بنتلی دومیناتور، پدر شاسی‌بلندهای فوق لوکس امروزی

چند وقتی است که بخش اس‌یووی‌های فوق لوکس با معرفی رولزرویس کولینان بسیار داغ شده است. این یک اس‌یووی گران‌قیمت با سطح لاکچری فوق‌العاده بالایی است که طراحی آشنایی دارد؛ اما پیش از رولزرویس، در ابتدا بنتلی با مدل بنتایگا به بخش اس‌یووی‌های فوق لوکس وارد شد؛ بنابراین کولینان دومین اس‌یووی فوق لوکس دنیا محسوب می‌شود. از سوی دیگر همواره گفته شده که بنتایگا اولین اس‌یووی ساخت بنتلی است اما در این مطلب می‌فهمیم که هیچ‌کدام از عبارت‌های بالا درست نیستند.

حسن البلقیه، سلطان برونئی یکی از کلکسیونرهای بزرگ خودرو محسوب می‌شود. وی که علاقهٔ زیادی به خودروهای خاص و منحصربه‌فرد دارد، در سال 1994 سفارش ساخت یک اس‌یووی فوق لوکس را به شرکت بنتلی داد. سلطان درخواست کرده بود که شش دستگاه از این خودرو به‌طور ویژه برای او ساخته شود. بدین ترتیب بنتلی به‌سرعت پروژهٔ ساخت این اس‌یووی فوق لوکس را آغاز نمود. برای ساخت این ماشین، بنتلی از شاسی نسل دوم رنجروور که با کد P38A شناخته می‌شد استفاده کرد؛ اما بااین‌وجود به دلیل آنکه ساخت این اس‌یووی، یک پروژهٔ سفارشی شخصی و منحصربه‌فرد بود، هزینهٔ آن نیز بسیار بالا بود به‌گونه‌ای که هزینهٔ ساخت هر دستگاه از آن در سال 1994 به سه میلیون پوند می‌رسید! حتی گفته شده که درآمد حاصل از این سفارش در آن سال‌ها بنتلی را از ورشکستگی نجات داد.

نهایتاً این اس‌یووی فوق لوکس بریتانیایی که دومیناتور (Dominator) نام‌ گرفته بود، در سال 1995 آماده شده و هر شش دستگاه آن در رنگ‌های مختلفی چون زرد، قرمز و طوسی به سلطان برونئی تحویل داده شدند؛ اما در دههٔ 90 میلادی در کلکسیون بزرگ خودروهای سلطان، خودروهای خاص و عجیب زیادی وجود داشتند که کسی از آن‌ها اطلاعی نداشته و ناشناخته بودند. یکی از این خودروها همین بنتلی دومیناتور بود که تا سه سال بعد از ساخت آن، هیچ‌کس از وجود آن اطلاعی نداشت تا اینکه در سال 1998 مجلهٔ بریتانیایی Autocar تصویری از دو دستگاه دومیناتور که در حال بارگیری به داخل یک هواپیما به‌منظور ارسال به برونئی بودند را به همراه مقاله‌ای در ارتباط با آن منتشر نمود.

حتی هنوز هم تصاویر و اطلاعاتی چندانی از این اس‌یووی منحصربه‌فرد در دست نیست. بااین‌حال با توجه به معدود تصاویری که از دومیناتور منتشر شده می‌توان دید که استایل آن نیز تا حد زیادی به طراحی جعبه‌ای شکل رنجروور دههٔ 90 شباهت دارد درحالی‌که در نمای جلویی آن رگه‌هایی از طراحی‌های آن دوران بنتلی به چشم می‌خورد. درب صندوق بار خودرو نیز دقیقاً مثل رنجروور به‌صورت دوتکه است. هر شش دستگاه دومیناتور در بیرون مجهز به تریم کرومی ساده‌ای بوده و رینگ‌های آن نیز کرومی هستند. اولین شاسی‌بلند تاریخ بنتلی 4.50 متر طول، 1.90 متر عرض و 1.80 متر ارتفاع دارد که نشان می‌دهد به میزان قابل‌توجهی از بنتایگای امروزی کوچک‌تر بوده است. داخل دومیناتور هم به‌صورت کاملاً سفارشی ساخته شده و به‌طور کامل با چرم پوشیده شده است درحالی‌که تریم کلاسیک چوبی هم در آن دیده می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، دومیناتور بر روی شاسی رنجروور ساخته شده بود و از سامانهٔ چهارچرخ محرک آن نیز استفاده می‌کرد؛ اما همان‌طور که اشاره شد، اطلاعات بسیار کمی از این خودرو در دست است و به همین دلیل به‌طور دقیق پیشرانهٔ مورداستفاده در آن مشخص نیست. برخی گزارش‌ها میگویند در دومیناتور از همان پیشرانهٔ V8 روور (موتور نسل دوم رنجروور) استفاده شده است اما منابع دیگری گفته‌اند بنتلی این اس‌یووی لوکس را به پیشرانهٔ 6.75 لیتری V8 توربوشارژ مدل کانتیننتال R خود مجهز کرده است که این احتمال صحیح‌تر به نظر می‌رسد. این موتور در کانتیننتال R مدل 1994 قدرتی برابر با 360 اسب بخار تولید می‌کرد. نیروی موتور در دومیناتور توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال میافت.

بنابراین ملاحظه نمودید که برخلاف ادعاهای امروزی، بنتایگا نخستین اس‌یووی ساخت بنتلی نیست و این عنوان در اختیار دومیناتور قرار دارد؛ بنابراین به‌نوعی می‌توان گفت دومیناتور اولین اس‌یووی فوق لوکس دنیا بوده و پدر بنتلی بنتایگا و حتی رولزرویس کولینان محسوب می‌شود زیرا بنتلی از سال 1931 تا سال 1998 که توسط گروه فولکس‌واگن خریداری شد، در تملک رولزرویس قرار داشت. همچنین حتی در طراحی بیرونی کولینان نیز شباهت‌هایی با دومیناتور دیده می‌شود؛ بنابراین هرچند بنتلی دومیناتور خودرویی سفارشی بود که هرگز به تولید انبوه نرسید اما بااین‌حال می‌توان آن‌را اولین شاسی‌بلند سوپرلوکس دنیا دانست.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

10 دیدگاه

  1. سعید(تهران)
    سوابق: (348 دیدگاه) ,

    این پارکینگ سلطان برونئی هم جای عجیبیه ها، یه متخصص با تجربه خودرو هم احتمالا توش هنگ میکنه، رویای هر کلکسیونری تو دنیاست که بتونه یه ناخنکی بزنه…

    پاسخ
  2. Mercede kaviani
    سوابق: (346 دیدگاه) ,

    با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
    وتشکر از مطلب فوق العاده عالی شما در مورد اولین اس یو وی سوپر لاکچری
    البته از نطر سبک طراحی بسیار از زمان خود جلونر بوده است
    باتشکرمجدد دوستدار شما مرسده کاویانی

    پاسخ
  3. مانی
    سوابق: (449 دیدگاه) ,

    سلام و خسته نباشید به نویسندگان محترم سایت وزین پدال
    چند بار گفتم باز هم میگم تلفظ صحیح واژهLuxsury
    لاکشری میباشد نه لاکچری

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.