دوئل مرسدس بنز A45 AMG و فورد فوکوس RS

در قسمت سوم دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال نوبت به گروه هاچ‌بک‌های اسپرت سگمنت C رسید. در دومین دوئل این گروه، فولکس‌واگن گلف R و پژو 308 GTI به نبرد با یکدیگر پرداختند که این رقابت با پیروزی گلف R و کسب 76 درصد از آراء به پایان رسید. در این رقابت مجموعاً 1578 رأی به ثبت رسیده که سهم گلف R از این میزان 1212 رأی و 308 GTI هم 366 رأی است. حالا در سومین دوئل گروه هاچ‌بک‌های اسپرت مرسدس بنز A45 AMG به مصاف فورد فوکوس RS رفته است. در جدول زیر نیز دوئل‌ها و نتایج این کلاس عنوان شده است.

آئودی RS3

سئات لئون کوپرا

مرسدس بنز A45 AMG

فورد فوکوس RS

آئودی RS3

؟

فولکس‌واگن گلف R

پژو 308 GTI

سوبارو WRX STI

هوندا سیویک تایپ R

فولکس‌واگن گلف R

؟

ب‌ام‌و M140i

هیوندای i30 N

رنو مگان RS

اشکودا اکتاویاRS

؟

؟

مرسدس بنز A45 AMG

A کلاس همان‌طور که از نامش مشخص است کوچک‌ترین محصول مرسدس بنز محسوب می‌شود. این خودرو برای اولین بار در پاییز سال 1997 در نمایشگاه فرانکفورت به‌عنوان یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت رونمایی شد. این خودرو اولین ساختهٔ دیفرانسیل جلوی مرسدس بنز بود و با قدِ بلند و طول کوتاه خود، کاملاً با دیگر محصولات مرسدس متفاوت بود. نسل اول A کلاس که تنها در یک نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در ساخته می‌شد، تا سال 2004 به تولید رسید و سپس نسل دوم جایگزین آن شد. این نسل هم همچنان از لحاظ سگمنت و استایل کلی دنباله‌روی نسل اول بود اما نسخهٔ سه‌در آن‌هم تولید شد. سرانجام پس از رونمایی کانسپتی در نمایشگاه نیویورک 2011، نسخهٔ تولیدی نسل سوم A کلاس در نمایشگاه ژنو 2012 معرفی شد؛ اما این نسل کاملاً نسبت به قبل متحول شده بود به‌گونه‌ای که با افزایش ابعاد به سگمنت بالاتر C یا کامپکت منتقل شده و با برخورداری از ارتفاع کمتر، استایلی مشابه هاچ‌بک‌های معمول بازار پیدا کرده بود. نسل سوم A کلاس هم مانند نسل اول صرفاً به‌صورت پنج‌در تولید می‌شود. دیگر خودروهای کامپکت مرسدس بنز یعنی مدل‌های CLA، GLA و B کلاس نیز روی پلت‌فرم مشترکی با A کلاس ساخته شده‌اند. همچنین برای اولین بار در این نسل نسخهٔ اسپرت AMG این خودرو هم با نام A45 ساخته شد که قوی‌ترین مدل آن بوده و در رقابت ما هم شرکت کرده است. این هاچ‌بک داغ مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو است که 380 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور دارد. A45 به‌صورت استاندارد مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic است که نیروی موتور را از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دریافت می‌کند. A کلاس برای سال 2016 فیس‌لیفتی جزئی را تجربه کرده و نمونهٔ کانسپت نسخهٔ سدان آن نیز چندی پیش در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی شد.

فورد فوکوس RS

فوکوس یکی از مشهورترین محصولات فورد است که نسل نخست آن در سال 1998 به‌عنوان جایگزینی برای مدل اسکورت به بازار آمد. نسل اول فوکوس در کشورهای مختلفی چون آلمان، روسیه، مکزیک و… در چهار نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در، سدان و استیشن تا سال 2005 در اروپا و تا 2007 در ایالات‌متحده تولید شد. نسل دوم این خودرو در نمایشگاه پاریس 2004 رونمای شد که البته نسخه‌های اروپایی و آمریکایی آن باهم تفاوت داشتند. سرانجام در نمایشگاه دیترویت 2010 نوبت به معرفی نسل سوم یا کنونی این هاچ‌بک آمریکایی رسید اما این بار نسخه‌های اروپایی و آمریکایی آن تفاوتی باهم نداشتند. این نسل هم مانند اسلافش در انواع مختلفی تولید می‌شود اما نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در از لیست مدل‌های حذف شده است. فورد در نمایشگاه ژنو 2014 نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسل سوم فوکوس را معرفی کرد که با مدل 2015 به بازار آمد. در این فیس‌لیفت عمدهٔ تغییرات در چراغ‌های جلو و جلوپنجره انجام شده است؛ اما بااین‌حال نسل سوم فورد فوکوس هم مانند مرسدس بنز A کلاس کم‌کم در حال نزدیک شدن به پایان عمر خود است و طی یک تا دو سال آینده نسل چهارم آن به بازار خواهد آمد. فوکوس بسته به بازار با پیشرانه‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شود که دو نمونهٔ آن‌ها مخصوص نسخه‌های اسپرت به نام‌های ST و RS هستند. البته همان‌طور که مشخص است در این رقابت قدرتمندترین عضو پرچم‌دار خانوادهٔ فوکوس و یا در اصل پرچم‌دار آن‌ها یعنی مدل RS شرکت کرده است. این هاچ‌بک داغ آمریکایی مجهز به یک پیشرانهٔ 2.3 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ اکوبوست است که 370 اسب بخار قدرت و 510 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. این همان پیشرانه‌ای است که در نسخهٔ اکوبوست موستانگ هم بکار می‌رود.

 

مشخصات فنی

مرسدس بنز A45 فورد فوکوس RS
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 2.3 لیتری 4 سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت 380 اسب بخار 370 اسب بخار
گشتاور 475 نیوتن متر 510 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک 6 سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 4.3 ثانیه 4.6 ثانیه
مسافت 400 متر 12.6 ثانیه 13.4 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر/ساعت 265 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 10.2 لیتر (ترکیبی) 10.7 لیتر (ترکیبی)
وزن 1370 کیلوگرم 1557 کیلوگرم
طول 4.29 متر 4.36 متر
فاصلهٔ محوری 2.70 متر 2.45 متر
حجم صندوق بار 340 لیتر 316 لیتر
قیمت 41,830 پوند 32,664 پوند

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

36 دیدگاه

  1. ?Chalenger?
    سوابق: (183 دیدگاه) ,

    شما هارو نمیدونم ولی من به بنز رای دادم??

    پاسخ
    1. Mohammad
      سوابق: (461 دیدگاه) ,

      یه سوال فنی!!!!
      چرا این بنزها و ب ام و ها به ایران وارد نمیشه؟؟؟
      قیمتشون هم که مناسبه به نسبت برندشون و قابل دسترس تره مسلما پرفروش هم خواهند بود حتی تو نسخه های دست دوم

      پاسخ
      1. مجتبی
        سوابق: (144 دیدگاه) ,

        قیمتشون مناسبه؟!!!!
        تو منطقه از 200 تا 300 میلیون قیمت خورده وای به حاله این که پلاک ملی بشه.
        فکر کنم بالای 500 قیمت بخوره.خودت باشی برای یک هاچبک این قدر پول میدی؟
        حالا هزینه نگهداریش به کنار.

        پاسخ
      2. علیx76
        سوابق: (405 دیدگاه) ,

        اینا با برند MEC DESIGN وارد شدن
        A45 . CLA 45 . GLA45
        قیمت هم فک کنم حدود ۷۰۰ تومن

        پاسخ
    2. محمد رضا
      سوابق: (296 دیدگاه) ,

      منم به بنز رای دادم
      چون با اینکه طولش 7سانت کم تره ولی فاصله محوریش 25سانت بیشتره صندوقش 25لیتر بزرگ تره قدرتش بیشتره شتابش بهتره مصرفش کم تره

      پاسخ
    3. Moein
      سوابق: (74 دیدگاه) ,

      به نظر من فورد بهتره،چون با۹هزار دلار قیمت ارزون تر تونسته پرفورمنسی در حد بنز ارائه بده.دوست عزیز challenger اینجوری نوشته میشه.

      پاسخ
  2. مجید
    سوابق: (678 دیدگاه) ,

    به نظر من کمتر کسی هست که فورد فوکوس رو نشناسه هم به خاطر شهرتی که با کن بلاک داره و هم به پیشینه قویش تو موتور اسپورت به خصوص رالی.اما من تجربه سوار شدن و رانندگیش رو نداشتم.در عوض مرسدس کلاس A رو یه بار تو منطقه آزاد سوار شدم و روندم درسته مدل AMG نبود ولی واقعا تجربه خاصی بود چون هیچ وقت از برند مرسدس هاچ بک سوار نشده بودم و تجربه کلی من تو نرمی و رفاه و آسایش بود ولی این ماشین همون ها رو تو مدل هاچ بک داشت.به نظر من هر دو خوب هستن و با توجه به اختلاف قیمت و توانایی ها اصلا نمیتونم رای بدم

    پاسخ
  3. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
    سوابق: (2598 دیدگاه) ,

    فورد فوکوس RS عالیه, خیلی دوسش دارم مخصوصا رنگ آبیش رو، مثل تصاویر بالا، اما یه پله پایین‌تر از A45 قرار می‌گیره؛ آئودی RS3 رقیب اصلی این مدل بنزه.

    پاسخ
  4. me84
    سوابق: (1081 دیدگاه) ,

    .
    از نظر فنی اختلاف خیلی کمه اما 9000 پوند بیشتر میدی و یه برند لوکس سوار میشی. فقط 9000 پوند( فکر نکنم اونجا 9000 پوند رقم خیلی بزرگی باشه).
    به نظر من بنز صد در صد معامله بهتریه.

    پاسخ
    1. T.H.M
      سوابق: (571 دیدگاه) ,

      داداش باید درصدی حساب کنی. درسته 9000 پوند شاید برای اونا عدد زیادی نباشه به طور مطلق، اما به طور نسبی 9 هزار پوند تو 32 هزار پوند چیز کمی نیس. به عبارتی مرسدس 28 درصد گرونتر از فورده که درصد قابل توجهیه. البته این اختلاف منطقیه ها. اون بنزه. یه برند لوکسه به قول شما. اما این فورده. یه برند غیر لوکسه. به نظرم مقایسه اینا از بیخ اشتباهه. برند غیر لوکس رو که نباید با لوکس مقایسه کرد. اگرم مقایسه میشه، باید فاکتور قیمت رو خیلی مهم درنظر گرفت تا ماشین غیر لوکسه نابود نشه تو مقایسه

      پاسخ
    2. M
      سوابق: (209 دیدگاه) ,

      9000 پوند رقمی نیس ؟؟! با همون پول هاچبک مرسدس میتونی پورشه 718 بخری ( فارغ از بحث کلاس و سگمنت و اینا )

      پاسخ
  5. DEADPOOL
    سوابق: (164 دیدگاه) ,

    الان چون بنزه با 70 درصد آرا برنده میشه ??
    چون مردم عاشق بنزن?
    هه

    پاسخ
    1. Khan
      سوابق: (242 دیدگاه) ,

      مقایسه کارشناسی که نیست، سایت هم نوشته با کدوم بیشتر حال میکنین.
      شاید ملت با فرغون بیشتر از بوگاتی حال کنن، دلشون بخواد رای بدن فرغون اصلا.

      ده بار من اینو گفتم تا حالا. طرف نمیخونه بحث سر چیه میاد ملتو مسخره میکنه.
      فکر کنم توی متن این قسمت که بحث سر خودروی موردعلاقه شماست و نه خودروی برتر، حتی اگر قرمز و بولد و توی یه خط جدا هم نوشته شه باز یکی میاد همچین کامنتی میذاره.

      پاسخ
  6. رامکال
    سوابق: (595 دیدگاه) ,

    به به بنز.
    چه عالی سیاه رنگش رو توی اهواز دیدم.
    فوق العادست.
    من سوارش نشدم اما یکی از رفیقام که توش نشست ازش کلی تعریف میکرد.
    شاه هاچ بک ها.

    پاسخ
  7. charger
    سوابق: (235 دیدگاه) ,

    خودم از طرفدارای RSهستم ولی A45 واقعا حرفی برای گفتن نمیزاره بی نظیره

    پاسخ
  8. محمد
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    البته مرسدس بنز با حجم کمتر قدرت بیشتری داره و از نظر طراحی هم زیباتره

    پاسخ
  9. كوروش
    سوابق: (921 دیدگاه) ,

    برتری بنز در همه موارد

    پاسخ
    1. MAHDI . CHEVROLET
      سوابق: (1434 دیدگاه) ,

      فوکوس قابلیت دریفت داره که بنز نداره قیمتش مناسب تره و گشتاور بیشتری هم داره و سرعت نهایی بیشتر
      فقط خواستم بگم در همه موارد برتر نیست و خودم میدونم برنده بنز هست

      پاسخ
      1. كوروش
        سوابق: (921 دیدگاه) ,

        البته قابلیت دریفیت برای یک هاچبک ! قابلیت خاصی واقعا نیستش اصولا این کلاس از خودرو ها به تیز بودن در پیچ ها و هندلینگ بسیار بالا پایبند هستند سرعت نهایی هم همانطور که می دانید توسط بنز محدود شده وگرنه اکثر خریداران a45 با برداشتن محدودیت براحتی بالای ٢٨٠ کیلومتر رو تجربه کردند البته من خودم در یوتویوب سرعت 308 کیلومتر هم یادم هست

        پاسخ
        1. MAHDI . CHEVROLET
          سوابق: (1434 دیدگاه) ,

          شاید برای هاچبکی مثل فیستا جذاب نباشه اما برای فوکوس به قدر کافی جذاب هست
          به هر حال با فوکوس میشه دریف زد اما بنز نه

        2. MAHDI . CHEVROLET
          سوابق: (1434 دیدگاه) ,

          چطور خاص نیست
          هاچبک دو دیفرانسیلی که دریفت بزنه خاص نیست؟
          برای هاچبکی معمولی مثل فیستا اره اما فوکوس خیلی خوبه

  10. Porsche & Mercedes
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    کسی هس که شک داشته باشه بنز یه سرو گردن بالاتره؟؟؟_?

    پاسخ
  11. #ali.m#
    سوابق: (1780 دیدگاه) ,

    با هاچبک لوکس هیچ وقت نمیدونم کنار بیام حتی اگه یه ژاپنی یا امریکایی هاچبک لوکس هم بود باز به فوکوس رای میدادم .
    فروش خوبی داشته ،طراحی اسپرت و مناسبی داره .
    و با اختلاف قیمتی که داره همونقدر بازده داره موتورش . و چند سالی هست که فورد تو بحث پیشرانه داره خیلی خوب کار میکنه .
    پس انتخابم فورده.
    تو این بخش سیویک رو عشقه??
    راستی این جدولی که گذاشتید هم خیلی عالیه ممنون ??

    پاسخ
  12. مجتبی
    سوابق: (144 دیدگاه) ,

    یکی از دوستان من عشق خودروهای المانی هستش و A45 رو داشت.نزدیک ٢۵٠ میلیون براش تموم شد.قبل از خرید می گفت سلطان هاچبک هاست.وقتی خرید و سوار شد ضد حال خورد،اونجوری که شنیده بود و ازش تعریف میکرد نبود.
    هزینه نگهدایش هم فاجعه بود.فقط برای سرویس اولیه۴ تومن پیاده شد.به ۵ ماه نکشید گذاشت برای فروش.آخر هم با قیمت ١۴٠ میلیون فروخت.
    من هم سوارش شدم از لحاظ فنی و عملکرد خیلی خوب بود ولی خدایی ارزش ٢۵٠ تومنو نداشت.اون زمان قیمت فوکوس آر اس از ١۶٠ شروع میشد تا ٢٠٠ میلیون که دیگه وارد نمیشه?
    الانم رفته آسمان هفتم خریده.?

    پاسخ
  13. مجتبی
    سوابق: (144 دیدگاه) ,

    یکی از دوستان من عشق خودروهای آلمانی هستش و A45 رو داشت.نزدیک 250 میلیون براش تموم شد.
    قبل از خرید می گفت سلطان هاچبک ها هستش ولی وقتی خرید و سوار شد ضد حال خورد.اونجوری که شنیده بود و ازش تعریف می کرد نبود.
    هزینه نگهداریش هم فاجعه بود.فقط برای سرویس اولیه 4 تومن پیاده شد.به 5 ماه نکشید گذاشت برای فروش.آخر هم با قیمت 140 میلیون فروخت.
    من هم سوارش شدم از لحاظ فنی و عملکرد خیلی خوب بود ولی خدایی ارزش 250 میلیونو نداشت.اون زمان focus rs از 160 تا 200 تومن بودش که انتخاب بهتری بود متاسفانه دیگه وارد نمیشه.
    الانم رفته آسمان هفتم خریده. :))

    پاسخ
    1. #ali.m#
      سوابق: (1780 دیدگاه) ,

      140تومن فروخت؟
      اشتباه ننوشتی؟

      90 تومن زیر قیمت؟

      پاسخ
      1. مجتبی
        سوابق: (144 دیدگاه) ,

        آره 140 فروخت.
        چون کسی بابت یک خودروی هاچبک 200 میلیون پول نمیده.
        با 200 میلیون خودروهای خیلی بهتری میشه خرید تا یک هاچبک.

        پاسخ
      2. مجتبی
        سوابق: (144 دیدگاه) ,

        برای این که سریع بفروشه مجبور شد قیمت هم بیاره پایین.
        خودرو های آلمانی موقع فروش خیلی ضرر دارن مخصوصا مدل های خاص.

        پاسخ
  14. مهدی
    سوابق: (496 دیدگاه) ,

    حالا من کاری به a45 amg ندارم ولی Aکلاس و CLA کیفیت ساخت تقریبا پایینی دارن واسه نمونه تو بیشتر قطعات کابین که مقایسه میکردم مزدا3 جدید با کیفیت تر از A کلاس به نظر میومد

    پاسخ
  15. ونوم اف ۵
    سوابق: (1276 دیدگاه) ,

    دوستان به ۹۰۰۰ هزار پوند میگن رقم کوچیک در صورتی که پدال مطالبی از ماشین های مثلا تا ۳۰۰۰۰ دلار مینویسه پانصد دلار ماشینی گرون تر هم نکته منفی حساب میشه

    پاسخ
    1. Hemichan
      سوابق: (552 دیدگاه) ,

      بعد از این نظر سنجی به طور کامل انصراف دادم

      پاسخ
  16. ونوم اف ۵
    سوابق: (1276 دیدگاه) ,

    رای من با افتخار و احترام فورد فوکوس

    پاسخ
  17. امیرحسین بشیر فرهمند
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    با سلام . دوستان توجه خاصی رو قیمت ندارند . قیمت مهم تذین فاکتور هست . و الا همه بلدن بهترین و لومس ترین خوش سابقه ترین برند رو انتخاب کنند . اما واقعا تودتونو در موقعیت خرید این دو فرض کنید . ایا حاضرید نه هزار پوند برای بنز پرداخت کنید در صورتی که فورد همون امکانات رو با مبلغ پایین تر در اختیارتون میزاره . بله ! همه میتونند دکمه انتخاب بنز رو فشار بدهند . اما در واقعیت حاضرید 9000 پوند بیشتر پرداخت کنید ?
    پس با تمام احترام و شایستگی بنز من به دلیل قیمت مناسب تر فورد ، بهش رای میدهم .

    پاسخ
  18. حمیدرضا
    سوابق: (1700 دیدگاه) ,

    رای من فورد چون از چهرش و گیربکس دستیش بیشتر خوشم میاد قیمتشم بهتره بنز کلاس a خیلی لوکس نیست

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.