مرسدس بنز

مرسدس بنز ۴۵۰ SEL 6.9، پیرمردی خوش‌تیپ و همچنان جذاب

مرسدس بنز W116 خودروی خاصی در تاریخ این شرکت محسوب می‌شود زیرا این اولین پرچم‌داری بود که S کلاس نام گرفت. حرف S در نام این ماشین مخفف کلمهٔ آلمانی «Sonderklasse» به معنای «کلاس ویژه» بود. W116 که بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۰ تولید شد، یکی از نمادین‌ترین و مطلوب‌ترین نسل‌های S کلاس محسوب می‌شود خصوصاً مدل کمیاب و سریع ۴۵۰ SEL 6.9 که مأموریت دشواری در جانشینی مدل افسانه‌ای ۳۰۰ SEL 6.3 داشت.

همان‌طور که از نام این سدان لوکس پرفورمنس بالا مشخص است، به بزرگ‌ترین پیشرانه در بین همهٔ خودروهای اروپایی تولیدی بعد از جنگ جهانی دوم مجهز بود. این موتور که بر اساس همان پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری قبلی توسعه یافته بود، ۶,۸۳۴ سی‌سی حجم و سیستم روغن‌کاری کارتل خشک داشت. این پیشرانهٔ دست‌ساز ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این نیرو که از طریق یک گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کرد، ۴۵۰ SEL را ظرف ۷.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند و امکان رسیدن به حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت را برای آن فراهم می‌کرد. به یاد داشته باشید که این اعداد متعلق به سال ۱۹۷۴ هستند.

اما ۴۵۰ SEL 6.9 علاوه بر برخورداری از پیشرانهٔ چشمگیر، از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مثل اولین سیستم تعلیق هیدوپنوماتیک مرسدس و اولین سیستم ترمز ABS تولیدی که با همکاری شرکت بوش توسعه یافته بود هم سود می‌برد. به این ویژگی‌ها استایل جاودانهٔ طراحی شده توسط «فردریش گایگر»، کابین بسیار جادار و تجهیزات ایمنی پیشرو در صنعت خودروسازی را هم اضافه کنید تا متوجه شوید چرا ۴۵۰ SEL 6.9 سدان فوق‌العاده‌ای بود.

این ماشین تولید پایینی داشت و مجموعاً ۷,۳۸۰ دستگاه از آن تولید شد که این یعنی در حال حاضر پیدا کردن یک نمونه از آن در بازار آسان نیست؛ اما خبر خوب برای کسانی که به دنبال یک ۴۵۰ SEL 6.9 تمیز هستند اینکه به‌زودی RM Sotheby یک دستگاه از این خودرو را در حراجی آنلاین اسن که از ۳ تا ۱۱ ژوئن برگزار می‌شود، به حراج خواهد گذاشت. این خودرو که تصاویر آن‌را مشاهده می‌کنید، مدل ۱۹۷۹ بوده و به تجهیزات لوکس کاملی مثل رادیو کاست استریو، آنتن اتوماتیک، سانروف برقی، رینگ‌های آلیاژی و رنگ قهوه‌ای متالیک مجهز است.

این مرسدس ۴۵۰ SEL در ابتدا پس از خروج از خط تولید راهی ایالات‌متحده شده و تا اواخر سال ۲۰۰۶ در ویرجینیا بود. سپس در سال ۲۰۰۹ خودرو به اروپا بازگشت و مالک جدید آن که اهل برلین بود آن‌را مورد بازسازی اساسی قرار داد. پس‌ازاین، در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ نیز این مرسدس توسط یک متخصص آلمانی به‌طور گسترده‌ای مورد بازسازی قرار گرفت. طی این بازسازی، خودرو مجدداً رنگ‌آمیزی شد و داخل عاج فیلی و چوبی آن به حالت اولیه بازگشت. این ۴۵۰ SEL 6.9 نزدیک به ۱۱۰ هزار کیلومتر کار کرده و تخمین زده می‌شود با قیمتی بین ۳۵ تا ۵۰ هزار یورو فروخته شود.

 

 

برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه

  1. پارسا لطیفی

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (62 ديدگاه)

    یک کلام : آخرت

    1. سامان اذری

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2797 ديدگاه)

      یادش بخیر
      یه زمانی مرسدس بنز چه ماشینهایی میساخت
      الان روز به روز فانتزی تر و سوسول تر و زشتتر

  2. ارش

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    همچنان جذاب قدرتمند سریع ایمن زیبا هیچ وقت این ماشین قدیمی نمیشه معجزه مرسدس.

  3. Worth

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (33 ديدگاه)

    اسطوره‌ست.
    ترمز ABS،تعلیق هیدروپنوماتیک و گیربکس اتومات سال ۱۹۷۴ میلادی.
    انقلاب اسلامی ایران سال ۱۹۷۹ میلادی بود.
    انقلاب ما انفجار … بود!

    1. Moein

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (558 ديدگاه)

      ازش اینجور برمیاد با تریلی شاخ به شاخ بشه پودر می‌کنه تریلی رو
      انقلاب ما انفجار یه جای دیگه بود !!!

  4. علی

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (62 ديدگاه)

    طراحی ای کلاس ۲۰۲۱ از نظر من عالیه
    ولی چرا ساعت زیبا داخل داشبورد برداشته شده
    میشه کس توضیح بده

    1. ممد ژانگولر

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (733 ديدگاه)

      داش علی آقا اگه اجازه بدی شرکت مرسدس بابت دلجویی از ناراحت شدن شما یک ساعت جدا بهت بده راضی میشی ؟!!

  5. فری

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (232 ديدگاه)

    گیربکس سه سرعته اتومات دور موتور چقدر میشه تو ۲۲۰ همون دستی میگذاشت سنگینتر بود
    منتظرم بنز یه ماشین شهری آینده نگرانه بده بیرون همش همون سبک قبلی بهبود میدن یه چیز جدید نیست

    1. علیx76

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (756 ديدگاه)

      مگه گیربکس پراید روشه؟
      ضرایب گیربکس فارغ از تعداد دنده ها ، بر اساس توان خودرو ، کاربری ، وزن و غیره انتخاب میشه
      اگه سوار ماشین های قدیمی داخل ایران که گیربکس ۳ سرعته دارن بشید ( البته فقط اونایی که موتور قوی دارن مثل کامارو با موتور ۳۵۰ و گیربکس ۳ سرعته اتوماتیک ) ، متوجه میشید با سرعت ۱۲۰ و اور درایو فعال ، دور موتور حدود ۲ تا ۲.۵ قرار میگیره
      تفاوت های گیربکسشون با خودرو های معمول ما ( پژو و سمند ) تو این موارده :
      اول دنده یک سبک تر ( که تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت پر میشن )
      دوم فاصله زیاد بین ضرایب دنده ها
      سوم وجود اور درایو در گیربکس های اتوماتیکشون
      اعداد حدودی هستن ، اما اگه به حدودشون هم شک دارید ، میتونید ضرایب گیربکس ۳L60 و رد لاین موتور GM350 رو با احتساب قطر تایر تو معادله بزارید و سرعت نهایی هر دنده رو به دقت محاسبه کنید

  6. Car lover

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (655 ديدگاه)

    فک میکردم هفت لیتری جاست مید این دیترویت
    نگو نهههه مید این دوسلدورفم ذاریم
    بنز تو دوسلدورف بود یا،اشتوتکارت؟؟؟؟؟؟

    1. Moein

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (558 ديدگاه)

      اشتوتگارت

  7. محمد

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (103 ديدگاه)

    یه ماشین که مربوط به ۳۰ ۴۰ سال پیش هستش امکاناتی داره که ماشینای‌ ایرانی الان ندارن ،دیگه چیزی نگم‌ بهتره.

  8. ♤Angus_812♤

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (285 ديدگاه)

    این ماشینو با رنگ مشکیش
    حتی حاظر نیستم لامبورگینی‌رو به این ترجیح بدم
    خیلی گنگش بالاس از خیلی از ماشینای آسیایی مدرنتره

    1. رامین

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (221 ديدگاه)

      یعنی اگه یه اونتادور یا اوراکان به شما پیشکش کردن نمی گیری؟؟؟؟

      1. ♤Angus_812♤

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (285 ديدگاه)

        نه چون ارزش کلکسیونی این از اون دو تا خیلی بیشتره
        اکثر کلکسیونر ها مدل های قدیمی مرسدس بنز رو زیاد دارن
        اگه واقعا حق انتخاب داشتم اینو برمیداشتم

        1. رامین

          ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (221 ديدگاه)

          باشه :/

  9. MASIHA

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (464 ديدگاه)

    هنوزم عشق داره…
    هنوزم…
    ولی به سایناs نمیرسه که
    صد در صد مطمئنم
    اونا اون زمان چی زدن
    ما الان چی میزنیم…
    واقعا چی زدیم🤔
    پوکیدم……..

  10. رامین

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (221 ديدگاه)

    طراحی کنسولش قشنگ ۲۰ ۳۰ سال از زمان خودش جلوتره.

  11. Farzad

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    ۴۱ سال پیش ، شتاب صفر تا صد ۷ ثانیه !! یعنی تمام فرغون های ایرانی رو میزاره تو آینه بغلش … در ضمن کیفیت کابینش از خیلی از ماشین های جدید کره ای و چینی بالاتره .

    1. علیx76

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (756 ديدگاه)

      الان یکی میاد میگه با ۴۰۵ موتور ۲۰۰۰ کاربراتوری با سر گاز میگیرمش :)))

  12. رضا

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (228 ديدگاه)

    بد نیست بدونید سیستم کروز کنترل برای اولین بار با مرسدس کلاس S معرفی شد ، یعنی زمان خودش شاهکار بود ،
    کروز ، ای بی اس ، سقف برقی و ….

    1. 911 lover

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2 ديدگاه)

      آقا رضای عزیز با اندکی تحقیق،متوجه میشی که اولین بار کرایسلر در هزارو نهصد و اندی که خیلی قبلتر از این بود ،سیستم کروزکنترل رو ابداع کرد که مخترعش هم فک کنم یک نابینا بود

  13. حسین دهمرد

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (976 ديدگاه)

    اینو نشون مرسدس بدین بلکه به خودشون بیان. بیدارشو مررررررررد یه نگاهی به دور و بر خودت بنداز

    1. محمد

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (103 ديدگاه)

      مرسدس همین الانشم وضعش خیلی خوبه فقط و فقط تو طراحی خارجی یکم مشکل داره

  14. پارسا لطیفی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (62 ديدگاه)

    الآن خیلی هم بیداره
    ببین نسل حدود اس کلاس چه قوقا می کنه
    اصلا به تکنسین های بنز میگ بیان از تو مشورت بگیرن
    وضعش خیلی هم خوبه
    هر سال فروشش داره بیشتر میشه
    فقط میگم به بنز از تو کمک بخواد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X