اسمارتمرسدس بنز

پیشرانه جت در دل اسمارت فورتو!

تلوراید کلرادو شهری در نزدیکی کوه‌های راکی است که ارتفاع آن چند صد متر بالاتر از سطح دریا است. این بخش محیط فوق‌العاده‌ای برای گذران وقت بوده اما ارتفاع شهر از سطح دریا باعث شده شرایط خیلی خوبی برای کسانی که می‌خواهند سریع حرکت کنند فراهم نباشد. به منظور حل این مشکل، یکی از شهروندان تلوراید با نام بیل برگ اصلاحات کوچکی در اسمارت فورتو ۲۰۰۸ خود به وجود آورده است. او یک پیشرانه‌ی جت را در خودروی خود قرار داده است!


بله آن چیزی که می‌بینید واقعی است. این اسمارت فورتوری غیرعادی هم‌اکنون گنجایش یک نفر را دارد زیرا پیشرانه‌ی جت GE T58 فضای صندلی سرنشین را نیز اشغال کرده است. در واقع فضای بخش عقب نیز توسط قطعات گوناگون و سیستم‌های سوخت‌رسانی پیشرانه اشغال شده است. قطعاً این کار باعث کاهش فضای کابین و بار شده و با سوزاندن ۱۵ گالن سوخت در حدود ۵ دقیقه هم با اسمارت کم‌مصرفی طرف نیستیم!


اما تمامی این موارد تنها تا زمانی که سوار خودرو نشده‌اید برایتان مهم خواهد بود. پلاک نصب شده در عقب خودرو تنها برای نمایش نیست چراکه خودروی مورد بحث ما به‌صورت قانونی می‌تواند در جاده حرکت کند! این اسمارت فورتو همچنین دارای برف‌پاک‌کن‌های شیشه جلو و سیستم تهویه مطبوع می‌باشد. پیشرانه‌ی استوک فورتو همچنان نیروی خود را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و خودرو را برای استفاده‌های روزمره مناسب می‌سازد.


زمانی که مسیر پیش رو نرمال نباشد پیشرانه‌ی توربوجت وارد مدار می‌شود. این پیشرانه از بالگرد Huey گرفته شده و نیروی پرتاب ۱۴۰۰ پوندی تولید می‌کند. این قدرت عظیم باعث می‌شود اسمارت یاد شده تنها در حدود ۹ ثانیه به سرعت ۲۷۳ کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت خودرو ۳۵۴ کیلومتر در ساعت اعلام شده هرچند از نظر ما این خودرو به دلیل محدودیت‌های ساختاری خود نمی‌تواند به سرعت یاد شده برسد.


اگر اسمارت با پیشرانه‌ی جت مدنظر شما نیست برگ در کمپانی‌ای کار می‌کند که راکت بیلی ریسینگ نام داشته و از جمله ساخته‌های عجیب‌وغریب آن می‌توان به اتوبوس مدرسه با پیشرانه‌ی جنگنده فانتوم F-4 اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. M

    ۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    چه اصلاحات کوچکی !
    کاش یه ویدئو ازش بود
    ولی به نظر خیلی موفق تر از جرمی کلارکسون عمل کرده (آخه اونم یه موتور جت رو رو قایقش بست به هدف رکورد شکنی روی آب و در نهایت به سرعت سرسام آور 3 مایل بر ساعت رسید !!!یعنی یه کم کمتر از 5 کیلومتر بر ساعت)
    راستی این موتور جت های جنگنده رو از کجا میارن انگار تو سوپر مارکتاشون میفروشن انقدر موتور جت ریخته هرکیو میبینی میخواد ماشینش دیده بشه یه موتور جت ورمیداره میبنده روش!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علی

      ۱ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (340 ديدگاه)

      اشتباه جرمی عدم استفاده از نیروی موتور جت بود
      اگه نیرو رو درست منتقل میکرد و نیرو تبدیل به کار میشد میتونست یه حرکت خفن بزنه
      همین قایق موتوریای خودمون
      اگه موتورشو از آب بیاری بیرون و تو هوا بگیری فول تراتل هم حرکتی نمیکنه
      اون موتور جت هم اگه سرش داخل آب بود یا با یه شفت نیرو رو از خوده موتور به یه پروانه داخل آب منتقل میکردن همه چی روال میشد

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. M

        ۱ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (2371 ديدگاه)

        کاملا موافقم
        یا باید موتور جت رو خیلی پائین تر نصب میکرد (چون قشنگ یک متر با سطح آب فاصله داشت) یا به قول شما با استفاده از پروانه ای که تو آب باشه کارشو انجام بده

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. Mad.z.Max

    ۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1841 ديدگاه)

    چجووووری پلاک و مجوز تردد شهری گرفته؟ بعیده تو شهر بتونه موتور جت روشن کنه : )) فکر کنین یه لحظه! مثلا با یه سوپر اسپورت تو جاده بهش چراغ میدی کنار بره، یهو موتور جتو روشن کنه محو شه بره : / احتمالا داستان رو هیچوقت بازگو نمیکنی : ))

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. بهراد

    ۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    فک کن پشت چراغ قرمز وایسادی ، یهو یه اسمارت قرمز رنگ با فول افتربرنر تو صدم ثانیه از جلوی تو و خانم بچمانت رد بشه… میگ میگ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. دارا

    ۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (7 ديدگاه)

    فکر نکنم بتونه تو خط مستقیم حرکت کنه, موتور جت مایل به سمت راسته و احتمالا با گشتاوری که نیروی پیشرانش ایجاد میکنه, تو یه سری دایره به سمت چپ میچرخه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. احمدرضا

    ۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (877 ديدگاه)

    کلن از اسمارت متنفرم
    زشت و کوچیک با طراحی شخمی!
    در کلاس کوچولوها فقط فیات 500

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. یاس ی

    ۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1021 ديدگاه)

    مجوز تردد گرفته چون توی شهر از موتور استاندارد استفاده میکنه نه موتور جت!!!!!!!!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا