مرسدس بنز

خداحافظی دایملر با تکنولوژی سلول سوختی هیدروژنی

طبق خبری که از اشتوتگارت منتشر شده دایملر از توسعه‌ی خودروهای سلول سوختی هیدروژنی عقب‌نشینی کرده و به جای آن منحصراً روی خودروهای تمام الکتریکی و پلاگین هیبریدی تمرکز نموده است. این کمپانی هنوز هم به توسعه‌ی برخی پروژه‌های سلول سوختی مثل شاسی‌بلند پلاگین GLC ادامه خواهد داد اما این کار را تنها در مقیاسی کوچک انجام خواهد داد.

2017-mercedes-glc-f-cell-02
دیتر زچه مدیرعامل دایملر در خلال کنگره‌ای خودرویی در اشتوتگارت گفته که سلول سوختی دیگر نقشی اساسی را برای کمپانی بازی نمی‌کند. اگرچه دایملر هنوز هم از نظر تکنولوژی سلول سوختی پیشرو است اما برتری آن نسبت به روش باتری-الکتریکی در حال کم شدن است.

2017-mercedes-glc-f-cell-03
دلیل اینکه چرا روش سلول سوختی تسلیم شده کاملاً ساده است. مزیت محدوده‌ی حرکتی بیشتر و زمان سوخت‌گیری دوباره‌ی کمتر در حال کم‌رنگ‌تر شدن است.

2017-mercedes-glc-f-cell
در طی چند سال گذشته خودروهای الکتریکی محبوب‌تر شده‌اند و حالا با محدوده‌های حرکتی بیشتر و زمان سوخت‌گیری کمتری عرضه می‌شوند. از سوی دیگر پاسخی روشن برای تهیه‌ی سلول‌های سوخت هیدروژنی ارزان‌قیمت و همچنین نصب زیرساخت‌های گران‌بهای شارژ دوباره وجود ندارد.

زچه گفته است:

هزینه‌های مربوط به باتری‌ها سریعاً در حال کاهش است درحالی‌که تولید هیدروژن بسیار هزینه‌بر باقی مانده است.

خب هر خودروسازی که امروزه از توسعه‌ی تکنولوژی هیدروژنی کنار می‌رود قطعاً انجام‌وظیفه برای دیگرانی که تصمیم به باقی ماندن در بازی دارند را سخت‌تر می‌کند. حالا یک بازیگر کمتر برای به اشتراک‌گذاری هزینه‌های زیرساخت‌ها وجود دارد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه

  1. moein

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (863 ديدگاه)

    بهترین سوخت بنزینه شک نکن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. بهنام طیبی

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (4525 ديدگاه)

      توایران شاید

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. حسین

        ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (86 ديدگاه)

        تا ده سال آینده تو کل جهان بنزین بهتره خودرو های تمام برقی و بعضا هیبریدی هنوز مشکلات عدیده ای توی مبحث مصافت طی شده بعد از هر شارژ دارن که استفادشون رو محدود به داخل شهر اونم تو مسافت های کم میکنه
        در ضمن خودرو هایی که باتری های قوی تری دارن فوق العاده گرون هستن شاید تنها خودرو برقی بدرد بخور حال حاضر فقل شورلت بولت باشه که اونم فقط تو شهر کاربرد داره

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. فرامرز

          ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (1349 ديدگاه)

          میشه بگید چرا شورلت بولت فقط برای شهر خوبه؟ الآن رنج ۳۸۰ کیلومتری داره که تقریباْ نصف خودروهای بنزینی هست ولی مطمئناْ با رشد روز افزون باتری ها و توسعه زیرساخت ها تا دو سه سال دیگه تو اروپا پر میشه از خودروهای الکتریکی شهری و جاده ای. نکنه شما بازار ایران رو در نظر گرفتید که در باید بگم بازار ایران تو دنیا هیچ جایگاهی نداره و ۹۰ درصدش دست فزغونهای ایرانی و چینی هست

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    2. moein

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (863 ديدگاه)

      من نمیدونم فاز این دوستانی که دیس میدن چیه
      چند گزینه احتمال داره
      ۱. ماشین هیبریدی دارن که مثل مرغ راه میره
      ۲. میخوان بخرن آخه ایرانی هرچی باشه فقط کم مصرف باش!!!
      ۳. دیس دوس دارن
      خدا شفا نده شماها رو همین جور بزاره یکم شاد شیم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. madjid

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11451 ديدگاه)

    .
    بنزین و گازوئیل و … به درد وقتی میخورد که جمعیت زمین ۴ میلیارد نفر و از هر ۱۰۰۰ نفر یکی ماشین داشت. نه الان که هر روز هزاران ماشین در سراسر دنیا دارن تولید میشن و به خاطر پیشرفت اقتصادی کشور هایی مثل هند و چین جمعیت ماشین سواران روز به روز داره افزایش پیدا میکنه. ( در کشور های دیگه هم تعداد اتومبیل سواران داره زیاد میشه منتهی با شیب کمتر )

    در همین ایران خودمون یک‌ زمان ماشین کالای فوق لوکس بود میگفتن « طرف ماشین داره» .
    الان دوستم اجاره نشینه ، زندگی راحتی نداره ، ولی هم خودش ماشین داره هم خانومش…

    من در کویر شرق ایران زندگی میکنم ، این ۱۰ سال اخیر تغییرات اقلیمی ، خشکسالی ، گرمایش زمین و … رو با تمام وجود حس کردم.

    علت اصلی همه ی این موارد هم آزاد شدن بیش از حد گاز های گلخانه ای به جو زمینه و بزرگترین منبع گاز های گلخانه ای سوخت های فسیلی هستند .

    بشین ۱ ساعت مستند های شبکه ۴ رو‌ تماشا کن تا بفهمی چه بلایی داره به سر یخچال های قطبی و گونه های مختلف گیاهی و‌ جـانوری در سراسر دنیا میاد.

    امیدوارم زمانی برسه که تمام انرژی انسان از منابع تجدید پذیر تامین بشه و در هیچ کجای زمین ‌یک قطره سوخت فسیلی سوزانده نشه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. بهنام طیبی

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (4525 ديدگاه)

      عالی گفتی
      دمت گرم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. عارف

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (143 ديدگاه)

      با شما کاملا موافقم منم تو غرب ایران هستم و تو مدت زمان کم عمرم تغییرات اقلیمی رو کاملا حس کردم بهتره قبل از فاجعه یه کاری کرد.خودروهای هیبردی و الکترکی گزینه های خوبی هستن ولی باید منابع تولید برق هم به منابع پاک تبدیل بشن.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. حسين

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1331 ديدگاه)

    درود.
    یه زمانی بنزین به خاطر گرون بودن داشت با مشکل موجه میشد. اما یه محقق تونست یه راه ارزون قیمت برای تولید بنزین پیدا کنه. این موضوع یکی از عوامل پیروزی بنزین به بخار و برق در حدود صد سال پیش بود. الانم یه همچین وضعی تقریبا برقراره. هیدروژن، برق، بنزین، نیتروژن، هوا، نور خورشید، سوختهای سنتزی (یعنی در طبیعت وجود ندارن و ساخته دست انسان هستن)، سوختهای گیاهی (که در بعضی کشورها داره استفاده میشه)، گاز طبیعی و … گزینه های احتمالی برای سوخت آینده هستن.
    این وسط اونی برنده میشه و آینده رو تسخیر میکنه که پاک تر و ارزون تر باشه. فعلا همه چیز به نفعه برقه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. محمد

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (359 ديدگاه)

    والا همون سال١٩٠٠ هم اولین ماشین که به ١٠٠ کیلومتر سرعتش رسید برقی بود تاکسی نیویورک تا ١٩١١ برقی بود اما سیاست گذاری دولت های غربی به خاطر مساله اشتغال استعمار کنترل دنیا یا هر دلیلی که داشتن سرمایه گذاری رو وسایل برقی رو متوقف کرد وگرنه به قول ایلان ماسک تو مساله استفاده از خودرو و سوخت غلطش به جای برق ما از اول راه رو اشتباه رفتیم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. علي

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (849 ديدگاه)

    خودرو فقط برقی و خودران . به شرط اینکه بتونن کامل باطری های فرسودرو بازیافت بکنن. برای ایران و کشورهای نفت خیز تا ١٠ سال آینده خودروهای هیبریدی میتونه جوابگو باشه
    با تچکر

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. مهرداد

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    دوستان گرامی
    همین الان خودرو BYD E 6 با برد ۴۰۰ کیلومتر و امکانات بی نظییر به قیمت ۵۰ هزار دلار و BYD E 300 با برد ۳۰۰ کیلومتر و قیمت ۳۰ هزار دلار موجود هست که هم قیمت ماشین های بنزینی هست و باتری هایی داره که قابل شارژ تا ۱۰ هزار باره و ده سال گارانتی تعویض داره. البته چون ما بنزین مجانی داریم شاید هنوز صرفه اقتصادی داشته باشیم اما تا ۵ سال آینده قیمت باتری ها کاهش خواهد یافت و عملا خودرو سوخت فسیلی بی معنی خواهد بود. همچنین نگهداری خودرو برقی آسان است و وقت و انرژی ارزشمند انسان را هدر نمی دهد.
    سپاس

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. امین

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خود تولید باطری کلی به. طبیعت آسیب میزنه
    تولید برق هم همین طور
    بازیافت باطری هم هست که تازه همش رو نیشه بازیافت کرد و گرون هم هست
    اینا همش یه عالمه حرف بیخوده به خاطر یه عالمه آدم جوگیر که فکر کردن با ماشین هایه برقی دیگه مشکلات ۰ میشن و مادر طبیعت هم میاد تو خوابشون و بهشون مرسی میگه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا