مرسدس بنز

اولین تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی مرسدس EQA جدید

پیش از آنکه مرسدس با سدان EQS و شاسی‌بلند EQC خود به جنگ پورشه تایکان و تسلا مدل X برود EQA را به عنوان اولین محصول الکتریکی و کامپکت خود تولید خواهد کرد. خودرویی که به طور رسمی همین دیروز رونمایی شده و البته نسخه پروتوتایپ آن در اختیار اتواکسپرس قرار گرفته است.

این خودرو که طول حدود ۴.۵ متری دارد کمی کوچک‌تر از فولکس‌واگن ID.4 خواهد بود اما قیمت پایه آن که بیش از ۴۰ هزار پوند است بالاتر از تسلا مدل Y خواهد بود. EQA علیرغم قیمت بالای خود قرار است اولین محصول الکتریکی و تولید انبوه مرسدس باشد.

EQA همانند برادر بزرگ‌تر خود یعنی EQC فاقد پلتفرم مخصوص خودروهای الکتریکی مرسدس بوده و بجای آن از نسخه کاملاً بازنگری شده پلتفرم MFA که در GLA بکار رفته استفاده می‌کند؛ و این دو خودرو در سبد محصولات مرسدس کنار هم قرار می‌گیرند.

اگرچه EQA کانسپت سال ۲۰۱۶ بر پایه A کلاس هاچبک شکل گرفته بود اما نسخه تولیدی آن یک شاسی‌بلند کامپکت است. به این ترتیب EQA می‌تواند طیف وسیع‌تری از مشتریان را به خود جلب کرده و درعین‌حال ارتفاع بیشتر از سطح زمین باعث نصب باتری بزرگ‌تر در خودرو شود.

نسخه پروتوتایپ تست شده که دارای برخی پوشش‌های استتاری است از نوع EQA 250 می‌باشد. این خودرو دارای پیشرانه الکتریکی ۱۸۸ اسب بخاری در اکسل جلو بوده و باتری ۷۰ کیلووات ساعتی آن زیر کف قرار گرفته است. مرسدس مدعی است این خودرو شعاع حرکتی ۴۲۰ کیلومتری خواهد داشت.

گفته می‌شود نسخه دو موتوره و چهار چرخ محرک EQA نیز تولید خواهد شد و نسخه برد بلند آن نیز شعاع حرکتی بیش از ۴۸۳ کیلومتر خواهد داشت. تمامی نسخه‌های EQA قابل شارژ با شارژ ۱۰۰ کیلوواتی بوده و بنابراین می‌توان در نیم ساعت شارژ ۸۰ درصدی باتری را به دست آورد.

EQA دارای ابعاد جمع‌وجور، میدان دید خوب و قوای محرکه نرم بوده و گشتاور آنی به این معنی است که شاسی‌بلندی عالی برای رانندگی در شهر خواهد بود. این خودرو کاملاً سریع بوده اما حرکت آغازین آن در بزرگراه‌ها کمی کند حس می‌شود. حداکثر سرعت این خودرو نیز به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.

اگرچه شتاب گیری این خودرو حسی شبیه رقابت‌های خیابانی دارد اما مرسدس روش متفاوتی را برای ترمزها انتخاب کرده و تنظیمات احیای انرژی زیادی برای راننده وجود دارد. ۵ حالت متفاوت را می‌توان از طریق پدال‌های پشت فرمان انتخاب کرد. بسته به سلیقه راننده می‌توان با یک پدال نیز حرکت کرد و از بین گزینه‌های مختلف یکی را انتخاب نمود چیزی که رقبا فاقد آن هستند.

وزن مجموعه باتری باعث شده مرکز ثقل EQA به‌طور قابل‌توجهی پایین بیاید و این خودرو در مقایسه با GLA به‌طور بهتری از عهده پیچ‌های تیز برآید؛ اما از طرف دیگر وزن حدود ۲ تن را به ویژه در زمان ترمز گرفتن می‌توان حس کرد. این خودرو درگیر کننده ترین تجربه سواری را ندارد اما بسیار ریلکس بوده و سیستم تعلیق نیز تنظیمات خوبی برای این وزن نسبتاً بالا دارند.

مرسدس اولویت خود را حذف لرزش‌ها و ناهنجاری‌های قوای محرکه قرار داده و کیفیت ساخت نیز بیش از پیش بهبود یافته و تأکید زیادی روی حذف صدا وجود داشته است.

داخل کابین این خودروی الکتریکی فضای کافی و مشابه GLA وجود دارد هرچند دو عیب بسیار کوچک دیده می‌شود. وجود باتری در کف خودرو به این معنی است که دیگر خبری از تنظیم صندلی عقب نبوده و بنابراین نمی‌توانید فضای بار را بیشتر کنید. در آینده برادر بزرگ‌تر EQA با نام EQB نیز تولید خواهد شد که در واقع جایگزین الکتریکی GLB محسوب خواهد شد.

مرسدس از زمان معرفی EQC تاکنون درس‌های زیادی یاد گرفته و بسیاری از آن‌ها را در EQA بکار بسته است. این خودرو راه ورود به سبد محصولات الکتریکی ژرمن‌ها خواهد بود اما باید منتظر گل سرسبد این خانواده یعنی EQS لوکس بمانیم تا معنای واقعی خودروی الکتریکی آینده را درک کنیم.

مشخصات مرسدس EQA 250

  • قیمت: ۴۲ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: تک واحد الکتریکی، باتری ۷۰ کیلووات ساعتی
  • قدرت/گشتاور: ۱۸۸ اسب بخار/۳۵۰ نیوتون متر (تخمینی)
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹ ثانیه (تخمینی)
  • حداکثر سرعت: ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
  • شعاع حرکتی: ۴۲۰ کیلومتر

منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه

  1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (519 ديدگاه)

    بنز که مشکلی نداره،اما چرا طراحیش باید اینطور باشه؟بدنه انگار مال آینده ست ولی رینگا انگار یه مدل کلاسیکه…
    ابعادش هم که تعریفی نداره،ماشاالله چند میلیمتر از دنا بزرگتره،فاصله محوری خیلی کمه،با این اوضاع خیلی صندوق عقب کوچیکی حتما داره….
    ای کاش یکم طراحیش رو حداقل شبیه بنز کنن….

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
    1. مهدی

      ۳ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (24 ديدگاه)

      بدنش خیلی قشنگه
      رینگ اونایی که برچسب داره برا پوشش البته قشنگ تره
      ولی کلا من خیلی خوشم اومد از طراحیش

      موافقم ۴
      مخالفم ۲
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۳ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (519 ديدگاه)

        زیبایی طرحش سلیقه ای هم هست اما درحد یه بنز نیست،انگار که با یه چری طرف باشی…

        موافقم ۳
        مخالفم ۱
        1. Hadi

          ۳ بهمن ۱۳۹۹
          سوابق: (2069 ديدگاه)

          خیلی معمولی بنظر میرسه 😐…

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
    2. ممد ژانگولر

      ۳ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (1270 ديدگاه)

      داداش آبتین نکته جالبش اینه همش ۷۰۰۰پوند از هیوندا توسان هیبریدیه گرونتره و کاملا برقیه

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۳ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (519 ديدگاه)

        البته بقول داداش محمد بنز بنزه دیگه، کامنتت منو یاد ورود سانگ یانگ چیرمن به ایران انداخت،زمانی که وارد ایران شد همه به تکاپو افتادن برای خریدش و میگفتن آخر بنزه!اون زمان قیمت این ماشین اگه اشتباه نکنم مابین ۵۰تا۵۵ میلیون بود اما بنزای دیگه(مثل c۲۰۰) از ۷۴ میلیون شروع میشد قیمتش،به هر حال، سانگ یانگ چیرمن هستش اما همه میگن بنز چیرمن!اینو توی آگهی های مردم هم میشه دید….

        موافقم ۳
        مخالفم ۱
  2. Mohamad

    ۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (701 ديدگاه)

    قیمتش گرون تره یک کلاس هم از مدل y کوچک تره.
    کلن رقیب مدل Y محسوب نمیشه.
    و بازار هدفشون جداست

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  3. Ramin

    ۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1106 ديدگاه)

    تا حالا دقت نکرده بودم

    ولی عقبشو از کوپا ریگان نیو فیس ۲۰۱۶ کپی رفته… ( الهام گرفته )

    .
    اما
    چرخاشم هم منو یاد جگوار xj همونی که ماله ۴۰ سالع پیشه انداخت…

    اون قسمت دریچه های کولر هم منو یاد پراید انداخت….

    این کجاش بنزه ؟؟؟؟؟

    آهان …. فقط اسمش بنزه و داره بنز بودنشو یدک میکشه…..

    موافقم ۰
    مخالفم ۶
  4. Benz

    ۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (369 ديدگاه)

    چراغ عقبشو از شرکت پر افتخار ایرانفرغون و از همون خودروی زیبا تارا کپی کردند.

    موافقم ۰
    مخالفم ۴
    1. Benz

      ۳ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (369 ديدگاه)

      حالا یه شوخی کردیم فکر نکنید طرفدار این اشغالای ایرانفرغون هستیم

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  5. Mf1

    ۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (433 ديدگاه)

    آقایون کسی میدونه دلیل حذف مطلب هفتاد سالگی تویوتا لندکروز چی بود چون امروز صبح بودش الان دیگه نه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۳ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (519 ديدگاه)

      سرجاشه حذف نشده…

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  6. Ali

    ۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (147 ديدگاه)

    چی تو مغز طراحای بنز گذشت که عقبشو اونجوری طراحی کردن؟!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. Khosrow

    ۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1857 ديدگاه)

    بیایید با دنیای واقعی اتومبیل کم کم خداحافظی کنیم ..

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. net

    ۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    اگر چراغ عقب متصل نبود قشنگتر میشد

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  9. زیزیگولو

    ۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1555 ديدگاه)

    در اقع ماشینای حال حاضر گونه‌ های در معرض خطر انقراض نسلی از ماشینا هستن که شاید تو آینده نزدیک فقط عکسای اونا رو تو سایتا و کتابا و روزنامه ها و مجله ها ببینیم!!!! این یه حقیقت تلخ و توامان شیرین هستش ولی همین حقیقت باعث پیدایش نسل متفاوتو دگرگون یافته از ماشینا تو آینده هستش!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. مهدی

    ۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (121 ديدگاه)

    دیگه گندشو درآوردن
    آخه این چیه؟ تیگو پنجه؟ جک اس هفته؟
    بنز باید از دور داد بزنه بنزه و گر نه بهتر که نباشه اصلا

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  11. حسین دهمرد

    ۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1444 ديدگاه)

    اینو از قصد اینجوری طراحی کردن که نسخه های بزگترشو بهتر طراحی کنن و بیشتر خریدارا برن سمت نسخه های گرونتر و بیشتر سود کنن.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا