دوئل مرسدس بنز A کلاس و اینفینیتی Q30

دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به ایستگاه چهارم رسیده که به گروه هاچ‌بک‌های کامپکت لوکس اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه که اولین دوئل آن بشمار می‌رفت، آئودی A3 در برابر آلفارومئو جولیتا قرار گرفت. در این رقابت مجموعاً تعداد 1395 رأی به ثبت رسید که A3 توانست با کسب 950 عدد از آن‌ها یا به‌عبارت‌دیگر 68 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که جولیتا با 445 رأی بازندهٔ میدان لقب می‌گیرد. حال امروز در دومین دوئل گروه هاچ‌بک‌های کامپکت لوکس، مرسدس بنز A کلاس و اینفینیتی Q30 به میدان رقابت آمده‌اند.

آئودی A3

آلفارومئو جولیا

مرسدس بنز A کلاس

اینفینیتی Q30

آئودی A3

؟

ب‌ام‌و سری 1

ولوو V40

لکسس CT

دی‌اس 4

؟

؟

مرسدس بنز A200

A کلاس همان‌طور که از نامش مشخص است کوچک‌ترین محصول مرسدس بنز محسوب می‌شود. این خودرو برای اولین بار در پاییز سال 1997 در نمایشگاه فرانکفورت به‌عنوان یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت رونمایی شد. این خودرو اولین ساختهٔ دیفرانسیل جلوی مرسدس بنز بود و با قدِ بلند و طول کوتاه خود، کاملاً با دیگر محصولات مرسدس متفاوت بود. نسل اول A کلاس که تنها در یک نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در ساخته می‌شد تا سال 2004 به تولید رسید و سپس نسل دوم جایگزین آن شد. این نسل هم همچنان از لحاظ سگمنت و استایل کلی دنباله‌روی نسل اول بود اما نسخهٔ سه‌در آن‌ها تولید شد. سرانجام پس از رونمایی کانسپتی در نمایشگاه نیویورک 2011، نسخهٔ تولیدی نسل سوم A کلاس در نمایشگاه ژنو 2012 معرفی شد؛ اما این نسل کاملاً نسبت به قبل متحول شده بود به‌گونه‌ای که با افزایش ابعاد به سگمنت بالاتر C یا کامپکت منتقل شده و با برخورداری از ارتفاع کمتر، استایلی مشابه هاچ‌بک‌های معمول بازار پیدا کرده بود. نسل سوم A کلاس هم مانند نسل اول صرفاً به‌صورت پنج‌در تولید می‌شود. دیگر خودروهای کامپکت مرسدس بنز یعنی مدل‌های CLA، GLA و B کلاس نیز روی پلت‌فرم مشترکی با A کلاس ساخته شده‌اند. همچنین برای اولین بار در این نسل نسخهٔ اسپرت AMG این خودرو هم با نام A45 ساخته شد که قوی‌ترین مدل آن بوده و در گروه هاچ‌بک‌های کامپکت اسپرت هم شرکت کرده است؛ اما برای این دوئل مدل A200 را انتخاب کرده‌ایم که از یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی استفاده می‌کند. این موتور 155 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد که برای انتقال آن‌هم گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. A200 صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شود اما برای مدل‌های بالاتر امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic هم وجود دارد. A کلاس تا پایان ماه اکتبر بیش از 122 هزار دستگاه در اروپا فروش داشته است.

اینفینیتی Q30

اینفینیتی با رونمایی از کانسپتی بنام Q30 در نمایشگاه فرانکفورت 2013 نشان داد که قصد دارد برای اولین بار به بخش هاچ‌بک‌های کامپکت لوکس هم وارد شود. سپس دو سال بعد در همین نمایشگاه نسخهٔ تولیدی این خودرو معرفی گردید. درنتیجهٔ قرارداد همکاری میان مرسدس بنز و گروه رنو-نیسان، اینفینیتی Q30 بر روی پلت‌فرم مشترکی با مرسدس A کلاس ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن دارد؛ بنابراین دو خودروی این دوئل در اصل هم‌خانواده هستند. چند ماه پس از معرفی Q30، اینفینیتی نسخهٔ کراس‌اوور آن‌را هم با نام QX30 در نمایشگاه لس‌آنجلس رونمایی کرد. QX30 بسیار به Q30 شبیه است تا جایی که در اصل همان Q30 با ارتفاعی بیشتر محسوب می‌شود. این هاچ‌بک لوکس ژاپنی هم‌اکنون با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازارهای جهانی عرضه می‌گردد که دو نمونهٔ آن‌ها بنزینی و دو واحد دیگر دیزلی هستند. تمامی این موتورها که شامل نمونه‌های 1.6 لیتری و 2 لیتری توربو بنزینی و 1.5 لیتری و 2.2 لیتری توربودیزل می‌شوند، از مرسدس بنز گرفته شده‌اند و با A کلاس مشترک هستند. به همین دلیل ما در این دوئل برای Q30 هم همان پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مرسدس A200 را انتخاب کرده‌ایم. البته این موتور برای Q30 با دو سطح قدرت مختلف ارائه می‌شود که نسخهٔ قدرتمندتر آن انتخاب شده است. انتقال نیرو هم در این ماشین توسط همان دو گیربکسی که در بالا برای A کلاس ذکر شدند انجام می‌گیرد؛ بنابراین دو خودروی این دوئل از لحاظ فنی کاملاً یکسان هستند. موتورهای ضعیف‌تر Q30 مانند همین نمونهٔ موردبررسی ما همانند A200 صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شوند اما برای موتورهای قوی‌تر یعنی موتور 2 لیتری بنزینی و 2.2 لیتری دیزلی امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. اینفینیتی Q30 طی 10 ماه سپری شده از سال جاری در اروپا کمتر از تنها 7 هزار دستگاه فروش داشته که بسیار از A کلاس کمتر است.

 

 

مشخصات فنی

 

مرسدس بنز A200

اینفینیتی Q30

پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر 1.6 لیتری 4 سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت 155 اسب بخار 155 اسب بخار
گشتاور 250 نیوتن متر 250 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 8 ثانیه 8.6 ثانیه
مسافت 400 متر 15.9 ثانیه 16.2 لیتر
حداکثر سرعت 220 کیلومتر/ساعت 215 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 7.5 لیتر (ترکیبی) 7.7 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 50 لیتر 50 لیتر
وزن 1320 کیلوگرم 1470 کیلوگرم
طول 4.30 متر 4.42 متر
فاصلهٔ محوری 2.70 متر 2.70 متر
حجم صندوق بار 360 لیتر 430 لیتر
قیمت پایه 20,715 پوند 20,850 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

33 دیدگاه

  1. شاهين
    سوابق: (851 دیدگاه) ,

    اینفینیتی واقعا خوشکله.اما در عمل اگه میخاستم بخرم احتمالا بنز رو میخریدم. رای من بنز

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (2081 دیدگاه) ,

      منم در عمل شاید بنز بخرم اما به اینفینیتی رای دادم ، چون هم ظرفیت بار بیشتری داره و اگر فقط یک ماشین داشته باشید این خیلی مهمه و فکر کنم هزینه نگهداری اینفینیتی کمتر هست! و حالت کراس اور داره ظاهرش که جذابش کرده!
      ولی بنز هم برند باکلاسی داره ،هم عقبش قشنگ تر هس.
      قطعا اگر بعنوان ماشین دوم بین این دو گزینه بخواهم خرید کنم ، بنز رو خرید خواهم کرد!
      اما در رای ام به این نگاه که یک خودرو داشته باشم توجه کردم! چون باید جفت ماشین هارو فروخت تا توانست یکی از این ماشین ها رو خرید!

      پاسخ
      1. CNA
        سوابق: (235 دیدگاه) ,

        یعنی من حاضرم شرط ببندم که حسین
        فقط قسمت حجم صندوق عقبو خوانده

        پاسخ
        1. حسین
          سوابق: (2081 دیدگاه) ,

          نه ، کل مطلب رو خوندم.
          تا جدول نظرم رو بنز بود اما بعدش که دیدم حجم صندوقش خیلی کم هس ، نظرم عوض شد

    2. علی
      سوابق: (850 دیدگاه) ,

      من مطمئنم اگر جفتشو مجانی بدن و بگن یکیشو میتونی انتخاب کنی همه میرن تو صف بنز .

      با تچکر

      پاسخ
    3. mahav
      سوابق: (15 دیدگاه) ,

      اینفینیتی فوق العاده است
      فقط نمیدونم چرا تو دوئل ها همش با بنز شاخ بشاخش میکنن (اون از کوپش – اینم از این )
      اگه با برند دیگه ای رخ به رخش میکردن احتمال بالا اومدنش زیاد بود

      پاسخ
    1. امیر
      سوابق: (189 دیدگاه) ,

      موافقم. نمای بیرونیش واقعا خوشگل تره اما سخت میشه گفت داخل کدومشون بهتره چون هر کدوم زیبایی خاص خودشو داره. مشخصات فنیشون هم خیلی نزدیکه و فکر کنم شتاب کمتر اینفینیتی واسه وزن بیشترش باشه که البته نیم ثانیه مهم نیست و صندوقش هم بزرگ تره، از طرفی بنز یکم کلاسش بیشتره. به هر حال رای من اینفینیتی❤

      پاسخ
  2. محمد
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    اینفینیتی شبیه سید تو عصر بخبندان نیست؟

    پاسخ
  3. سياوش
    سوابق: (149 دیدگاه) ,

    صد در صد بنز با قیمت کمتر
    فروششم که خیلییییی از اینفینیتی بیشتره

    پاسخ
    1. امیر
      سوابق: (189 دیدگاه) ,

      یه جور میگی قیمت کمتر، حالا خوبه فقط ۱۰۰ پوند کمتره!!!!!

      پاسخ
      1. CNA
        سوابق: (235 دیدگاه) ,

        اون صد پوندی که میگی میشه نیم میلیون???

        پاسخ
  4. M3csl
    سوابق: (126 دیدگاه) ,

    دوستان من ک هنگ کردم،،مرسدس شتابش بهتره،،نهایت سرعتش بهتره،،مصرفش کمتره،،،اما اینفینیتی گرونتره!!! حالا پرستیژ مرسدسم فاکتور میگیریم،،تازه موتورو گیربکس و پلت فرم رو هم ک از مرسدس ب عاریت گرفته،،،
    قباحتم خوب چیزیه.

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (2081 دیدگاه) ,

      هر اینفینیتی که تولید میشه باید بخاطر استفاده از پلتفرم و موتور بنز پول بده! (یا کلا پلتفرم رو خریده و هزینه اش رو سرشکن کرده بین محصولات) .
      و قطعا بنز پلتفرم و موتورش رو با قیمت و سود بالا فروخته ، چون اخرین تکنولوژی بنز هست!
      پس محصول اینفینیتی گران در می‌اید!

      پاسخ
      1. datsun
        سوابق: (1351 دیدگاه) ,

        دوست عزیز اتحاد رنو -نیسان ۳.۱ درصد سهام دایملر رو خریده وتو ضمیمه های مختلف با هم همکاری دارن

        پاسخ
      2. نادر
        سوابق: (14 دیدگاه) ,

        والا اون 4 سیلندره توربو که روی جوک و تالیسمان هست که بهتر از این موتوره
        احتمالا هم کیفت بهتری هم داره مخصوصا جوک.
        حالا به قول شما نیسان دوس داره بیشتر خرج کنه .
        واقعا جای تجب داره؟؟

        پاسخ
      3. M3csl
        سوابق: (126 دیدگاه) ,

        اختلاف ۱۱۵ هزارتایی در مورد میزان فروش نشون میده که قیمت گذاری اینفینیتی منطقی نیست،،،اینکه من بخوام یه واحد آپارتمانو گرونتر از ارزش و نگاه ب عرف بازار بفروشم با این استدلال که مصالح رو گرونتر خریدم تقصیر مشتری و خریدار نیست،،تو چند سال اول تولیدم لکسس محصولات شو با نرخی کمتر از قیمت تمام شده یعنی با ضرر ب فروش می رسوند تا کم کم جایگاهشو بین خریداران پیدا کرد و تبدیل شد ب لکسس امروزی،،،ب هر حال هر تجارتی حساب و کتاب و منطقی داره و امروزه خریداران تاوان اشتباهات هیچ شرکتی رو ب گردن نمیگیرن،،،
        لااقل در کشورهای خارجی و متمدن.

        پاسخ
    2. charger
      سوابق: (296 دیدگاه) ,

      حالا به خاطر 135 پوند اعصاب خودتو خرد نکن ارزش نداره

      پاسخ
  5. فرهاد كرمستجی
    سوابق: (253 دیدگاه) ,

    اقا من موندم … من خودم مرسدس رو خیلی دوست دارم ولی… رخ اینفنیتی رو نگاه… اون دوستان که سعی کردن استدلال به خرج بدن و تازه خیلی هم ناراحت بودن گویا، 🙂 یاد اوری کنم عزیز ماشین 150 اسبی با سوپر کار فرق داره که شیش دهم ثانیه خیلی محسوب بشه ولی در عوض حجم صندوق که یکی از مهمترین فاکتوراست رو یادتون رفته گویا، به هر حال به عنوان یکی از دوست داران ماشین که خیلی هم سعی می کنم منطقی باشم و اینقدر نظرات عجیب الخلقه از طرف اساتید بنده می شنوم سعی می کنم کمتر کامنت بزارم ولی انصافا برای من که عاشق مرسدسم و در اکثر مواقع با نیسان و اینفنیتی مشکل دارم تو این مورد خیلی برام عجیب بود که ای 200 بخواد برنده باشه.

    پاسخ
  6. بهزاد
    سوابق: (1209 دیدگاه) ,

    قیمت پایه مرسدس مدل A200 شروعش 27500 پوند هست که با دنده ی 6 سرعته دستی عرضه میشه و در صورت سفارش 7 سرعته دو کلاچ قیمتش میشه 29500 پوند.
    و همینطور سایر آپشنها که بیشترشون ضروری هست مثل سیستم صوتی هارمن که حدود 700 پوند یا پکیج ایمنی مثل هدلایت و هشدار خطوط و … که بیش از 1000 پوند هزینه داره و الی آخر.
    این قیمت اعلامی در دوئل مدل A130 هست که هیچکدام از مشخصات فنی جدول را دارا نمی باشد.

    پاسخ
  7. Mahdi Venom Demon
    سوابق: (1439 دیدگاه) ,

    خبرو شنیدید؟
    بنزین از اول دی میشه ۱۵۰۰
    یعنی از حالا ۵۰ درصد هزینه سوختمون میره بالاتر

    پاسخ
  8. جواد
    سوابق: (141 دیدگاه) ,

    Q30 نباید با gla مقایسه بشه؟

    پاسخ
  9. Mercede kaviani
    سوابق: (404 دیدگاه) ,

    با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
    وتشکر بسیار برای مقایسه وطلب فوق العاده عالی شما
    انتخاب من مرسدس بنز A کلاس ببخشید مدل سدان مرسدس بنز A کلاس ایا در سال 2018 وارد بازار میشود ؟
    با تشکر ار راهنمایی شما دوست عزیز دوستدار شما مرسده کاویانی

    پاسخ
  10. ونوم اف ۵
    سوابق: (1276 دیدگاه) ,

    از نظر فنی که تقریبا برابر هستن ولی رخ اینفینیتی خیلی بهتره

    پاسخ
  11. achtung
    سوابق: (296 دیدگاه) ,

    اینفینیتی مثل بقیه ماشینای ژاپنی خیلی گرونه و قیمت معقولی نداره

    پاسخ
  12. Keyvan
    سوابق: (144 دیدگاه) ,

    هر جوری مقایسه بشه اینفینیتی شاخ تره بنز واسه برند بودن رای میاره تعجبم چرا با A2

    پاسخ
  13. مانی
    سوابق: (1202 دیدگاه) ,

    پدال جون کراس اور رو با هاچبک مقایسه میکنی‌؟
    فردا تو نظرسنجیت نیای گG63 رو با M3 مقایسه کنی‌
    مواظب خودت باش آقای نویسنده

    پاسخ
    1. سردبیر
      سوابق: (495 دیدگاه) ,

      سلام. کاش کمی هم زحمت کشیده متن را مطالعه می نمودید یا اینکه قبل از تمسخر ما اطلاعات بیشتری از این مدل ها کسب می نمودید. منظور شما از کراس اوور اینفینیتی مدل QX30 هست ولی اینجا حرف از مدل Q30 است. لطفا این لینک محصولات اینفینیتی را نیز ملاحظه نمایید.
      ارادت

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.