مروری بر تاریخچهٔ مرسدس بنز SLK به بهانهٔ خاتمهٔ تولید

مرسدس بنز با معرفی نسخهٔ پایانی SLC، رسماً از پایان تولید این رودستر دونفره خبر داده است. به گفتهٔ مرسدس بنز، فعلاً هیچ گزینهٔ مستقیمی برای جایگزینی این خودرو برنامه‌ریزی نشده است که این یعنی با توجه به روند فعلی بازار، در آینده‌ای نزدیک هرگز یک رودستر کوچک در سبد محصولات مرسدس بنز نخواهیم دید. به همین دلیل قصد داریم در ادامهٔ این مطلب نگاهی داشته باشیم به تاریخچهٔ مرسدس بنز SLC (که قبلاً با نام SLK شناخته می‌شد) که با نوآوری‌های خود توانست خریداران جوان‌تر را به سمت نمایندگی‌های فروش مرسدس بنز جذب کند.

نسل اول، تولید از 1996 تا 2004، شروعی طوفانی

نسل اول مرسدس بنز SLK در سال 1996 به بازار آمد و بلافاصله با ویژگی‌های خلاقانه‌ای مثل سقف فلزی جمع شونده، توجهات بسیار زیادی را به خود جلب کرد. این برای اولین بار بود که مرسدس بنز رودستر دونفرهٔ کوچک‌تری از مدل SL را ارائه کرده بود. نسل اول SLK با سقف فلزی که با استفاده از یک سیستم الکتروهیدرولیکی ظرف تنها 25 ثانیه باز و بسته می‌شد، رودستری برای تمامی فصول خوانده شد. در همین حال، SLK با فریم بسیار مستحکم شیشهٔ جلو و همین‌طور محافظ‌های ثابت پشت صندلی‌ها، هنوز هم سطح ایمنی یک مرسدس بنز واقعی را ارائه می‌کرد و پیشروی کلاس خود بود.

برای نسل اول SLK خریداران می‌توانستند از بین طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها، نمونهٔ موردنظر خود را انتخاب کنند. لیست موتورهای رودستر آلمانی از یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر شروع می‌شد که در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و سوپرشارژ به ترتیب با 136 و 193 اسب بخار قدرت ارائه می‌شد. مدل بعدی که SLK320 نام داشت، از یک پیشرانهٔ 3.2 لیتری V6 با 218 اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد و نهایتاً پرچم‌دار این خانواده نیز مدل SLK32 AMG با موتور V6 سوپرشارژ بود که 354 اسب بخار قدرت داشت.

 

نسل دوم، تولید از 2004 تا 2011، یک SLR کوچک

نسل دوم SLK که از بهار سال 2004 به بازار عرضه شد، از طراحی بسیار تهاجمی سود می‌برد که از سوپراسپرت SLR مک‌لارن الهام گرفته بود. نسل دوم این ماشین که بر اساس یک شاسی کاملاً جدید ساخته شده بود، تجربهٔ رانندگی بسیار اسپرت‌تری را نسبت به نسل قبلی ارائه می‌کرد که با پیشرانه‌های قدرتمندتری ترکیب شده بود. همچنین نسل دوم SLK اولین خودرویی بود که به سیستم گرمایش گردن Airscarf مجهز شده بود. این سیستم که به‌صورت یکپارچه درون صندلی‌ها کار گذاشته شده بود، هنگام باز بودن سقف، حتی در وسط زمستان هم سر و گردن راننده و سرنشین کناری را گرم نگه می‌داشت.

لیست پیشرانه‌های این ماشین از یک نمونهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر سوپرشارژ با 163 اسب بخار قدرت آغاز می‌شد که در مدل SLK200 ارائه می‌گردید. کسانی که خواهان پیشرانهٔ قدرتمندتر و تنفس طبیعی بودند اما می‌توانستند مدل SLK350 را انتخاب کنند که به پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 با 272 اسب بخار قدرت مجهز شده بود. در این نسل اما برای اولین بار پیشرانهٔ V8 هم برای SLK ارائه شد. این موتور که از نوع 5.4 لیتری V8 بود و 360 اسب بخار قدرت داشت، در سینهٔ مدل اسپرت SLK55 AMG جای گرفته بود.

 

نسل سوم، تولید از 2011 تاکنون، طراحی عجیب

نسل سوم SLK برای اولین بار در سال 2011 معرفی شد و بعداً در فیس‌لیفت سال 2016 به SLC تغییر نام داد. این نسل به‌طور کامل از نو طراحی شده بود اما برخی از جذابیت‌های نسل قبلی خود را از دست داد. بااین‌حال این نسل به سقف تاشوی جدید مجهز شده بود که درون آن سقف شیشه‌ای جای گرفته بود. این سقف شیشه‌ای با فشردن یک دکمه شفاف یا تاریک می‌شود.

نسل سوم این ماشین اولین SLK محسوب می‌شد که در اروپا با یک موتور دیزلی عرضه شد. این موتور که از نوع 2.1 لیتری چهار سیلندر با 204 اسب بخار قدرت است، در مدلی بنام SLK250 ارائه می‌شود. در این نسل مدل پایه اما همچنان از همان پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر بنزینی استفاده می‌کند که در دو سطح قدرت 184 یا 204 اسب بخار قابل انتخاب است. مدل بعدی که SLK350 نام دارد، به پیشرانهٔ قوی‌تر 3.5 لیتری V6 با 306 اسب بخار قدرت مجهز است و پرچم‌دار خانواده یعنی SLK55 AMG نیز از یک موتور 5.5 لیتری V8 با 422 اسب بخار قدرت برخوردار است.

 

منبع: CarScoops

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

3 دیدگاه

  1. Khosrow
    سوابق: (1042 دیدگاه) ,

    اونوقتا که ماشین ممنوع بود فکر کنم سالهای 74-75 / SLK نسل اول همین رنگ تو خیابون جردن دیدم – ماه ها تو ذهنم بود و باورنکردنی / بعد یه نقره ایش رو تو اتوبان دیدم سرم گیج رفت / نسل دوم که یکی از زیباترین های بنزبودو هست / مرسدس چی کار کردی ..

    پاسخ
  2. سورنا
    سوابق: (393 دیدگاه) ,

    نسل دومو هر موقه میبینم یاد خدای ماشینا slr میفتم که حتی همین امروزم دوباره تولید بشه فک نکنم ماشینی بتونه جلوش تو زیبایی حرفی داشته باشه

    مرسدس جون عزیزت بیا slr رو دوباره تولید کن 🙁

    پاسخ
  3. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1783 دیدگاه) ,

    من نسل اول قرمزش را تو جاده چالوس ، خیلی سال پیش دیدم ، نسل دوم هن که دیگه خاطر همه عشق ماشینا هست که چه بچه پولدارها و چه خفنهایی سوار میشدن .
    جداً که بنز بینظیره ، فقط نمیدونم چرا نمیتوانند یه نسل خودرویی را ادامه بدَن .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.