه صدامون در اومده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. amir

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (255 ديدگاه)

    در مورد این وام یکم تحقیق کنید شما در 7 سال 16 میلیون سود میدهید و تا 7 سال نمیتوانید خودرو رو بفروشید.
    در ضمن وام ازدواج 3 میلیون با کلی ضامن!!!!!
    وام خودرو 25 میلیون بدون ضامن !!!!!
    حالا نمیگم عقلت ولی اگه غیرتت اجازه میده برو ماشین صفر بخر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. fara2001

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (201 ديدگاه)

    اگر همه 70 میلیون ایرانی برن خودرو صفر بخرن بنده تا زمان بهبود کیفیت و قیمت بر عهد خود پایبندم.
    نه . نه . نه . به خودروی چینی و خودرو بیکیفیت و گران داخلی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Reza

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (309 ديدگاه)

    اگه مردم نخرن دولت بالاخره کنار میکشه..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احسان(احسان)

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    دولت *** و جامعه ناکارامد مثل یک چرخه باطل هست.جامعه ضعیف افراد ناتوان پرورش میده و به دست دولت میده و دولت بدتر از قبل عمل میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. payam

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (27 ديدگاه)

    جالبه که رفتار ما ایرانی ها اینطوریه که به جای رفع علت درد فقط مسکن استفاده میکنیم !
    وقتی مریض میشیم به جای دکتر رفتن و این که علت رو پیدا کنیم کلی استامینوفن و … میخورین که دردمون رو کاهش بده ولی خود درده خوب نمیشه. حالا دولت هم به جای رقابتی کردن بازار و خارج کردن دست دولتی از سهام خودروسازان میاد میگه وام میدیم برین بخرین!
    آخه من نوعی باید داشته باشم که بتونم قسط همون وام رو هم بدم!
    ما میگیم ماشین گرونه ولی اونا میگن ارزونه ! یکی نیست بگه برادر من وقتی دلار بالا رفت و قیمت همه چیز از جمله ماشین سه برابر شد آیا حقوق ها هم به جای بیست درصد افزایش سه برابر شد؟ گیرم که به لحاظ قیمت دلاری خودرو انقدر هم گرون نباشه ولی به لحاظ قدرت خرید مردم خیلی خیلی خیلی گرونه.
    بجز اون هم کیفیت خودرو ها پایینه و هم خیلی طراحی و پلت فرم این گاری ها قدیمی شده و دل مردمو میزنه . تکنولوژی و مصرف سوخت کم و مهمتر از همه ایمنی هم در این محصولات وجود نداره ! خب معلومه که دیگه مردم زیر بار نمیرن ! به جای این که محصولاتشون رقابتی باشه و از طریق فروش بالا در کشورهای دیگر سود به دست بیارن فقط عادت کردن این فرقون ها رو به زور به مردم بندازن.
    واقعا من نمیدونم چقدر باید ازشون ایراد بگیرم؟ هرچقدر که ایراد میگیری که اصلا تموم نمیشه !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ashkan

      ۱۱ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (25 ديدگاه)

      آقا حرف حساب جواب نداره گل گفتی حمایت‌های کنونی دولت از صنعت خودرو نیز دردی را دوا نمی‌کند زیرا مشکل در جای دیگری است. از جمله ضربه‌پذیر بودن تولیدات خودروسازان، نبود زیرساخت‌ها و عدم تولید خودروهایی با تکنولوژی روز که همه این موارد به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط است.
      مهم‌ترین ابزار تشویق خودروسازان به توسعه و پیشرفت در حال حاضر تغییر سیاست‌های دولتی است بنابراین دولت باید با کاهش تعرفه واردات خودروسازان کشور را در یک فضای رقابتی وارد کند؛ زیرا حمایت‌های گذشته دولت از این صنعت تا به امروز نتیجه درست و روشنی نداشته است.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. سعید

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (76 ديدگاه)

    دولتهایی که دارای سیستم مالیاتی کارآمد وقوی نیستند از راحت ترین روشها برای تامین منابع خود استفاد استفاده می کنند ، یکی از این روشها، اخذ درآمد از خریداران کالایی به نام خودرو است که با توجه به ابعاد بزرگ و لزوم داشتن پلاک ، امکان استفاده از آن بدون ملزومات لازم میسر نمی باشد . مثلا موبایل را در نظر بگیرید ، به دلیل ابعاد کوچک و عدم ثبت آن تا چندی پیش ، تعیین مالیات بالا کارآمد نبود و بخش کوچکی از موبایلهای وارداتی به طور رسمی وارد کشور می شدند و نتیجتاً دولت مجبور شده بود نسبت به تعرفه آن تجدید نظر نماید . عدم موبادله سهام شرکت های خودرو ساز داخلی با خارجی که در حقیقت اصلی ترین ساز وکار پیشرفت صنعت خودرو ایران می باشد به دلیل دولتی بودن سهام آنها است . صحبتها در مورد همکاری با خودرو سازان خارجی زیاد است ولی مطمئن باشید هیچ کدام از شرکتهای خودروساز دولتی نخواهند توانست موفق به مبادله سهام با شرکتهای خارجی شوند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سجاد013

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (233 ديدگاه)

    ***
    راستی امروز یه جیپ رانگلر دیدم با موتور 3500 ای خدااا که چقدر باحال بود اینجور ماشینا تو عکسو تصاویر خوبخودشو نشون نمیده باید از نزدیک ببینی تا ببینی چیه. فقط اون سیستم بوکسورش میارزه به یه ماشین داخلی. از مهندس تعمیر نگهداری اونجا که اومده بود ماشینو ببینه! پرسیدم گفت فقط این سیستم بوکسورش 30 میلیونه. اینم لینک عکس شمام ببینید. راستی اگه گروهی تو تلگرام هست با موضوع تصاویر ماشین و.. منم عضو کنین ممنون ای دیمم unforgivenhttp://s6.picofile.com/file/8219487200/20151027_132312.jpg

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    اصلا معلوم نیست چرا اینقدر مقاله تکراری نوشته میشه و گفته میشه. تموم کنید این حرفها رو. اینها درست بشو نیستند. مردم باید با هم کاری بکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حمید

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    دوستان چیزی که مشخصه اینه که اونا بفکر مردم نیستن و تلاشی واسه ارتقا کیفیت نمیکنن و…
    این وسط فقط باز ما ضرر کردیم چون تحریم ما باعث تشدید سیاست های غلط دولت و خودروسازان شد و ۱۰۰ درصد باعث افزایش گمرکی خودرو خارجی.
    پس بنظرم حالا که اب از سر گذشت چه یه وجب چه صد وجب، ما هم به نخریدن خودرو بی کیفیت ادامه بدیم
    و من الله توفیق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. فرشاد

    ۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (88 ديدگاه)

    امروز داشتم یه خبر میخوندم در مورد درآمد اپل در سه ماهه چهارم سال 2015 که میگفت 51.5 میلیارد دلار بوده و 11 میلیارد دلار از این رقم سود خالص هست.دوستان این رقم ها رو که فقط برای یک شرمت آمریکایی هست اونم برای 3 ماه با درآمد یک سال وزارت نفت خودمون مقایسه کنین تا یه چیزایی در مورد توان اقتصادی کشور دستتون بیاد.

    اگر خودروسازهای خارجی بخوان کاملا مجزا از سیستم خودروسازی ما وارد بازار بشن و تولید کنن قطعا با مشکلات زیادی از جمله دخالت در مدیریت روبه رو میشن که براشون نمیصرفه پس مجبورا با یکی از شرکتهای داخلی همکاری کنن حالا وقتی میگن شراکت 50-50 شما تصور کن خودروسازی بزرگی مثل فولکس واگن میگه من میخوام تکنولوژی فولکس رو پیاده کنم تا محصولات در شان اسم فولکس باشن برای همین باید 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم.به نظرتون کدوم شرکت ایرانی توان سرمایه گذاری تو این سطح رو داره؟
    یکی از دلایلی که بزرگهای خودروسازی تو ایران نیستن همین پایین بودن ظرفیت مالی شرکتهای داخلی هست.تویوتا که نمیاد تو خط تولید های ایران خودرو که ماله عهد بوق هست کمری تولید کنه که فاصله لبه در و گلگیر بشه 1 سانتی متر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. lmbx

    ۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (287 ديدگاه)

    دوستان تو این کاریکاتور آخریه دقت کردین دولت مجلس میخوان ماشین رو ارزون کنن ولی خودرو ساز گرون!بنده متن رو با دقت نخوندم ولی راحت میشه فهمید که دولت و خودرو ساز رو یه جورایی از هم جدا فرض کردن که این به نظرم واقعا مسخره هستش!او نایی که تو خودرو کمی هم اطلاع دارند میدونن که سر خودرو ساز و کلا ح کو مت تو یه اخوره یعنی میشه گفت فروش خودرو یه نوع در امد برای دولت است.سخن برای گفتن تو این صنعت خیلی زیاده اما 2 چیز رو من خوب فهمیدم 1-نصف ایران مفت خورند که نمونه بارزش نیروی انسانی مازاد تو همین 2 تا کارخونه هست که تو هر سازمان دولتی دیگه هم از این افراد زیادن2-اگه یه خارجی بپرسه که چه جوری میتونم ازایران اطلاع کسب کنم من بهش میگم که برو در مورد خودرو سازیمون تحقیق کن !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Arash-zr

    ۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (26 ديدگاه)

    نتیجه این حمایت این شده که هفته پیش دایی بنده یک l90 از پارس خودرو ثبت نامی خرید ،امروز میگه دنده یکش صدا میده زنگ زده نمایندگیش گفته اگه صداش زیاد شد خطرناکه ، من موندم زنگ میزنن اکثرا توضیحات فنی و مزخرف میگن مگه زنگ زدن متخصص خودرو؟
    سفسطه میکنن دیگه بلدن ولی اگه من بودم حد اقلش چیزی که لایقشون بود بارشون میکردم
    قبل از اینکه بخرن بهشون گفتن نخرید پشیمون میشید برید ماشین چینی بخرید از اینا بهترن ،خودرو ساز ها از طرف مردم تحریمن گوش نکردن همین شد دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. J.P

    ۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (135 ديدگاه)

    بنظر من دولت که نمیزاره این خودروساز ها برشکسته بشن ،بهترین راه یه مدیرعامل از خارج بیارن این خودرو سازها رو ببره رو اصول کاری وبرنامه ریزی درست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مرتضی

    ۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    یکی از دوستان که نمایندگی فروش بیمه عمر دارند این متن رو برای من فرستادند

    درصورتی که پول اقساط ۲۵ میلیون تومن
    وام خودرو را در یکی از شرکتهای بیمه ای سرمایه گذاری کنیم
    در پایان ۷ سال چه مبلغی خواهیم داشت؟
    شما خودرویی میخرید
    و ۷ میلیون تومن آن را نقد
    و ۲۵ میلیون آن را طی اقساط ۷ ساله
    که ماهانه چیزی حدود 496 هزار تومن میشود میپردازید
    در پایان سال هفتم شما یک خودروی ۷ ساله با ۲۱۰ هزار کیلومتر کارکرد
    و ۴۹ میلیون پول پرداخت کرده اید
    ارزش زمانی خودرو پس از هفت سال چیزی حدود ۱۸ میلیون تومان است

    در گزینه دوم اگر ماهیانه ۴۹۶ هزار تومن
    در یک شرکت بیمه عمر سرمایه گذاری کنید
    و ۷ میلیون تومان در یکی از بانک ها سپرده گذاری کنید در پایان سال هفتم

    شما از شرکت بیمه با سودی تضمین شده
    حدودا مبلغ ١٠۶ میلیون نقد میگیرید
    و از بانکی که در آن سپرده گذاری کردید حدود ٣١ میلیون
    و جمعا در پایان سال هفتم ١٣٧ میلیون پول خواهید داشت
    قابل تامل است
    ارزشش را دارد که عاقلانه فکر کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. سعید

    ۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    پول خرید دارم ولی در ضمن غیرت دارم که هنوزم که شاید هیچ وقت نخرم. مگه خرم که بخرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. خرید خودرو الان واسه چی؟

    ۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از تسنیم، چندسال پیش روزنامه لاتریبون فرانسه با استناد به تحقیق انجام شده توسط مجله تخصصی ماشین «موتور پرس»(Motor Presse) در مورد پنج کشور سوئیس، برزیل، آلمان، فرانسه و چین، در گزارشی اعلام کرد که بازارهای این کشورها کمترین میزان اعتماد را نسبت به خودروهای فرانسوی داشته اند.

    این آمار نامطلوب شرکت های فرانسوی در حالی نشان از اوضاع ناگوار آنها دارد که از سال 2012 تاکنون به دلیل تحریم ایران وضعیت آنها بدتر نیز شده است و کمتر می توانند برای تحقیق و توسعه هزینه کرده و مدل های خود را به روز کنند.

    بر اساس مطالعات این مجله ماشین؛ در خود کشور فرانسه، تنها 24 درصد از دارندگان رنو و سیتروئن و 21 درصد از دارندگان پژو از ماشینهای خود رضایت کامل را دارند در صورتیکه میزان پذیرش و رضایتمندی از خودروهای ژاپنی و آلمانی به 70 درصد رسیده است.

    آمارهای سال 2013 نشان می دهند که خودروهای فرانسوی پژو و رنو رتبه های 29 و 30 را [در مقایسه با سایر برندهای ماشین] در آلمان به خود اختصاص داده اند و این وضعیت برای سه برند معروفِ فرانسه در کشور لهستان بسیار ناامیدکننده تر است به این صورت که این خودروها، از لحاظ میزان رضایتمندی مشتریان در سه رتبه آخر قرار گرفته اند.

    روزنامه فرانسوی لاتریبون نگاه بازارهای جهانی نسبت به خودروهای فرانسوی را نگران کننده دانست و براساس تحقیقات موتور پرس اذعان داشت که شرایط خودروهای فرانسوی در سایر کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، سوئد و ایتالیا نیز چنگی به دل نمی زند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. فقیر

    ۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (168 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان
    لطفا راهنمایی کنید با 20م چه خودرویی بخرم..شدیدا ماشین لازمم…کم اصطحلاکی و کم مصرفی برام خیلی مهمه…ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. payam

      ۷ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (27 ديدگاه)

      پولتو بزار بانک سودشو بخور.
      یه موتوری هم بخر که تو این ترافیک سریعتره.
      اگر تو این سرما نمی خوای سرما بخوری میتونی یه ماشین دست دوم بخری. تو دیوار راحت میتونی 206 sd مدل 86 تا 88 تو قیمتی که می خوای پیدا کنی . تندر هم هست. اگر حواست باشه که ماشین ایراد دار بهت نندازن خرجی نداره مخصوصا اگر بخوای با ماشینای نو مقایسشون کنی که از دم کارخونه باید جلوی نمایندگی و تعمیرگاه باشی چون همشون کلا خرابن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فقیر

        ۸ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (168 ديدگاه)

        ممنون پیمان جان…من هم منظورم دست دومه کدوم ادم عاقل از اینها ماشین به اصطلاح صفر که هزار برابر بدتر از ماشینهای 10سال پیشه میخره؟ ولی با 20م فکر نکنم اس دی یا ال90 سالم گیر اورد..باز هم ممنون

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. mahyar

      ۱۰ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (15 ديدگاه)

      اینجا جای این سوال نبود دوست عزیز…
      هرچی میخوای بخر فقط صفر نخر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. فقیر

    ۱۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (168 ديدگاه)

    شرمنده اقا مهیار مصدی اوقات شدم من قصدم راهنمایی و کمک از دوستان هست..فرقی نمیکند کدام پیج باشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ashkan

      ۱۱ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (25 ديدگاه)

      یه مزدا 323 تمیز مدل 80 یا 81 بخر پشیمون نمیشی ولی باید3 تا 5 میلیون روش بگذاری دوست من

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. سیاوش

    ۱۹ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (50 ديدگاه)

    تا زمانی که مسئولین ایران خودرو و سایپا و همچنین مسئولینی که بر تولیدات این دو خودروساز نظارت میکنن خودشون و خانواده هاشون بنز ، پورشه ، بی ام و ، مازراتی و تویوتا و…. سوار میشن و مردم باید پراید و 405 و سمند سواربشن مشکل صنعت خودروسازی ایران حل نخواهد شد نخواهد شد نخواهد شد!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا