مرسدس بنز

نگاهی به مرسدس T80، رکوردشکن نافرجام

رکورد جهانی سرعت! عنوانی که به سریع‌ترین وسیله نقلیه روی زمین تعلق می‌گیرد. رکورددار فعلی این عنوان اندی گرین، خلبان نیروی هوای سلطنتی بریتانیا است که یک خودروی سوپرسونیک با قوای محرکه جت را راند و رکورد سرعت زمینی در آن زمان را به خود اختصاص داد. آن خودرو در سپتامبر سال ۱۹۹۷ به سرعت ۱۲۲۸ کیلومتر در ساعت دست یافت و اولین خودروی زمینی بود که به‌صورت رسمی دیوار صوتی را شکست.


اما آیا می‌دانستید که مرسدس در دهه ۳۰ میلادی رکورددار سرعت بوده است؟ پروژه‌ی مرسدس با نام T80 شناخته می‌شد. این خودرو قلبی آهنین برگرفته از هواپیما داشت.


در اواسط دهه ۳۰ میلادی راننده مسابقه‌ای هانس استاک آرزوی شکستن رکورد سرعتی را داشت که در آن زمان توسط رانندگان بریتانیایی ثبت شده بود. این یک پروژه بزرگ بود و به همین دلیل هم استاک از ویلهم کیسل، رئیس هیئت‌مدیره دایملر بنز AG، ژنرال نیروی هوایی ارنست اودت و فردیناند پورشه معروف کمک گرفت. خب همه‌ی ما پورشه را می‌شناسیم که در آن زمان برای بنز خودرو طراحی می‌کرد و البته طراح این پروژه نیز بود.


پس از تلاش‌های فراوان این پروژه تکمیل شد. یک خودرو با سه اکسل و ۸.۲۲ متر طول که به حداکثر سرعت ۶۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید. نیروبخش مرسدس T8 پیشرانه ۱۲ سیلندر DB 603 بود که قدرت ۳۵۰۰ اسب بخاری در دور ۳۶۴۰ را تولید می‌کرد. هدف پروژه چه بود؟ شکستن رکورد ۵۹۵.۰۴ کیلومتر در ساعت ثبت شده توسط جان کوب.


همه‌چیز فوق‌العاده به نظر می‌رسید و ظاهراً استاک در راه ثبت کردن نام خود در تاریخ به عنوان راننده سریع‌ترین خودروی دهه ۳۰ میلادی بود؛ اما مشکلاتی هم وجود داشت…


متأسفانه جنگ جهانی پیش از اینکه استاک بتواند رکورد جهان را بشکند شروع شد. پیشرانه DB 603 از روی خودرو باز شد و خودرو نیز از نظرها پنهان شد. این خودرو زنده ماند اما پروژه دیگر احیا نشد.


پروژه رکورد جهانی T80 هم‌اکنون در موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت در معرض دید عموم قرار دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. morteza

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (278 ديدگاه)

    موتورو بین

    موافقم 13
    مخالفم 0
  2. رضا

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (29 ديدگاه)

    آیرودینامیک ازش میباره انگار هواپیماست!!!

    موافقم 19
    مخالفم 1
  3. مهدی

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    یه مقاله دیگه هم چند وقت پیش درباره همین تی 80 از پدال منتشر شد و این دوباره کاری بود به نظرم
    اما این ماشین واقعا شاهکاره ضریب آیرودینامیک دیوانه واری داره
    0.16 باور نکردنیه اونایی که میدونن میفهمن این ضریب آیرودینامیک برای یک خودرو چیزی چند مرتبه بالاتر از شاهکاره
    البته اقای احمد زاده تو قسمتی که اطلاعات موتور این ماشینو دادین اشتباها اسمشوT8 تایپ کردین ممنون میشم اصلاح کنید باتشکر از مقالات فوق العادتون

    موافقم 10
    مخالفم 0
  4. Vahid

    ۲۶ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    وقتی این مطالب رو می خونی متوجه میشی چند قرن از دنیا عقبیم . . .

    موافقم 18
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا