مرسدس بنز

بررسی تخصصی مرسدس GLE کوپه جدید

سبد محصولات شاسی‌بلند مرسدس بنز هم‌اکنون دارای 8 مدل متمایز بوده و واضح است که این خودروها از نظر فروش اهمیت بسیار زیادی برای ژرمن‌ها دارند. معرفی یک نسخه جدید از شاسی بلندهای جدید، صرف‌نظر از گستردگی بازار خبر مهمی برای خود برند و مشتریان خواهد بود.


مرسدس GLE کوپه که اولین بار در سال 2015 عرضه شده بود هم‌اینک شاهد معرفی دومین نسل خود بوده است. نسل جدید GLE کوپه از نظر فاصله بین محوری کمی کوتاه‌تر بوده اما 39 میلی‌متر طویل‌تر و 7 میلی‌متر پهن‌تر از نسل پیشین خود می‌باشد. فروش این شاسی‌بلند از هفته‌های آتی آغاز خواهد شد.


چند ماه پیش ما در رومانی با مدیر توسعه شاسی‌بلند مرسدس دیدار کردیم اما حالا برای اولین بار شانس تست این خودرو را به دست آورده‌ایم. در آینده نسخه‌های پلاگین هیبریدی GLE کوپه نیز عرضه خواهند شد اما فعلاً مشتریان تنها می‌توانند یک نسخه دیزلی و مدل خاص ای ام جی با نام GLE 53 را انتخاب کنند.


مشتریان مرسدس درباره نسل قبلی GLE انتقاداتی داشتند و می‌گفتند که این خودرو به اندازه‌ی ظاهر خود سواری اسپورتی ندارد؛ اما تیم مهندسی مرسدس مطمئن شده‌اند که GLE کوپه جدید تیزتر از قبل شده است. البته که دستیابی به این هدف با چالش‌هایی همراه بوده است. مهندسان این شرکت نه تنها فاصله بین محوری را کوتاه‌تر کرده‌اند بلکه سیستم تعلیق را سفت تر کرده، فرمان را دوباره مهندسی کرده و حتی در نسبت‌های دنده نیز دست برده‌اند تا مدل کوپه در مقایسه با نسخه استاندارد حس اسپورت تری داشته باشد.


مشکل این است که GLE کوپه علیرغم تلاش‌های تیم مهندسی مرسدس نمی‌تواند ریشه‌های خود را پنهان کند. GLE هنوز هم یک شاسی‌بلند بزرگ و با ابهت بوده و قطعاً در جابجایی وزن بالای خود به تقلا می‌افتد و از این نظر پورشه کاین کاملاً برتر ظاهر می‌شود. برای مثال در زمان تعویض لاین سریع هنوز هم تکان های زیادی در بدنه وجود دارد.


فرمان خودرو سبک بوده و فاقد احساس است اما چسبندگی زیادی حتی در جاده‌های خیس دارد. حالت‌های رانندگی پیش‌فرض و سفارشی نیز به راننده اجازه می‌دهند تنظیمات خودرو را تغییر دهند. گیربکس 9 سرعته مرسدس عالی بوده و در حالت دستی تعویض‌های سریعی دارد.


ما هر دو نسخه‌ی GLE 400 d و AMG GLE 53 را تست کردیم و باید گفت هر دو خودرو از پیشرانه‌های قدرتمندی سود برده‌اند. هر دو خودرو با همان ابهت و شدتی که از یک پیشرانه 6 سیلندر با گشتاور بالا انتظار داریم از زمین بلند می‌شوند. مرسدس GLE استاندارد را با پیشرانه 4 سیلندر هم عرضه می‌کند اما فعلاً نسخه کوپه با این پیشرانه در دسترس نیست.


GLE 400 d همانند یک کشتی فضایی شتاب گرفته و در عرض 5.7 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. این خودرو حتی با وجود لاستیک‌های زمستانی هم در بزرگراه وقار و نرمی خود را نشان می‌دهد. کمی صدای باد در سرعت‌های بالا به گوش می‌رسد اما به غیر از آن باید به فضای فوق‌العاده آرام کابین اشاره کنیم.

سواری خودرو معمولاً نرم بوده هرچند مدل حاضر در تست از سیستم کنترل بدنه فعال سود برده است. مدل‌های مخصوص بازار بریتانیا به‌صورت استاندارد از سیستم تعلیق بادی سود می‌برند. از نظر ما GLE کوپه جزو راحت‌ترین خودروهای کلاس خود است.


طبیعتاً فضای کابین و بار خودرو نسبت به GLE استاندارد کاهش یافته است. خبری از آپشن هفت نفره نیست و خط سقف خمیده نیز باعث محدود شدن فضای کابین و بار شده است. البته هنوز هم فضای بار زیادی وجود داشته و فضای سر نیز به اندازه‌ای که فکر می‌کنید کم نشده است. تنها افراد بسیار قدبلند از این نظر در مضیقه خواهند بود. برخی افراد شاید دوست داشته باشند که صندلی راننده در ارتفاع کمتری قرار بگیرد اما خب شما در ارتفاع بالاتر بر محیط مسلط خواهید بود.


مرسدس ادعا می‌کند لبه بارگیری خودرو را نسبت به قبل 60 میلی‌متر پایین‌تر آورده اما هنوز هم نیازمند کمی تلاش در این بخش خواهید بود. فضای بار 600 لیتری نیز کاملاً پاسخگوی نیازهاست. با خواباندن صندلی‌ها این فضا به 1790 لیتر می‌رسد.


در بخش جلوی کابین شاهد داشبوردی باکیفیت و مدرن و تمامی تجهیزات و سیستم‌های ارتباطی روز خواهید بود. یک جفت صفحه‌نمایش 12.3 اینچی، اپل کارپلی، اندروید اتو، ناوبری واقعیت افزوده، نورپردازی داخلی و… تنها بخشی از امکانات این خودرو هستند.

مرسدس GLE 400 d تنها در تریم AMG Line پریمیوم پلاس عرضه می‌شود و از جمله امکانات آن می‌توان به سیستم صوتی برمستر، سقف پانورامیک، رینگ‌های 22 اینچی و چراغ‌های LED اشاره کرد.


قیمت این خودرو فعلاً اعلام نشده اما به نظر می‌رسد GLE 400 d حدود 4 هزار پوند گران‌تر از نسخه استاندارد خود خواهد بود.

بیشتر افراد مرسدس GLE کوپه را برای آن چیزی که ارائه می‌کند می‌خرند. این خودرو قطعاً متمایزتر از نسخه استاندارد GLE بوده و سقف کم ارتفاع‌تری دارد. البته از پشت فرمان تفاوت‌های کمی وجود داشته و کابین لوکس، پیشرانه‌های قوی و سواری راحت جزو ویژگی‌های این شاسی‌بلند هستند. رقبا سواری دینامیک‌تری دارند اما خب افرادی که به دنبال فضای کابین و بار زیاد هستند بهتر است نسخه عادی این شاسی‌بلند را انتخاب کنند.

مشخصات مرسدس GLE 400 d 4Matic Coupe AMG Line Premium

  • قیمت: 75 هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری دیزلی
  • قدرت/گشتاور: 325 اسب بخار/700 نیوتون متر
  • گیربکس: 9 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 5.7 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 240 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

برچسب ها

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه

  1. رامتین

    ۱۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1720 ديدگاه)

    کلا متوجه نشدم بر چه مبنایی این سلیقه کذایی مطرح شد که شاسی بلند را بیای سقفشو خمیده کنی و بگی کوپه شده. این موضوع روی سدانها واقعا جواب میده. اما اصلا روی شاسی و کراس اور جالب نیست. چون فلسفه ساخت کراس اور چیز دیگری است. از نظر منx1 بهتر از x2 است و یا x3 بهتر از x4 و یا x5 بهتر از x6 هست. باقی خودروسازها مانند مرسدس هم چنین مواردی دارند. حتی بی ام و گفته شاسی بلند غول پیکر x7 را بیای سقفشو خمیده کنیم و بگیم x8. پس در کراس اورها، اعداد زوج جذاب نیست اما در سدانها اینطور نیست و سری 2 یا 4 یا 8 فوق العاده اند.

    1. کاوه

      ۱۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (49 ديدگاه)

      دقیقن. این شاسی بلندهای کوپه واقعن نچسب هستند. اما طرفدار دارند.

  2. Farzad

    ۱۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (51 ديدگاه)

    به نظر میاد خیلی جون سخته . ایول

  3. meysam

    ۱۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1738 ديدگاه)

    خدایی نمای عقب اصلا دلنشین نیست

  4. Ferrari Fxx K Evo

    ۱۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (807 ديدگاه)

    عجب ابهتی داره

    در کنار X6 قطعا بهترین گذینه های بازار هستند 🔥

  5. Shirko

    ۱۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (22 ديدگاه)

    با احترام به بنز gle و ب ام و x6 ، انتخاب بنده تو این سگمنت ائودی q8 هستش .

  6. مهزیار

    ۱۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (329 ديدگاه)

    قشنگ دادن به یه بچه عقبشو طراحی کنه
    بعدشم هی بهش گفتن بجنب تمومش کن کار داریم
    کلّشم بنظر کچل میاد ریهای روی سقف که نیست

  7. مانی

    ۱۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1538 ديدگاه)

    نمای عقب و فرم ستون عقب عالی‌ شده
    هیچ کدوم از رقیباش به این خوبی‌ تغییر شکل داده نشدن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن