چالش حذف پژو 405، سخت یا آسان؟!

دنیای اقتصاد: در شرایطی که شرکت خودروسازی سایپا برنامه خود را به‌طور مشخص برای خروج پراید از خطوط تولید و محصولات جایگزین اعلام کرده، شرکت رقیب سایپا هنوز از برنامه خود برای حذف پژو ۴۰۵ خبری نداده است.


بحث خروج پراید و پژو ۴۰۵ به دلیل پاس نکردن استانداردهای مرتبط با محصولات شرکت‌های خودروساز با اظهارات رضا رحمانی وزیر صمت در اوایل آبان ماه امسال وارد فاز جدیدی شد. خروج دو خودروی پرتیراژ از سبد محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور قرار بود سال گذشته آغاز شود، اما بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو، شرکت‌های خودروساز را با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو کرد. بی‌تردید چالش افت تولید سبب شد تا مسوولان ارشد وزارت صمت پروسه خروج دو خودروی پرتیراژ از خطوط تولید را به تعویق بیندازند.

حال بعد از گذشت نزدیک به ۱۵ ماه از بازگشت تحریم‌های این صنعت و فروکش کردن شوک حاصل از آن، بار دیگر سیاست‌گذار کلان خودرو به دنبال اجرایی کردن استانداردهای ۸۵ گانه‌ای است که توسط سازمان ملی استاندارد تعیین و برای اجرا به آن وزارتخانه تکلیف شده است. بازخوانی اظهارات رضا رحمانی در ارتباط با روند حذف این دو خودروی پرتیراژ به خوبی گویای این نکته است که به هر میزان روند خروج پراید از خطوط تولید سایپا روشن و مشخص است، روند خروج پژو ۴۰۵ از سبد محصولات ایران خودرو مه‌آلود و نامشخص است. آنچه مشخص است تاکنون فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو هیچ اظهار نظری در ارتباط با حذف پژو ۴۰۵ از خطوط تولید این خودروساز نکرده است. این در حالی است که جواد سلیمانی بلافاصله بعد از اظهارات وزیر صمت اطلاعیه‌ای در باب خروج محصول پرتیراژ این شرکت منتشر کرد. سلیمانی ضمن تایید برنامه اعلامی وزیر برای توقف تولید پراید، جایگزین‌های مدنظر سایپا برای این خودرو را نیز اعلام کرد. بنابراین در شرایط حاضر به نظر می‌رسد حذف پراید برای سایپا راحت‌تر از حذف پژو ۴۰۵ برای ایران خودرو است.

چالش پیش روی مدیران خودروساز در این ارتباط را می‌توان به دو بخش قیمتی و همچنین محصول جایگزین تقسیم کرد. به نظر می‌رسد چالش مدیران ایران خودرو را باید در معرفی جایگزین و جلوگیری از افت تیراژ بعد از حذف پژو ۴۰۵ توسط این خودروساز جست و جو کرد. نگاهی به فاصله قیمتی محصولات اعلامی جایگزین پراید گویای این نکته است که قیمت گران‌ترین مدل پراید یعنی ۱۱۱ در کارخانه ۳۹ میلیون و ۹۴۱ هزار تومان است در حالی‌که تیبا به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه جایگزینی پراید در حال حاضر در کارخانه ۴۶ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان قیمت دارد، بنابراین فاصله قیمتی این دو خودرو ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. اما فاصله قیمتی میان پژو ۴۰۵ مدل GLX به‌عنوان ارزان‌ترین محصول ایران خودرو با سمند LX به‌عنوان نزدیک‌ترین محصول این خودروساز به پژو ۴۰۵ به لحاظ قیمتی تنها ۳ میلیون و ۶۱۲ هزار تومان است؛ بنابراین ایران خودرو به راحتی می‌تواند از پس چالش قیمتی برای جایگزینی پژو ۴۰۵ برآید. حال به سراغ مساله تیراژ به‌عنوان دیگر چالش موجود در راه شرکت‌های خودروساز می‌رویم.

نارنجی‌پوشان جاده مخصوص از پس چالش یاد شده به راحتی بر می‌آیند. دلیل این مساله شباهت زیاد میان قطعات مورد استفاده در خطوط تولید پراید با خطوط تولید محصولاتی است که به‌عنوان جایگزین این خودرو معرفی شده‌اند. این مساله مورد توجه فرهاد به‌نیا، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو نیز قرار گرفته است. این فعال قطعه‌ساز در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید می‌کند سایپا به راحتی می‌تواند از تولید پراید به تولید تیبا شیفت کند؛ اما محصولات ایران خودرو از این ویژگی برخوردار نیستند. آن‌طور که به‌نیا می‌گوید قطعات مورد استفاده برای تولید ۲۰۶ با قطعات مورد استفاده در تولید ۲۰۷ متفاوت است. همین مساله در ارتباط با تولید پژو ۴۰۵ و دنا وجود دارد و قطعات این دو خودرو تفاوت زیادی با هم دارد.

از صحبت‌های این فعال قطعه‌ساز این گونه می‌توان نتیجه گرفت که چنانچه ایران خودرو بخواهد پژو ۴۰۵ را از خطوط تولید خود به‌طور کامل حذف کند، برای تامین قطعات محصولات جایگزین با توجه به محدودیت‌هایی که در تامین قطعات این خودروها وجود دارد، مسیر ناهمواری را پیش رو دارد. به این ترتیب این احتمال وجود دارد که خروج پژو ۴۰۵ از خطوط تولید همان مسیری را که برای خروج پراید طراحی شده است، طی نکند و این خودرو به جز مدل GLX بنزینی که تا پایان سال از خطوط تولید حذف خواهد شد، در سایر مدل‌ها (SLX و دوگانه‌سوز) همچنان میهمان خطوط تولید ایران خودرو باشد تا زیرساخت‌های لازم برای تامین قطعات محصولات جایگزین در خطوط تولید قطعه‌سازان مهیا شود.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

12 دیدگاه

  1. بی نام
    سوابق: (2639 دیدگاه) ,

    تمام مدیرای حال و سابق ایران خودرو و خانواده هاشون با تولید 405 تونستن بنز و پورشه سوار شن و امریکا و انگلیس زندگی کنن. قطعا اون ها عاشق 405 هستن و نمی خوان بسادگی از دستش بدن

    پاسخ
    1. مزدا
      سوابق: (1317 دیدگاه) ,

      به خدا دست اینا گرفتار شدیم بدجور هم گرفتار شدیم

      پاسخ
  2. Abbas.Lambo
    سوابق: (539 دیدگاه) ,

    من موندم اینا چه خودرو سازی هستن که از عهده ی خارج کردن حتی یکی از مدلاشونم از خط تولید برنمیان(جالب اینجاس از رو همین ماشین کلیم فیس لیفت دارن که برای جایگزین کردن باهاش مشکلیم ندارن)،به فرض مثال هیوندای رو در نظر بگیرین که با این طیف وسیع از محصولاتش دم به دقیقه فیس لیف و تغییر نسل میده و از رده خارج میکنه،هیچ مشکلیم براشون پیش نمیاد،مثلا از ۲۰۱۰ تا الان فقط تعداد سوناتا ها رو بشمارین!!!
    ((آن‌طور که به‌نیا می‌گوید قطعات مورد استفاده برای تولید ۲۰۶ با قطعات مورد استفاده در تولید ۲۰۷ متفاوت است))برار دقیقا میشه بگی دویست و هفتتون کجاش بجز دوتا چشم قلمبه و یه دهن گشاد و یه داشبورد با ۲۰۶ متفاوته؟؟؟

    پاسخ
  3. Farzad
    سوابق: (163 دیدگاه) ,

    وااااااای چه چالش بزرگی ……خخخخخ

    پاسخ
  4. امیر
    سوابق: (94 دیدگاه) ,

    این حرکت بخاطر مردم نیست چون اگه بخاطر مردم بود باید ده سال پیش اینکار میردن بخاطر جیب خودشون دنا و پژو پارس با قیمت بیشتر میکنن تو پاچه مردم از انور پراید هم همون داستان

    پاسخ
  5. M3csl
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    سختی نداره که
    به نظر من چالش حذف کردن سس از
    ساندویچ از این سخت تره.
    یا نوشابه.

    پاسخ
  6. meysam
    سوابق: (1668 دیدگاه) ,

    .
    بی انصاف نباشید. واقعا براشون سخته. آخه کلی دلبستگی و خاطره با این فرغونها دارن.
    حکم غول چراغ جادو رو داره براشون. از همینا به همه چیز رسیدن. چطور ولش کنن؟

    پاسخ
  7. محمد
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    مسلما واسه دزدا و خائن هایی که سفرشون رو جان و مال مردم پهن شده خیلی سخت خواهد بود

    پاسخ
  8. amin
    سوابق: (1100 دیدگاه) ,

    البته قیمت کارخانه تیبا 43.463.000 تومان هست که در متن به اشتباه 46 میلیون ذکر شده
    ولی در کل جدای از قدیمی بودن 405 و لزوم به زباله دان افتادن خودروهای قدیمی سوال من این هست که چه استانداردهایی وجود دارد که پژو 405 نمیتواند پاس کند ولی پارس میتواند؟؟
    مگه فرق این 2خودرو چیست؟

    پاسخ
  9. MjM
    سوابق: (526 دیدگاه) ,

    خدا کنه اونقدری زنده باشم تا نابودی اینارو ببینم!

    پاسخ
  10. حمیدرضا
    سوابق: (2365 دیدگاه) ,

    همون موقع که سمند تولید شد باید خاندان پژو میرفت کنار از لحاظ پلتفرم و موتور که یکین فقط و فقط اتاق باهم فرق داره که اونم اگر بعد ده سال بگن سخته پس باید برن دنبال یه کار دیگه چون این تغییر اسان ترین تغییر در دنیای خودرو هست

    پاسخ
    1. " Swedish Arrogant Tiger"
      سوابق: (848 دیدگاه) ,

      اخه اون زمان کی سمند میخرید؟
      اون زمان هیچی همین الان هم سمند نمیتونه جایگزین 405 باشه.
      و سوال اصلی اینه: چه تفاوتی بین پارس و 405 و سمند و سورن وجود داره که فقط 405 نمیتونه استاندارد رو پاس کنه؟

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.