معرفی اسمارت الکتریکی جدید، چهرهٔ تازه، قوای محرکهٔ ناامیدکننده

اسمارت پس از ارائهٔ یک پیش‌نمایش، رسماً نمونهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسخهٔ الکتریکی مدل‌های فورتو و فورفور را با نام جدید EQ معرفی کرده است. این خودروها رسماً در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش عمومی درمی‌آیند. در طراحی این اسمارت‌های جدید اصلاحاتی صورت گرفته و در آن‌ها از تعدادی از ویژگی‌های طراحی کانسپت‌های ForEas استفاده شده است.

در جلوی اسمارت‌ها دماغه‌ای جدید با جلوپنجرهٔ برجستهٔ مشکی‌رنگ دیده می‌شود که با چراغ‌های LED جدیدی احاطه شده است. سپر جدید با دهانه‌های عمودی در لبه‌های بیرونی آن نیز یکی دیگر از تغییرات بخش جلویی این خودروها است. تغییرات دیگر قسمت‌های فورتو و فورفور جزئی است اما چراغ‌های عقب آن‌ها بروز شده و درون آن‌ها طرح‌های مثلثی شکل کار شده است.

کابین اسمارت‌های جدید تا حد زیادی نسبت به قبل بدون تغییر باقیمانده است اما تغییرات انگشت‌شمار قابل‌توجهی هم در آن به چم می‌خورد. مهم‌ترین تغییر در اینجا ارائهٔ یک نمایشگر هشت اینچی جدید برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است که وعدهٔ تعامل یکپارچه با گوشی هوشمند راننده را داده است. علاوه بر این، استفاده از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی این خودروها نیز راحت‌تر شده است.

طراحان اسمارت همچنین در داخل فورتو و فورفور مدل 2020 کنسول مرکزی جدیدی را طراحی کرده‌اند که از محفظهٔ بزرگی در جلوی دسته‌دنده برخوردار است. به گفتهٔ اسمارت، این محفظه به‌اندازهٔ کافی بزرگ هستند که بتواند گوشی‌های هوشمند مدرن را در خود جای دهد و همچنین به لطف نگه‌دارنده‌های لیوان جداشونده می‌توان دو لیوان را در آن قرار داد.

هرچند تغییرات فورتو و فورفور الکتریکی جدید قابل‌توجه و خوشایند هستند اما اسمارت در بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها یعنی قوای محرکه تغییری ایجاد نکرده است؛ بنابراین این مدل‌ها به همان موتور الکتریکی قبلی با 82 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور مجهز هستند که توسط یک پکیج باطری 17.6 کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود. اسمارت فعلاً جزئیات عملکرد این مدل‌های جدید را منتشر نکرده اما بُرد آن‌ها را 160 کیلومتر اعلام کرده که رقم ناامیدکننده‌ای است.

البته اسمارت این میزان بُرد را چندین برابر میانگین مسافت روزانهٔ تردد در آلمان دانسته است اما این ادعا نگرانی خریداران از بُرد این خودروها را برطرف نمی‌کند. البته بُرد 160 کیلومتری متعلق به مدل کوچک فورتو است و در مدل بزرگ‌تر فورفور اوضاع از این هم بدتر است زیرا این مدل با هر بار شارژ کامل باطری‌ها در بهترین حالت می‌تواند فقط 155 کیلومتر را طی کند.

با توجه به برد بسیار کم این هاچ‌بک‌های الکتریکی، خریداران حداقل انتظار دارند که بتوانند باطری‌های آن‌ها را سریع شارژ کنند. به همین دلیل اسمارت برای این خودروها شارژرهای سریع 22 کیلوواتی را به‌صورت سفارشی در نظر گرفته است که از 10 تا 80 درصد از باطری‌ها را در کمتر از 40 دقیقه شارژ می‌کند. بدون شارژر سریع اما این فرایند بسیار طولانی‌تر خواهد شد. اسمارت زمان دقیق شارژ معمولی این خودروها را اعلام نکرده اما گفته است که با استفاده از سوکت‌های 230 ولتی، شارژ موردنیاز برای میانگین رانندگی‌های روزانه در کمی بیشتر از سه ساعت و نیم فراهم می‌گردد.

درمجموع، به‌روزرسانی‌های فورتو و فورفور الکتریکی جزئی و ساده هستند اما در اوایل سال جاری دایملر 50 درصد از سهام اسمارت را به جیلی فروخت تا با این جوینت ونچر جدید به توسعهٔ بیشتر این برند بپردازد. قرار است از این طریق اسمارت به برندی تمام الکتریکی تبدیل شود و نسل آیندهٔ محصولات آن در سال 2022 به بازار عرضه گردند اما این کار به این زودی‌ها انجام نمی‌شود.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

8 دیدگاه

  1. Me
    سوابق: (59 دیدگاه) ,

    اسمارت توی اروپا اجازه ورود به اتوبان رو نداره.و اینجا معمولا روال اینطوریه که کسایی برای رفت و امد مجبورن از اتوبان رد بشن کلا اسمارت و iq نمیخرن.ولی برای کسایی که مثلا اینجا تو سطح شهر هامبورگ رفت و امد دارن بنظر من ۱۶۰ کیلومتر جوابگوی چندروز رفت و امدشون باشه.البته غیر از زندگیه شهری یه سبک زندگی دیگه هم هست که بهش میگن دورف.این مقدار شارژ برای زندگی توی دورف هم کافیه فقط تنها مسئله ممیونه نداشتن فضای بار برای خرید روزانه .

    پاسخ
  2. احمدرضا
    سوابق: (230 دیدگاه) ,

    ینی حالم از اسمارت بهم میخوره
    من موندم که چرا ورشکست نمیشه
    فاز خریداراشم معلوم نیست که چرا میخرنش
    ماشیناش فاجعس لامصب
    ((البته من به نظرات و سلایق بقیه توهین نکردم و فقط نظرم رو گفتم و این رو هم گفتم که یه وقت سوء تفاهم نشه))

    پاسخ
    1. Saeed
      سوابق: (340 دیدگاه) ,

      هر‌چی باشه اگه تو ایران اینو داشته باشی بهتر از سلاح کشتار جمعی سایپا(پراید) است…ایمن تر هم هست….خودت انتخاب کن….لگن سفید و بوگندویی که هر روز یه جاش خراب میشه یا یه ماشین خیلی کوچیک که ایمنی قابل قبولی هم داره؟؟؟

      پاسخ
      1. ADAK
        سوابق: (691 دیدگاه) ,

        چه ربطی داره با پراید مقایسه اش میکنی ؟!!؟
        تو اروپا با ماشین های هم قیمت خودش مقایسه اش کن …

        ولله ایرانی جماعت رد داده انگار !

        پاسخ
    2. فرامرز
      سوابق: (1296 دیدگاه) ,

      ماشینش فاجعه نیست بلکه هم قیمت بودنش با فولکس واگن گلف فاجعه است!!!

      پاسخ
  3. MAHDI
    سوابق: (3316 دیدگاه) ,

    اسمارت زیر مجموعه مرسدس بنز هستش.اما در فروش وعملکرد ثابت شده لایق این شرکت بزرگ نیست.
    به نظر منکه بهترین شرکت که خودروهای کوچیک اما جذاب وباکیفیت رو تولید میکنه شرکت مینی هستش که زیر مجموعه BMW هستش. شرکت مینی جزو باکیفیت ترین خودروسازان هستش وامسال جزو 5تای اول بود.خودروهاش هم که بهترین عملکرد رو در کلاسشون دارن والبته الانم خودروی برقی خودشو تولید کرد.

    پاسخ
  4. 
    سوابق: (11288 دیدگاه) ,

    160 کیلومتر به خودی خود بد نیست من خودم روزانه حدود 20 کیلومتر رفت و آمد دارم اما به خاطر ترافیک شدید هر 10 روز تا 2 هفته 50 لیتر بنزین میزنم. یک ویژگی خیلی عالی ماشین برقی اینه که در حالت توقف مصرف برق خیلی ناچیزی داره و این ظرفیت باتری برای یک هفته یا حتی بیشتر کفایت خواهد کرد.
    با حال وقتی رقبا برد های 250 و 300 کیلومتر و حتی 500 کیلومتری دارن ، 160 واقعا ناامیدکنندست

    پاسخ
  5. رامتین
    سوابق: (1663 دیدگاه) ,

    برای بچه زیر 10 سال خوبه که بازی کنه و بزنه به در و دیوار…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.