خداحافظی زودهنگام مرسدس X کلاس با بازار؟!

همه‌چیز درباره‌ی اولین پیکاپ لوکس مرسدس بنز طبق پیش‌بینی‌ها پیش رفت. ژرمن‌ها مراسم معرفی شیک و پر سروصدایی برای آن برگزار کردند و اعضای خانواده‌ی آن نیز با معرفی مدل پرچم‌دار 6 سیلندر تکمیل شد. این خودروساز حتی نسخه‌ی 8 سیلندر پیکاپ X کلاس را نیز در نظر گرفته و روی مدل طویل‌تر آن‌هم کار می‌کند اما خب این خبرها فعلاً در حد گمانه‌زنی هستند. البته یک خبر جدید منتشر شده و گفته می‌شود مرسدس بنز ایده‌ی خاتمه‌ی تولید X کلاس را بررسی می‌کند.

مرسدس ایکس-کلاس
اتوموتیوز نیوز به نقل از منابع نزدیک به مرسدس گزارش داده دایملر به دنبال کاهش هزینه‌ها و افزایش سوددهی خود است و احتمالاً X کلاس اولین قربانی این تصمیمات خواهد بود. با فروش 16700 دستگاهی در اروپا، استرالیا و آفریقای جنوبی در سال پیش، این خودرو کاملاً کمتر از حد انتظار ظاهر شده و درآمد کافی را برای مرسدس به ارمغان نیاورده است. فعلاً چیزی را نمی‌توان تائید کرد اما همکاری غیرمطمئن رنو نیسان با دایملر هم می‌تواند در تصمیم نهایی نقش داشته باشد.

مرسدس ایکس-کلاس
X کلاس که اساساً نسخه‌ی ریبج شده و بازمهندسی شده‌ی نیسان ناواراست هرگز به نتایج مدنظر مرسدس در امر فروش دست نیافته و دلیل اصلی آن قیمت بالاست. قیمت پایه‌ی این پیکاپ در اروپا برابر با 37294 یورو است درحالی‌که قیمت مدل 6 سیلندر از 48790 یورو (54759 دلار) آغاز می‌شود. در مقام مقایسه باید گفت فورد F-150 پلاتینیم قیمت پایه‌ی 54920 دلاری در آمریکا دارد.

مرسدس ایکس-کلاس
همچنین گفته شده چندین فراخوان اعلامی برای X کلاس روی فروش آن تأثیر گذاشته‌اند. یکی از عجیب‌ترین فراخوان‌های این خودرو به چراغی مربوط می‌شود که می‌تواند از جای خود خارج شده و روی پدال ترمز بیفتد. چنین مشکلی برای یک پیکاپ لوکس 50 هزار دلاری؟


دایملر هم پیش‌بینی کرده سودش برای چهارمین بار در 13 ماه گذشته افت پیدا خواهد کرد که دلیل اصلی این امر صرف هزینه‌ی بیشتر برای فراخوان‌های آلایندگی دیزلی و ایربگ های تاکاتا می‌باشد.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

20 دیدگاه

  1. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1976 دیدگاه) ,

    اربگهای تاکاتا سرویس کرده همه را .

    اما خداحافظی برای x کلاس ، دور از ذهن نبود ، از همون اولش همه منتقدش شدن به حق .

    آخه از بنز خیییلی بیشتر انتظار میره تا بیاد چنین چیزی تولید بکنه ، تازه اونم روی ناوارا که یک پیکاپ فوق اقتصادی و عقب تر از رقبای خودش هست .

    اما درس عبرتی شد برای بنز و تولید یک پیکاپ لوکستر و بسیار باهیبت تر .

    پاسخ
  2. Ahmadreza 2002
    سوابق: (142 دیدگاه) ,

    ای کاش هیچ وقت بنز سراغش نمی رفت اصلا
    حالا جدا از این به نظر شما مدل هایی مثل این و یا ون اسپیلینتر و در کل همه مدل های تجاری بنز باعث نمیشه که پرستیژ برند بیاد پایین؟
    اخه شما فک کن همون لوگویی که روی پروجکت وان و اس کلاس هست روی یه ون هم هست چیزی که تو پورشه و ائودی و مثلا کادیلاک نمی بینیم

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (35 دیدگاه) ,

      فکر نکنم دوست من!!! یک مثال میزنم، تا اونجایی که من میدونم برند Siemens آلمان یکی از تولید کنندگان موتور هواپیماست. ولی دلیل نمیشه که خریداران اون هواپیما بخاطر اینکه برند موتورش با برند آبمیوه گیری توی خونشون یکی هست بگن این برند خوب نیست یا اینکه برند siemens رو زیر سوال ببرن !!!

      پاسخ
      1. عزیزی
        سوابق: (7 دیدگاه) ,

        زیمنس بالاتر از موتور هواپیما کار میکنه. تو صنایع خیلی خیلی های تک کار میکنه. این چیزا رو نادیده نگیرین. مثلا تکنولوژی های صنعت هسته ایی و انرژی
        تو همجوشی هسته ایی که تا الان اخر هرچی علم و تکنولوژی بشر هست، زیمنس همکاری میکنه.

        پاسخ
  3. sina
    سوابق: (1832 دیدگاه) ,

    یه اشتباه بود از اولش
    امیدوارم بی ام و تکرارش نکنه

    پاسخ
    1. NAVID۰۰۹۸
      سوابق: (1976 دیدگاه) ,

      پیکاپ bmw خاص خودش هست ، پلتفرم خودش هست .
      اتفاقاً به نظر من ، پیکاپ bmw جالب شده ، چون امضاء خود bmw هست بدون شباهت بی هیچ کمپانی ای ، که خاص پسندان و ثروتمندان اصالت را به همه چیز ترجیح میدهند .

      X کلاس فقط مَحکی رود برای شرکت بنز که بدونه در این کلاس چند مرده حلاجه و اینکه تازه خم و چم کار دستش اومده و من فکر میکنم ، پیکاپ بعدی بنز بهترین باشه در کلاس خودش .

      پاسخ
      1. Seyed AMG
        سوابق: (147 دیدگاه) ,

        خدایی آقا نوید کجای پیکاپ X7 جای تعریف داره ، برش اتاق عقب X7 توسط چندتا نوآموز اصلا قابل دفاع نیست ، مگه بی ام و سایپاست ؟؟ البته من سایپا 151 رو به پیکاپ x7 ترجیح میدم …

        با توجه به مقاله چند وقت پیش زومیت x7 گل سرسبد محصولات بیمر ،با این کارشون فقط عظمت X7 رو زیرسوال میبرن خدا رو شکر که فقط یک کانسپت بود البته که همین یه نمونه هم نباید نمایش داده میشد …

        پاسخ
      2. sina
        سوابق: (1832 دیدگاه) ,

        نوید جان
        بحث هایی که مطرح میکنی در وهله دوم قرار میگیرند.
        اول اینکه اصن پیکاپ لوکس خودش پارادوکس هست و پیکاپ های اغلب وسیله کار هستن.
        نکته دوم من اگه بخوام 50 کی خرج کنم واقعا ترجیح میدم از شرکتی که استاد پیکاپ ساختنه بخرم تا شرکتی که تازه شروع کرده به ساختن پیکاپ.
        نکته سوم هم اینکه با پرداخت قیمت برابر میشه پیکاپ های قوی تر و بهتری خرید تا بنز .

        پاسخ
  4. Elmiraj
    سوابق: (769 دیدگاه) ,

    شاید اگر از پلتفرم فورد رنجر یا شورولت کلورادو استفاده می کرد و یکم قیمت کمتری داشت به فروش بیش از ۵۰ هزار تا هم می رسید .
    .
    ولی در کل نه به بنز می یومد و نه در تخصصش بود…

    پاسخ
  5. امیر
    سوابق: (1234 دیدگاه) ,

    بعضی از دوستانی ک الان میگن بنز کار اشتباهی کرده و از همون اول مشخص بود و فلان و این حرفا،دقیقا همونایی هستن ک همون اول بنزو تحسین میکردن برای این کار و با قدرت هرچه تمام تر به منتقدین دیسلایک میدادن و ایکس کلاسو محصولی فراتر و قدرت مند تر از رقبای امریکایی و ژاپنی میدونستن!!
    تصمیم برای خاتمه تولید بسیار درسته و نباید وارد این کلاس بشه چون عملا نیازی نیست بهش

    پاسخ
    1. NAVID۰۰۹۸
      سوابق: (1976 دیدگاه) ,

      امیر عزیز .

      بنز همیشه یه بنزه و این ثابت شده هست که دنیای بنز سواری بسیار متمایزتر از باقی خودروها هست و این حسی هست که این ستاره سه پر به همه دنیا منتقل میکنه .
      منتقدش بودند ، چرا که از بنز انتظاری بیش از این میره ، پس هرکسی منتقد پیکاپ بنز باشه باید بهش حق داد ، چرا که هیوندای ، اِشکودا ، سوزوکی نیست که فقط به چشم بازاری به اون نگاه کنیم .

      یجورایی همه به بنز تَعَلُق خاطر دارند و دوستش دارند که منتقدش هستند .

      و اینکه باید پیکاپ را در عصر حاضر تولید بکنه ، چرا که سلیقه های نسل امروزی به این سمت کشیده شده و چرا باید از این بازار پر سود بینصیب بمونه وقتی رولزرویس و لامبورگینی سنت شکنی میکنند و suv میزنند دیگه پیکاپ زدن برای بنز کاری نباید داشته باشه .

      پاسخ
  6. Seyed AMG
    سوابق: (147 دیدگاه) ,

    X کلاس توانایی آفرود خیلی خوبی داره اما خیلی جای تعجب داره کیفیت ساخت یک خودروی لوکس اینقدر مشکل داره …
    دوستانی که کلا x کلاس رو زیر سوال میبرن خیلی بی انصافا ، این خودرو تو رقابت هاش ناورا و آماروک رو شکست داده و همچنین توی یه رقابت غیررسمی دیگه تویوتا هایلوکس رو شکست داد ، تنها فورد رنجر نسبت به X برتری مطلق داره ، البته توی X کلاس از تکنولوژی هایی استفاده شده که تو رقبا کمتر دیده میشه ، درسته که برای یک پیکاپ لزومی نداره اما از دلایل قیمت بیشتر نسبت به رقباست .

    من که از شنیدن این خبر ناراحت شدم ، پیکاپ X خیلی جذاب ، ای کاش روی یک پلتفرم جدید توسعه پیدا کنه البته که بعید بنظر میرسه چون واقعا کلاس پیکاپ لوکس گمنام و پر از ریسک …

    پاسخ
    1. M
      سوابق: (2184 دیدگاه) ,

      X کلاس نه قابلیت اطمینان تویوتا هایلوکس رو داره (این ماشین به طرز افسانه ای و خنده داری خراب نشدنیه ) که برای پیکاپ مهم ترین شرطه و نه اصالت و زیبایی و کارایی رنجر !
      پس چرا باید پول بیشترو برای ماشین بد تر بدیم ؟ البته شمایی که وانت پرایدو به گفته خودت به بی ام وترجیح میدی اصلا ازت بعید نیست خود بنز داره میگه دیگه تولید نکنیم به درد نمیخوره این اقا میاد دفاع میکنه !
      شمام لطفا کمتر الکی به بیمر بپر !

      پاسخ
      1. Seyed AMG
        سوابق: (147 دیدگاه) ,

        عزیزم یک بار دیگه هم این کامنت و هم کامنت قبلی من رو با دقت بخون …
        X کلاس به عنوان اولین تجربه مرسدس عالی عمل کرده و تا حدودی در رسیدن به هدف خودش موفق بوده

        پاسخ
  7. حمیدرضا
    سوابق: (2321 دیدگاه) ,

    به جز فولکس باقی آلمانی ها تا به حال ماشین تجاری سبک موفقی نداشتن البته تا جایی که ذهن من یاری می کنه نه بی ام و نه بنز نه اوپل نه ائودی بعدشم تو تمام این سالها امریکایی ها و خصوصا ژاپنی ها بازار پیکاپ ها رو قبضه کردن وبه نوعی اعتماد سازی و برندسازیشون خیلی موفق بوده مثل تویوتا ، ایسوزو ، میتسوبیشی و فورد و خوب صد البته خود نیسان
    واقعا چراباید یه ناوارو ریبج رو به خاطر طراحی اتاق و آرم خرید اونم به این گرونی

    پاسخ
  8. Genius
    سوابق: (620 دیدگاه) ,

    اون برجستگی جای سوئیچ روی جعبه فرمون دقیقا من رو یاد محصولات مضخرفی مثل ساینا و تیبا سایپا انداخت که شیشه های عقبشون برقی شده ولی جای نصب دستگیره شیشه بالابر روی رودری عقب هنوز هست!واقعا از مرسدس بعیده این بی دقتی ها

    پاسخ
  9. عزیزی
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    از اولش شکست خورده بود
    خیلی از کسایی که ماشینو تست کردن گفتن حاظر به خرید نیستن چون بر اساس رنو بود. رنو هم خودش بر اساس نیسان ناوارا

    پاسخ
  10. MjM
    سوابق: (499 دیدگاه) ,

    حالا چون بنزه قرار نیست که همه چی بسازه و بترکونه و بتونه با غول های پیکاپ ساز رقابت کنه که…باگ خودروسازها اینجور جاها مشخص میشه! هر شرکتی تو یه کاری خیلی حرفه ایه ولی گاهی دست به یه کاری میزنه که آخرش معلوم میشه که نهههه این کاره نیست!

    پاسخ
  11. Farzad
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    غول های خودروسازی دنیا میدونن رقابت تو بازار پیکاب با وجود رقبای سرسخت آمریکایی چقدر دشواره اما این ریسک رو انجام میدن واین خوبه…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.