مرسدس بنز

مرسدس بنز R107 SL پنجاه‌ساله شد…

پنجاه سال پیش یعنی در آوریل ۱۹۷۱ مرسدس بنز اولین نسل SL مجهز به پیشرانه ۸ سیلندر با نام R107 350 SL را رونمایی کرد. این خودرو دومین محصول مرسدس با بیشترین زمان تولید می‌باشد.

ژرمن‌ها R107 SL را از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۹ تولید کردند. در طول این ۱۸ سال کانورتیبل لوکس مرسدس فیس لیفت های معمول و پیشرانه‌های جدیدی را به منظور حفظ وضعیت رقابتی خود دریافت کرد.

R107 SL خودروی جدیدی بود و قرابت زیادی با نسل پیشین یعنی SL پاگودای مشهور نداشت. این کانورتیبل لوکس آلمانی از خلاقیت‌های فنی و ایمنی زیادی در زمان خود سود می‌برد و به‌طور مثال باک سوخت آن بالای اکسل عقب جای گرفته بود و ستون‌های A از فولاد با استحکام بالا ساخته شده بودند. مرسدس در سال ۱۹۸۰ سیستم‌هایی همچون ABS را روی این خودرو نصب کرد. در سال ۱۹۸۲ نیز کیسه هوای راننده و پیش کشنده‌های کمربند ایمنی به SL اضافه شدند.

پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۵ لیتری این خودرو که قدرت ۲۰۰ اسب بخاری داشت از W111 280SE 3.5 گرفته شده بود اما افرادی که خواهان قدرت بیشتر بودند می‌توانستند ۴۵۰ SL با قدرت ۲۲۵ اسب بخار را انتخاب کنند. این مدل البته فقط در بازار آمریکا عرضه شد. مرسدس بعدها مدل ۲۸۰ SL با پیشرانه ۶ سیلندر ۱۸۵ اسب بخاری را نیز به خانواده اضافه کرد.

در فیس لیفت سال ۱۹۸۰ شاهد دگرگونی کابین خودرو و هماهنگ شدن آن با S کلاس W126 بودیم. مدل ۳۸۰ SL جایگزین ۳۵۰ SL شد و ۴۵۰ SL نیز جای خود را به مدل جدید و قوی‌تر ۵۰۰ SL با ۲۴۰ اسب بخار قدرت داد. مرسدس همچنین تغییراتی در دیگر بخش‌ها از جمله گیربکس اتوماتیک اعمال کرد.

به‌روزرسانی سال ۱۹۸۵ هم شامل رینگ‌های ۱۵ اینچی، اسپویلر جلوی تمامی مدل‌ها و سیستم تعلیق جلوی ارتقا یافته بود. در این سال مدل جدید و پایه ۳۰۰ SL با قدرت ۱۸۸ اسب بخار معرفی شد و بعداً مدل ۴۲۰SL با قدرت ۲۱۸ اسب بخار نیز تولید شد. تغییراتی در پیشرانه و سیستم احتراق ۵۰۰ SL نیز رخ داد. مدل پرچم‌دار ۵۶۰ SL در خارج از اروپا همچون آمریکای شمالی، ژاپن و استرالیا عرضه شد.

مرسدس در کل ۲۳۷۲۸۷ دستگاه از SL کلاس R107 را در بازه زمانی ۱۸ ساله به فروش رساند و باعث شد این خودرو یکی از محبوب‌ترین اعضای خانواده SL باشد که دلیلش ترکیب عالی اشرافیت و اسپورت بودن می‌باشد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه

  1. محمد رستمی نژاد

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (730 ديدگاه)

    سلام آقا شاهین
    آقا شاهین من بسیار به مسابقات نسکار علاقه دارم
    ولی متاسفانه در اینترنت که قبلا گشته بودم
    هیچ سایتی در مورد نسکار به خوبی توضیح نداده
    و همه دست و پا شکسته توضیح داده اند.
    از شما میخواستم لطف کنید که مطالبی در حوزه نسکار تهیه کنید
    از توضیح کامل قوانین با جزئیات و خودرو های نسکار
    که فکر کنم در یک مطلب نمیشود و چند عدد مطلب را طلب می‌کند

    تشکر از زحمات شما
    🙏🏻🙏🏻

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۸
    1. شاهین

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (3918 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر بله مسابقات ناسکار بسیار گسترده هستش و همین الان یه نگه گذرا به تاریخچه اش انداختم و اگه بخوایم مفصل به این بحث بپردازیم به قول شما چندین مقاله رو می طلبه. اگه وقت من اجازه بده حتما این کار رو انجام خواهم داد.
      ممنونم

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۶
  2. porsche

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (289 ديدگاه)

    امروز داداش کوچیکم هسنی ونوم جی تی رو خوند حسنی ونوم تی تی😂😂😂

    درباره ی اینم باید بگم پدر خودروسازی جهان چون چیز دیگه ای نمیتونم بگم

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۸
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (5439 ديدگاه)

      اگر اشتباه نکنم ، تمام این اتاق SLها که وارد ایران شد ، همه سفارش آمریکا بودند با سپرهای کشیده و چراغ‌های جلوی دوقلو گرد و چراغ عقب‌های کشیده به سمت گلگیر !

