وداع تلخ با مرسدس-ای‌ام‌جی S65 دوازده سیلندر…

قطعاً صحبت درباره‌ی سبد محصولات گسترده‌ی مرسدس برای نمایشگاه ژنو 2019 روز خوب ما و شما را خراب خواهد کرد. ژرمن‌ها در این رویداد مهم خودرویی از S65 فاینال ادیشن رونمایی خواهند کرد که به معنی پایان عصر موفق پیشرانه‌ی 12 سیلندر بای توربو در سدان پرچم‌دار S کلاس می‌باشد. بله درست است، سدان S65 همانند خودروی SLC فاینال ادیشن دیگر تولید نخواهد شد.


اگرچه این یک خبر ناگوار برای طرفداران پر و پا قرص خودروهای کار درست جهان است اما خب خیلی هم سورپرایز کننده نبوده است. توبیاس موئرز رئیس مرسدس-ای ام جی دو بار در سال پیش به این اتفاق اشاره کرده بود. همچنین گفته شده بود که شاسی‌بلند جدید G65 هم تولید نخواهد شد.


حالا هم باید با مرسدس-ای ام جی S کلاس 12 سیلندر وداع کنیم. این اتفاق تنها به خاطر مسئله زمان رخ نداده بود چراکه همین داستان برای کوپه و کانورتیبل دو درب ای ام جی هم اتفاق افتاده است.


البته پیشرانه‌ی موردبحث به‌صورت کامل بازنشست نخواهد شد. موئرز حدود یک سال پیش درباره‌ی برنامه‌های ای ام جی برای ساخت پیشرانه برای دیگر زیر برندها صحبت کرده بود؛ به عبارت دیگر برند مایباخ همچنان این قوای محرکه را حفظ کرده بود. البته مشخص نیست که این قلب آهنین تا چه زمانی در قلب مایباخ خواهد تپید.


در دنیای کنونی که همه از پیشرانه‌های کم‌حجم استفاده می‌کنند پیشرانه‌ی 12 سیلندر همانند یک دایناسور در قرن 21 است. خبر جدید منتشر شده نشان می‌دهد BMW نه تنها پیشرانه‌ی 12 سیلندر را در نسل بعدی سری 7 عرضه نخواهد کرد بلکه احتمال حذف قلب 8 سیلندر آن‌هم وجود دارد. بوگاتی نیز قبلاً اذعان کرده بود پیشرانه‌ی 16 سیلندر 8 لیتری کوادتوربو آخرین نمونه از نوع خود بوده و همچنین نسل آتی آئودی A8 هم فاقد پیشرانه‌ی 12 سیلندر خواهد بود.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

16 دیدگاه

  1. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1780 دیدگاه) ,

    اصلاً نباید تا همین اَلانِشَم ارائه میشد .

    وقتی شما همین لذت و صدای معرکه پیشرانه های ۱۲ سیلندر را میتونید در حجمهای کمتر با استهلاک و هزینه کمتر بدست بیارین ، چه کاریه دیگه ۱۲ یا ۸ سیلندر باشه .

    من با توربو موافقم در خودروهای امروزی و مکمل شدنشون با برق که میشه یه چیزی تو مایه های پورشه ۹۱۸ ، یا مرسدس (( پروجکت وان )) که از ۱۶۰۰cc که با برق همراه شده و موتور اصلاح شده فرمول وان هست ، توانسته ۱۰۰۶ اسب بخار بیرون بده .

    پاسخ
    1. hami
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      وقتی شما همین لذت و صدای معرکه پیشرانه های ۱۲ سیلندر را میتونید در حجمهای کمتر با استهلاک و هزینه کمتر بدست بیارین ، چه کاریه دیگه ۱۲ یا ۸ سیلندر باشه .

      **** شما قطعا ماشین باز(عاشق واقعی ماشین) نیستی با این جمله ***

      پاسخ
      1. NAVID۰۰۹۸
        سوابق: (1780 دیدگاه) ,

        عشق خودروهای عزیز ، دنیا داره تغییر میکنه ، وقتی یه ۶سیلندر با توربو داره بهتر از ۱۲ و ۸ سیلندر کار میکنه ، هزینه تولید موتور هم برای شرکت اَرزونتر دَر میاد ، کدوم عقلی میگه که چون شما عشق ماشینی ، پس بنز و bmw باید تجارت خودشون را بگذارند کنار ، تا من و شما که عشق ماشین هستیم با ۱۲ تا سیلندر حال کنیم .
        دنیا تغییر میکنه ، همینطور که ماشینها تغییر میکنند ، آدمها هم مجبور به تغییر هستند دوست عزیز .

        پاسخ
        1. Khosrow
          سوابق: (1040 دیدگاه) ,

          فکر میکردیم بنز و بقیه به فکر مشتری و خواسته های اونان / نگو عشقی کار میکنن / دنیاتغییرمیکنه و رفته رفته به بن بست میرسه / اقا مارو عفو کنید ..

    2. حامد
      سوابق: (47 دیدگاه) ,

      درست اومدی اینجا پداله
      جایی که عشق خودرو ها هستن
      درست اومدی؟؟؟

      پاسخ
    3. Khosrow
      سوابق: (1040 دیدگاه) ,

      ازحجم کمتر بخوای قدرت بیشتر بگیری استهلاک به شدت میره بالا / فکر کن یه الاغ بخواد مثل اسب بتازه – هرپنج متر باید بره پیت استاپ ..

      پاسخ
    4. اعتمادیان
      سوابق: (241 دیدگاه) ,

      داستان حجم با تعداد سیلندر فرق داره در همین پست قبلی مقایسه بنتلی و مایباخ اگه دقت کرده باشید بنتلی با هشت سیلندر حجم بیشتر و مصرف سوخت بیشتری از مایباخ V12 داشت ، فکر نکنم توقف تولید 12 سیلندری ها فقط به دلیل حجم زیاد باشد، قطعا دلایل منطقی دیگه ای هم داره که بنده بیخبرم

      پاسخ
  2. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1780 دیدگاه) ,

    البته با توربو در خودروهای وارداتی و منتاژی در ایران به شدت مُخالف هستم ، به ۴ دلیل :

    ۱ – بنزین نامرغوب که به شدت تاثیر گذاره
    ۲ – نَحوه رانندگی بَد ما ایرانیها
    ۳ – شرایط و هزینه های نگهداری در ایران
    ۴ – مکمل هایی که به جرئت میگم بالای ۹۰٪ در کشور تقلبی هستن و اگر هم اصل باشند و اگر گیر آوردین بخاطر گرونی دلار و یورو به شدت گران هست و کاراییش را زیر سوال میبره ، و اینکه سایت خودروبانک ، جمعه همین هفته میخواد مستندی را ارائه بده از مکملهایی که شما از بازار خریداری میکنید و به صورت مستند میبینید که پول اَلَکی میدین برای خرید مکمل .

    پاسخ
  3. حسین
    سوابق: (2081 دیدگاه) ,

    سال ۲۰۵۰ ، مرسدس اس کلاس که از بلندگوهاش صدا پخش میشه و موتور نداره!

    پاسخ
    1. محمدرضا
      سوابق: (364 دیدگاه) ,

      تاسال ۲۰۲۵ در کشور هایی مثل نروژ خوروی درون سوز پلاک نخواهد شد
      احتمالا تا ۲۰۳۰ اکثر لوکس ساز ها برقی بشن

      پاسخ
  4. MAHDI
    سوابق: (2556 دیدگاه) ,

    دوستان قسمت جدید گرندتور BMW M5 وهمینطور آلپیناB5 روباهم تست میکنن.ودرآخر باM5دور پیست زمان گیری میکنن.زمان به دست آمده خیلی خیلی عجیبه.ازخودروهای سریع تربوده که اگه من اسمشون روبیارم یه عده از دوستان بازم میگن چرا دروغ میگی! اما پیشنهاد میکنم این قسمت رو ببینید

    پاسخ
  5. MAHDI
    سوابق: (2556 دیدگاه) ,

    BMWهم فکرکنم دیگه M760 باموتور12سیلندر رو دیگه تولیدنکنه

    پاسخ
  6. بهراد
    سوابق: (185 دیدگاه) ,

    لعنت به الکتریکی ها.
    من میگفتم چهار نوع ماشین میاد که اولینش بنزینی خالصه.دومی هیبریدی (الکتریکی ضعیف بنزینی معمولی یا قوی)سومی پلاگین هیبریدی(الکتریکی قوی و بنزینی قوی) که مثلا 700 اسب به بالا میشه و چهارمیم تماما الکتریکی . البته نوع اول و چهارم هم میتونن قوی باشن یا ضعیف.

    در نظر داشته باشید که الکتریکی قوی و بنزینی ضعیف به درد نمی خوره چون وزن زیادی تحمیل می کنه و اگرم باشه به منظور افزایش برد ماشین هست نه چیز دیگه.یعنی عامل مستقیم جلو برنده نیست

    پاسخ
  7. حسین
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    حالا چرا اینقدر ناراحتین که تولید نمیشه؟ مثلا تولید نشه به حال شما چه فرقی داره؟ انتخاب اول و آخر شما پراید و در صورت لوکس سواری سمنده والسلام.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.