طراحان مرسدس بنز چه در سر دارند؟!

طراحی ظاهری و داخلی یک خودرو اگر نگوییم مهم‌ترین فاکتور، قطعاً جزو بالاترین و پراهمیت‌ترین فاکتورها برای خریداران خودروهای جدید است. خریداران در نگاه اول با ظاهر خودرو انس می‌گیرند و اگر خودرویی نتواند از نظر ظاهری جذابیت‌های لازم را برای خریداران ایجاد کنند با واکنش‌های منفی آن‌ها روبرو خواهند شد.


اگرچه زیبا یا زشت نامیدن یک خودرو به سلایق افراد بستگی دارد اما خب طراحی و زیبایی خودروها نیز استانداردها و قوانین خاص خود را داشته و به همین خاطر است که اکثر خودروهای زیبا در اذهان مردم باقی مانده‌اند و در واقع خودروها بیشتر به واسطه طراحی خود در نزد مردم شناخته شده‌اند تا پرفورمنس و یا ویژگی‌های دیگر خود.


یکی از بهترین و کارکشته‌ترین برندهای خودروسازی در سراسر جهان مرسدس بنز است که به جرات می‌توان آن را جزو شناخته‌شده‌ترین خودروسازان دانست. مرسدس بنز از نظر تکنولوژی و لوکس بودن جزو پیشتازان این صنعت بوده و اختراعات و نوآوری‌های فراوانی را به نام خود ثبت کرده است.

مرسدس بنز CLS 450
طراحی‌های این شرکت نیز همواره زبانزد طرفداران بوده و برخی از شاخص‌ترین و زیباترین خودروهای دنیا محصول این شرکت هستند. طبیعی است که هر فرازی با یک فرود همراه بوده و مرسدس نیز از نظر طراحی پستی و بلندهای فراوانی را تجربه کرده است؛ اما صنعت خودروی کنونی در فشرده‌ترین و رقابتی‌ترین حالت خود قرار داشته و از آنجایی که مرسدس رقبای فراوانی پیش روی خود می‌بیند بنابراین از نظر طراحی جای هیچ‌گونه خطایی وجود ندارد. البته که این شرایط برای دیگر لوکس سازان همچون آئودی و ب ام و نیز صادق است.

مرسدس بنز CLS 450
مرسدس بنز همواره جزو نوآورترین شرکت‌ها در بحث طراحی بوده و یکی از بارزترین مثال‌های آن نسل اول مرسدس CLS است که غوغایی به پا کرد. در واقع مرسدس با تولید CLS کلاس بخش سدان های کوپه را پایه‌ریزی نمود و پس از آن نیز دو رقیب دیگر هم‌وطن محصولاتی را در این بخش تولید نمودند.


اما بخش طراحی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک خودروساز بوده و سکان‌داری آن نیز به هرکسی نمی‌رسد. پیش از این افراد مشهوری همچون برونو ساکو مدیر طراحی مرسدس بنز بوده‌اند و در چند سال اخیر نیز مرسدس با ریسک بزرگی که کرد این سمت را به گوردون واگنر جوان واگذار نمود.


همچون هر مدیر طراحی دیگر، واگنر با ورود به بخش طراحی مرسدس سعی کرد هویت تازه‌ای به محصولات این برند ببخشد که دست‌پخت او و تیمش در این سال‌ها با بازخوردها و واکنش‌های فراوانی مواجه شده است.

مرسدس بنز CLS مدل 2018
اما در چند ماه اخیر واکنش‌هایی جنجالی به طراحی محصولات مرسدس بنز مشاهده شده است. همه‌چیز از نسل جدید CLS شروع شد، جایی که نمای جلوی ملقب به “شکارچی” و طراحی چراغ‌های عقب آن با بازخوردهای منفی میان اکثر طرفداران مواجه شد. چراغ‌های جلوی CLS که در برخی از محصولات دیگر مرسدس نیز دیده شده از نظر برخی طرفداران خیلی خلاقانه و جالب نبوده و این موضوع در بخش عقب شکل حادتری به خود گرفته است. البته بازهم باید گفت که این مورد به سلیقه‌ی افراد هم بستگی داشته و نظر ما با همه‌ی افراد یکسان نیست.


دیگر محصولی که با عکس‌العمل خاص طرفداران روبرو شده نسل جدید شاسی‌بلند GLE است که همین چند روز پیش معرفی شده و نمای جلوی ساده‌ی آن به همراه چراغ‌های عقب انتقاداتی را متوجه تیم طراحی مرسدس کرده است. چراغ‌های عقب از CLS جدید الهام گرفته و هماهنگی چندانی با کلیت پیکره‌ی این شاسی‌بلند ندارد.


اما جدای از دو خودرو به شاسی‌بلند جدید و تمام الکتریکی EQC می‌رسیم که آغازگر یک دوران جدید برای این برند می‌باشد. EQC به عنوان آغازگر راه تمام الکتریکی مرسدس باید طراحی کاملاً متمایزی را نشان می‌داد و البته انتظارات فراوانی نیز از آن وجود داشت اما با رونمایی از آن اتفاق دیگری رخ داد!


نمای جلوی EQC نوآوری چندانی نداشته و چراغ‌ها در ساده‌ترین حالت ممکن قرار دارند. چراغ‌های عقب نیز به مانند محصولات مدرن پورشه با یک نوار نورانی به یکدیگر مرتبط شده‌اند و این بخش نیز انقلابی در طراحی محصولات الکتریکی مرسدس را نشان نمی‌دهد. انتظار می‌رفت این شاسی‌بلند به عنوان محصول از سری محصولات EQ طراحی سطح بالا و کاملاً متمایز و متفاوتی داشته باشد اما این‌گونه نشد.


به‌هرحال همان‌گونه که پیش‌تر نیز گفته شد طراحی‌های یک خودروساز همواره با فراز و فرود همراه بوده و مرسدس نیز از این قاعده مستثنا نیست. چند سال پیش هم BMW اصلی‌ترین رقیب مرسدس به این بیماری گرفتار شده بود و نتیجه‌ی آن نیز واگذار کردن رتبه‌ی اول پرفروش‌ترین لوکس سازان به مرسدس است؛ اما خب باواریایی ها بیدار شده‌اند و معرفی سری 8 و Z4 جدید نشان از روش تازه‌ی این خودروساز دارد.

نکته‌ی پایانی اینکه شاید محصولات جدید مرسدس بنز از نظر طراحی با برخی واکنش‌های منفی روبرو شده باشند اما موفقیت یک خودروساز را کف بازار تعیین می‌کند نه چیز دیگر. مرسدس در این بخش کاملاً موفق عمل کرده و فروش آن روز به روز افزایش پیدا کرده است.


در پایان شما را با چند رندر کامپیوتری از مرسدس بنز EQC جدید آشنا می‌کنیم که حاصل زحمات دوست عزیزمان آقای مهزیار تقوی می‌باشند. از ایشان به خاطر همراهی با مجله خودشان تشکر کرده و از شما دوستان عزیز نیز درخواست می‌کنیم هرگونه درخواست، انتقاد، پیشنهاد و مطلب موردنظر خود را با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

33 دیدگاه

  1. esi_car
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    البته یه نکته که طراحی های مرسدس داره اینه که هرچی ازش میگذره قشنگ تر میشه درصورتی که اولش زیاد جالب نیس

    پاسخ
    1. (Ali (Chevy nova
      سوابق: (4455 دیدگاه) ,

      شرکت جىلى باىد طراحان موفق ترى رو براى بنز استخدام کنه
      مثلا مدلهاى که شبىه برلىناس طراحى شدن رو باىد بازطراحى کنن زودتر

      پاسخ
      1. ا.سد.مرتضی
        سوابق: (71 دیدگاه) ,

        چون تو گفتی صبح این کارو میکنه
        بابا تعصب هم حدی داره شرکت جیلی !!!!!!!!!!!!
        نصف بنز شرف داره به کل فورد و شورلت باهم داری در باره پدر خودرو سازی و نواوری حرف میزنی نه سایپا و ایرانخودرو اینو بون من همیشه واسه تکنولوژی امریکا احترام قائلم و براش تعصب میکشم ولی بدون دزدی دانشمندان المانی طی دو جنگ و استعمار هوش ژاپنی ها الان صنعتش در حد پشمکم نبود
        اگر تو کل زندگیت 5 تا برگه تاریخ خونده باشی به راحتی حذفمو درک میکنی و گرنه کور کورانه تعصب میکشی

        پاسخ
      2. محمد
        سوابق: (426 دیدگاه) ,

        طراحی بشدت مهمه
        درسته که علی جان به طنز میگه، اما کره و چین با استخدام طراحان بنام تونستن خودشونو تو بازار بکشن بالا
        و به مرور کیفیت و مشخصات فنی رو بهینه کردند
        اما هویتشونو با طراحی جذاب شکل دادن

        پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (426 دیدگاه) ,

      این محصول الکتریکی بنز واقعا جذاب و متمایز نیست
      یه چیزیه مثل نسل اول پریوس تویوتا که به بهانه شاخص بودن نسبت به سایر محصولات بنزینی، واقعا نتیجه کار در نیومده بود
      تو رندرها هم سومی از آخر از همه خاصتره
      همه رندرها هم از رندر اصلی بنز بهتره
      البته که انتقاد ما به گوش بنز نمیرسه امابازخورد جهانی چرا
      و اینکه با انتقاد راه پیشرفت باز میشه
      راهی که بنز در اون بسیار پرتوانه

      پاسخ
  2. علی رضا
    سوابق: (27 دیدگاه) ,

    آخرین رندر خیلی جذاب تره
    فقط واسه جلو پنجره بزرگتر ، اگه تو فیس لیفت هایی که انجام میشه اون نوار مشکی حذف بشه و به جاش از جلو پنجره بزرگتر استفاده کنن خیلی عالی میشه

    پاسخ
  3. امیر
    سوابق: (303 دیدگاه) ,

    متاسفانه اون دورانی که مرسدس بنز با معرفی مدل های جدیدش تمام جهان رو محو طراحی خیره کننده و فوق العادش می کرد و با گذشت سالهای بسیار از جذابیتش کم نمی شد داره تبدیل به خاطره میشه.گوردون عزیز، جان هرکی دوسش داری به S کلاس دست نزن!

    پاسخ
  4. ENER-G-FORCE
    سوابق: (202 دیدگاه) ,

    جدای از همه‌ی این بحث‌ها، من شخصا یکی از مخالف های سرسخت با زبان طراحی‌ای بودم که از CLS نسل جدید شروع شد… اما بعد از یه مدت حالا انگار برام دوست‌داشتنیه. این داستان توی پروجکت وان هم برام اتفاق افتاد و البته مطمئنم راجع به GLE جدید هم این اتفاق برام تکرار میشه. ولی هرکاری میکنم نمیتونم با طراحی EQC ارتباط بگیرم!

    پاسخ
  5. FcmZ
    سوابق: (114 دیدگاه) ,

    یادم هست سال 2012 با معرفی sl و ml کلی به خط مشی طراحی بنز ایراد میگرفتن. ولی الان همه میان میگن که زیبا و با ابهت بوده.
    قبل از اون هم در زمان برونو ساکو بزرگ باز هم منتقدا گیر دادن به طراحیای کسل کننده (نسبت به رقیب هم وطنش). ولی الان از اون مدلا به عنوان خودروهای شیک و مدرنهای کلاسیک یاد میشه.
    در دوران کوتاه سر طراحی پیتر فایفر هم انتقادات از طراحیهای کسل کننده به اوج خودش رسید که با اومدن گورددن واگنر روند جوان ساز بنز شروع شد. و ماحصل کار هم افزایش فروش هرساله و بدون توقف بنز هستیم.

    پاسخ
    1. سید
      سوابق: (110 دیدگاه) ,

      هرچقدرهم از بنز ایرادبگیرن ولی بنز همون بنزه…باابهت…شیک…دریک کلام” انتهای هر فناوریه جدید”

      پاسخ
  6. Khosrow
    سوابق: (571 دیدگاه) ,

    بزرگترین اشتباه اقای واگنر تغییر شکل جلو پنجره بود و بنز رو از بنز بودن در اورد ..

    پاسخ
  7. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (792 دیدگاه) ,

    مقوله طراحی در تمام صنایع فوقعلاده مهم ، جذاب و تائین کننده آینده شرکتها و کارخانه هاست.
    بخصوص صنایع خودروسازی که در دنیای امروز به نوعی خودرو ، کالایی مصرفی در جوامع شده و پس از استفاده در نُرم استاندارد جهانی در بعضی کشورها ۵ سال و در برخی دیگر نهایت ۱۰ سال باید بازیافت شود(( ایران خودمون غیر همه جاست)) .
    اما از آنجایی که هر شرکتی استراتژی خاص خودش را داره ، نمیشه بهش خورده گرفت و طبق گفته خوده مقاله باید ببینیم که چه اتفاقی در بازار براش پیش میاد .
    شما ببینید زمانی که تویوتا کرولا مدل ۲۰۰۸ و یا کمری گرند ۲۰۰۵ ویا اتاق ۲۰۰۷ روانه بازار شد ، به چه مقدار انتقاد رَوانشون شد ،ولی در کلاس خودش پر فروش و همینطور در همین سال ۲۰۱۸ پس از ((حدود)) ۱۰ سال ، بسیار با سادگی خودش دلبری میکنه و مشتری در هر جایی از این دنیا به سبب خصوصیات خاص تویوتا اون رو معامله و استفاده میکنه .
    دقیقاً همین رَویه هم بنز و بیشتر خودروسازان مطرح ، پیش گرفتن و خواهند گرفت ، اما اگر بخواهیم نسبت به باقی خودروسازان آلمانی و رُقَبا در نظر بگیریم ، تا جایی که حتی خودم به شخصه برای شرکت بنز احترام قائلم و محصولاتش رو به باقی لوکس سازان اَرجَعیت میدم ، ولی cls و gle جدید ، کمی ضعیف و محافظه کارانه طراحی شدن ، در صورتی که نسل گذشته زیباتری به نظر طرفداران داشتن ، اما مثل همیشه میگم که بنز همیشه بنزه و خودروهایی میسازه به مانند قالی کرمان ، که هرچی پا میخوره ، ارزش بیشتری پیدا میکنه .
    مَخلَص کلام اینکه ، از شرکتهای آلمانی به سبب مدریت قَوی آنها مطمئن باشین که بیگدار به آب نمیزنند و اگر هم اشتباهی صورت بگیره ، سریع اون رو رفع و به عرصه بازار با قدرت بیشتر بر میگردند ، بخصوص بنز ، بی ام و ، فولکس واگن.
    ای کاش پدال ، منبع این مقاله هم منتشر میکرد .

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3610 دیدگاه) ,

      سلام نوید جان
      این مقاله کار خودمون هستش.
      ارادتمندم

      پاسخ
      1. NAVID۰۰۹۸
        سوابق: (792 دیدگاه) ,

        ممنون شاهین جان .
        عالی بود این مقاله .
        فکر میکردم از منابع خارجی باشه ، به این خاطر که بسیار جامع پرداخته شده به حال طراحی این روزهای مرسدس .

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3610 دیدگاه) ,

          انجام وظیفه بود نوید جان
          مخلصم

      2. مانی
        سوابق: (565 دیدگاه) ,

        کاملا مشخص بود کار خود پدال هست
        بخصوص اون قسمت که راجع به حجم عظیم انتقادات نسبت به سی‌ ال اس جدید نوشتین
        فکر کنم فقط کار بر‌های پدال تو کل دنیا اینقدر به طراحی سی‌ ال اس جدید انتقاد دارن

        پاسخ
  8. Amir Machine
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    من هیچکدوم از این حرفا که وقتی زمان بگذره طراحی‌های مرسدس زیبا بنظر میرسن رو قبول ندارم، طراحی زشت، زشته، الان و پنج سال دیگه هم نداره.
    یه زمانی طراحی‌های مرسدس جاودانه بودن، مثل نسل اول CLS که واقعاً یه الهۀ زیباییه و حتی اگه هنوز هم از نزدیک ببینمش محو زیبایی به انتهاش میشم.
    اما CLS جدید چی؟ بنظر من یه فاجعۀ تمام‌عیاره خصوصاً در نمای عقب که هیچ جوری نمیشه حضمش کرد.
    یا مثلاً نسل کنونی مدل‌های C کلاس، E کلاس و S کلاس کپی برابر اصل هم‌دیگه شدن، یعنی یه ماشین با ابعاد مختلف که باید ذره‌بین دست بگیری تا بفهمی کدوم به کدومه درحالیکه این مدل‌ها در نسل قبلی هرکدوم هویت منحصر به خودشون رو داشتن.
    از وقتی در سال 2008 پیتر فایفر مرسدس رو ترک کرد و صندلی طراحی رو به گوردون واگنر (که خدا ازش نگذره) واگذار کرد، طراحی‌های ستارۀ اشتوتگارت بشدت افت کرد.
    البته این انتقادها تنها حرف من نیست، خیلی از کارشناسان صنعت خودرو هم انتقادهای شدیدی به طراحی‌های اخیر مرسدس داشتن.
    اما در جواب این انتقادها خیلی‌ها میگن فروش مرسدس زیاد شده پس طراحی‌ها مشکلی ندارن اما نکته دقیقاً همین‌جا است، یعنی مرسدس اخیراً فقط به خواست و سلیقۀ بازار توجه کرده و فقط به فروش بیشتر اهمیت داده که این موجب شده از طراحی‌های جاودانه و بی‌نظیری مثل E کلاس نسل قبل (پیش از فیس‌لیفت) فاصله بگیره.
    بنظر من هم مرسدس و هم ب‌ام‌و در حال حاضر شدیداً به ستاره‌هایی مثل پیتر فایفر و کریس بنگل احتیاج دارن.

    پاسخ
    1. سالار
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      فروش بنز بیشتر شده چون تنوع محصولاتش صد برابر شده… طراحیاشم که…

      پاسخ
    2. (Ali (Chevy nova
      سوابق: (4455 دیدگاه) ,

      درسته
      مجله ماشىن هم سال 91 مقاله کاملى از نقد طراحى محصولاتش گذاشت

      پاسخ
  9. مهدی
    سوابق: (834 دیدگاه) ,

    واقعا طراحی چراغ ها هیچ خوب نیست.انگار مال هاچبک های کوچیکه.نه سدان های گرون قیمت وsuvهای بزرگ واسپرت.

    پاسخ
  10. علی
    سوابق: (100 دیدگاه) ,

    با سلام
    نکته جالبش اینجاس که رو فروشش تاثیری نداشته و زیادتر هم شده پس راهش رو درست داره پیش می ره بازار عکس العمل خوبی داره بهش نشون می ده هر چی باشه یه شرکت بزرگی مثل مرسدس بنز می دونه داره چه کار می کنه و خیلی از این انتقادها بهش وارد نیست چون فروشش بیشتر شده من با نظر دوستان موافقم مثلا کلاس ای و سی و اس مثل هم شدن ولی باعث شده که فروش هر سه تاش بیشتر باشه وقتی شما یه سی کلاس رو جز 10 خودرو پر فروش می بینی دیگه حرفی نمی مونه با اون قیمتش .پس بازخورد خوبی گرفته باید دید بازار چه بازخوردی نشون می ده گرچه که واقعا با طرحهای گوردن واگنر مشکل دارم ولی در مورد سیاستهای شرکت بزرگی مثل مرسدس یا ب ام و و یا … اظهار نظر نمی کنم چون راه رو درست دارن می رن

    پاسخ
  11. net
    سوابق: (434 دیدگاه) ,

    جدیدا طراحی داخلی و بیرونی بنز زشت شده.بنز باید بره از ایودیa8 طراحی داخلی و بیرونی یاد بگیره

    پاسخ
  12. احمدرضا
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    چون واقعا عاشق ماشینها هستم ترجیح میدم به جای احساسی شدن ماشین رو از نزدیک ببینم چون زمانی که خیلی از کامنت ها در همین پدال می گفتند که طراحی داخلی ب ام و قدیمیو تکراری هست بادیدن ماشینهای ب ام و از نزدیک فهمیدم که واقعا دیدن ماشین از نزدیک رو اصلا نمیشود با دیدم عکس به دست آورد

    پاسخ
    1. مانی
      سوابق: (565 دیدگاه) ,

      دقیقا
      مطمئن باش جی ال‌ای جدید از نزدیک
      خیلی‌ متفاوت با عکس هاش به چشم میاد

      پاسخ
  13. سامان پارسایی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    دردو بلاشون بخوره تو سر طراحای ایرانخودرو و سایپا

    پاسخ
  14. حسین
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    هر کسی نظری داره راجب طراحی خودرو ..ولی از نظر تخصصی و زیبایی شناختی بعضی محصولات اصطلاحا خوش عکس نیستند و فقط وقتی میشه راجبش نظر داد که اونو از نزدیک ببینید .. من بعنوان یک دانشجوی طراح خودرو در ایتالیا خیلی از این خودرو ها رو دیدم که قبلا فکر میکردم زشت هستند ولی وقتی از نزدیک دیدمشون نظرم عوض شد . و نکته بعدی اینکه اخیرا دیدم که رندر هایی از خودرو های مختلف دارین نشون میدید . بنظر من این کارتون درست نیست .. یا حداقل حرفه ای نیست که مجله ای در حد شما بیاد و این تصاویر و رندر های پیش پا افتاده رو نشون بده و سطح خودتونو پایین بیارین . اگر هم میخاین این کار رو کنین حداقل رندر های تایید شده رو نشون بدین و نه این رندر های ابتدایی و در حد فتوشاپ رو .. در مورد قاله هاتون هم یه مقداری بی روح شده ان مقاله هاتون و صرفا به موارد تکراری قدرت و اسب بخار و اینا صرفا میپردازید و نقد حرفه ای ندارین . اصطلاحا محتوا ندارین .. امیدوارم اصلاح بشه .. موفق باشید.

    پاسخ
    1. مانی
      سوابق: (565 دیدگاه) ,

      کاملا باهات موافقم داداش
      مجله ماشین هم جدیدا به این معضل دچار شده
      از نظر محتوا افت شدید پیدا کرده
      کافیه شماره ۲۰۶ رو با شماره هایه جدیدش مقایسه کنین

      پاسخ
  15. بهنام
    سوابق: (32 دیدگاه) ,

    در زمان معرفی سی ال اس نسل قبل (اتاق وسط خخخخ) مجله ی ماشین طی یک مقاله ای به نقد طراحی مرسدس پرداخت و اونو در برابر نسل اول سی ال اس خودرویی نا پخته از منظر طراحی قلمداد کرد. بعد از اون مرسدس اس ال که طراحی مهمترین اصل همه ی نسل‌های اس ال کلاس، طراحی ظاهری آن بودند معرفی شدند که با اون چراغهای موسوم به چشم عقاب و اون اورهنگهای ضایع یک محصول بد ترکیب رو ایجاد کرده بود که بعدها با فیس لیفت تا حدود کمی بهبود داشت. طراحی‌های مدلهای دیگر مرسدس با تاکید بر چسبیدگی چراغها به جلو پنجره در تقریبا همه ی مدلها سبکی تا خوشایند رو دنبال کرد که اکثر طرحها در مقابل رقبا طرحی عقب مانده بحساب می آمدند. فقط در این میان می‌توان اس کلاس رو مستثنی دانست که آنهم در زمان معرفی انتقاداتی را خصوصا در طرح سپرهای آن بهمراه داشت. رویه ی طراحی جدید مرسدس هر چی که هست و هر چقدر هم که سلیقه ای باشه یک اصل مهم رو رعایت نکرده و اون اینکه طراحی های جدید مرسدس دیگر اون زرق و برق و ندارن و به اصطلاح شیک نیستن. نسل جدید جی ال ای را در مقابل نسل قبلی آن بزارید تا ببینید که نسل قبلی کاملا گران‌تر بنظر میرسد. همچنین نسل جدید سی ال اس در مقابل نسل قبلیش و ای کلاس هاچ‌بک در مقابل نسل قبلی آن. بازم امیدوارم مرسدس به روزهای اوج خودش در خلق خودروهای زیبا برگرده.

    پاسخ
  16. AMG 63
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    گوردون واگنر علاقه زیادى به ساده سازى محصولات بنز داره و اینجور که معلومه عقیده داره که خط و خطوط و استفاده از زوایاى شکسته به زیبا سازیه طراحى خودروها کمک نمیکنه و طراحى داخلى باید با طراحى خارجى هماهنگیه زیادى داشته باشه ، الانم که با این نوع طراحى ها داره به آیرودینامیکتر شدن محصولات مرسدس بنز کمک میکنه ، پس به نظرم یه مقدار زمان لازمه تا این نوع طراحى واسه مرسدس جا بیفته و چه بسا بتونه جاودانه هم باشه

    پاسخ
  17. مهدی
    سوابق: (114 دیدگاه) ,

    اکثر ماشینهای ژاپنی کره ای نمای رخ و عقب زیبایی دارن
    بنز 5 سالی هست رخ ماشین را بهم زده

    پاسخ
  18. ستار
    سوابق: (145 دیدگاه) ,

    همچی خوبه
    ولی ما انتظار داریم وقتی یک بنز و بی ام و جدید برای اولین بار میبینیم مثل قبلنا فک مون بیفته بگیم دهن شون سرویس :))))
    نه که فقط بگیم خوشگل بود

    پاسخ
  19. دانیال
    سوابق: (104 دیدگاه) ,

    من بعد این همه مدت هنوز از قیافه E کلاس جدید خوشم نمیاد. cls جدید رو که یکی از زشت ترین خودرو ها می دونم. فقط از فیس لیفت اس کلاس خوشم میاد تو نسل های جدید.
    توی نسل قبلی عاشق طراحی مرسدس بودم اما الان آئودی و bmw رو ترجیح میدم. آئودی A6 و A7 هوش از سر آدم می بره. بی ام و سری 5 و x5 جدید رو هم به شدت می پسندم(البته از x3 و x4 جدید به شدت متنفرم شبیه برلیانس شده جلوش). درکل در تمام محصولات آئودی رو از همه برتر می دونم.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.