برگ برنده مرسدس! بررسی GLE جدید
برگ برنده مرسدس! بررسی GLE جدید

برگ برنده مرسدس! بررسی GLE جدید

اگر به دنبال یک شاسی‌بلند جدید هستید می‌توانید سبد محصولات بسیار پربار مرسدس را در نظر بگرید. این خودروساز آلمانی هشت شاسی‌بلند قدرتمند را به خط کرده و سال آینده نیز یک عضو دیگر به این خانواده افزوده خواهد شد؛ اما جدیدترین محصولی که روانه‌ی میدان شده GLE است.


این خودرو که رقیب ب ام و X5 محسوب می‌شود قبلاً با نام ML شناخته می‌شد و یکی از شاسی بلندهای مشهور و توانمند ژرمن‌ها می‌باشد. از سال 1997 تاکنون شاهد حضور این قدبلند لوکس در بازار هستیم و چهارمین نسل آن نیز بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین نسل معرفی شده تاکنون می‌باشد.


بدنه و کابین GLE جدید بازنگری شده و هم‌اکنون با آپشن هفت‌نفره هم در دسترس است که آن را به رقیب قدرتمند ولوو CX90 و آئودی Q7 و همچنین X5 یاد شده تبدیل می‌کند.


در بریتانیا فعلاً دو پیشرانه قابل انتخاب است. یکی از نوع 2 لیتری دیزلی بوده و در نسخه‌ی GLE 300 d بکار رفته و دیگری هم از نوع 6 سیلندر 3 لیتری بنزینی است که در نسخه‌ی GLE 450 دیده می‌شود. مدل بنزینی از سیستم هیبریدی ملایم 48 ولتی EQ بوست سود برده تا به این ترتیب پاسخ پیشرانه در دورهای پایین بهبود یافته و مصرف سوخت نیز کمتر شود. حتی در سال آینده مدل دیزلی پلاگین هیبریدی کم‌مصرف‌تری هم وارد بازار خواهد شد.


پکیج هفت‌نفره‌ی اشاره شده به‌صورت استاندارد در مدل‌های 6 سیلندر وجود دارد اما برای GLE 300 d حاضر در تست یک آپشن 1995 پوندی بوده است. آیا این آپشن ارزشش را دارد؟ خب اگر معمولاً کودکان کوچک را در پشت خودرو بنشانید پاسخ سؤال مثبت خواهد بود اما فضای سر و زانو برای افراد بالغ کم است؛ اما از نظر فضای صندلی‌های ردیف سوم شاید به غیر از لندروور دیسکاوری هیچ رقیب دیگری نتواند چنین فضایی را ارائه نماید.


شما در صندلی‌های ردیف دوم راحت‌تر خواهید بود. مرسدس فاصله‌ی بین محوری جدیدترین نسل GLE را به حدود 3 متر رسانده بنابراین فضای زیادی برای سه سرنشین بالغ در این بخش وجود دارد؛ و اگر صندلی‌های ردیف دوم و سوم را بخوابانید فضای 2055 لیتری را پیش روی خود خواهید داشت. این میزان فضا 100 لیتر بیشتر از آئودی Q7 و حدود 200 لیتر بیشتر از XC90 می‌باشد. وقتی فقط صندلی‌های ردیف سوم را بخوابانید فضای بسیار زیاد 825 دلاری خواهید داشت.


همان‌گونه که انتظار دارید پیشرانه‌ی 2 لیتری 242 اسب بخاری دیزلی محبوب‌ترین پیشرانه در بریتانیا است. این قلب آهنین 41 اسب بخار قدرت بیشتر در مقایسه با نسل پیشین داشته و گشتاور قابل‌توجه 500 نیوتون متری را ارائه می‌کند. البته باید گفت اگر به دنبال هیجان رانندگی هستید به در بسته خواهید خورد. GLE برای ارائه‌ی تجربه‌ای اشرافی، آرام و راحت طراحی شده و در این زمینه‌ها واقعاً می‌درخشد.


بخش اعظم آرامش و راحتی خودرو به کابین مربوط می‌شود که در احاطه‌ی چرم ناپا و تریم آلومینیوم برس خورده و چوب می‌باشد. فضای داخلی کاملاً لوکس بوده و خاص یک خودروی گران‌قیمت است.


پیشرانه‌ی 2 لیتری در زمان حرکت کمی صدا ایجاد می‌کند اما زمانی که سرعت تثبیت می‌شود تنها پس‌زمینه‌ای از صدای پیشرانه باقی می‌ماند. کمک‌حال پیشرانه هم گیربکس 9 سرعته اتوماتیکی است که تعویض‌های نرم و روانی دارد.


خودروی حاضر در تست از سیستم تعلیق بادی سود می‌برد اما مدل‌های دیزلی در بریتانیا تنها با فنرهای فولادی استاندارد عرضه می‌شوند. همان‌گونه که از محصولات لوکس مرسدس انتظار می‌رود، سواری خودرو متین و نرم بوده و حتی با وجود رینگ‌های 20 اینچی نرم می‌باشد. ما باید منتظر عملکرد فنرهای فولادی استاندارد در مدل‌های عرضه شده در بهار سال آینده باشیم.


اما تکنولوژی‌ای که برای بهبود عملکرد این خودرو در داخل و خارج جاده طراحی شده سیستم کنترل بدنه‌ی فعال E است که تنها با مدل‌های 6 سیلندر همراه می‌شود. این سیستم می‌تواند تکان‌های بدنه در مسیرهایی همچون شن یا برف را محدود کرده و به حفظ کشش کمک می‌کند.


سیستم یاد شده همچنین حالت رانندگی جدید Curve را به حالت‌های رانندگی دینامیک GLE اضافه کرده است. با انتخاب آن شاهد بهبود عملکرد خودرو در زمان عبور از پیچ خواهید بود. خودرو نیز تلاش خواهد کرد وضعیت پایداری خود را ثابت حفظ کند.


سه سطح از حساسیت در سیستم یاد شده وجود دارد که قطعاً کارکرد آن را حس خواهید کرد اما گاهی اوقات احساس بسیار غیرعادی در چنین خودروی بزرگ و سنگینی وجود دارد. همین حس باعث می‌شود هرگونه ایده‌ای از میزان چسبندگی خودرو از بین برود. این سیستم در بزرگراه‌ها بهتر کار می‌کند، جایی که خودرو تخت باقی مانده و در پیچ‌های طولانی و پرسرعت نیز پایدار باقی می‌ماند. البته مرسدس بریتانیا فعلاً تصمیم نهایی درباره‌ی نصب این سیستم در مدل‌های بریتانیایی را نگرفته چراکه احتمالاً یک آپشن با قیمت قابل‌توجه 7 هزار پوندی خواهد بود.


GLE محبوب‌ترین شاسی‌بلند مرسدس بوده و به نظر می‌رسد در آینده هم این‌گونه خواهد بود. آپشن هفت‌نفره باعث شده جذابیت این خودرو افزایش یابد. کیفیت فوق‌العاده، راحتی و تجهیزات استاندارد قابل‌توجه موقعیت این شاسی‌بلند در رتبه‌های بالای کلاس را تضمین خواهند کرد.

مشخصات مرسدس GLE 300 d AMG Line

  • قیمت: 55685 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری دیزلی
  • قدرت/گشتاور: 242 اسب بخار/500 نیوتون متر
  • گیربکس: 9 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 7.2 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 225 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر

[دانلود ویدئو]

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

17 دیدگاه

  1. pooriya.bmw..german
    سوابق: (388 دیدگاه) ,

    تا وقتی که ایکس فایو هست
    این چرا؟؟؟؟
    اصلاً شاسی بلندهای بنز جالب نیستند هیچکدام البته بغیر از جی کلاس که سلطانه
    اینو از آمار های فروش میشه متوجه شد
    شاسی بلندهای آئودی ب ام و پورشه بسیار انتخاب های شایسته‌ی هستند (البته باز میگم جی کلاس بنز یک اسطوره هست که به نظر من رقیبی نداره)

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (580 دیدگاه) ,

      شاسی بلندهای بنز نه تنها جالب نیستند بلکه از طراحی زیبا و دلنوازی در قیاس با رقبای خود از جمله ب ام و ،پورشه،آئودی،کادیلاک،لکسس و….برخوردار نیستند.البته بنز جی کلاس بحثش جداست و منظورم در اینجا شاسی بلندهای جدید کمپانی بنز است.

      پاسخ
      1. ali
        سوابق: (951 دیدگاه) ,

        تو اروپا شاسی بلندهای بنز بیشتر از بی ام و طرفدار دارند و حس لوکسی بیشتری به شما میدند و امکانات بهتری میدن، و گرونتر از بی ام و هم هستند
        البته آیودی از بنز گرون تر هست

        پاسخ
  2. AMANTE
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    اولین بار که عکس های GLE جدید اومد بیرون بنظرم طراحی زشتی داشت اما الان طراحیش بنظرم زشت نیست و زیبا و بدون زرق و برق اضافیه ولی بازم به اندازه ی رقبا و رقیب اصلیش BMW X5 طراحی بیرونی زیبایی و جسورانه ی نداره. در عوض طراحی داخلیش واقعا زیباست.

    پاسخ
    1. نوید جهرمی
      سوابق: (2260 دیدگاه) ,

      منم مثل شما اولش همین نظرو داشتم. اما هنوزم نظرم راجبش عوض نشده.خطوط و اجام بدنه عالی متناسب. کراس اوور قلدر و مردانه. با چراغ جلوی نا متناسب و طراحی عقب زشت.هر کار میکنم نمیتونم باهاش کنار بیام. نمیدونم چرا چراغاش رو اینطور بی حوصله و بدور از زبان قبلی طراحی کردن.
      داخلش فقط میشه گفت متریالش عالیه. ولی خوش طرح…
      ب ام و و آئودی بهتر کار کردن.
      حیفه ماشین بی نقص و کارایی مثل این که با این طرحش زد تو ذوقمون.

      پاسخ
  3. Porsche & Mercedes
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    سال 2014 مرسدس s63 کوپه معرفی شد و یه عده گفتن چقد انتقاد شد به طراحی
    میتونین به پست معرفیش که هنوزم تو ارشیو هس مراجعه کنین تا بفهمین چی میگم
    سال 2015 ک فیس لیفت e کلاس اومد و چراغای جلو ب هم وصل شد کلی انتقاد شد اما از نزدیک دیدنش عاشقش شدن
    همین cls 2012 من دقیقا یادمه ک میگفتن نه هنوزم نتونسته مثل قبل باشه
    همین amg gt ک معرفی شد گفتن به بزرگترش که sls باشه کیلومترها فاصلع دارع اما الان بهش میگن افعی
    اقا من خواااااهش دارم
    از نزدیک ببینین
    تریم amg رو ببینین
    با کیت و رینگ مشکی amg ببینین
    حتی اگه اینارو نمیتونین از نزدیک ببینین حداقل برین یوتیوب و کلیپای ک توی نمایشگاه فیلمبرداری شده رو ببینین
    این نسل GLE هم شاهکاره مث بقیه ماشینای #پدر_صنعت_خودروسازی
    ی عده به برندی ک میاد اصالتشو حفظ میکنه میگن ای بابا طراحی جسورانه یاد نداره ترس از شکست داره
    یه برندی ک میاد اینطوری طراحی رو از 0 تا 100 دوباره انجامش میده بازم انتقاد میشه
    حالا نمیدونم چرا خودشون پراید و تیبا سوار میشن:|
    این نسل gle بیرونش کامل عالی و راضی کنندس داخلشم حداقل 20 سال فاصله داره با بقیه ماشینا
    واقعا دوس دارم هرچی زودتر gle 63 بیاد و دوباره قدرت رو بفهمین

    پاسخ
    1. رها
      سوابق: (14 دیدگاه) ,

      وقتی یک ml مدل پایین را میبینم به حرف شما میرسم . یک ابهت خاص و مردونه بودن نسبت به رقبا داره.

      پاسخ
  4. Sina
    سوابق: (429 دیدگاه) ,

    ماشین واقعا دوست داشتنی و معرکه ایه خیلی دوستش دارم مخصوصا اینکه ۷ نفره هم شده
    اون ویژگی در آوردن خودش از شن کی پشت سرهم بالا پایین میشه هم خیلی باحاله
    داخلش بی نهایت زیباست
    بیرونشم حتما با ارایه مدل amg و ارایه پکیج بادی کیت amg زیباترمیشه
    تنها و بزرگترین ایرادش چراغ های جلوشن
    اگه از سهام دارای بنز بودم میدادم طراح نکبتش رو دار بزنن
    چطور ممکنه از چراغ های بی نهایت زیبای CLS 2012 برسی به همچین طراحی زشت ارزون بد قیافه ایی مثل ویروس هم به اکثر مدل های بنز سرایت کرده

    اگه پول خرید بنز GLE رو داشتم میخریدمش چراغ هاشو با چراغ CLS 2012 عوض میکردم چون واقعا زیباست حتی از طراحی چشم عقاب که مال ۲۰۱۳ به بعدشم هست زیباتره
    اونوقت همه چیز تمام میشد

    پاسخ
    1. Morteza
      سوابق: (116 دیدگاه) ,

      عجب اوضاع ناجالبی 😂😂😂
      چراغ این زشته مال سی ال اس رو میذاری روش

      پاسخ
  5. me84
    سوابق: (1176 دیدگاه) ,

    .
    طراحیش زیباست بخصوص داخلش.
    اما طراحی بیرونیش یه جوریه که بنظر کوچیک میاد. بهش نمیخوره 7 نفره باشه.
    شایدم من اینطوری احساس میکنم.

    پاسخ
  6. Khosrow
    سوابق: (689 دیدگاه) ,

    تناسبات بدنه ش عالیه / شارپ و با وقار / خیلی زیباتر از خیلی هاست ..

    پاسخ
  7. ستار
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    X5خیلی طراحی شکسی تری داره 😶

    پاسخ
  8. Amir
    سوابق: (512 دیدگاه) ,

    برگ برنده؟!نه به هیچ وجه حداقل از لحاظ ظاهری به هیچ وجه،وقتی X5 دوست داشتنی و کاین فوق العاده و توآرگ زیبای ارزان تر هستند من که شخصا GLE رو انتخاب نمی کنم البته این که نمیتونم بخرمش هم بی تاثیر نیست.در کل طراحی نسل قبلش رو خیلی بیشتر دوست داشتم.

    پاسخ
  9. emad1990
    سوابق: (694 دیدگاه) ,

    باز هم شاهد نظرات داغ در مورد طراحی یه ماشین دیگه هستیم
    خدایا این منتقدین رو از سرزمین ما نگیر

    پاسخ
  10. Alireza
    سوابق: (404 دیدگاه) ,

    جلو x5 داخل بنز عقب بنز رو هم بیشتر دوست دارم شاید به همه پسندی بی ام و نباشه ولی اصالتشو حفظ کرده شما آرمشم نبینی میفهمی بنزه ولی بی ام و شبیه یه ماشینی شده که نمی خوام بگم

    پاسخ
  11. mahdy
    سوابق: (1555 دیدگاه) ,

    عالیه ولی ایکس فایو یه چیز دیگس
    البته چراغ عقبا کم کم دارن به سمت مزراتی شدن میرن که باید جلوگیری کنن ازش

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.