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۳
  3. شاهو

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (26 ديدگاه)

    اینا رو که میبینم بیشتر مطمئن میشم که طراحی ها افت کرده، نمیگم همشون ولی اکثریت

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۶
  4. محمد مختاری آذر

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (175 ديدگاه)

    واسه خودش خودرویی خیلی خوبی هستش واقعا کابین رو ببین چقدر زیباست
    اگر من خارج بودم به جای ماشین های جدید یه دونه از این ها می گرفتم

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۳
  5. Nima RST

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (52 ديدگاه)

    طرح های گذشته مرسدس چقدر متمایز بودن از همدیگه
    الان تقریبا همه مرسدس های ۲۰۲۱ شبیه همن
    تو چنتا از موارد که حتی تشخیصشون از همدیگه هم سخت شده

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۳
    1. محمد

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (298 ديدگاه)

      منم موافقم طراحی ها خیلی به هم نزدیک شده انگار کلا ۵ ۶ مدل بیشتر مرسدس نداره

      موافقم ۷
      مخالفم ۱
  6. GT

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (400 ديدگاه)

    زیبایی این ماشین حد و اندازه نداره

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
  7. mm.yarlou

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (106 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید خدمت دوستان و دست اندر کاران سایت من امروز تازه حساب کاربری ایجاد کردم گفتم یک عرض ادبی داشته باشم

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۰
    1. MahyarM.A.R

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (191 ديدگاه)

      خوش اومدی

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۰
      1. mm.y@rlou

        ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (106 ديدگاه)

        ممنون امیدوارم بتونم اطلاعات خوبی از شما و سایت در زمینه مورد علاقم خودرو به دست بیارم

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  8. Amirreza

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (679 ديدگاه)

    اصالت و زیبایی و ابهت همشون با هم توی این ماشین دیده میشن واقعا سری اس ال کلاس همیشه اسطوره بوده و هست

    موافقم ۸
    مخالفم ۲
  9. ارش

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    یکی از زیباترین ها بود و هست نسل جدید sl هم طراحی زیبایی داره .

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  10. mahan

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1192 ديدگاه)

    بنز sl یکی از اسطوره های این کمپانی هست که سالها تولید میشه و خوش حالم که مرسدس دوباره نام sl رو زنده کرده براستی نام sl پراعتبار تر و تاریخی تر از gt هاست و این کانورتیبل لوکس المانی در اکثر اوقات همیشه شاهد فناوری های جدید در اکثر اوقات بوده اما افسوس میخورم که به مرور زمان جلوه لوکس و کلاسیکش کمتر شده و به اسپرت بودنش اضافه شده .درنهایت یاداوری کنم ببینید چرم باکیفیت رو پس از ۵۰ سال هنوز کابین تازگی و زیبایی داره و به صدتا مونیتور ترجیحش میدم.

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۲
  11. زیزیگولو

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1902 ديدگاه)

    مدلای SL همیشه جذاب بودن و تا به امروز بروز رسانیای جذابیم داشتن …. فقط ببینین همین مدل ۵۰ سال پیش چقدر جذابو دوست داشتنیه

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  12. سگ سرابی

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (354 ديدگاه)

    ۲۸۰ اس ای از نمونه های بی مانند و اسطوره ای برای تیونینگ هست تشکر از مترجم

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  13. یوسف

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (235 ديدگاه)

    به نظر من سرآمد تمام سواری های زمان خودش تا الانه….. بزرگترین اشتباه تاریخ بشریت رو من انجام دادم که سال ۸۹ می تونستم یه دونه ۵۶۰ مشکی ۱۹۷۳ رو با ۱۲ تومن بخرم اما نخریدم….
    هنوز که هنوزه وقتی SLC میبینم تا چند روز حالم خرابه….. واقعا چرا نخریدم در حالی که پول هم داشتم….. چرا…. خدا….. 😥😥😥😥😥😥

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۳
    1. سگ سرابی

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (354 ديدگاه)

      موتور ۵۶۰ قابلیت توربو سوپرشارژر الکل سوز واترمتانول پروپان سوز و غیره رو داره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  14. محمد

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (298 ديدگاه)

    یکی از زیباترین مدل ها مناسب کلکسیون داران

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  15. مهدی

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (875 ديدگاه)

    توی اون سال نسبت به رقبای آمریکایی واقعا مدرن بود

    موافقم ۸
    مخالفم ۴
  16. david

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (19 ديدگاه)

    سه تا آرزو تو عالم نوجوونی داشتم.کتونی چسبی آدیداس.آتاری و همین مدل بنز.که هیچ کدوم هم براورده نشد 🙂

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. Mohamad rahmati

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (33 ديدگاه)

    واقعت از ته دل میگم، کلمات نمیتونن اصالت وزیبایی این ماشین رو وصف کنن،بچه ۷،۸ساله بودم تو محلمون یه ابی متالیکش بود که هر وقت از کنارش رد میشدم شاید حدود ۱۰ دقیقه به معنای واقعی محو تماشاش میشدم کمال زیباییه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا