ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارن

SLR مک‌لارن یکی از ساخته‌های فوق‌العاده و به‌واقع تکرارنشدنی مرسدس بنز محسوب می‌شود که حتی باوجوداینکه نزدیک به یک دهه از زمان خاتمهٔ تولید آن می‌گذرد اما هنوز هم علاقه‌مندان بی‌شماری داشته و همچنان در یادها مانده است. در زمان توسعهٔ این خودرو، مرسدس بنز 40 درصد از سهام مک‌لارن را در اختیار داشت و به طراحی و توسعهٔ قوای محرکه و سیستم‌های الکترونیکی برای تیم فرمول یک مک‌لارن می‌پرداخت. به همین دلیل، این دو شرکت آلمانی و بریتانیایی با همکاری هم اقدام به ساخت SLR کردند و ازاین‌روی، این شاهکار تکرارنشدنی، SLR مک‌لارن نام گرفت.

Vision SLR Concept

داستان این ماشین با رونمایی از کانسپت Vision SLR در نمایشگاه دیترویت سال 1999 آغاز شد. این کانسپت با الهام از مدل افسانه‌ای 300 SLR Uhlenhaut سال 1955 طراحی شده و نام خود را نیز از آن گرفته بود. کانسپت Vision SLR به «پیکان نقره‌ای فردا» معروف شد که به پیکان‌های نقره‌ای در دوران طلایی مرسدس بنز در مسابقات دههٔ 50 میلادی اشاره داشت. چندی بعد در نمایشگاه فرانکفورت همان سال نیز مرسدس بنز از نسخهٔ رودستر این کانسپت پرده‌برداری کرد. Vision SLR به یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 سوپرشارژ AMG مجهز شده بود که 565 اسب بخار قدرت و 720 نیوتن متر گشتاور داشت.

Vision SLR Roadster Concept

به دلیل واکنش‌های بسیار مثبت نسبت به این کانسپت، مرسدس بنز با همکاری شریک فرمول یک خود یعنی مک‌لارن پروژهٔ ساخت نسخهٔ تولیدی آن‌را آغاز کرد که سرانجام در تاریخ 17 نوامبر سال 2003 به‌صورت عمومی رونمایی شد. SLR مک‌لارن تا حد زیادی به کانسپت Vision SLR (خصوصاً نسخهٔ رودستر آن که در ظاهر تغییرات قابل‌توجهی را نسبت به نسخهٔ کوپه تجربه کرده بود) وفادار مانده بود و صرفاً تغییراتی جزئی مثل طراحی پیچیده‌تر دریچه‌های هوای جانبی و ورودی هوای جلویی جدید در آن ایجاد شده بود. با توجه ترکیب موتور جلو، گیربکس اتوماتیک و شخصیت رانندگی، بسیاری از روزنامه‌نگارانی خودرویی، SLR مک‌لارن را در کلاس گرند تورر قرار دادند که خودروهایی مثل آستون‌مارتین DBS و فراری 599 GTB از رقبای آن محسوب می‌شدند.

Mercedes Benz SLR Mclaren 2003

قوای محرکه

در SLR مک‌لارن برخلاف نسخهٔ کانسپت، از یک پیشرانهٔ دست‌ساز 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ تمام آلومینیومی با سه سوپاپ در هر سیلندر استفاده شده بود. سیستم روان‌کاری این موتور از نوع کارتل خشک بود و سوپرشارژر آن که می‌توانست به حداکثر دور 23 هزار rpm برسد، بوستی برابر با 13 psi داشت. هوای فشرده‌ای که توسط این سوپرشارژر تولید می‌شد، پس از خنک شدن توسط دو اینترکولر به موتور می‌رسید تا 626 اسب بخار قدرت و 780 نیوتن متر گشتاور تولید گردد.

وظیفهٔ نصب این نیروگاه قدرتمند اما بر عهدهٔ مک‌لارن بود. بدین منظور شرکت بریتانیایی که هرگز محل نصب موتور در کانسپت Vision SLR را مناسب نمی‌دانست، در نسخهٔ تولیدی پیشرانه را به یک متر عقب‌تر از سپر جلو و حدود 50 سانتیمتر پشت محور جلو منتقل کرد تا بهترین توزیع وزن ممکن ایجاد گردد. بدین ترتیب SLR به خودرویی موتور جلو-وسط تبدیل شد. مک‌لارن همچنین طراحی فایروال (دیوارهٔ بین محفظهٔ پیشرانه و کابین) خودرو را نیز بهینه نمود. برای انتقال نیروی پیشرانه هم مرسدس بنز یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک با سه حالت دستی را در نظر گرفته بود.

ویژگی‌های برجسته

SLR مک‌لارن به سیستم ترمز سنسوترونیک مجهز شده بود که نسخه‌ای از سیستم ترمز باسیم محسوب می‌شد. دیسک‌های ترمز خودرو نیز از نوع کربن سرامیکی بودند که مقاومت و قدرت توقف بهتری نسبت به نمونه‌های فولادی داشتند. به ادعای مرسدس بنز، این دیسک‌های توانایی تحمل دمایی تا 1200 درجهٔ سانتی‌گراد را دارند. دیسک‌های ترمز جلوی SLR از نوع خنک‌شونده با اندازهٔ 14.6 اینچ و کالیپرهای هشت پیستونه بودند درحالی‌که در عقب از دیسک‌های 14.2 اینچی با کالیپرهای چهار پیستونه استفاده شده بود. این کالیپرها در صورت خیس شدن دیسک‌ها به‌طور خودکار آن‌ها را خشک می‌کردند.

از سوی دیگر، SLR مک‌لارن از ویژگی‌های آئرودینامیکی فعال هم برخوردار بود به‌گونه‌ای که روی لبهٔ درب صندوق بار آن یک اسپویلر نصب شده بود که هم برای افزایش داون‌فورس استفاده می‌شد و هم به‌عنوان ترمز هوایی عمل می‌کرد. این اسپویلر در سرعتی که توسط راننده تنظیم می‌شد به‌طور خودکار در زاویهٔ 10 درجه قرار می‌گرفت اما اگر به داون‌فورس بیشتری نیاز بود، راننده می‌توانست از طریق سوئیچی، اسپویلر را در زاویهٔ 30 درجه قرار دهد. علاوه بر این، به‌منظور بهبود داون‌فورس، SLR از یک دیفیوزر در عقب و کف مسطح برخوردار بود. به این دلیل جایی برای خروج سر اگزوزها وجود نداشت که ازاین‌روی سر اگزوزها در طرفین خودرو قرار گرفته و به یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد SLR مک‌لارن تبدیل شدند.

عملکرد

به‌منظور کاهش وزن، در ساختار SLR مک‌لارن از فیبر کربن تقویت‌شده با پلاستیک استفاده شده بود اما علیرغم استفاده از این ماده، وزن خودرو به بیش از 1750 کیلوگرم رسید که نسبت به سوپراسپرت‌های امروزی زیاد به نظر می‌رسد. SLR مک‌لارن توسط سایت‌ها و مجلات مختلفی مورد آزمایش قرار گرفت اما در بررسی Car & Driver بهترین عملکرد را از خود نشان داد به‌گونه‌ای که ظرف 3.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید و مسافت 400 متر را ظرف 11.2 ثانیه طی کرد. این در حالی بود که مرسدس بنز شتاب صفرتاصد این ابرماشین را 3.8 ثانیه اعلام کرده بود. SLR مک‌لارن توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 334 کیلومتر بر ساعت را هم داشت.

نسخه‌ها

722 Edition

در سال 2006 مرسدس بنز نسخهٔ جدیدی از SLR مک‌لارن را با نام 722 معرفی کرد که به پیروزی استرلینگ موس با 300 SLR شمارهٔ 722 در مسابقهٔ Mille Miglia سال 1955 اشاره داشت. در پیشرانهٔ این نسخه تغییرات و اصلاحاتی ایجاد شده بود که خروجی آن‌را به 650 اسب بخار قدرت و 820 نیوتن متر گشتاور رسانده بود. برای کاهش وزن غیر فنرسوار در این نسخه از رینگ‌های 19 اینچی آلیاژی استفاده شده و با استفاده از کمک‌فنرهای سفت‌تر و کاهش یک سانتیمتری ارتفاع خودرو، در سیستم تعلیق هم اصلاحاتی صورت گرفته بود تا هندلینگ بهبود پیدا کند.

SLR Mclaren 722 Edition

SLR مک‌لارن 722 در ظاهر با نشان‌های قرمزرنگ 722 و چراغ‌های دودی جلو و عقب از نسخهٔ معمولی متمایز شده بود درحالی‌که در داخل آن نیز تریم فیبر کربنی و تودوزی چرمی مشکی به همراه آلکانترا کار شده بود. این نسخه از SLR مک‌لارن معمولی سریع‌تر بود به‌گونه‌ای که ظرف 3.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 337 کیلومتر بر ساعت را داشت.

SLR Mclaren 722 Edition

رودستر

نسخهٔ رودستر SLR مک‌لارن در سال 2007 معرفی و از ماه سپتامبر همان سال به بازار عرضه شد. پیشرانه و دیگر ویژگی‌های فنی این نسخه با برادر کوپه‌اش یکسان بود اما به خاطر سقف باز شونده، وزن بیشتری داشت که روی هندلینگ و عملکرد آن تأثیر گذاشته بود. سقف نرم SLR رودستر از ماده‌ای تازه توسعه‌یافته ساخته شده بود و بعد از باز کردن چفت‌های آن به‌صورت دستی، 10 ثانیه طول می‌کشید تا به‌صورت برقی باز شود. در نمایشگاه فرانکفورت 2007 نیز نسخهٔ رودستر از مدل 722 معرفی شد که پیشرانه و تنظیمات تعلیق آن با 722 کوپه یکسان بود. از SLR مک‌لارن 722 رودستر تنها 150 دستگاه تولید شد.

McLaren Edition

در سپتامبر سال 2010 یعنی حدود یک سال بعدازاینکه تولید SLR رسماً خاتمه یافته بود، بخش خودروهای ویژهٔ مک‌لارن یا MSO برنامهٔ ساخت نسخه‌ای سفارشی از این خودرو را اعلام کرد. این نسخه که McLaren Edition نام گرفته بود، بر روی تمامی نسخه‌های SLR قابل‌اعمال بود. MSO برای این نسخه سپرها، جلوپنجره، دریچهٔ هوای جانبی، دیفیوزر عقب، رینگ‌ها و قطعات داخلی جدیدی طراحی کرده و اجزای سیستم فرمان و تعلیق آن‌را نیز ارتقاء داده بود. برای این نسخهٔ همچنان یک سیستم اگزوز اسپرت تیتانیومی هم ارائه شده بود. از SLR McLaren Edition تنها 25 دستگاه ساخته شد که هرکدام دقیقاً طبق سفارش خریدار طراحی شدند و به همین دلیل هیچ‌کدام از آن‌ها مشابه یکدیگر نبودند.

SLR Mclaren Edition

 

خاتمهٔ تولید

SLR مک‌لارن بیش از شش سال روی خط تولید بود و مرسدس-مک‌لارن فروش سالانه 500 دستگاه از آن‌را هدف قرار داده بودند که فروش 615 دستگاه در سال 2005 فراتر از انتظار بود اما فروش 261 دستگاه در سال 2006 و 275 دستگاه در سال 2007 به‌مراتب کمتر از هدف سازندگان بود. هنگام رونمایی SLR مک‌لارن مرسدس بنز اعلام کرد که مجموعاً از این خودرو 3500 دستگاه تولید می‌شود اما پس از فروش ناامیدکننده در سال‌های بعد، سازندهٔ آلمانی اعلام کرد که به تولید SLR مک‌لارن در پایان سال 2009 خاتمه خواهد داد. بدین ترتیب سرانجام در پایان سال 2009 آخرین SLR کوپه خط تولید را ترک کرد و اوایل سال 2010 نیز نسخهٔ رودستر از خط تولید کنار رفت. درمجموع از این ابرماشین تکرارنشدنی 2157 دستگاه تولید شد و در سال 2010 مدل SLS AMG به‌عنوان جانشین آن معرفی گردید.

چرا تکرارنشدنی است؟

SLR اولین و آخرین همکاری مرسدس بنز و مک‌لارن در ساخت خودرویی جاده‌ای بود و پس‌ازآن هیچ‌گاه چنین همکاری‌ای تکرار نشد. از سوی دیگر، این خودرو ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشت که در جانشینان آن هیچ‌گاه دیده نشد و مهم‌ترین آن‌ها پیشرانهٔ سوپرشارژ بود. از لحاظ قدرت نیز SLR مک‌لارن حتی از جانشین غیرمستقیمش یعنی AMG GT بالاتر است و خصوصاً در نسخهٔ 722، از تمامی محصولات تولید انبوه حال حاضر مرسدس قوی‌تر است؛ بنابراین SLR ستاره‌ای در تاریخ مرسدس بنز است که هیچ‌گاه تکرار نخواهد شد.

مشخصات فنی

Mercedes Benz SLR McLaren

معرفی 2003
خاتمهٔ تولید 2010
ترکیب موتور جلو، وسط
پیشرانه 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت 626 اسب بخار
گشتاور 780 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد 3.8 ثانیه
حداکثر سرعت 334 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 14.5 لیتر ترکیبی
وزن 1768 کیلوگرم
طول 4,656 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 2,700 میلی‌متر
ظرفیت سرنشین 2 نفر

 

 

 

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

29 دیدگاه

  1. Khosrow
    سوابق: (1235 دیدگاه) ,

    دیشب ساعت 2 بود داشتم عکس هاشو میدیدم تو نت / زیباترین ساخته ی بشر..

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1407 دیدگاه) ,

      علاوه بر همه اینها،
      ظاهر جذاب و تکرار نشدنی هم داشت
      یادمه که عکسش روی همه مجله های خودرویی رفت
      اون چراغهای ۲تایی امضای بنز هم که فوق العاده بود و حیف که برخلاف بیمر، دیگه بنز امضای خودشو توسعه نداد
      .
      اگزوز و دریچه هوایی کناری فوق العاده و خاص هستن
      فرم کشیده بخاطر الزام موتوری کاملا ظاهر رو تحت تاثیر مثبت قرار داده
      .
      این ماشین همه چیزش خاص بود
      شما بودید نسخه رودستر رو برمیداشتید یا کوپه؟؟؟

      پاسخ
      1. BMW
        سوابق: (437 دیدگاه) ,

        اتفاقا کار خوب بنز همین که تقریبا هر ده سال طراحیاشو زیرو رو میکنه جراتی که نه بی ام و داره نه فولکسو آئودی و نه پورشه البته پورشه بحث جداست چون پورشه رو همینطوری میخوان…. بنز اگه این امضا دو چراغُ حفظ میکرد الان amg gt و اس کلاس کوپه و خیلی هایه دیگه رو نمی دیدیم ریسک بنز تو طراحی فوق العادست👍

        پاسخ
  2. Majidsh
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    یادش بخیر
    یکی از زیباترین خودروهای ساخته شده تا به حاله

    پاسخ
  3. سورنا
    سوابق: (456 دیدگاه) ,

    عشق من … حتی بیشتر از لامبورگینی که پوسترش تو اتاقه
    زیباترین خودروی تولید شده حتی همین الان تولید بشه به عنوان زیباترین خودرو هست
    اصلا طراحیش خیلی خاصه جوری که هیچوقت قدیمی نمیشه
    مثل بی ام و ۶٣٠ که ههوزم انگار تازس

    لامبورگینی و فراری و همین slr هیچوقت قدیمی نمیشن انگار همین دیروز معرفی شدن …

    پاسخ
  4. امین
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    زمانی که اومد،رقیب مستقیمش پورشه کاراGT بود،که بارهامجلات مختلف باهم مقایسشون کردن.جفتشون تو طراحی و پرفورمنس نظیر نداشتن.هنوز هم بینظرین.

    پاسخ
  5. مسعود
    سوابق: (213 دیدگاه) ,

    خییییلی قشنگه. اصلا محشره. فک نکنم کسی باشه که دوسش نداشته باشه. پوسترشو بالای ۱۵ ساله که از مجله ماشین هنوزم دارمش و هربار که نگاش میکنم بازم محوش میشم

    پاسخ
  6. ایمان
    سوابق: (1594 دیدگاه) ,

    بهترین ماشین تاریخ مرسدس بنز هست
    هم طراحی و هم پرفورمنس درجه یکی داشت

    پاسخ
  7. shirko
    سوابق: (488 دیدگاه) ,

    زیباترین ، ماندگارترین ، بهترین ، باکلاس ترین ماشین دنیا از نظر بنده

    پاسخ
  8. Ardalan
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    یدونه پوستر بزرگ از رودستر کانسپتش تو اتاقم داشتم

    پاسخ
  9. امیر
    سوابق: (1540 دیدگاه) ,

    این ینی یه مرسدس واقعی
    هرشخصی از دیدنش لذت میبره
    مخصوصا طراحی بخش جلوش

    پاسخ
  10. charger
    سوابق: (310 دیدگاه) ,

    یادش بخیر پوسترشو زده بودم تو اتاقم هربار که نگاش میکردم عشق میکردم
    برابوس رودستر مشکی با کابین قرمز

    پاسخ
  11. Behrouz. anzali
    سوابق: (185 دیدگاه) ,

    زیبا. قوی .و دوست داشتنی.

    پاسخ
  12. نوید جهرمی
    سوابق: (2748 دیدگاه) ,

    دیوونه کنندس این ماشین. باید گفت بهترین خروجی همکاری دو غول موتور اسپورت. از وقتی اومد دلها رو برده تا الان. مرسدس دوران اوجت رو فراموش نکن. به خودت بیا لامصب

    پاسخ
  13. L-H-P-TT
    سوابق: (130 دیدگاه) ,

    دیگه حرفی نمیمونه ، نظر بقیه دوستان نشان دهنده محبوبیت این اسطورس ، کلا همکاری های شرکتا دو دستن یا گند میزنن یا یه افسانه به واقعیت تبدیل میشه ، SLR &LFA ، جزو افسانه ها هستند و خواهند بود ……💔💔💔💔💔

    پاسخ
  14. Reza
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    یادش بخیر،وقتی این ماشین اومد من ٢٠ سالم بود واقعا شیفتش بودم ،پوستراشو داشتم ،بکگراند کامپیوترم هم همین بود.یادمه تو نید فور اسپید ماست وانتد یک ،چنتا بادی کیت داشت اما یکیشون خیلی خفن بود و به این ماشین میومد،عجب چه زود پیر شدیم رفت!!

    پاسخ
  15. ونوم اف ۵
    سوابق: (89 دیدگاه) ,

    درسته بنز همیشه با کیفیت بوده و هست ولی از نظر من طراحی های اونموقع خیلی جادویی بودن . اون نسخه استرلینگ موس که دیگه حرف نداشت

    پاسخ
  16. مهدی
    سوابق: (630 دیدگاه) ,

    یادش بخیر… slr و فورد gt و مورسیه لاگو به عنوان معدود سوپراسپرت های اون زمان همیشه تو سایه انزوی بزرگ بودن

    پاسخ
  17. بهراد
    سوابق: (277 دیدگاه) ,

    سیستم خشک کننده کالیپر ترمزش معرکس.
    در ضمن شاید دوستان در مورد کارتل خشک اطلاعات کمی داشته باشن ، یه وبسایتی دیدم که جوون ایرانی رو پراید این سیستم رو پیاده کرده بود که باعث افزایش قدرتش هم شده بود البته یبارم نسخه آزمایشیش موتور سوزونده بود . اینم لینکش

    http://gt1400.blogsky.com/1388/04/22/post-3/

    پاسخ
  18. بهنام
    سوابق: (247 دیدگاه) ,

    زیبایی بی حد و حصر. اس ال هم در اون نسل بسیار زیبا بود. عکسی که درب موتور بازه و موتور و متعلقات آن معلومه بنظرم قابل وصف نیست. هماهنگی طراحی در تک تک اجزای اون موج میزنه. از منظر طراحی حداقل یک دهه از همقطاران خودش جلوتر بود. دوتا رقیب بسیار قابل احترام هم داشت که اونها هم شاهکاری بودن. فراری انزو فقید و پورشه کاررا جی تی. هر سه تا در اوج زیبایی و اصالت.

    پاسخ
    1. Abbas
      سوابق: (438 دیدگاه) ,

      مورسیه لگو هم با اینا بود،یادمه اکثرا اینو مورسیه لگو و کررا جی تی همیشه با هم مقایسه میشدن

      پاسخ
  19. mohammad FM480
    سوابق: (823 دیدگاه) ,

    از سری ماشین هایی که یه ماشین باز هیچوقت اون رو فراموش نمیکنه .
    آدم میمونه از این همه کلاس و ابهت چی بگه.فقط باید نگاهش کنی…

    پاسخ
  20. محسن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    هر وقت این مدلو میبینم به یاد حماقت جمعی خانوادم میوفتم
    یه زمانی بود شرکتهای هرمی رو بورس بود. اون موقعا نفری یک تا دو میلیون تومن میدادی و نفر بالایی به هر نفر یه مدال برنزی پنج هزارتومنی میداد. این مدلها رو هنوز داریم و تو سایتای ای بی هرکدومو ده دلار میفروشن. قیمتشون اینقدر ارزونه. من برادرم بابام مادرم گول خوردیم و عضو شدیم و زمانی که یه اپارتمان صد متره تو محله ایی مثل بهارستان حدودا بیست میلیون تومن بود، ماها نفری دو میلیون تومن ناقابلو دادیم به این کلاه بردارا. هنوز افسوس میخوریم. اخه اون موقعا دو میلیون خیلی بود. پراید سه میلیون بود.

    حالا ربطش به این مدل بنز چی بود؟ مجله و کلاسی که میرفتیم این مدلو پس زمینه ی پاور پوینت گذاشته بودن. رو جلد مجله ی اموزشی که بهمون داده بودن دقیقا همین مدل بنز بود. ماهام دلمون خوش که بعله سال دیگه بارهامونو میبندیم و صاحب یه بنز میشیم. چه شبایی بود و هممون با فکر صاحب بنز شدن میخوابیدیم تا بیدار بشیم و مثل خر کار کنیم تا پول جور بشه.

    پاسخ
  21. میلاد
    سوابق: (215 دیدگاه) ,

    تاپ گیر فصل ۶ قسمت ۶ (۲۰۰۵ میلادی)
    جرمی کلارکسون با همین ماشین با مِی و هموند تا اسلو نروژ مسابقه داد.
    دو تا گذرموقتش هم اومده بود ایران.

    پاسخ
  22. مهدی اکرمی
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    البته قویترین ماشین جاده ای مرسدس بنز SL65 AMG black Series با 660 اسب بخار قدرت هست که تو متن به اشتباه SLR مکلارن 722 به عنوان قویترین خودروی جاده ای بنز معرفی شده

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.