همراه با هیولای نوردشلایف: بررسی مرسدس-ای‌ام‌جی GT R
همراه با هیولای نوردشلایف: بررسی مرسدس-ای‌ام‌جی GT R

همراه با هیولای نوردشلایف: بررسی مرسدس-ای‌ام‌جی GT R

مرسدس-AMG همواره سازنده برترین خودروها چه در بحث اشرافیت و چه در بحث پرفورمنس بوده است و یکی از این سلاح‌های جنگی، GT R است که در نوربرگ رینگ توسعه یافته…

مرسدس-ای‌ام‌جی GT R
جدای از توانایی‌های بالا در ثبت لپ‌تایم‌های برجسته، مزیت داشتن راننده‌ی مسابقه‌ای همچون Deon Joubert که به یافتن نقاط قوت و ضعف هر خودروی پرفورمنسی، هم در جاده و هم در پیست کمک شایانی می‌کند انکارناپذیر است.

مرسدس-ای‌ام‌جی GT R
از طرف دیگر خودروسازان در روزگار کنونی تکیه زیادی بر لپ تایم‌های ثبت شده در پیست‌های معروفی همچون نوربرگ رینگ کرده و از آن به عنوان ابزار تبلیغاتی قوی استفاده می‌کنند؛ اما خب بسیاری از خودروهای اسپورت و خاص باید خود را با شرایط دنیای واقعی تطبیق دهند به این معنی که سطح بالایی از راحتی و آسایش را فراهم نمایند.

مرسدس-ای‌ام‌جی GT R
مشابه لامبورگینی اوراکان پرفورمنته که سر و صدای زیادی به پا کرده، مرسدس-ای‌ام‌جی GT R نیز بخش اعظم زمان توسعه خود را در 73 پیچ خطرناک و پی‌درپی نوردشلایف گذرانده و همانند لامبورگینی، لپ تایم ثبت شده در این پیست نیز جزئی از ذات خودرو می‌باشد.

مرسدس-ای‌ام‌جی GT R
خودروی مورد بحث سبک‌تر، پهن‌تر و تواناتر از مرسدس-ای‌ام‌جی GT S بوده و تصویری واضح از عملکرد را حتی زمانی که رنگ بدنه خاص سبز را ندارد ایجاد می‌کند. پهنای بیشتر خودرو به دلیل فاصله بیشتر چرخ‌های روبرو بوده و دماغه نیز 46 متر پهن‌تر بوده درحالی‌که این پهنای اضافی در عقب به 57 میلی‌متر می‌رسد. یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این هیولا جلوپنجره پانامریکانای سفارشی است که بسیار اصلاح شده و با اسپلیتر بازطراحی شده‌ای همکاری می‌کند. این اسپلیتر هم برای ایجاد حداکثر داون فورس و هم بهبود عبور جریان هوا طراحی شده است؛ اما موردی که باعث ایجاد ظاهری باابهت و البته هدفمند می‌شود بال عقب قابل تنظیم و آئروفویل پیشرفته‌ای بوده که به زیر بدنه الحاق شده است. بال یاد شده با افزایش سرعت می‌تواند تا 40 میلی‌متر حرکت کرده و مرسدس ادعا می‌کند در سرعت 250 کیلومتر در ساعت 40 کیلوگرم داون فورس را بیشتر کرده تا خودرو به زمین بچسبد.

مرسدس-ای‌ام‌جی GT R
جدای از تمامی این ترفندها، اصل مطلب که کمک می‌کند GT R به سادگی سرعت‌های بالا را درنوردد پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربویی است که در نسخه S موجود بوده اما خب دستکاری شده است. این پیشرانه دارای کمپرسورهای جدید توربو بوده و البته پورت‌های خروجی نیز ارتقا یافته است. ECU دوباره برنامه ریزی شده و ضریب کمپرس نیز بهینه شده است. تمامی این تغییرات باعث شده‌اند خروجی پیشرانه نسبت به برادر کوچک‌تر 74 اسب بخار بیشتر شود. هیولای نوردشلایف هم‌اکنون قدرت 577 اسب بخاری و گشتاور 700 نیوتون متری داشته و تمامی قدرت خود را از طریق گیربکس ترانس اکسل به چرخ‌ها انتقال می‌دهد.

مرسدس-ای‌ام‌جی GT R
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت GT R اختلاف زیادی با مدل S نداشته و برابر با 3.6 ثانیه است اما مرسدس می‌گوید این خودرو بیشتر از هر محصول دیگر تاریخ AMG تکنولوژی موتور اسپورت را به خدمت گرفته است. از صندلی سطلی فاقد تنظیم ارتفاع گرفته تا کاپوت عریض و بسط یافته، جای‌جای این خودرو عملکرد وحشیانه و جذاب را به شما یادآوری می‌کنند.

مرسدس-ای‌ام‌جی GT R
رینگ‌های GT R را لاستیک‌های فوق‌العاده توانای میشلین پایلوت کاپ 2 در بر گرفته‌اند و زمانی که به دمای ایده آل خود برسند چسبندگی مثال‌زدنی‌ای را ایجاد می‌کنند. این لاستیک‌ها به همراه حالت رانندگی دینامیک انتخابی باعث می‌شوند در پیست آتش به پا کنید. حالت‌های اسپورت، اسپورت پلاس و مسابقه توسط راننده قابل انتخاب می باشد.

مرسدس-ای‌ام‌جی GT R
اشتباه نکنید! باید با این خودرو سریع رانندگی کنید. در جاده‌های عمومی، کابین GT R حال و هوای لذت بخشی دارد. سواری خودرو علیرغم وجود سیستم تعلیقی که ضربه‌ها را به‌طور شگفت‌انگیزی جذب می‌کند هنوز هم سفت باقی می‌ماند و فرمان تیز کاملاً گوش‌به‌زنگ و تیز است. به این‌ها گشتاوری را اضافه کنید که از دور 1900 پیشرانه در دسترس بوده و همگی در کنار یکدیگر تجربه رانندگی فراموش‌نشدنی‌ای را ایجاد می‌کنند.

مرسدس-ای‌ام‌جی GT R
مرسدس-ای‌ام‌جی GT R تقریباً بدون لگ توربو است و تعویض‌های بدون کوچک‌ترین تأخیر گیربکس نیز با سیستم اگزوز ضد اجتماع خاص AMG اعلام وجود می‌کنند. کنترل تکان‌های بدنه این هیولا به لطف فرمان پذیری چرخ‌های عقب که اولین بار در محصولی از AMG بکار رفته کاملاً خوب بوده و به گونه‌ای می‌توانید در سرعت‌های بالا تغییر جهت دهید که باور نخواهید کرد پشت فرمان خودرویی 1653 کیلویی نشسته‌اید.


GT R از راننده خود چیزهای زیادی می‌خواهد. اگرچه دیگر خودروهای حاضر در این کلاس همچون پورشه 911 GT3 چیزی بیش از مهارت‌های رانندگی شما را به چالش می‌کشند اما جایزه‌ای که بهترین محصول AMG به شما می‌دهد حس شجاعت زیاد است. علیرغم اینکه سیستم کنترل کشش این خودرو سه حالت شامل خاموش کامل را دارد اما بهتر است زمان زیادی را صرف کشف محدودیت‌های GT R نمایید. مرسدس بنز به وضوح این را می‌داند و یک کلاس رانندگی دینامیک نیز بخشی از پکیج ارائه شده توسط این کمپانی می باشد.


GT R به عنوان یک خودروی جاده‌ای اشتباهات را فراموش نمی‌کند اما باید به مرسدس بنز به خاطر توسعه چنین خودرویی تبریک گفت. پس از مک لارن 650S مجهز به لاستیک‌های سفارشی کورسا، مرسدس-ای‌ام‌جی GT R دومین خودروی پیست تست Killarney است.

امتیاز کلی: 85 از 100

مشخصات مرسدس-ای‌ام‌جی GT R

  • قدرت/گشتاور: 577 اسب بخار/700 نیوتون متر
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 3.6 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 318 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت ادعایی: 11.4 لیتر در هر صد کیلومتر
  • آلایندگی: 259 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر

منبع: carmag

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

26 دیدگاه

    1. محمد
      سوابق: (609 دیدگاه) ,

      اگه اینا ماشینه، اینایی که ما مونتاژ میکنیم چیه؟؟؟

      پاسخ
    2. الف.ی
      سوابق: (1445 دیدگاه) ,

      The Best or Nothing….
      واقعاً این خودرو شاهکار به تمام معناست
      یه نظر سنجی‌ کوچیک به شرطی که باعث دعوا نشه : چند تا ایراد از این ماشین می تونید بگیرید؟
      همه امتیازاش عالین

      پاسخ
      1. KING 918
        سوابق: (2373 دیدگاه) ,

        یه ایراد داره ……….
        سوار شی دیگه دوست نداری پیاده شی

        پاسخ
      2. M
        سوابق: (211 دیدگاه) ,

        (نظر شخصی!!! ) یه ایراد : اگه ای‌ام‌جی GT R نیز بخش اعظم زمان توسعه خود را در 73 پیچ خطرناک و پی‌درپی نوردشلایف گذرانده و همانند لامبورگینی، لپ تایم ثبت شده در این پیست نیز جزئی از ذات خودرو می‌باشد ، چرا هنوز 10 ثانیه عقب تر از وایپر منقرض شده است ؟!

        پاسخ
        1. الف.ی
          سوابق: (1445 دیدگاه) ,

          درسته هر دو با تمرکز روی پیست ساخته شدن ولی یه تفاوت هایی دارن
          اولین تفاوت گشتاور خیلی بیشتر وایپر نسبت به بنز ه وایپر 600 پوند فوت و مرسدس 516 پوند فوت ( وقتی به نیوتن متر تبدیل کنید اختلاف بیشتر هم میشه ) – بعدی حداکثر قدرتشونه مرسدس 577 اسب و وایپر 645 اسب – وایپر خودروی سبکتریه ( وایپر 3400 پوند و مرسدس 3890 پوند ) – البته یه تفاوت هایی هم به نفع مرسدس هست مثلا مرسدس خودروی طویل تر و عریض تریه که در نتیجه نیروی رو به پایین بیشتری تولید می کنه ولی با اینحال بازم وایپر خودروی کوتاه تریه – و مهم تر از همه مرسدس اون بال غول آسا رو عقب خودش نداره که باهاش کلی نیروی رو به پایین تولید کنه – حداکثر قدرت وایپر 50 rpm کمتر از مرسدس به دست میاد اما گشتاور موتور مرسدس به واسطه توربو بودنش تو دور خیلی کمتری به دست میاد – گیربکس دو کلاچه مرسدس هم فراموش نشه که بسیار سریعتر از گیربکس دستی وایپره.همه اینا به علاوه کلی دلیل دیگه باعث میشن وایپر به مراتب خودروی سریعتری باشه
          به جز نوربرگ رینگ تو پیست لاگونا سکا مرسدس حدود 1:34 و وایپر حدود 1:31 زمان زدن

    1. ستار
      سوابق: (145 دیدگاه) ,

      اگه این بدک نیس پس چی خوبه؟؟!!
      توقعت خیلی بالاس دیگه

      اگه این حرف و یک امیر قطر ی میزد که تو پارکینگ جد در جد ش پر سوپرکار بوده اینقد خنده دار نبود

      پاسخ
  1. ایمان
    سوابق: (795 دیدگاه) ,

    F12 دوم ؛ کاپوت کشیده . کابین تخم مرغی شکل . چهره خشن و دوست داشتنی و طراحی ماندگار ????

    پاسخ
  2. فقط آمریکا فقط ماسل
    سوابق: (218 دیدگاه) ,

    بنز خیلی خوب نیست
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    بنز عالیه البته تو رده خودش و اینکه این خیلی به مرسدس بنز اس ال س ای ام جی شبیهِ

    پاسخ
  3. Omid622
    سوابق: (503 دیدگاه) ,

    بنز به مدل SLs رو سال ۲۰۱۴ بود به تعداد محدود ساخت با موتور ۸ سیلندر تنفس طبیعی بالای ۶۰۰ اسب بخار
    که یه نمونه زرد تو تهران هستش
    عالی بود
    بخصوص این حجم اسب بخار اونم بدون توربو

    پاسخ
  4. Bilbo
    سوابق: (339 دیدگاه) ,

    من مشتاقانه منتظرم ببینم مرسدس با نسل بعدی اس کلاس و این یکی، چطور میخواد عمل کنه که زیباتر از این بشه؟
    بنظرم این دوتا ماشین مرسدس در کمال زیبایی هستند و وقار اس کلاس البته که بارها و بارها بالاتره.

    اما اگر من یک روز هیچ محدودیتی برای انتخاب ماشین نداشته باشم، با این ماشین های فعلی(نه ابرخودروها) قطعا انتخاب اولم AMG GT R هست. اگر M8 گرن کوپه هم شبیه کانسپتش باشه، تو یه دوراهی میفتم که قطعا دردناک و زجرآور هست.

    پاسخ
  5. ساسان
    سوابق: (630 دیدگاه) ,

    بارها گفتم این زیباترین مرسدسیه که دیدم..بخصوص هدلایتش وجلوپنجرش بینظیره

    پاسخ
  6. مسعود
    سوابق: (206 دیدگاه) ,

    “سیستم اگزوز ضد اجتماع”؟؟؟؟!! ?
    این دیگه چیه؟

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3632 دیدگاه) ,

      سلام
      یعنی صدای اگزوزش به حدی زیاده که ضد زندگی اجتماعی هستش و باعث آزار و اذیت همسایه ها میشه!

      پاسخ
  7. شاهين
    سوابق: (747 دیدگاه) ,

    چشم حسودا بترکه ! یک شاهکار به تمام معنای آلمانی..کاش سعادت داشته باشم از نزدیک شرفیاب بشم در محضرش

    پاسخ
  8. مهران
    سوابق: (252 دیدگاه) ,

    حتی از تو عکس هم میشه حس کرد که صندلیا حمایت خیلی خوبی از راننده میکنن و داشبورد هم بسیار عالی طراحی شده

    پاسخ
  9. حسین
    سوابق: (136 دیدگاه) ,

    هرچی بیشتر نگاش میکنم بیشتر عاشقش میشم …

    پاسخ
  10. یاس ی
    سوابق: (585 دیدگاه) ,

    اگزوز ضد اجتماع یعنی هر وقت چند نفر یجا جمع شدن که نخواستیم کنار هم باشن با این ماشین میری چندتا گاز میدی تا اجتماعشون به هم بخوره.

    پاسخ
  11. آرمیییییین
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    3.6 یکم رو مخه 😐 یکی توضیح بده لطفا خودمو قانع کنم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.