جزئیات طراحی هایپرکار مرسدس-ای‌ام‌جی پروجکت وان

وقتی اولین بار درباره هایپرکار مرسدس-ای‌ام‌جی پروجکت وان شنیدید چه احساسی داشتید؟ ما به فرمول 1 فکر کردیم زیرا هر تکه از آن تقریباً فرمول 1 را فریاد می‌زند! از الهام گرفتن بسیار اساسی از طراحی آئرودینامیک گرفته تا پیشرانه‌ای که مغز را به فنا می‌دهد!

مرسدس-ای‌ام‌جی پروجکت وان
بله شاید بگویید نمای جلوی این خودرو زیباترین طراحی را ندارد و ما حتی برخی رندرها با نمای جلوی بهتر را نیز به شما نشان دادیم اما زمانی که ویدئوی پیش رو را نظاره کنید خواهید فهمید که وظیفه طراحی پروجکت وان چقدر سخت و پیچیده بوده است. در این ویدئوی کوتاه، گوردون واگنر مدیر طراحی ارشد دایملر، مرسدس بنز و مرسدس- ای‌ام‌جی به همراه رابرت لسنیک مدیر طراحی خارجی این کمپانی اهداف اصلی در طراحی این هایپرکار را تشریح کرده‌اند.

مرسدس-ای‌ام‌جی پروجکت وان
هارتموت سینکویتز مدیر طراحی داخلی مرسدس نیز به شما اجازه می‌دهد تا بدانید که تقریباً تمامی متریال بکار رفته در کابین این خودرو از موتور اسپورت گرفته شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به پارچه‌های میکرو فیبری و فیبر کربن اشاره کرد. طراحی بیرونی و داخلی این خودرو فلسفه ساده‌ی “فرم پیروی عملکرد” و یا “استایل نه! اول از همه عملکرد” را دنبال می‌کند.


اما نیروبخش این مجسمه آهنین متحرک پیشرانه هیبریدی برگرفته از فرمول 1 است که می‌تواند بیش از 1000 هزار اسب بخار قدرت تولید کند. این عدد احساس‌برانگیز تضمین می‌کند که پروجکت وان تنها در 2.7 ثانیه می‌توان از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت شلیک شود.


مرسدس برنامه‌ای برای تولید بیش از 275 دستگاه از پروجکت وان در تأسیسات برکلی ندارد. خودروهای فرمول 1 مرسدس نیز همین‌جا ساخته می‌شوند. هر خودرو بهای حدود 2.7 میلیون دلاری داشته و متأسفانه تمامی آن‌ها قبلاً فروخته شده‌اند. ولی اگر واقعاً خواهان خرید یکی از این خودروها هستید می‌توانید مدلی را که با بهای 5.22 میلیون دلاری برای فروش گذاشته شده بخرید!

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

18 دیدگاه

  1. Khosrow
    سوابق: (1192 دیدگاه) ,

    اتفاقا نمای جلو زیباترین طرح رو داره / اووه نفس حبس میشه اینهمه دانش و فن اوری رو همین چند نفر با خودشون دارن / اینجا هم پشت کیبورد وایمیستن و اراجیف تولید میکنن و انگار اتم شکافتن / چه شاهکاریه این پروجکت وان / همیشه مرسدس ..

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (852 دیدگاه) ,

      من به شخصه هر چی میگذره بیشتر به عظمت و زیبا بودن این ابر خودرو پی میبرم . اولش لغزیدم ولی هر چه گذشت فهمیدم .

      به قول آقای زیچه با دیدن عکس در اینترنت زود قضاوت نکنید ی تکون به باستنتون بدین و برید از نزدیک در داخل شو رومها ماشینو تست کنید.
      با تشکر

      پاسخ
    2. بهراد
      سوابق: (522 دیدگاه) ,

      جا داره یادی کنیم ازطراحان پراید وانت و پرشیا وانت دو تیکه ، که در استودیو های مزخرف طراحی شدن و دنایی که نهایت پیشرفت مارو به رخ آلمانی ها میکشن???

      پاسخ
  2. ساسان
    سوابق: (786 دیدگاه) ,

    هدفشون حد نهایی پرفورمنسه که طبق اعداد وارقام به این هدف میرسن تا حد زیادی …ولی ازنظرمن میشد بهتر طراحی کرد…زوندا Rهم* (درزمان خودش ) *همین هدفو داشت ولی با طراحی بسیار زیبا یا حتی سستو المنتو

    پاسخ
  3. الف.ی
    سوابق: (1493 دیدگاه) ,

    همون موقع گفتم که بعضی مواقع مجبوری بخاطر رسیدن به اوج پرفورمنس زیبایی رو قربانی کنی

    پاسخ
    1. Kasra
      سوابق: (84 دیدگاه) ,

      شیرون و لافراری و ۹۱۸ به اوج پرفرمنس رسیدند ولی زیبایی رو قربانی نکردند که هیچ، از اغلب خودرو های دیگه هم زیباتر هستند.

      (درسته گفتید “بعضی مواقع” ولی بعضی مواقع واسه با سابقه ترین خودرو ساز دنیا معنی نداره اونم در این کلاس که بالاترین کلاس خودروییه)

      پاسخ
      1. الف.ی
        سوابق: (1493 دیدگاه) ,

        فقط سرعت تو خط مستقیم و هیبریدای 950 و 875 اسبی نهایت پرفورمنس نیستن نهایت پرفورمنس تو خودرو سازی الآن یعنی فرمول یک
        آوردنش تو خیابون یعنی رسیدن به نقطه اوج دینامیک رانندگی بعد از پروجکت وان هم قطعا خودروهایی خواهند بود که در آینده بهترین باشن اما فعلا این عنوان یا مال پروجکت وانه یا مال والکایریه
        البته میشد زیباتر طراحیش کرد اما رندر ها با ما کاری کردن که از طراحی اکثر خودروهای جدید اولش خوشمون نمیاد ولی بعد که عادت کردیم می بینیم خیلی زیبا بودن چون رندر ها کمی چاشنی کانسپت قاطی طراحی میکنن ولی شرکت برای زمان حال طراحی میکنه نه آینده و ذهنیت ما رو درباره طرحی که تو ذهنمون داشتیم به هم میریزه

        پاسخ
        1. Saeed Boroomand
          سوابق: (477 دیدگاه) ,

          همچینم توی خیابون نیاوردنش، نسبت به موتور های کورس دورش خیلی کم شده و برای چند ده هزار کیلومتر بیشتر هم قابل استفاده نیست، البته کسیم نمیخواد باهاش بره سفر شمال، اما اتفاق خاصی نیوفتاده همونقدر که لمانز واسه تویوتا مفیده تا قطعه های سخت جون تری تولید کنه، اف وان هم واسه بنز مفید بوده تا بازده موتور هاش رو بالا نگر داره. برای بقیه شرکت ها هم همین طور. این که بگیم فلان چیز هنر نیست و اون یکی هنره، خنده داره. به نظر بنده پروجکت وان نزدیک به دستاوردهای بنز توی پیست نیس، و قیمتش هم اصلا منطقی نیست. با همین پول میشه سه تا ۹۱۸ خرید، تازه اون ماشین سال ها قبل عرضه شده…
          در مورد کارایی اش هم هنوز چیزی معلوم نیست که بگیم بهترینه یا نه، ظاهرشم شبیه ماهی کپوره تازه، از اینا که سیبیلم دارن میندازن تو استخرا جلبکا رو بخورن… 😉

        2. الف.ی
          سوابق: (1493 دیدگاه) ,

          اینو دیگه همه میدونن آخر تکنولوژی تو صنعت خودرو فرمول یکه
          خودرویی که لوییس همیلتون گفته نزدیک ترین حس به فرمول یک رو داره تازه 50000 کیلومتر برای پیشرانه فرمول یک سال 2015 خیلی زیاد هم هست

  4. محمد حسین
    سوابق: (349 دیدگاه) ,

    علیرغم علاقه ام به آلمانی ها نمی دونم چرا از این گوردون واگنر خوشم نمیاد !
    درسته که الان مرسدس تو فروش خیلی موفق هست
    ولی به نظرم قیافه محصولات اخیر مرسدس جنبه تجاری پیدا کردن
    اون هنری که توی طراحی های برونو ساکو یا پیتر فایفر بود ،حس می کنم الان دیگه وجود نداره

    پاسخ
  5. علی
    سوابق: (132 دیدگاه) ,

    با سلام
    در مورد ظاهرش که خیلی مشابه ظارهر ماشینهای مسابقه ای قبلی مرسدس مثل سری c111 هستش و یا خیلی از ماشینهای اسپورت قدیمی ساخت مرسدس .ساختن این ماشین با پیشرانه مستقیم قرض گرفته شده از فرمول یک واقعا کار هر کسی نیست کار بسیار مشکلیه که مرسدس نشون می ده می دونه داره چه کار می کنه .
    در مورد این ماشین من همینو بگم که لوییس همیلتون راننده تیم مرسدس گفت واقعا این ماشین مغزها را جابجا می کنه و اصلا شبیه هیچ ماشینی نیست که تا الان ساخته شده وقتی یه راننده مسابقه ای همچین حرفی می زنه پس مطمعن باشید با بد هیولایی سر و کار داریم ….باید تا روزی که بیرون میاد صبر کرد و دید.

    پاسخ
      1. الف.ی
        سوابق: (1493 دیدگاه) ,

        مطمئن باش اونقدر احساس بر انگیز خواهد بود که اگه حتی به سب هم بدی همین حرف رو میزنه

        پاسخ
      2. علی
        سوابق: (132 دیدگاه) ,

        با سلام
        دوست عزیز در مورد ماشینهای همیلتون یه سرچی بکنه بد نیست و اینکه وقتی یکی از بهترینهای فرمول همچین اظهار نظری می کنه بدون دیمی حرف نزده …

        پاسخ
  6. MOBIN POURMAND
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    نمای عقب:بهشتی
    نمای جلو: وضیعت توصیفی یمن

    پاسخ
  7. Love Cars
    سوابق: (165 دیدگاه) ,

    از نظر فنی که عالیه، از نظر طراحی هم شاید نمای جلو و عقبش چندان گیرا نباشه ولی استایل و فرم کلیش واقعا فوق العادست و در ضمن طراحی داخلیش هم بسیار زیباست.

    پاسخ
  8. بهروز
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    اتفاقا قیافش خیلیم خوبه
    ابهت میباره ازش
    نشون میده با چ هیولایی طرفیم
    ب زیبایی خیلی از سوپراسپرتا نیس ولی بعید میدونم تو ابهت رقیبی داشته باشه

    پاسخ
  9. فرهاد كرمستجی
    سوابق: (253 دیدگاه) ,

    عجیبه به نظر من خیلی خوشگله، یه جورایی طراحیش ساختار شکن هم هست هیچ قسمتیش رو تا حالا تو هیچ ماشینی ندیدم.مرسدس واقعا عالیه.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.