نگاهی به عملکرد سیستم VC توربو در پیشرانه‌های جدید اینفینیتی

از زمانی که موتورهای درون‌سوز برای اولین بار ساخته شده‌اند تا به همین امروز مهندسین و خودروسازان پیوسته در حال ابداع سیستم‌ها و قطعاتی بوده‌اند تا عملکرد آنها را بهبود ببخشند، البته با ورود موتورهای الکتریکی و مشکلات موتورهای بنزینی ازجمله آلایندگی، مصرف سوخت فسیلی و… بسیاری از شرکت‌های بزرگ توجه بسیاری به آنها (موتورهای الکتریکی) داشته و درصد عظیمی از بودجه خود را به توسعه و بهبود پیشرانه‌های الکتریکی اختصاص می‌دهند.
اما هنوز عشق ماشین بازها به پیشرانه‌های درون‌سوز و هیجانی به‌مراتب بسیار بیشتر از موتورهای الکتریکی بوده و باعث می‌شود تا خودروسازان از تکاپو برای هرچه بهتر کردن این پیشرانه‌ها دست نکشد.


اینفینیتی؛ برند لوکس شرکت نیسان در سال 2018 یکی از سیستم‌های فوق‌العاده منصوب بر پیشرانه‌های بنزینی را با نام وی سی توربو (VC turbo) معرفی کرد.

Infiniti QX50 Concept 2017

کانسپت QX50 برای اولین بار وظیفه نگهداری از این سیستم را در پیشرانه خود داشت. البته اگر شانس رسیدن به خط تولید را داشته باشد زیرا قبلاً سیستم‌هایی بسیار مشابه فقط در حد کانسپت یا حتی یک تئوری باقی ماندند. چون برای اولین بار است که شرکتی قصد تولید انبوه آن را دارد مانند هر سیستم نوپای دیگری با مشکلاتی اعم از بازطراحی بخش عظیمی از قطعات پیشرانه خودرو، هزینه‌های بالا و نبود یا کمبود قطعات یدکی دست‌وپنجه نرم می‌کند.


وظیفه این سیستم تغییر نسبت تراکم هوا و احتراق درون سیلندرها بسته به شرایط است یعنی می‌تواند قدرت احتراق را بسته به نیاز خودرو در شرایط متفاوت تغییر دهد که این می‌تواند تا حد زیادی به مصرف سوخت خودرو کمک کند.


برخی خودروسازان نسبت تراکم را بالا برده و با این کار قدرت، مصرف سوخت و همچنین فشار و استهلاک موتور را بالا می‌برند؛ البته این موتورها نیازمند سوخت‌هایی نسبتاً مخصوص‌اند در غیر این صورت دچار مشکلاتی از قبیل انفجار زودتر از ایجاد فشار توسط پیستون می‌شوند.


پیش‌زمینه نصب این سیستم تغییر و ایجاد برخی اصلاحات روی قطعاتی از قبیل میل‌لنگ و شاتون است. اینفینیتی ادعا می‌کند این سیستم را با الهام از آناتومی بدن انسان ساخته که می‌تواند ضریب تراکم پیشرانه را در بازه 1 به 8 تا 1 به 14 تغییر دهد.


این سیستم مجموعه عظیم و پیچیده‌ای از اتصالات است نحوه کار آن این‌گونه است که شاتون وظیفه ارتباط بین پیستون و یک بازوی چرخان را دارد؛ یک شفت اصلی نیز وظیفه ارتباط این بازو را با یک بازوی چرخان دیگر دارد که حرکات آن را یک سیستم با نام Harmonic Drive کنترل می‌کند. هارمونیک درایو می‌تواند با تغییر ارتفاع شفت به‌وسیله بازوی چرخانی که به آن اشاره شد ارتفاع پیستون را هنگام احتراق تغییر دهد و بدین ترتیب تراکم و فشار که رابطه‌ای عکس با حجم محفظه احتراق دارد بسته به شرایط به مقدار مناسب تغییر می‌کند.


شرکت اینفینیتی برای توضیح این سیستم ویدئوی زیر را در سایت این شرکت قرار داده است:

[دانلود ویدئو]

گردآوری و ترجمه: مهدی کوشکی

مطالب مرتبط

15 دیدگاه

  1. datsun
    سوابق: (1346 دیدگاه) ,

    سال ها قبل ایده این موتور داده شده بود ولی عملی نشد اگه اشتباه نکنم کمپانی ساب هم سالها تلاش کرد این موتور رو بسازه ولی ناکام موند سرانجام نیسان موفق به تولیدش شد

    پاسخ
  2. حسین
    سوابق: (1984 دیدگاه) ,

    بنظر متخصصان چه تکنولوژی هایی در موتور ef7 خالیه؟
    (یه مقاله راجب تکنولوژی هایی که در سورن توربو خالی هست خوندم که راجب موتور فقط یک مورد رو اشاره کرد اونم ، سیستم vvt جدید بود)

    پاسخ
    1. OMID
      سوابق: (605 دیدگاه) ,

      کلا همه چیزه موتور ef7 کمه از جمله دوام و کیفیت و تکنولوژی و قدرت و نسبت قدرت به مصرف و …

      پاسخ
    2. mahdy
      سوابق: (1937 دیدگاه) ,

      با اون واژه متخصصانت من تمیتونم نظر بدم ولی با چشم پوشی از اون حرفمو میزنم
      موتور ef7 هم مثل تمامی محصولات خودرو سازا فاجعه ای در صنعت خودرو سازی محسوب میشه
      همشون سر و ته یه کرباسن
      نسبت قدرتو مصرف سوختش افتضاحه
      و البته استهلاکش هم افتضاحه

      پاسخ
      1. mehrshad rhimi
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        اقا مهدی من نمیدونم شما میکانیک کدوم شهر هستی ولی سمند Ef7جزو یکی از بهترین ماشینایه ایران خورو مهسوب میشه ولی خوب چون میکانیکانیکایه عزیز قلقشو ندارن این حرفو میزنن ولی من حدود5 سال تو این کارام و Ef7 تنها ماشینیه که خیلی راهت از بقیه ماشینا من روش کار میکردم /: (:

        پاسخ
  3. sina
    سوابق: (1642 دیدگاه) ,

    دم اقا مهدی گرم بابت مطلب خوب و زحمتش
    سپاس

    پاسخ
    1. mahdy
      سوابق: (1937 دیدگاه) ,

      خواهش میکنم
      همونطور که گفتین و در متن هم اشاره شده این ایده خیلی نو نیست حتی قبل از ساب هم(حدود یک قرن پیش) یک تئوری به وسیله هری ریکاردو سوئدی بیان شد که بسیار مشابه این بود
      ولی خب به خاطر تکنولوژی اون زمان حتی در عمل روی یک نمونه آزمایشی هم ساخته نشد و فقط در حد یک تئوری موند

      پاسخ
      1. دانیال_Surrey،England
        سوابق: (2179 دیدگاه) ,

        هری ریکاردو انگلیسی بود نه سوئدی.
        جزء اولین طراحان و محققین موتورهای احتراق داخلی و بنیانگذار شرکت ریکاردو.((Ricardo)).
        در ضمن تشکر بابت زحمت این مقاله.🙏

        پاسخ
        1. mahdy
          سوابق: (1937 دیدگاه) ,

          ممنون پهلوون شرمنده
          اشتباه شدشما استاد مایی

        2. دانیال_Surrey،England
          سوابق: (2179 دیدگاه) ,

          دشمنت شرمنده رفیق.
          .
          تو تنها چیزی هم که من تا یه حدی استادم فقط بازی های کامپیوتریه همین!!((البته به لحاظ تجربه))

  4. شاهین
    سوابق: (3652 دیدگاه) ,

    ممنون از اقا مهدی عزیز بخاطر این مقاله آموزشی مفید.
    ارادت

    پاسخ
    1. mahdy
      سوابق: (1937 دیدگاه) ,

      شرمنده کردین دوستان اصلا خودمو قابل نمیدونم
      آقا شاهین شما که دیگه واقعا استاد تمام مایی

      پاسخ
      1. emad1990
        سوابق: (999 دیدگاه) ,

        مهدی مقاله خوبی بود ولی یه اشکال داشت
        “برخی خودروسازان نسبت تراکم را بالا برده و با این کار قدرت، مصرف سوخت و همچنین فشار و استهلاک موتور را بالا می‌برند؛ البته این موتورها نیازمند سوخت‌هایی نسبتاً مخصوص‌اند در غیر این صورت دچار مشکلاتی از قبیل انفجار زودتر از ایجاد فشار توسط پیستون می‌شوند.”
        وقتی نسبت تراکم بالا میره استهلاک بالا میره ولی مصرف سوخت کم میشه
        به اشتباه نوشتی مصرف سوخت زیاد میشه

        پاسخ
  5. بهنام
    سوابق: (143 دیدگاه) ,

    اینفینیتی qx50 بسیار زیباست.

    پاسخ
  6. mahdy
    سوابق: (1937 دیدگاه) ,

    مطمئنی ؟
    مثال اصلیش میشه موتورای آمریکایی
    که دیگه خودت بهتر میدونی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.