مرسدس بنز

مرسدس GLC F-Cell، اولین خودروی پلاگین‌هیبریدی هیدروژنی دنیا

مرسدس بنز در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷ نسخهٔ پروتوتایپ GLC F-Cell را رونمایی کرد. چندی پیش نیز نسخهٔ تولیدی این خودرو معرفی شد و حالا مرسدس بنز اولین نمونه‌های آن‌را به وزارتخانه‌های ملی و منطقه‌ای در آلمان و همین‌طور شرکت‌هایی مثل راه‌آهن آلمان، Air Liquide و… تحویل داده است. سایر شرکت‌ها و افراد حقیقی نیز می‌توانند از طریق برنامهٔ اجارهٔ مرسدس بنز که از بهار سال آینده آغاز می‌شود، GLC F-Cell را در اختیار داشته باشند.

این خودرو به قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی منحصربه‌فردی مجهز است که می‌تواند با هیدروژن هم کار کند. به لطف این قوای محرکهٔ نوآورانه، GLC F-Cell ترکیبی از بُرد زیاد با زمان سوخت‌گیری کوتاه در جایگاه‌های هیدروژن را ارائه کرده و هیچ‌گونه آلایندگی تولید نمی‌کند؛ بنابراین، GLC F-Cell اولین خودروی پلاگین‌هیبریدی هیدروژنی دنیا محسوب می‌شود و درنتیجه می‌تواند هم با برق و هم با هیدروژن کار کند.

GLC F-Cell به یک موتور الکتریکی با ۲۱۰ اسب بخار قدرت مجهز شده است که انرژی موردنیاز آن توسط پکیج باطری‌های لیتیوم یون ۱۳.۵ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود. هنگامی‌که خودرو در حالت تمام الکتریکی قرار گیرد، با یک‌بار شارژ کامل این باطری‌ها می‌تواند تا ۵۱ کیلومتر را بپیماید. شارژ باطری‌ها نیز از طریق شارژر ۷.۴ کیلووات ساعتی و سوکت استاندارد خانگی انجام می‌گیرد. به گفتهٔ مرسدس بنز، شارژ این باطری‌ها از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

اما علاوه بر پکیج باطری، GLC F-Cell به دو مخزن هیدروژن فیبر کربنی هم مجهز شده که می‌توانند ۴.۴ کیلوگرم هیدروژن را ذخیره کنند. در صورت پُر بودن این مخزن‌ها، خودرو می‌تواند تا ۴۳۰ کیلومتر را با استفاده از هیدروژن طی کند. بُرد این کراس‌اوور لوکس در حالت هیبریدی نیز به ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد. هنگامی‌که مخازن هیدروژن خالی شوند می‌توان همانند خودرویی با موتور درون‌سوز، آن‌ها را ظرف تنها سه دقیقه در جایگاه‌های هیدروژن پُر کرد. در GLC F-Cell سیستم سلول سوختی جمع‌وجور مثل یک موتور درون‌سوزی معمولی، در محفظهٔ پیشرانه قرار گرفته است درحالی‌که موتور الکتریکی و باطری‌ها هم در بخش عقبی خودرو نصب شده‌اند. مخازن هیدروژن نیز در کف ماشین جای گرفته‌اند.

GLC F-Cell درمجموع به چهار حالت مختلف شامل هیبریدی، F-Cell، باطری و شارژ مجهز است. در حالت هیبریدی، خودرو از هر دو منبع قدرت خود، یعنی الکتریسیته و هیدروژن استفاده می‌کند اما در حالت F-Cell، ماشین فقط هیدروژن مصرف می‌کند و شارژ باطری‌ها حفظ می‌شود. در حالت باطری نیز GLC به‌صورت تمام الکتریکی کار می‌کند و سیستم سلول سوختی غیرفعال می‌شود؛ و نهایتاً در حالت شارژ هم اولویت اصلی، شارژ کردن باطری‌ها خواهد بود.

مرسدس بنز در ابتدا GLC F-Cell را فقط در شهرهای بزرگ آلمان که از جایگاه‌های هیدروژن بهره‌مند هستند عرضه می‌کند. این شهرها شامل اشتوتگارت، دوسلدوف، برلین، هامبورگ، فرانکفورت، مونیخ و کلن می‌شود. البته GLC F-Cell برای فروش عرضه نمی‌شود و فقط امکان اجارهٔ آن وجود دارد. اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) و حقیقی (افراد معمولی) می‌توانند این کراس‌اوور پلاگین‌هیبریدی هیدروژنی را در برنامه‌های بلندمدت یا کوتاه‌مدت اجاره کنند. در این برنامه‌ها، تمامی تعمیرات و نگهداری خودرو بر عهدهٔ مرسدس بنز خواهد بود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. shirko

    ۲۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    چقد شبیه ای کیو سیه !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. علی رضا

    ۲۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (223 ديدگاه)

    تو عکس دومی رینگ مشکی خیلی بهش میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Sajjad

    ۲۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    خیلی عالیه که به سوی هیدروژنی شدن دارن پیش میرن
    این روند باید ادامه پیدا کنه تا معمول شدن هیدروژن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mahdy

      ۲۵ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      البته سجاد هیدروژن خییلی گرونه ها
      درسته که بازده خیلی بیشتری داره ولی خب با این وجود هم خییلی گرونتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Sajjad

        ۲۶ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (1867 ديدگاه)

        هر تکنولوژی نوینی در ابتدا گرونه و بعد که عمومی میشه ارزون میشه
        بعد مدتی جا میفته
        فقط یکی باید خیلی جدی دنبال کنه این قضیه رو
        مثل تسلا که باعث شد الکتریکی رواج پیدا کنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. ایمان

    ۲۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (3898 ديدگاه)

    همیشه اولین ها متعلق به ستاره دنیای خودرو هست ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. AMG 63

    ۲۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (110 ديدگاه)

    واقعاً حقى که مرسدس به گردن صنعت خودروسازى داره هیچ شرکت دیگه اى نداره . این همه هزینه تحقیق و توسعه و پیشرفت تکنولوژى کردن فقط از مرسدس بنز بر میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علی

    ۲۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (159 ديدگاه)

    با سلام
    دوستان دقت کردین یه ارگانی رو در نظر بگیرید که میره این ماشین رو اجاره می کنه کارهاشو باهاش انجام می ده هم برق و هم هیدورژنش مقرون به صرفه است و در آخر هم تعمیراتش بر عهده شرکته نه اون ارگان…..
    خیلی ایده به درد بخوریه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Mercede kaviani

    ۲۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (551 ديدگاه)

    چرا تمام اتوموبیل های الکتریسیته و هیدروژنی فقط اجاره داده میشوند و برای قروش نیستند ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا