مرسدس بنز

مرسدس بنز SEL 450 یک اسطوره فراموش نشدنی

با اینکه امروزه در سطح شهر خودروهای گوناگونی را با طراحی و برندهای رنگارنگ می‌بینیم، اما هنوز خودروهای قدیمی ای هستند که شکوه و جلال خود را در گذر زمان حفظ کرده‌اند. خودروهایی که در طول حیاتشان، ازهر نظر سرآمد تکنولوژی و طراحی و امکانات بودند، که مرسدس بنز SEL 450 6.9 یکی از آن مدل خودروها است.

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
این اسطوره در بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۱ به تعداد ۹۱۶۹ دستگاه در خط تولید کارخانه‌ی بنز واقع در اشتوتگارت آلمان، ساخته شد . مرسدس بنز طراحی خود را از سال ۱۹۷۲ بر روی LONG VERSION از کد اتاق W 116 از کلاس S آغاز و در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۷۴ پرده‌برداری کرد. برادران ضعیف‌تر و کوچک‌تر این مدل با موتورهای ۲۸۰۰ سی سی. ۳۵۰۰ سی سی و ۴۵۰۰ سی سی در کنار این خودرو تولید می‌شدند.

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 1979
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 1979
این نسل از مرسدس بنز، جزو اولین مدل‌هایی بودند که ترمز ABS به صورت سفارشی بر روی آن‌ها نصب می‌شد. سیستم تعلیق این خودرو هیدروپنوماتیک بود. سیستمی که فقط بر روی این مدل با موتور ۶ نصب می‌شد. حتی مدلی که به موتور SEL 600 مجهز بود از این سیستم بی‌بهره بود. این سیستم تعلیق بسیار پیچیده بود. ماده ای که درون فنربندی این مدل بنز به کار گرفته شده بود، ترکیبی از گاز نیتروژن و روغن مخصوصی بود که توسط یک پمپ هیدرولیکی که از زنجیر تایم نیرو می‌گرفت تأمین می‌شد. برای اطلاع داشتن راننده از این سیستم و فشار در کمک‌فنرها یک نشانگر بر روی داشبورد خودرو تعبیه شده بود.

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 1979
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
ابعاد این بنز خیلی بزرگ بود و توجه هر فردی را در خیابان‌ها به سمت خود جلب می‌کرد. طراحی بدنه و اتاق طوری است که دید اطراف خوبی را به راننده منتقل می‌کند و از کمترین نقطه‌ی کوری برخوردار است. مرسدس بنز برای این مدل تجهیزات و امکانات خوبی تدارک دیده بود که عبارت بودند از:

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
Mercedes-Benz 450 SEL Interior
صندلی‌های گرم شونده در جلو و با روکش چرم با طراحی اصولی و ارتوپدیک که برخاستن از این صندلی‌ها را خیلی سخت می‌کرد! فضای عقب هم برای نشستن ۳ فرد درشت‌اندام کافی بود. در این حد که افرادی با قد ۱۹۰ سانت هیچ مشکلی نداشتند. در بین صندلی‌های عقب یک زیردستی قرار داشت که می‌توانست اجسام کوچکی را در دل خودش جای دهد. شیشه‌های کناری و پشت ماشین دارای پرده‌هایی پارچه بودند که در صورت باز شدن، فضای عقب را احاطه می‌کردند. از دیگر تجهیزات داخل ماشین می‌توان به سان روف دستی، شیشه‌شور چراغ‌های جلو همراه با برف‌پاک‌کن، شیشه‌بالابرهای برقی، کولر، فرمان هیدرولیک، کروز کنترل و … اشاره کرد.

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
ازآنجایی که برای این بنز، نهایت لذت سواری و نرمی مهم بود، سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیک را طراحی کرده بودند که به راحتی از پس وزن ۲ تنی آن برمی‌آمد و کمترین ضربه و تکان‌های طولی و عرضی را به اتاق وارد می‌نمود . یکی دیگر از قابلیت‌های سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیک این خودرو، امکان تنظیم ارتفاع در حد ۵ سانتی‌متر بود، که اگر بدنه به سمت پایین حرکت می‌کرد، سواری ماشین همانند یک ماشین اسپرت می‌شد و زمانی که بدنه به سمت بالا می‌رفت، شاهد نهایت نرمی و سواری می‌شدیم. همه این تنظیمات توسط یک اهرم انجام می‌شد که زیر آمپرهای سرعت‌سنج بود.

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
حال می‌رسیم به قسمت‌های فنی این شاهکار عظیم‌الجثه
مرسدس بنز برای این مدل، از یک دیفرانسیلی استفاده کرد که قابلیت کنترل هرزگردی داشت. این دیفرانسیل از هرز گردی بی‌مورد چرخ‌های عقب و یا کم فرمانی داخل پیچ‌ها در سرعت‌های بالا جلوگیری می‌کرد. در تست‌های شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر که بر روی این بنز انجام شده بود، SEL 450 موفق شده بود که به عدد ۸.۵ ثانیه دست پیدا کند. طبق گفته کارشناسان تست، حرکت‌های عرضی این بنز در تغییرهای ناگهانی خطوط خیابان، بالا بود. اما زمانی که نحوه‌ی کنترل این بنز زیر پای شما قلق می‌گردد ، متوجه خواهید شد که از مسیر خارج کردن این خودرو کاری بسیار دشوار است. این مهم به خاطر وجود طبق‌های با زاویه کمبر منفی بود که بر روی شاسی عقب اتومبیل نصب شده بود. این طبق‌ها باعث کمتر شدن نیروهای جانبی وارد شده به اتومبیل می‌شد و زاویه‌دار بودن چرخ‌های عقب به طی کردن پیچ‌ها با سرعت بالا کمک شایانی می‌کرد.

خب حالا رسیدیم به مهم‌ترین قسمت خودرو: نیروگاه

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 Engine
موتور ۶.۹ لیتری بنز SEL 450 دارای ۸ سیلندر با سرسیلندر آلومینیوم بود. سوپاپ‌ها از یک میل بادامک SOHC فرمان باز و بسته شدن را دریافت می‌کردند. سوپاپ‌ها از جنس سدیم ساخته شده بودند (آلیاژ سدیم برای ساخت پیستون‌های هواپیما استفاده می‌شود). به خاطر اهمیت بالای این موتور، مرسدس بنز تصمیم گرفته بود که این موتور را با نهایت دقت و ظرافت و به شیوه‌ی دست‌ساز تولید کند، به همین منظور تست‌های بسیار سختی را برای در نظر گرفت. یکی از این تست‌ها این بود که قبل از نصب موتور بر روی شاسی، ۲۶۵ دقیقه تحت آخرین فشار ممکن موتور کار کند. برای درک بیشتر این موضوع لحظه‌ای را تجسم کنید که به مدت ۴ ساعت و ۲۵ دقیقه این ماشین را در یک جاده‌ی بی‌انتها، در دنده‌ی ۳ گیربکس ساخت ZF ، که مجهز به مبدل گشتاور نیز هست، با حداکثر سرعت برانید !!!!

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
لازم به ذکر است که حداکثر سرعت اعلام شده توسط کارخانه ۲۲۵ کیلومتر است، اما در تست‌های به عمل آمده توسط کارشناسان و نویسندگان مجلات، به رقم ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت رسیدند که برای خودرویی با این وزن، عددی بسیار قابل قبول است. همچون شتاب ۰ تا صد ۸.۵ ثانیه‌ای!!!!!

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
یکی دیگر از عجایب این موتور، شروع شدن RED LINE (خط قرمز) دور موتور از ۵۳۰۰ دور در دقیقه است. جالب‌ترین و پیچیده‌ترین قسمت موتور، سیستم روغن‌کاری موتور است. موتور ۶.۹ مجهز به سیستم DRY SUMP بود که به روغن‌کاری خشک معروف است. این سیستم در موتور خودروهای مسابقه‌ای به کار گرفته می‌شد که باعث می‌شد فواصل تعویض روغن به هر ۲۰ هزار کیلومتر برسد و سرویس اولیه در ۸۰ هزار کیلومتری انجام شود!!!!!!! بله درست خواندید، تعویض روغن‌موتور بعد گذراندن ۲۰ هزار کیلومتر و انجام سرویس اولیه در ۸۰ هزار کیلومتری. اگر فاصله‌ی تهران تا مشهد را ۱۰۰۰ کیلومتر در نظر بگیریم، به نوعی می‌توان گفت ۴۰ بار طی کردن مسیر رفت و برگشت تهران – مشهد.

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
مرسدس بنز SEL 450 6.9 در دو مدل قابل سفارش بود.

  1. سفارش اروپا
  2. سفارش آمریکا

ورژن های اروپایی به تعداد ۷۳۸۰ دستگاه و ورژن آمریکایی به تعداد ۱۸۱۶ دستگاه تولید شد و فروش رفت. موتور به کار رفته در نسخه اروپایی ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۵۴۹ نیوتن متر گشتاور داشت و در مقابل هم نمونه‌ی سفارش امریکا ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۸ نیوتن متر گشتاور داشت.

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
حال شاید از خود بپرسید که ترمزها چگونه از پس این غول ۲ تنی برمی‌آمدند. این بنز به‌صورت سفارشی از ترمز ABS که به‌صورت ۴ چرخ دیسک سود می‌برد. دیسک‌های جلو هواخنک بودند و دیسک‌های عقب معمولی. در مدل‌های فاقد ترمز ABS از یک سیستم بسیار قوی و دو مداره هیدرولیک استفاده می‌شد.

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
یکی از معایب این خودرو قیمت بسیار بالای آن بود . طوری که اگر بخواهیم با رقیبان خود در آن زمان مقایسه کنیم، کادیلاک فلیت وود و فول سایز حدود ۱۶ هزار دلار قیمت داشت. اما این بنز در مدل پایه از قیمت ۳۲ هزار دلاری و در مدل‌های فول سایز و فول آپشن از قیمت ۵۳ هزار دلاری برخوردار بود که گران‌تر از اکثر مدل‌های رولزرویس و بنتلی بود. همین گرانی باعث شد که در نظرسنجی مجله‌ CLASSIC AUTOMOBILE چاپ انگلستان، مقام چهارمین خودروی تاریخ را از آن خود کند.

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
سپاس گزارم از توجه شما به این مطلب.
سایر مشخصات مرسدس بنز SEL 450 :

  • موتور: ۸ سیلندر V شکل .
  • تعداد سوپاپ‌ها: ۱۶ عدد.
  • نسبت تراکم (سفارش اروپا): ۸/۸ به ۱. نسبت تراکم (سفارش آمریکا): ۸ به ۱.
  • قدرت (سفارش اروپا): ۲۸۶ اسب بخار در دور موتور ۴۲۵۰. قدرت (سفارش آمریکا): ۲۵۰ اسب بخار در دور موتور ۴۲۵۰.
  • گشتاور (سفارش اروپا): ۵۴۹ نیوتن متر در دور موتور ۳۰۰۰. گشتاور (سفارش آمریکا): ۴۸۸ نیوتن متر در دور موتور ۳۰۰۰.
  • وزن: ۱۹۸۵ کیلوگرم.
  • شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۸.۵ ثانیه. شتاب ۰ تا ۱۶۰: ۲۰.۹ ثانیه. طی مسافت ۴۰۰ متر: ۱۶ ثانیه. طی مسافت یک کیلومتر: ۲۸.۸ ثانیه.
  • حداکثر سرعت: ۲۲۵ -۲۴۰ کیلومتر بر ساعت.
  • گیربکس: ۳ سرعته ZF .
  • باتری: ۸۸ آمپر.
  • ظرفیت باک: ۹۵ لیتر.
  • میانگین مصرف: ۱۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

جدول تعداد فروش در آمریکا و جهان:

  • سال ۱۹۷۵: جهان ۴۷۴. آمریکا ۰.
  • سال ۱۹۷۶: جهان ۱۴۷۵. آمریکا ۰.
  • سال ۱۹۷۷: جهان ۱۷۹۸. آمریکا ۴۶۲.
  • سال ۱۹۷۸: جهان ۱۶۶۵. آمریکا ۴۳۷.
  • سال ۱۹۷۹: جهان ۱۸۳۹. آمریکا ۵۷۶.
  • سال ۱۹۸۰: جهان ۱۲۹. آمریکا ۳۱۷.
  • سال ۱۹۸۱: جهان ۴. آمریکا ۰.
  • جمع کل: جهان ۷۳۸۰. آمریکا ۱۸۱۶.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

میلاد ساسانی. دیپلم مکانیک خودرو. عاشق دنیای خودرو

مطالب مشابه

‫۱۴۴ دیدگاه‌ها

  1. شهرام ویسی ملکشاهی

    ۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (7 ديدگاه)

    با درود
    این بنز w116 450 SEL 6.9 را با کتدیلاک سویل که در کشور خودمان مونتاژ میشد بکنید
    خدایش کدام در کل بهتره
    یعنی بیشترین امتیاز را میاورد
    فقط نمیدانم موتوری که هنوز آب بندی نشده چرا آلمانیها این مرسدس بنز را با فشار زیاد تست کرده اند که در متن آمده بود ؟؟؟؟؟

    موافقم 4
    مخالفم 1
  2. سروش

    ۲۷ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسیار بسیار عالی

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. شهرام ویسی ملکشاهی 1

    ۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (102 ديدگاه)

    با درود
    این بنز w116 450 SEL 6.9 را با کادیلاک سویل که در کشور خودمان مونتاژ میشد بکنید
    خدایش کدام در کل بهتره
    یعنی بیشترین امتیاز را میاورد
    فقط نمیدانم موتوری که هنوز آب بندی نشده چرا آلمانیها این مرسدس بنز را با فشار زیاد تست کرده اند که در متن آمده بود ؟؟؟؟؟

    موافقم 4
    مخالفم 0
  4. ابراهيم رفيعي

    ۶ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من بنز ۴۵٠sel سبز کاهویی اتاق لانگ تمام لوازم فابریک و سالم دارم ماشین فوق خیلی تو و سالم هستش

    موافقم 4
    مخالفم 0
  5. محسن

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلامدخدمت دوستان بنز سوار پدرم حدود ۱۹ سال پیش ۴۵۰ selموتور ۶۹ داشت شتاب فوق العاده بالا سواری عالی تنظیم ارتفاعش هم سالم بود ما قبلش بیش از ۱۰ مدل ماشین های آمریکایی داشتیم از قبیل انواع بیوک کاپریس کادیلاک و… ولی هیچ کدوم از اون ماشینها تعادل این ماشین در پیچ های جاده شمال هراز و شتاب بالای این ماشین رو نداره واقعا دلم براش تنگ شده یادش به خیر قهوه ای سپر دار سفارش اروپا بود

    موافقم 4
    مخالفم 0
  6. علیرضا

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (23 ديدگاه)

    سلام.من شدیدا احتیاج به مشاور دارم.آقا میلاد اگه لطف کنید بگید من چطوری میتونم با شما تلفنی یا حضوری چند دقیقه راجع به یک 116که دغدغه شده برام.صحبت کنم ونظر نهایی شما رو ملاک قرار بدم.وتا دیر نشده از دست ندادمش بخرمش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. شهرام ویسی ملکشاهی

    ۲۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (102 ديدگاه)

    با درود
    این بنز w116 450 SEL 6.9 را با کادیلاک سویل که در کشور خودمان مونتاژ میشد بکنید
    خدایش کدام در کل بهتره
    یعنی بیشترین امتیاز را میاورد
    فقط نمیدانم موتوری که هنوز آب بندی نشده چرا آلمانیها این مرسدس بنز را با فشار زیاد تست کرده اند که در متن آمده بود ؟؟؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. شهرام ویسی ملکشاهی

    ۲۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (102 ديدگاه)

    با درود
    این بنز w116 450 SEL 6.9 را با کادیلاک سویل که در کشور خودمان مونتاژ میشد بکنید
    خدایش کدام در کل بهتره
    یعنی بیشترین امتیاز را میاورد
    فقط نمیدانم موتوری که هنوز آب بندی نشده چرا آلمانیها این مرسدس بنز را با فشار زیاد تست کرده اند که در متن آمده بود ؟؟؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا