دوئل نهایی، بنتلی بنتایگا یا مرسدس بنز G کلاس؟

مرحلهٔ نهایی، گروه سی‌وپنجم، شاسی‌بلندهای فوق لوکس

 

 

بنتلی بنتایگا

تاریخ معرفی: نمایشگاه فرانکفورت 2015

نسل کنونی: اول

پلت‌فرم: MLB گروه فولکس‌واگن

امتیاز از کاربایر: 4 از 5

امتیاز از کارانددرایور: 5 از 5

فروش سال 2017 در اروپا: 1,547 دستگاه

فروش سال 2018 در اروپا: 1,217 دستگاه

فروش سال 2017 در آمریکا: 1,152 دستگاه

فروش سال 2018 در آمریکا:؟ دستگاه

گارانتی: سه سال بدون محدودیت پیمایش

نقاط مثبت: فوق‌العاده قدرتمند و سریع، کیفیت ساخت درجه‌یک، هندلینگ عالی

نقاط منفی: قیمت گران

 

مرسدس بنز G کلاس

تاریخ معرفی: نمایشگاه دیترویت 2018

نسل کنونی: دوم

پلت‌فرم: –

امتیاز از کاربایر: 3.5 از 5

امتیاز از کارانددرایور: 4 از 5

فروش سال 2017 در اروپا: 5,457 دستگاه

فروش سال 2018 در اروپا: 6,071 دستگاه

فروش سال 2017 در آمریکا: 4,188 دستگاه

فروش سال 2018 در آمریکا: 3,970 دستگاه

گارانتی: چهار سال یا 80 هزار کیلومتر

نقاط مثبت: توانایی‌های آفرود عالی، کابین بسیار جادار، عملکرد فوق‌العاده، بهبود شدید سواری نسبت به نسل قبل

نقاط منفی: صدای آزاردهندهٔ باد در سرعت‌های بالا، هزینه‌های نگهداری بالا، هنوز هم با پیچ‌ها مشکل دارد

 

مقایسهٔ مشخصات فنی

 

بنتلی بنتایگا

مرسدس G63 AMG

پیشرانه 4 لیتری V8 4 لیتری V8
تنفس توئین توربو توئین توربو
قدرت 550 اسب بخار 585 اسب بخار
گشتاور 770 نیوتن متر 850 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 9 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا 96 3.6 ثانیه 3.9 ثانیه
مسافت 400 متر 12.1 ثانیه 12.5 ثانیه
حداکثر سرعت 290 کیلومتر/ساعت 240 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 13.8 لیتر ترکیبی 16.8 لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی 260 گرم/کیلومتر 300 گرم/کیلومتر
ظرفیت باک 85 لیتر 100 لیتر
وزن 2466 کیلوگرم 2585 کیلوگرم
طول 5.14 متر 4.87 متر
فاصلهٔ محوری 2.99 متر 2.89 متر
حجم صندوق بار 480 لیتر 667 لیتر
ظرفیت سرنشین 5 نفر 5 نفر
قیمت پایه بریتانیا 139,090 پوند 86,504 پوند
قیمت موردبررسی 139,090 پوند 134,939 پوند
قیمت پایه آمریکا 167,725 دلار 125,495 دلار
قیمت موردبررسی 167,725 دلار 148,495 دلار

[دانلود ویدئو]
 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

48 دیدگاه

  1. amin
    سوابق: (1101 دیدگاه) ,

    بنتلی حرفی برای گفتن باقی نمیزاره

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1429 دیدگاه) ,

      گرچه بنتلی رو خودروی روزمره‌تر و روتین‌تری میدونم نسبت به G کلاس،
      اما ترجیح میدادم اینجا توی دوئل، رولزرویس کولینان حضور میداشت
      چون رقیب مستقیم بنتلی، RR کولینان هست

      پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (1429 دیدگاه) ,

      و اینکه اگه اشتباه نکنم، فردا با دوئل گروه خودروهای سبز،
      فینال دوئلها هم تمومه
      .
      واسه همین هم دوست دارم بعد از “حدود ۲ سال” از روز اول برگزاری دوئلها،
      اول یه تبریک به تیم پدال بگم
      هم بخاطر ایده جذاب برگزاری دوئلهای خودرویی
      هم بخاطر تلاششون واسه برگزاری با کیفیت دوئلها
      وتا جای ممکن اطلاعات موثق
      و همینطور کارهای گرافیکی

      بعد هم واسه تحمل نقدهای پر جنب و جوش همراهان سایت در طول برگزاری دوئلها
      و پاسخگویی با صبر و شکیبایی به نظرات و انتقادات دوستان
      .
      .
      در نهایت هم به سهم خودم پیشنهاداتی بدم که فکر کنم بعضی رو خود دوستان پدال هم میخوان مد نظر قرار بدن:
      یکی در مورد زمان برگزاری دوئلها که بهتره با توجه به پیشرفت صنعت خودرو، بجای ۲ سال در حد ۹ تا ۱۰ ماهه برگزار بشه و سالییه خروجی از دوئلها داشته باشیم
      .
      یکی درمورد برگزاری منظم‌تر دوئلها که فاصله برگزاری دورهای جدید دوئل مشخص نبود و کمی سردرگمی ایجاد میکرد و کمی حس بی نظمی میداد درحالی که بهتر بود منسجم‌تر باشه با فاصله مشخص واسه دورهای جدید و حتی برگزاری ۲ دوئل همزمان در دورهای مقدماتی واسه رسیدن به نتایج سالیانه بجای ۲ ساله
      .
      یکی هم با توجه به گسترش خودروهای سبز، بنظر نیازه که چندتا تفکیک هم توی اون حوزه انجام بشه
      و یه شاسی بلند لوکس با یه هاچ‌بک ساده رقابت نابرابری نداشته باشن
      و احتمالا هم جذابتره قیاس رتبه خودروسازان در کلاسهای خودرویی خودروهای درون سوز و خودروهای سبز
      که مثلا تویوتا توی شاسی بلندها کجا وایساده و توی شاسی بلندهای سبز چه رتبه ای داره
      .

      دوستان دیگه هم نظری واسه سری‌های بعدی دوئلها دارن خوبه که نظرشون رو به تیم پدال بیان کنن
      در انتها بازم ممنونم از تلاش همه عزیزان
      ارادتمند

      پاسخ
      1. مهمان
        سوابق: (28 دیدگاه) ,

        واقعا تیم پدال خیلی خوبن ، ممنون به خاطر همه چیز…

        پاسخ
    3. مهراد
      سوابق: (168 دیدگاه) ,

      دوست من در نظر داشته باش برخلاف گفته های نویسنده بنتلی از لحاظ قیمت یه پله گرونتر از مرسدسه ، برید سرچ کنید متوجه میشید ، در ضمن با سفارش چندتا آپشن قیمتش براحتی از ۲۰۰ هزار دلار عبور میکنه

      پاسخ
    1. منوچهر
      سوابق: (26 دیدگاه) ,

      اره بنتلی چون از المان نفرت داری چون خودتم میدونی جی کلاس سرور و سالار این کلاسه و با اختلاف بهترینه چون از جهت کامله اتحاد ضد آلمانی هرجا ماشین آلمانی باشه اگر رقیبش پرایدم باشه به مخالفش رای میده

      پاسخ
      1. MOHAMMAD.DEMON
        سوابق: (254 دیدگاه) ,

        خیر اقای منوچهر
        شما عنوان سگمنت رو بخون ( شاسی بلند های فوق لوکس )
        چی باعث میشه یه ماشین فوق لوکس بشه ؟
        برند سازنده باعث میشه
        کدوم برند فوق لوکس هست ؟
        بدون شک بنتلی چرا ؟ چون ارزون ترین ماشین بنتلی بر چسب قیمت 6 رقمی داره ( به دلار )
        ولی بنز چی

        پاسخ
        1. OMID
          سوابق: (913 دیدگاه) ,

          موتور و شاسیه همه مدلیای بنتلی ماله فولکسه که آلمانی میکننش
          تاریخچش چه اهمیتی داره ؟ الانش مهمه
          موتورا و شاسیای همه مدلیای مرسدسم ماله چینه احیانا که چینی حسابش کنیم؟

      2. OMID
        سوابق: (913 دیدگاه) ,

        مرسدس جی کلاس نبود اسمت احیانا؟
        بنتایگا هم آلمانیه مگه ماله فولکس نیست!؟

        پاسخ
        1. MOHAMMAD.DEMON
          سوابق: (254 دیدگاه) ,

          اقای امید چه ربطی داره
          زبان طراحی بنتلی هم المانیه ؟
          تاریخچه بنتلی هم المانیه ؟
          اصلا کمپانی بنتلی در المان هستش ؟
          با این نوع حساب شما بنز چینی هستش
          ولوو چینی هستش

        2. Seyed.AMG
          سوابق: (6 دیدگاه) ,

          آقا محمد دیمون این حرف رو به دوستای آمریکایی باز خودت بزن که زیر هر پست مربوط به بنز میان میگن بنز چینیه و … مسخره میکنن .
          حالا خوبه فولکس شرکت مادر بنتلی هست و کلی تکنولوژی آلمانی بهش منتقل میکنه اما شما واکنش نشون دادی ، ولی جیلی فقط چند درصد سهام بنز رو خریده دوستات ما رو کچل کردن …

      3. Seyed.AMG
        سوابق: (75 دیدگاه) ,

        اصلا به کامنت این دوستان هیچ واکنش نشون نده ، چون ارزش نداره ، فک کنم با مرسدس پدر کشتگی دارن …
        بزار چند نکته کامنت این دوستان رو بگم :
        ۱_ اگه مرسدس تو مقایسه ای مشخصات فنی برتری داشته باشه ولی فروش کمتر ، اینا فقط رو قیمت مانور میدن .
        ۲_ اگه هم مشخصات فنی بهتر و هم فروش بیشتری داشته باشه ، محبوبیت تو اینستاگرام رو مطرح میکنن
        ۳_ اگه کلا بهتر باشه میان میگن این مدل تو اون مسابقه به فلان ماشین باخت پس کلا داغون
        ۴_ بعضی ها میگن این بررسی ها اهمیتی نداره و بحث فروش مهمتره ، بعضی جاها برای این که حرف خودشون رو به کرسی بنشونن به همین تست ها متوسل میشن

        کلا اگه یه مدل مرسدس هزار نکته مثبت داشته باشه و یک نکته منفی ، اینا دست میزارن رو همون منفیه.

        اقا شما وقتی یه بچه ۳ ساله یه حرف بد بزنه میری میزنیش ؟؟ هیچی بهش نمیگی چون میدونی بچه ست و چیزی حالیش نیست ….
        به این دوستان هم کاری نداشته باشه

        پاسخ
  2. hossin
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    من میخواستم به جی کلاس رای بدم ولی هر زمان یاد اون مسابقه 2018 موتور ترند میوفتم که از رانگلر 35 هزار دلاری شکست خورد نظرم رو عوض میکنه
    بنتلی انتخاب من

    پاسخ
  3. sina7
    سوابق: (318 دیدگاه) ,

    تو بررسی مطلب قبل نوشته بود شتاب موتور ۸ سیلندر بنتلی ۴.۱ ثانیس که دو دهم ضعیف تر از بنزه
    حالا چجوری شد که اینجا سه دهم قوی تره؟؟

    پاسخ
    1. منوچهر
      سوابق: (26 دیدگاه) ,

      چون از آلمانی ها خوششون نمیاد نمی‌دونم چرا واقعا احتمالا چون یه سری از کشور امریکا خوششون نمیاد چون بهترینه اینجام چون ماشین های آلمانی بهترینن ازشون خوششون نمیاد

      پاسخ
      1. رنو 5 زرد قناری
        سوابق: (89 دیدگاه) ,

        واقعاً از مرسدس نمیشه گذشت بنز یه چیز دیگست اون دوستانی هم که به خاطر نفرت از آلمانیا به بنتلی رأی دادن بدونن که بنتلی هم طراحی و ساختش توسط مهندسین گروه فولکس واگن انجام شده پس به نوعی هر دو آلمانی هستن .

        پاسخ
    2. امیر دهقان
      سوابق: (423 دیدگاه) ,

      سلام
      مرجع ما برا مشخصات ماشین‌ها در دوئل‌ها سایت کارانددرایور هست
      در این سایت شتاب بنتایگا با موتور هشت سیلندر 3.6 ثانیه اعلام شده
      در مقایسه قبلی اما اتو اکسپرس عدد 4.1 ثانیه رو اعلام کرده بود

      پاسخ
      1. ارش
        سوابق: (14 دیدگاه) ,

        واقعیت این هست که دوئلها و توضیحات شما کمی مشکوکه همون قدر که جیپ رانگلر و لندرور دیفندر و رنجرور در کلاس خودشون اسطوره ان بنز جی کلاس هم اسطوره ست اما چون قیمتش گرانه و ماشین پیچیده ایست ودر نقطه مقابل جیپ ماشین ساده تر و ارزان تری است خوب مشخصا انتخاب کارشناسان و مردم عادی جیپ هست اما در مقابل بنالی رو داریم که هرچقدر هم زیبا و سریع باشه بازهم انتخاب من جیپ یا اندروز و بنز هست.

        پاسخ
  4. امیر
    سوابق: (1731 دیدگاه) ,

    بین این دو هیچ‌ توضیحی باقی نمیمونه چون هرکدوم مزایایی نسبت به دیگری دارن ک در نوع خودش بی نظیره
    نمیخواستم رای بدم ولی با دیدن دو رای کمتر جی کلاس نسبت به بنتلی مجبور شدم به جی کلاس رای بدم ک مساوات برقرار بشه چون جفتشون عالین

    پاسخ
  5. Amir
    سوابق: (170 دیدگاه) ,

    سلطان بی چون وچرای این کلاس قطعا جی کلاس هستش

    پاسخ
    1. Amir
      سوابق: (170 دیدگاه) ,

      چون قابلیتای افرودی که این ماشین داره ماشینای پر زرق و برق انگلیسی نداره

      پاسخ
  6. منوچهر
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    اگر شما بنتلی رو برنده نکردید شما دو روز قبل یه مقایسه گذاشتید بین همین دوتا امروزم دوءلشو گذاشتید خب از همین الان برندش کنید پایینترین مدل جی رو با بالاترین مدل بنتلی گذاشتید اینجام همینطور

    پاسخ
    1. OMID
      سوابق: (913 دیدگاه) ,

      این پایین آرین مدل بنتایگا هست
      بالاترین مدلش موتور دوازده سیلندر داره که اینو قورت میده

      پاسخ
      1. منوچهر
        سوابق: (26 دیدگاه) ,

        اره قورت میده !!!!!!نمی‌دونم با آلمانی ها چه پدر کشتگی دارید واقعا چقدر یه رسانه درپیت آماتور ماهواره ای شاید رویه شماها تاثیر بذاره اونقدر که روشنایی روز و تاریکی مطلق میبینید با شماها اصلا نباید بحث کرد

        پاسخ
        1. OMID
          سوابق: (913 دیدگاه) ,

          باو آره من با آلمان پدر کشتگی دارم.نصف سهام بنتلی هم به نام منه .چقد مث بچه دو ساله ها میمونی با استدلال های چرت
          خو اون بالا اومدی گفتی بالاترین مدل بنتایگا اینه من گفتم اشتباه میکنی دلیلشم گفتم
          بعد چیزی نداشتی بگی اومدی میگی شبکه ماهواره‌ای و سیاه و سفید و چرت و پرت
          اصن جی کلاس خدا اصن شتابش از بوگاتی ویرون بیشتره ،خو چی به تو میرسه ؟بهت یه جی کلاس رایگان میدن؟

    2. ایلیا
      سوابق: (668 دیدگاه) ,

      منوچهر یا همون جی کلاس مرسدس سابق، ادبیاتت ازار دهنده ترین ادبیات تاریخ پداله، مثل بچه های نق نقو

      پاسخ
      1. Seyed.AMG
        سوابق: (6 دیدگاه) ,

        آقا ایلیا این حرفت رو به آقا امید هم بگو …
        و یسری از دوستان دیگه

        پاسخ
        1. OMID
          سوابق: (913 دیدگاه) ,

          من هیچ چیز غیر منطقی ای نگفتم به کسی ام توهین نکردم
          هر چیم گفتم با دلیل بوده

        2. Seyed.AMG
          سوابق: (75 دیدگاه) ,

          هم این که میگی بنتلی آلمانیه چون موتورش و … واسه آلمان و اینکه بنتلی G کلاس رو قورت میده
          یه مثال میزنم ، فک کن قلب یک عراقی رو به یک ایرانی اهدا کنن ، آیا میشه گفت اون فرد دیگه ایرانی نیست ؟؟ ؟

    3. MAHDI
      سوابق: (3376 دیدگاه) ,

      آقا منوچرچرا تهمت میزنی دوست عزیز به زحمت کشان سایت پدال!!!!
      مگه بچه های پدال خودشون رقابت چندروز پیش رو انجام دادن.مثل اینکه بررسی اتواکسپرس بوده ها.
      بعدشم مگه این دوئل ها نشان برتری یک خودروهستش.دوست عزیز در این رقابت ها خودروهایی حذف شدن که ازدید تمام مجلات خودرویی بهترین درکلاس خودشون بودن وهستن.خودروهایی که معیار کلاس خودشون بودن.
      این دوئل ها فقط وفقط علاقه دوستان پدال رو به یه ماشین نشون میده. همین وبس

      پاسخ
      1. دانیال_Surrey،England
        سوابق: (2270 دیدگاه) ,

        آقا منوچهر؟؟!!
        اگه اون منوچهره منم کارلس گوسنم.
        بابا این خسته شده ی خودمونه.((با هزارتا اسمه دیگه هم میاد))
        از اول هم کامنتاش همین شکلی بوده،لامصب نمیکنه یه تغییری بده شناسایی نشه.

        پاسخ
    4. ایلیا
      سوابق: (668 دیدگاه) ,

      من هفت ساله توی سایت پدال هستم از همون اوایل.
      اکانت اولم سجاد بود که دو سه سال پیش از دستش دادم و دیگهنتونستم استفاده کنم، توی این مدت خدا شاهده، خدا شاهده حتی یک خط کامنت با اکانتی غیر از ایلیا(اسم داداشم) ننوشتم
      خوبی ثابت بودن اسم اینکه مجبورت میکنه شخصیت ثابتی داشته باشی و نظراتت همه جا همگرا باشن نه اینکه هرجا به نفعت نبود نظرت رو با اکانت دیگه عوض کنی.
      البته دوستان دیگه مثل سامان دوست تبریزیمون، سینا و… هم این مساله رو رعایت کردن.
      ولی دیگران که کنترلی روی رفتار خودشون ندارن هرروز مجبورن اکانتشون رو عوض کنن.

      پاسخ
  7. نویدی
    سوابق: (365 دیدگاه) ,

    حدس میزنم آیرودینامیک بنتلی خیلی بهتر باشه.
    بنز جی کلاس انگار فقط واسه آفرود ساخته شده.
    اگر لوکس بودنو بخوایم در نظر بگیریم فقط اسم بنتلی و رولزرویس برای شکست دادن بنز کافیه.

    پاسخ
  8. حمیدرضا
    سوابق: (2365 دیدگاه) ,

    بنتلی به نظر من خیلی با پرستیژ هست هم شکیله هم قدرتمند هم سریع اصلا جایی برای فکر کردن به جی کلاس برای من یکی نزاشت

    پاسخ
  9. mohammad FM480
    سوابق: (848 دیدگاه) ,

    واقعا چطور میشه جی کلاس رو انتخاب نکرد؟
    لوکس بودن در کنار قدرت افرود بی نظیر ، خاص بودن، و…
    اینکه بنتایگا هست چه شاسی بلندی یارای مقابله با جی رو داره…

    پاسخ
  10. Mahdi911Turbos
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    بنتایگا فقط یه استیشن شاسی بلنده ولی بنز یه اسطوره ترکیبی از آفرود و فوق لوکس بودنه

    پاسخ
  11. Mercede kaviani
    سوابق: (399 دیدگاه) ,

    باسلام
    انتخاب مرسدس جی کلاس است یک اس یوی وی واقعی خارج از جاده با طرحی شاسی وبدنه جدا
    بنتلی یک شاسی بلند لوکس شهری است
    باتشکر مرسده کاویانی

    پاسخ
  12. MAHDI
    سوابق: (3376 دیدگاه) ,

    بدون هیچ شکی مرسدس Gکلاس خیره کننده است.جذاب.آفرودر قدرتمند. باجذبه.اما اگه انتخاب در کلاس SUV فوق لوکس باشه مرسدس Gکلاس بیشتر بخاطر سبک طراحیش که باعث به وجود اومدن ضعف هایی میشه که در قسمت نقاط ضعف بیان شده.
    اما بنتلی بنتایگا که بی نهایت طراحی باشکوهی داره.چه در کابین وچه درطراحی بیرونی.هیچ SUV ازنظرکیفیت وحس تجمل کابین توان رقابت با بنتایگا رو نداره جز رولزرویس کولیان
    ودر آخر باانتخاب هرکدوم از این دوماشین هیچکس شمارو بخاطر انتخابتون بازخواست نمیکنه!!!

    پاسخ
    1. mohammad FM480
      سوابق: (848 دیدگاه) ,

      واقعا هیچ حس تجملی و لوکس بودنی تو طراحی داخلی بنتلی دیده نمیشه طراحی خارجیش هم که شبیه کراس اوور های معمولیه وجه تمایزش فقط برند بنتلیه که باعث میشه اونو لوکس خطاب کنن.

      پاسخ
  13. mazda-MX5
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    بنز هم که سهامشو داد به جیلی و بایک
    حیفه واقعا جی کلاس هم چینی بشه

    پاسخ
  14. fara2001
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    متاسفانه برخی کوچک ترین اطلاعاتی از قانون تملک ندارن میان راجب کمپانیهای مادر توضیح میدن . نه رولز رویس ، بنتلی یا مینی آلمانین نه بنز چینیه نه ولو .
    کمپانیهای مادر هزینه سرمایه گذاری ، فروش ، خدمات پس از فروش ، طرحها ، برسی بازخورد طرحهای کلان و …. برعهده میگیرن نه اینکه بیان 0 تا 100 یه ماشینی رو تغییر بدن که وجودش به خاطر اصالت منحصر به فردش هست

    پاسخ
  15. MAHDI
    سوابق: (3376 دیدگاه) ,

    تبریک به فراری دوستان بخاطردریافت جایزه بهترین پیشرانه سال.
    فراری=بهترین پیشرانه ساز
    BMW= پرافتخارترین پیشرانه ساز

    پاسخ
  16. فرد
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    99%مردم ایران پشت فرمان بنز نبودن ولی همه بنز دوست هستند بیشتر مجلات ماشین داخلی مطلب درباره بنز و بی ام و دارند

    پاسخ
    1. Genius
      سوابق: (651 دیدگاه) ,

      حتما نیاز نیست پشت رل مرسدس بنز بشینی تا یک دل نه بلکه صد دل عاشقش بشی اگه باندازه سرسوزنی از تاریخ و روند تکامل مهندسی خودرو اطلاعات داشته باشی تا ابد بنز کنج قلبت جا خشک خواهد کرد!

      پاسخ
  17. Genius
    سوابق: (651 دیدگاه) ,

    ما به G.Class ی ارادت خیلی خیلی ویژه داریم چون میدونیم پایه تشکیل این کلاس خودروئی توسط پادشاه فقید ایران ریخته شده!

    پاسخ
  18. Farzad
    سوابق: (163 دیدگاه) ,

    نقاط مثبت بنتلی فقط….
    گارانتیش که دیگه ماهه…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.