کیفیت خودروها فدای تولید می‌شود؟

دنیای‌اقتصاد: گویا مشکلات موجود بر سر راه تامین قطعات و به تبع آن، افت شدید تولید خودرو، برنامه‌ریزی برای بهبود کیفیت محصولات را به محاق برده است. ماجرا از این قرار است که وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره در اوایل سال، برنامه‌های کمی و کیفی را به خودروسازان ابلاغ می‌کرد، اما امسال و تا به امروز تنها به بحث تیراژ پرداخته و خبری از تبیین و ابلاغ الزامات کیفی نیست.


آن‌طور که یک منبع آگاه می‌گوید، در جلساتی که مسوولان وزارت صنعت با خودروسازان و قطعه‌سازان طی سال جاری برگزار کرده‌اند، تمرکز اصلی روی بحث تامین و تولید بوده و برنامه‌ای برای بهبود کیفیت تدوین و ابلاغ نشده است. به گفته وی، روال هر ساله این بوده که وزارت صنعت برنامه مدنظر خود را برای بهبود کیفیت (چه در بحت قطعات خط تولید، چه در بخش مونتاژ و چه در حوزه خدمات پس از فروش) به خودروسازان ابلاغ و آنها نیز امکان‌سنجی کرده و پایش لازم را در مورد اهداف ابلاغی انجام می‌دادند.


این منبع آگاه تاکید می‌کند: با این حال ظاهرا امسال تمام تمرکز وزارت صنعت و زنجیره خودروسازی روی بحث تامین قطعات قرار گرفته و کیفیت فعلا در اولویت نیست. با توجه به اظهارات این منبع آگاه، به نظر می‌رسد تا بحث تامین قطعات و تولید به یک ثبات نسبی نرسد، بهبود کیفیت قطعات و مونتاژ و همچنین خدمات پس از فروش همچنان در اولویت بعدی باقی خواهد ماند. با توجه به شرایط حال حاضر خودروسازی به‌خصوص تحریم و مشکلات مالی، تثبیت کیفیت نیز به خطر افتاده و هیچ بعید نیست سطح کیفی نزولی نیز بشود.


در واقع ازآنجاکه تامین قطعات بیشتر از منابع فرعی صورت می‌گیرد و هزینه تولید نیز به شدت افزایش یافته، حفظ کیفیت فعلی هم با مخاطراتی مواجه است و بهتر است وزارت صنعت حداقل در این مورد به ماجرا ورود کند.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

6 دیدگاه

  1. metti
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    خداروشکر زمان زیادی نمونده کلا از دست همشون راحت شیم

    پاسخ
    1. M
      سوابق: (2205 دیدگاه) ,

      مگه خوابشو ببینیم
      میدونم انرژی منفیه و نمیزاره ذوق کنین ولی ذوق نکردن بهتر از تو ذوق خوردنه تا خودروسازا پشت دولتن دولتم پشت خودروسازاس !
      تا مردم پارس TU5 و EF7 رو سلطان ماشین های جهان میدونن یعنی ماشینایی که حتی از خودرو های دیگه ای که در ایران تولید میشه هم بی کیفیت ترن رو سالار و سلطان اسم گذاری میکنن همین آش و همین کاسس !
      شاید باور نکنید ولی یه بار با یکی از همین ادما داشتم صحبت میکردم که یه M4 از جلومون رد شد یه ژست علامه دهر به خودش گرفت گفت همیینو میبینی این فقط قیافس الکی قیمتشو بردن بالا وگرنه پارس همه جوره لولش میکنه ! سریعا محلو ترک کردم وگرنه الان باید انتظار تاریخ قصاصمو میکشیدم !
      به قول شاعر خلایق هرچه لایق!

      پاسخ
      1. " Swedish Arrogant Tiger"
        سوابق: (847 دیدگاه) ,

        اشتباه نکن دوست عزیز سلطان فقط پارس ELX هست نه EF7 .
        اونکه M4 بود بزرگ تر از اینا هم حریف ELX نمیشن همشون گنده الکین !من با سلطان میام جاده با هرچی منو گرفتین میندازمش دور😁

        پاسخ
      2. mohammad FM480
        سوابق: (847 دیدگاه) ,

        اشتباه نکن دوست عزیز سلطان فقط پارس ELX هست نه EF7 .
        اونکه M4 بود بزرگ تر از اینا هم حریف ELX نمیشن همشون گنده الکین !من با سلطان میام جاده با هرچی منو گرفتین میندازمش دور😁

        پاسخ
  2. کافر مقدس
    سوابق: (583 دیدگاه) ,

    نخوندم ولی جالب بود

    پاسخ
  3. بهراد
    سوابق: (312 دیدگاه) ,

    نمی دونم از چه سالی اومدن آب بستن به ماشینا ولی اونایی که از ایرانخودرو میخرن حتما سینی زیر ماشین رو با نمونه ی فلزی عوض کنین. چون اندیشمندان و فرهمندان ایرانخودرو اومدن با نمونه ی پلاستیکی ارزونتر و سبک تر عوضش کردن،رفیق ما 405 داشت، داداشش با ماشین میره رو جدول و سینی جلوی ضربه رو نمی گیره و کارتر میشکنه یا ترک برمیداره راننده متوجه نمیشه خلاصه ماشینو در میارن میرونن از پایین هم روغنش خالی میشه موتور هم به سرزمین خوش آب و هوا نقل مکان میکنه و 8 تومن خرج میزاره رو دستش .(استاندارد مساوی کیوی)
    اینجوری که از همه چیه ماشین میزنن از فردا میگن پولو بده برو ما به اسمت یه برگ سبز میزنیم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.