ایستگاه خبر

پیش ‌بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰

رپورتاژ: عدم وجود جذابیت در بازارهای مالی و ناکارآمدی آن‌ها، موجب شد تا در سال‌های اخیر شاهد روانه شدن بخش زیادی از ثروت مردم به بازارهای مسکن و خودرو باشیم. جذب بالای سرمایه در این دو بخش نیز، به مورد توجه قرار گرفتن این دو بازار بیش از پیش دامن زد. تا جایی که امروزه پیش بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ به عنوانی جذاب برای افراد تبدیل شده است. گرچه پیش بینی قیمت‌ها در این بخش، به افراد کمک می‌کند تا حد قابل توجهی بر سرمایه خود متمرکز شده و بهتر تصمیم بگیرند، اما گاهی وقوع اتفاقات از پیش تعیین نشده و تغییر ناگهانی جهت‌گیری بازار، شوک بزرگی را به همراه دارد.

گرچه در چند سال گذشته بازار خودرو با فراز و فرود مواجه بوده، اما در حال حاضر، از یک سو با شکستن سقف‌های قیمتی و از سوی دیگر، کم شدن توانایی خرید با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، به یکی از شگفتی‌های سال ۱۴۰۰ تبدیل شده است. این در حالی است که سایر بازارها چون فولاد، ورق سیاه و ارز نیز به موازات آن روند کاملا صعودی داشته‌اند. اما چرا پارامترهای موثر بر بازار خودرو نتوانسته‌اند فاصله توانایی خرید و قیمت‌ها را حفظ کنند؟‌ در حالی که در پیش بینی قیمت خودرو بعد از انتخابات انتظار روند نزولی می‌رفت.

عوامل موثر بر بازار خودرو

در نوسانات بازار خودرو تنها یک عامل دخالت ندارد. بلکه قیمت‌گذاری خودرو با توجه به مجموعه‌ای از عوامل به هم متصل و یا مستقل، وابسته به شدت و زمان، انجام می‌گیرد. در واقع، برخی پارامترها بسته به زمان و شدت تاثیر، به صورت کوتاه مدت به بازار هیجان وارد کرده و اغلب به صورت رشد آنی قیمت‌ها نمود پیدا می‌کنند. در این قیمت‌گذاری، موارد زیر دخالت دارد:

  • سهم هزینه‌های مالی
  • نرخ تورم بخشی سالانه
  • تغییر شاخص کیفیت خودرو
  • تفاوت مالیات بر ارزش افزوده بیمه
  • تفاوت نرخ ارز
  • عرضه و تقاضا

در این قیمت‌گذاری، ‌عواملی که به صورت سالیانه سنجیده می‌شوند، با توجه به تورم همخوانی نداشت. به همین دلیل شورای رقابت در اصلاحیه‌ای در سال ۹۸، بازه زمانی را از یک سال به سه ماه کاهش داد تا به این ترتیب نقص موجود در فرمول را تا مقدار قابل توجهی برطرف کند.

در چند سال اخیر، موانعی چون تحریم‌های آمریکا و افسار گسیختگی بازار ارز، همگی دست به دست هم دادند تا قیمت‌ها در بازار خودرو سر به فلک بگذارند. هرچند که دولت تلاش کرد تا با اعمال سیاست‌های مناسب از شدت این اتفاق بکاهد، اما همچنان قیمت‌‌ها در بازار شدیدا افزایشی است.

خودرو، بازار مصرف مهمی برای فولاد محسوب می‌شود. به دلیل مصرف بالای فولاد در خودروسازی (بیش از ۸۰ درصد یک خودرو از فولاد ساخته شده است)، قیمت‌گذاری‌های بازار، فولاد مستقیما بر بازار مصرف یعنی خودروسازی، تاثیر دارد. اما کدام مقاطع فولادی در خودروسازی کاربرد دارند؟

فولاد و خودرو

استفاده از یک ماده اولیه مستحکم و پایدار در تولید اغلب قطعات صنعتی اولویت دارد. فولاد با برخورداری از ویژگی‌های مهم و ضروری برای ساخت خودرو، سال‌هاست که در این حوزه در مقادیر زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایایی چون:

  • استحکام بالا
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • نسبت وزن مطلوب
  • کاهش هزینه تولید
  • قابلیت تعمیر
  • انعطاف پذیری مناسب

ساخت یک محفظه متحرک که وزن آن در مقابل شتاب حرکت، مانعی نباشد و با وجود استحکام کافی، در طراحی منعطف باشد، تنها به کمک فولاد امکان پذیر بود. از همه مهمتر کنترل هزینه تمام شده با توجه به اندازه مصرف، با فولاد محقق گشت.

بازار فولاد نیز از ابتدای امسال، در حضور تحریم‌ها و با نگاه به مذاکرات برجام و با عبور از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، روزهای فراز و فرود را پشت سر گذاشته است. اکنون نیز در میانه تغییر دولت در پیچ و تاب نوسان دلار و قطعی برق، در کانال صعودی قرار دارد. این افزایش قیمت (در بازه‌های کوتاه مدت کاهش قیمت)، بدون شک بر بازار خودرو بی تاثیر نخواهد بود.

مقاطع فولادی در خودرو

برای افزایش قابلیت کاربری، فولاد در شکل‌های متداولی چون ورق به بازار عرضه می‌شود. انواع مقاطع فولادی در خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق

انواع ورق سیاه، گالوانیزه و روغنی در بخش‌های مختلف بدنه و سیستم داخلی خودرو به کار می‌رود. ورق گالوانیزه به دلیل وجود لایه‌ای مقاوم از جنس فلز روی، بدنه خودرو را در برابر ضربه، نور خورشید، شرایط اقلیمی مختلف و از همه مهمتر خوردگی، حفظ می‌کند. قیمت انواع ورق مورد استفاده در این بخش بر پایه قیمت ورق سیاه تعیین می‌شود.

پروفیل

مقاطع طویل با شکل مقطع مربع و مستطیل با نام پروفیل یا به طور دقیق‌تر قوطی به بازار عرضه می‌شوند. معمولا در ساخت اتاقک ماشین‌ها ( به طور ویژه ماشین‌های سنگین) از این نوع پروفیل‌های فولادی استفاده می‌گردد.

لوله

سیستم اگزوز، خنک کننده و بخش تهویه از اتصال مجموعه‌ای از لوله‌های خم شده و یا مستقیم تشکیل شده‌اند. عموما لوله‌های فولادی در انتقال سیالات (‌دود و یا سوخت) نقش دارند.

استیل

گریدهای معمولی فولاد، مقاومت خوردگی چندان بالایی ندارند. به همین خاطر در گریدهای فولاد زنگ نزن یا استیل، این ویژگی را با افزودن مقادیری از کروم و نیکل بهبود بخشیده‌اند. در بخش‌های از ساختار خودرو که نیاز به این ویژگی ضروری است، استیل به کار رفته است.

قیمت خودرو افزایش یا کاهش؟

در یک برآیند کلی، تغییرات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ تا به اینجا، کاملا صعودی بوده است. تا جایی که در انتهای مرداد ماه، شیب افزایش قیمت به اندازه‌ای بود که سقف‌های قیمتی شکسته شد و برخی خودروها قیمت‌های کاملا جدیدی را تجربه کردند.

افزایش قیمت خودرو چینی ( خارجی) و یا داخلی در روزهای گذشته را می‌توان ناشی از افزایش مجدد نرخ دلار و عبور از مرز بیست و هزار تومان دانست. تجربه نشان داده است که نوسان ارز در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، منجر به تغییر و تحول در بازار خودرو می‌گردد.

به طور کلی تحریم‌ها، ممنوعیت واردات خودرو، نرخ ارز، شیوع کرونا و بسیاری دیگر از موارد در به وجود آمدن وضع فعلی بازار دخالت دارند. انتظار می‌رود که با ملحق شدن ایران به FATF و به ثمر نشستن مذاکرات برجام بازار خودرو آرام و قرار پیدا کند. البته باید توجه داشت که تاثیر عوامل مذکور به صورت کوتاه مدت است. برای تثبیت قیمت‌ها در دراز مدت، بایستی پارامترهای موثر بر میزان عرضه و تقاضای بازار را کنترل کرد. اما پیش بینی قیمت خودرو در شهریور ۱۴۰۰ به چه صورت است؟ در یک جمع بندی کلی، افزایش یا کاهش قیمت خودرو در نیمه دوم سال به تحقق وعده‌های رئیس جمهور، وضعیت بازار و شرایط سیاسی بین الملل وابسته است.

رصد و تحلیل بازار فولاد

در بررسی و پیش بینی بازار خودرو در چند روز آینده، باید به بازار آهن آلات توجه داشت. همانگونه که در این مقاله بارها به آن اشاره شد، فولاد به عنوان ماده اولیه پرمصرف نقش مهمی در بازار خودرو ایفا می‌کند. تغییر و نوسان این بازار عموما همسو با بازار خودرو است.

تحلیل و بررسی بازار آهن آلات نیازمند به تجربه، مهارت و دانش کافی است که معمولا تمام افراد فعال در حوزه فولاد، از چنین توانایی برخوردار نیستند. کارشناسان آیرومارت آماده ارائه هرگونه راهنمایی و مشاوره فولادی به افراد هستند. برای ارتباط و دریافت مشاوره به صورت آنلاین و یا تلفنی به وب سایت مجموعه به آدرس www.iromart.com مراجعه کنید و یا از طریق شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ با این بازرگانی در ارتباط باشید.

از مهمترین خدمات این مجموعه پیش بینی و رصد بازار در قالب تحلیل‌های هفتگی است. در سایت و اینستاگرام آیرومارت به راحتی می‌توانید به محتوای صوتی این تحلیل‌ها دسترسی  پیدا کنید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. VIPER

    ۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    خلاصه که زور چپون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. امیر

    ۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    عبور از مرز بیست و هزارتومان!
    دقیقا بیست و چند؟!
    امیدوارم صرفا اشتباه نوشتاری باشه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. 🇩🇪👑SL300👑🇩🇪

    ۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    کی برجام به سر انجام میرسه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. 🇩🇪👑SL300👑🇩🇪

      ۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1962 ديدگاه)

      از لحاظ کشوری فوقش با آمریکا و انگلیس دشمنیم ، با فرانسه و آلمان و ایتالیا و ژاپن و کره و قطر و…. چی ؟ فرانسه و آلمان هم اگه دشمن بودن پژو و رنو تو خود ایران تولید نمیکردن و یا مرسدس و BMW وارد نمیکردن . ایراد از کجاست ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. بهنام

    ۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (985 ديدگاه)

    به عنوان یک ماشین باز تو بد ترین زمان و برهه ی تاریخی هستیم 😑

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ARMAN

    ۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (325 ديدگاه)

    نبود مدیریت درست باعث این مشکلات شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علی

    ۸ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هیییییییچ امیدی نیست که بازار خودرو بخواد یکم اوضاعش بهتر بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ahanresan

    ۱۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باید بگریدم دنبال سلطان ایجاد نوسان توی بازار

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا