دوئل پورشه پانامرا و مرسدس-آام‌گ GT 4

در سومین قسمت از دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز به سراغ گروه سدان‌های کوپه رفته‌ایم که دوئل قبلی آن بین مرسدس بنز CLS و ب‌ام‌و سری 6 گرن توریزمو برگزار شد. در این دوئل مجموعاً تعداد 2007 رأی به ثبت رسیده است که مرسدس توانست با دریافت 1363 عدد از آن‌ها و کسب 68 درصد از کل آراء پیروز شده و راهی مرحلهٔ بعدی گردد درحالی‌که ب‌ام‌و موفق به دریافت 644 رأی شده و بدین ترتیب از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز در سومین و آخرین دوئل گروه سدان‌های کوپه مرسدس-ام‌گ GT 4 و پورشه پانامرا پای به میدان نبرد گذاشته‌اند.

آئودی A7

ب‌ام‌و سری 6 گرن کوپه

مرسدس بنز CLS

ب‌ام‌و سری 6 گرن توریزمو

آئودی A7

مرسدس بنز CLS

مرسدس-آام‌گ GT 4

پورشه پانامرا

؟

پورشه پانامرا

پورشه از ابتدا کار خود را با ساخت خودروهای کوپه و اسپرت شروع کرد و همواره به این اصل پایبند بود؛ اما بااین‌حال این شرکت آلمانی در دههٔ 80 میلادی به فکر ساخت سدان افتاد که این موضوع با توسعهٔ مدل 989 در سال 1988 شکلی جدی‌تری به خود گرفت؛ اما بااین‌حال این سدان پورشه هیچ‌گاه رنگ خط تولید را به خود ندید تا ایدهٔ ساخت سدان توسط این شرکت به بعد از ورود به بخش کراس‌اوورها توسط مدل کائن موکول شود. سرانجام نمایشگاه خودروی شانگهای 2009 جایی بود که پورشه برای نخستین بار اولین سدان تولیدی خود با نام پانامرا را رونمایی نمود. نسل نخست این ماشین پس از تجربهٔ یک فیس‌لیفت در سال 2013 سرانجام با نسل دوم جایگزین شد که در تاریخ 28 ژوئن 2016 در برلین آلمان رونمایی شد. چندی بعد برای اولین بار پورشه نسخهٔ هاچ‌بک پانامرا را هم با نام اسپرت توریزمو معرفی کرد که البته پیش‌نمایش آن با معرفی کانسپتی با همین نام در سال 2012 ارائه شده بود. نسل دوم پانامرا که بر روی پلت‌فرم MSB گروه فولکس‌واگن ساخته شده است، هم‌اکنون در مدل‌های مختلف با پیشرانه‌های متفاوت ارائه می‌شود. پانامرای پایه از یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توربو با 330 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند درحالی‌که بالاترین مدل آن توربو S E-Hybrid نام دارد. این مدل از یک قوای محرکهٔ هیبریدی متشکل از یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو و یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند که مجموع خروجی آن 680 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور است. ولی ما در این دوئل پانامرا توربو را انتخاب کرده‌ایم که از همان پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند ولی در آن خبری از موتور الکتریکی نیست. این پیشرانه 550 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

مرسدس-آام‌گ GT 4

مرسدس بنز برای اولین بار مدل AMG GT را به‌طور رسمی در نمایشگاه پاریس 2014 رونمایی کرد. هرچند این خودرو به‌نوعی جانشین مدل SLS AMG محسوب می‌شود اما نمی‌توان آن‌را جایگزین مستقیم SLS دانست چراکه AMG GT برخلاف سلفش، بیشتر به خودروهای اسپرت نزدیک است تا سوپراسپرت. همچنین AMG GT یک کوپهٔ فست‌بک بوده و در آن خبری هم از درهای گالوینگ SLS نیست. بااین‌حال این خودرو پس از SLS AMG دومین محصول مرسدس بنز است که با همکاری آام‌گ توسعه پیدا کرده و همچنین نخستین خودرویی محسوب می‌شود که با برند مرسدس-آام‌گ به بازار عرضه شد. سپس حدود سه سال بعد مرسدس بنز در نمایشگاه ژنو 2017 نسخهٔ چهاردر AMG GT را در قالب یک کانسپت رونمایی کرده و در همان‌جا وعدهٔ تولید آن‌را دارد. بدین ترتیب نهایتاً دقیقاً یک سال بعد در نمایشگاه ژنو امسال نسخهٔ تولیدی AMG GT چهاردر رسماً رونمایی شد. این نسخه در ظاهر تا حد زیادی به نسخهٔ کوپه شبیه است اما بااین‌حال تغییراتی در چراغ‌های عقب و جلوی آن اعمال شده است. AMG GT چهاردر با دو پیشرانهٔ مختلف و در سه مدل گوناگون ارائه می‌شود. نسخهٔ پایه GT 53 نام دارد که از یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو استفاده می‌کند. مدل بعدی اما که GT 63 نام دارد به پیشرانهٔ 4 لیتری V8 بای‌توربو مجهز شده که 585 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ اما حتی نسخه‌ای قدرتمندتر از این هم وجود دارد که GT 63 S نام داشته و بالاترین مدل AMG GT چهاردر محسوب می‌شود. این مدل هم از همان پیشرانهٔ 4 لیتری V8 استفاده می‌کند ولی در اینجا قدرت بیشتری معادل 630 اسب بخار تولید می‌کند. در این دوئل ولی ما به جهت هماهنگی با پورشه پانامرا توربو همان مدل GT 63 استاندارد را انتخاب کرده‌ایم. انتقال نیرو در هر سه نسخهٔ این ماشین نیز توسط یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد.


مقایسه مشخصات فنی

 

پورشه پانامرا توربو

مرسدس-آام‌گ GT 63

پیشرانه 4 لیتری V8 4 لیتری V8
تنفس توئین توربو بای‌توربو
قدرت 550 اسب بخار 585 اسب بخار
گشتاور 770 نیوتن متر 800 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته دوکلاچه 9 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 3.8 ثانیه 3.4 ثانیه
حداکثر سرعت 305 کیلومتر/ساعت 310 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 9.4 لیتر (ترکیبی) 11.1 لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی 213 گرم/کیلومتر 254 گرم/کیلومتر
ظرفیت باک 90 لیتر 66 لیتر
وزن 1995 کیلوگرم 2025 کیلوگرم
طول 5.05 متر 5.02 متر
فاصلهٔ محوری 2.95 متر 2.95 متر
قیمت 147,950 دلار حدود 150,000 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

38 دیدگاه

    1. پارسا
      سوابق: (65 دیدگاه) ,

      منم همیشه میگفتم پانامرا تو این کلاس از همه یه سر و گردن بالاتره ، تا این که amg این غولو معرفی کرد!!!

      هنوزم میگم پانامرا ماشینیه که نمیشه عاشقش نبود ، بی‌نظیره ، پورشم کمپانی مورد علاقمه ، ولی باید قبول کرد این amg gt 4 واقعاً بی‌نظیرترین و بهترینه ???

      پاسخ
      1. #ali.m#
        سوابق: (1701 دیدگاه) ,

        درست میگید amgبینظیره قدرت و شتاب بیشتری هم داره.
        ولی من واقعا استایل پانامرا رو با 0.4 اختلاف شتاب عوض نمیکنم .
        البته به نظرم به جز همون شتاب در بقیه موارد پانامرا بهتره.

        پاسخ
    2. شاهين
      سوابق: (696 دیدگاه) ,

      پانامرا فوقالعادست ولی بیا قبول کنیم این بنز بی رقیبه

      پاسخ
  1. مسعود
    سوابق: (191 دیدگاه) ,

    معلومه که مرسدس سرتره. همه جوره از پورش بالاتره

    پاسخ
    1. T.H.M
      سوابق: (570 دیدگاه) ,

      اگه به اعداد و ارقام مربوط به موتور و شتاب و … نگاه کنیم حق با شماست. ولی خیلی چیزا هست که تو مشخصات ماشین هیچ وقت نمیشه پیدا کرد. از جمله قابلیت اطمینان که آمار نشون میده پورشه بالاتره، مثل هندلینگ و لذت رانندگی که همه میدونن پورشه بالاتره، یه کسی که سوار هر ماشینی شده باشه، ازش بپرسید متوجه میشید ماشینای پورشه چه قدر از این نظر حرفه ای هستن طوری که حتی از بی ام و که هندلینگش زبانزده، میگن حرفه ای تر و لذت بخش تره. ضمن اینکه تو همین جدول اینجا برتری هایی داره پورشه، از جمله مصرف سوخت کمتر و آلایندگی کمتر و ظرفیت باک بیشتر، که شاید برای شما مهم نباشه، ولی برای من به شخصه مصرف سوخت مهمه و حتی از شتاب 0.4 ثانیه بالاتر بنز که تو عمل به درد خیلیامون نمیخوره، اهمیت بیشتری داره. طراحی هم که یه چیز سلیقه ایه. پس مرسدس با اینکه فوق العادست ولی اینطور که میگید همه جوره از پورشه بالاتره، اینجور نیست. اگه قرار بود صرفا اعداد رو کاغذ مهم باشه که دیگه برای چی دوئل برگزار میشه و رای گیری میشه. خود سایت برنده رو مطابق با جدول انتخاب میکرد دیگه. ولی کسی که ماشین بازه میدونه همه چیز اعداد و ارقام رو کاغذ نیست و خیلی چیزای دیگه مهمه و صد البته که عشق وعلاقه به برند هم برای یه ماشین باز جزو مهمترین فاکتورهاست.

      پاسخ
      1. مانی
        سوابق: (401 دیدگاه) ,

        در مورد قابلیت دینامیکی

        این مدلهای معمول بنز نیست،ساخت AMG هست با پشتوانه ۴فصل قهرمانی پیاپی در فورمولا وان

        پاسخ
  2. Amir
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    با تمام احترام برای مرسدس که چیزی کم نداره انتخاب من زیبای چشم درشت

    پاسخ
  3. محمدرضا
    سوابق: (88 دیدگاه) ,

    با تمامی احترامی که برای مرسرس قائلم اما فکر میکنم پانامرا تو صدر این سگمنت قرار داره.البته نظر شخصی خودم هس

    پاسخ
  4. hamid
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    جفتشونو دوس دارم نمیتونم بینشون یکدومو انتخاب کنم.

    پاسخ
    1. KING 918
      سوابق: (2285 دیدگاه) ,

      دقیقا طرز فکر 90 درصد مردم ایران
      چطوری ایرانی …… 🙂

      پاسخ
      1. ADAK
        سوابق: (228 دیدگاه) ,

        امثال این بابا ؛
        فقط دل شون خوشِ که امنیت دارن !!!!

        پاسخ
  5. Khan
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    طبق معمول اگر بنز برنده شده باشه دوباره یکی میاد میگه طرفدارای مرسدس نظرسنجی ها رو فلان کردن و بهمان کردن

    پاسخ
  6. PaRHaM
    سوابق: (693 دیدگاه) ,

    پانامرا تو این سگمنت
    برام از همه جذاب تره
    ب خصوص مدل Turbo SE Hybrid ک شاهکاره??⁩
    البته در واقع اصلا نباید RS7 رو هم دست کم گرفت
    اونم خیلی جذابه
    ولی بازم برام پانامرا جذاب تره?⁦??⁩

    پاسخ
  7. نویدی
    سوابق: (313 دیدگاه) ,

    ظرفیت باک بنز خیلی مسخره ست! ۶۶ لیتر:))
    فکر کنم دلیل کم بودن ظرفیت باک بنز،پایین آوردن وزن خودرو باشه.وگرنه این باک کوچیک با مصرف سوخت ۱۱.۱ لیتری جور در نمیاد!

    پاسخ
    1. شاهين
      سوابق: (696 دیدگاه) ,

      یعنی از نظرت ۶٠٠ کیلومتر رو با یه باک بنزین بره کافی نیست؟!؟!؟

      پاسخ
      1. نویدی
        سوابق: (313 دیدگاه) ,

        مساله اینه که پورشه پانامرا با یه باک بنزین،بالای ۹۰۰ کیلومتر میتونه بره(نقطه)

        پاسخ
  8. سعید(تهران)
    سوابق: (331 دیدگاه) ,

    کمپانی پورشه بسیار قابل احترام، با مهندسی بینظیر و فوق العادس ولی اگه روزی بخوام یه پورشه بخرم قطعا فقط ۹۱۱ خواهد بود( فک کن یه درصد بتونم!) اینجا انتخابم مرسدس…

    پاسخ
  9. امیر
    سوابق: (166 دیدگاه) ,

    مرسدس شاهکار فوق العاده ای خلق کرده اما وقتی پای پورشه اونم پانامرا وسط باشه مرسدس دیگه شاید به چشم نیاد(چشم خودم ).پورشه واقعا جذاب تره!

    پاسخ
  10. Mehran
    سوابق: (245 دیدگاه) ,

    انتخاب من که پانامرا هست به خاطر ظاهر جذاب تر و مهندسی پورشه

    پاسخ
  11. mohammad FM480
    سوابق: (598 دیدگاه) ,

    قطعا آ ام گ جی تی?
    پانامرا هم طراحی جالبی داره و خیلی دوستش دارم اما این یه چیز دیگست…

    پاسخ
  12. نیما
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    مصرف سوخت و باک بنز اصلا برام قابل قبول نیست انتخابم پورشه

    پاسخ
  13. حمیدرضا
    سوابق: (1572 دیدگاه) ,

    به نظرم پورشه گزینه اسپرت تری هست بنز یکم زیادی با قدرت و شتاب داره نظر مصرف کننده ها رو جلب می کنه

    پاسخ
  14. Hamid...Audi
    سوابق: (502 دیدگاه) ,

    قبلا هم گفتم بهتره وقتی یه ماشین با قوی ترین موتورش میاد ماشین مقابلش هم با قوی ترین موتور باشه…
    الان مرسدس با یه موتور ضعیف تر از خودش دوئل داره در صورتی که پورشه پانامرا Turbo SE Hybrid خیلی قوی‌تر و سریع تر از مرسدسه.

    پاسخ
    1. Amir
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      عجب حتما به جدول دقت نکردی که هر دوتا 4 لیتر V8 هستن البته پانامرا یدونه توربو هم بیشتر داره !!

      پاسخ
      1. Amir.Prs
        سوابق: (17 دیدگاه) ,

        جفتشون دوتا توربو دارن. مرسدس بای‌توربو هست و پانامرا توئین توربو.
        بای‌توربو دوتا توربو هم سایز هستند که یکی برای سیلندر 1 تا 4 و اون یکی برای سیلند 5 تا 8 هستند. ولی توئین توربو دوتا توربو هستند که یکیش کوچیکتر هست برای دور موتور پایین و اون یکی بزرگتر هست که برای دور موتور بالا استفاده میشه.

        پاسخ
  15. Amir
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    نمیدونم چرا میگید این مدل بنز شاهکاره،هر چی فکر میکنم و تلاش میکنم با نا هماهنگی خنده دار قسمت عقب ماشین و اون سپر نا همگون ارتباط برقرار نمیکنم…طراحی تو این سگمنت واقعا مهمه پانامرا واقعا بی نقص و چشم نواز طراحی شده نمونه بارز یه آلمانی اصیل…در بحث طراحی داخلی کنسول میانی مرسدس زیبایی اون فرمان و داشبورد فوق العاده رو کم کرده…از نظر شتاب مرسدس سره خب ولی با مصرف بالاتر…به هر حال ٠.۴ثانیه شتاب بهتر دلیل قانع کننده ای برای ترجیح دادن این AMG به پانامرا نیست…

    پاسخ
  16. #
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    پورشه فوق العادس ولی من طراحی این جی تیو بهتر نسبت به پورشه میبینم و امکاناتش هم نسبت به پورشه پانامرا بیشتره

    پاسخ
  17. کیارش
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    پورشه بهتر: چون کارش اینه یعنی فلسفه اسپرت ساز، ولی بنز طمع بازار ماشین باعث شده که با وجود ماهیت لوکس سازیش خودش رو در سیتم های اسپورت وسایر سیستم های دیگه به زور جا کنه که به نظر من به همون لوکس سازیش برسه بهتره!
    ☆و در این دول پورشه برندس بازم می گم چون کارش اینه☆

    پاسخ
  18. keyvan
    سوابق: (117 دیدگاه) ,

    بازم ایرانیها سنتی فکر میکنند تا نام بنز و BMW میاد دست و پاها شل میشه حتا بوگاتی هم رفوزه میشه چه برسه به لامبورگینی و بنتلی و‌رولزرویس ومازاراتی رای من پرشه پانامرا

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.