مرسدس بنز

مقایسهٔ طراحی نسل جدید مرسدس بنز C کلاس با دو نسل قبلی

یکی از مهم‌ترین خودروهایی که طی چند وقت اخیر معرفی شده نسل جدید مرسدس بنز C کلاس است. این سدان کامپکت که یکی از پرفروش‌ترین محصولات اشتوتگارتی‌ها محسوب می‌شود، تغییرات بزرگی را تجربه کرده تا موفقیت پیشینیان خود را ادامه دهد. بحث‌برانگیزترین موضوع در محصولات جدید مرسدس اما طراحی آن‌ها است که منتقدان زیادی دارد و C کلاس هم از این حیث مستثنی نیست. بااین‌حال، طراحی نسل جدید این مدل محبوب در مقایسه با دو نسل قبلی خود چگونه است؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، C کلاس W206 را با نسل‌های W205 و W204 مقایسه می‌کنیم.

سبک کلی طراحی

به‌طورقطع می‌توان گفت نسل W204 زیباترین و جذاب‌ترین C کلاس تاریخ بود. این نسل با خطوط تیز و طراحی استخوانی، بشدت جذاب و چشم‌نواز بود تا جایی که هنوز هم زیبا به نظر می‌رسد. علاوه بر این، W204 درعین‌حالی که بلافاصله نشان می‌داد یک مرسدس بنز است، به‌اندازهٔ کافی از برادران بزرگ‌تر خود یعنی E کلاس و C کلاس متمایز بود و شخصیت مستقلی داشت. در نسل W205 اما همهٔ این ویژگی‌ها رنگ باختند و C کلاس به کپی کوچک‌تری از E کلاس و C کلاس تبدیل شد که این موضوع انتقادات زیادی را برانگیخت زیرا هویت مستقل C کلاس از آن گرفته شد. همین موضوع در مورد نسل جدید یا همان W206 هم به چشم می‌خورد و ظاهر کلی خود شباهت زیادی به سدان‌های بزرگ‌تر مرسدس دارد اما بااین‌حال، در این نسل طراحان تمام تلاش خود را کرده‌اند تا C کلاس را از برادران بزرگ‌ترش متمایز کنند که باید گفت در رسیدن به این هدف نسبتاً موفق بوده‌اند.

طراحی بیرونی

در نسل W204، شکل تیز و زاویه‌دار چراغ‌های جلو، جلوپنجره و ورودی‌های هوای داخل سپر نمای بسیار شیکی را ایجاد کرده بودند و در کنار این، دو طرح مختلف جلوپنجره شامل کلاسیک با لوگوی ایستاده روی کاپوت و آوانگارد با لوگوی بزرگ در مرکز، ایدهٔ بسیار جذابی محسوب می‌شد که می‌توانست دو چهرهٔ متفاوت به C کلاس ببخشد. در W205 اما همهٔ آن خطوط تیز و اشکال هندسی زاویه‌دار با فرم‌های نرم و منحنی جایگزین شدند و فرم دماغهٔ خودرو کاملاً شبیه به E کلاس و S کلاس شد. حال در نسل جدید، خطوط تیز دوباره تا حدودی به دماغهٔ C کلاس بازگشته‌اند و چراغ‌ها فرم مثلثی شکلی به خود گرفته‌اند. علاوه بر این، چراغ‌های جلو و جلوپنجره حالا کمی بیشتر از E کلاس و C کلاس متمایز شده‌اند و دیگر شاهد آن کپی صددرصدی نیستیم. همچنین این چراغ‌های جدید با فرم دماغهٔ C کلاس هماهنگی بیشتری دارند و نمای جذاب‌تری را نسبت به دو سدان بزرگ‌تر ایجاد کرده‌اند. در این نسل اما خبری از جلوپنجرۀ کلاسیک نیست و در همۀ نسخه‌ها لوگوی مرسدس در مرکز قرار می‌گیرد.

فرم استخوانی W204 در پروفیل جانبی آن‌هم کاملاً به چشم می‌خورْد و با دهانهٔ برجستهٔ گلگیرها و همین‌طور خط شانه‌ای که از چراغ عقب شروع و با عبور از زیر دستگیرهٔ درها کمرنگ می‌شد، از سادگی فاصله گرفته بود. در نسل W205، برجستگی گلگیرها حذف و بجای آن خطی برجسته به پایین درها اضافه شد تا طراحی پروفیل جانبی با استایل کلی منحنی خودرو هماهنگ شود. در نسل W206 اما خط شانه بسیار بالاتر رفته و از زیر پنجره‌ها عبور کرده که این به درهای خودرو نمای ساده‌تری بخشیده است. همچنین در پایین درها نیز همچنان خطی برجسته به چشم می‌خورد.

نسل W204 در عقب هم با چراغ‌هایی ساده اما زیبا و چشم‌نواز، نمای جذابی داشت. همچنین در اینجا نیز خطوط تیز در قسمت جا پلاک و درب صندوق به چشم می‌خورد که نمای ماندگاری را ایجاد کرده بودند؛ اما شاید بدترین نمای نسل W205 طراحی عقب آن باشد زیرا در اینجا چراغ‌هایی که کاملاً از S کلاس گرفته شده بودند، نه‌تنها هرگز به زیبایی نسل قبلی نبودند بلکه جذابیت S کلاس را هم نداشتند. همچنین این چراغ‌ها با فرمی بی‌هدف، از درب صندوق فاصله داشتند. حال یکی از بزرگ‌ترین تغییرات ظاهری نسل W206 هم در قسمت عقب آن صورت گرفته و چراغ‌ها مثل E کلاس و S کلاس جدید افقی شده‌اند. این چراغ‌ها که حالا دوتکه هستند و تا روی درب صندوق ادامه یافته‌اند، نمای جذاب‌تر و هماهنگ‌تری نسبت به W205 دارند. همراه با این تغییر، بخش فرورفتگی جا پلاک هم حذف شده تا از شلوغی بیش‌ازحد درب صندوق جلوگیری شود.

طراحی داخلی

C کلاس نسل W204 در داخل نمایی ساده با نمایشگری کوچک و دکمه‌های فیزیکی فراوان داشت که شاید امروزه جذاب به نظر نرسد اما برای آن زمان مناسب بود. البته فقدان تریم‌های چوبی یا فلزی در داشبورد و استفادهٔ گسترده از پلاستیک در کابین، حس خودرویی ارزان‌قیمت را تداعی می‌کرد. در W205 اما این مشکل کاملاً برطرف شد و کابین C کلاس با تریم چوبی کامل در کنسول میانی و دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای با حلقهٔ فلزی، نمای کاملاً لوکس‌تری به خود گرفت که شایستهٔ یک مرسدس بود. در این نسل یک نمایشگر نه‌چندان بزرگ هم بالای داشبورد جای گرفته بود که همراه با دکمه‌های فیزیکی کمتر از قبل، دسترسی به قسمت‌های مختلف خودرو را فراهم می‌کرد. در نسل W206 هم شاهد یک تحول بزرگ نسبت به قبل هستیم. C کلاس تنها محصول مرسدس محسوب می‌شود که هیچ‌گاه از طرح دو نمایشگر افقی به هم چسبیده استفاده نکرده و مستقیماً به زبان طراحی داخلی جدید مرسدس با یک نمایشگر عمودی بزرگ در کنسول میانی منتقل شده است. در این طرح که به‌طور مستقیم از S کلاس جدید گرفته شده است، دکمه‌های فیزیکی به حداقل رسیده‌اند و یک نمایشگر افقی هم نقش صفحه آمپر را بازی می‌کند.

با توجه به مواردی که بیان شد، نظر شما دربارهٔ طراحی نسل جدید مرسدس بنز C کلاس چیست؟ شما طراحی کدام نسل را زیباتر میدانید؟

طراحی کدام نسل مرسدس C کلاس را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه

  1. pouyan

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (24 ديدگاه)

    طراحیای مرسدس مصداق این ضرب المثله:” هر سال فدای پارسال”

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۱۷
    1. parsa_ashgh.mashine

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (59 ديدگاه)

      دو نسل قبلی رو خیلی دوست داشتم داخل نسخه جدیدش مثل لامبورگینی اونتادور شده

      موافقم ۶
      مخالفم ۲۱
    2. پدر خودرو سازی جهان

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (153 ديدگاه)

      اگر فقط از نظر طراحی باشه، قطعا ٢٠۵ w را انتخاب می‌کنم، ولی به طور کلی، ٢٠۶ w انتخاب منه

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۱۱
  2. محمد حسین

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (8 ديدگاه)

    به نظر من طراحی نسل جدیدش محافظه‌کارانه اما به کار بردنش جسورانه‌است! این طراحی از اون طراحی‌های مرسدسه که فقط باید از نزدیک دید و قضاوت کرد. ولی بیاید صادق باشیم؛ W204 با ابهت، W205 با کلاس و نسل جدید شیکه…

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۱۶
  3. R@m!n

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (540 ديدگاه)

    عقب گرد بدی داشتن

    موافقم ۳۶
    مخالفم ۲۹
    1. ارشیا

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1381 ديدگاه)

      پیشرانه v8 نسل w204 با کل w206 برابره.

      موافقم ۲۹
      مخالفم ۱۱
  4. mehran911

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1912 ديدگاه)

    طراحی در صنعت خودروسازی آلمان از ابتدا تا حالا همواره با تکامل همراه بوده
    اما به هر حال این تکامل در نهایت به ثبات خواهد رسید و باید تغییر اساسی ایجاد کرد
    با توجه به تغییرات گسترده صنعت خودرو و شروع عصر جدید خودروسازی مرسدس و bmw فرصت رو غنیمت شمردن و تغییرات رادیکال ایجاد کردن این دگرگونی واجب بود و شروع دوباره‌ی یک سیر تکاملی جدید خواهد بود
    البته همه اینها بد بودن طراحی اخیر این دو برند رو توجیه نخواهد کرد اما به بهبود این روند باید امیدوار بود
    .
    ساختار نسل جدید کلاس c رو هم خیلی دوست دارم ی اس کلاس اسپورت و جمع و جور

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۱۴
    1. R@m!n

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (540 ديدگاه)

      البته این C-CLASS جدید بیشتر یه E-CLASS ارزون قیمته و دیگه هیچ رگه اسپورتیم دیده نمیشه. این سیاست نزدیک کردن کلاسا بهم و فدا کردن هویت ماشینا برای فروش بیشتر هست و تو این دوره و زمانه مادی گرایی و تجمل شده همه چی و چیزی ک از بنز تو نسل جدید دیدم و خیلی ناامید کننده بود پیروی از سبک طراحی تسلا بود. زمانی خالق ترند و سبک طراحی جدید بود حالا شده دنباله رو ترند بازار. بنظرم کاری ک بنز و بی ام و کردن پایان عصرشونه تا شروع.
      امیدوارم اشتباه کنم و سالای بعد ماشینای بهتری ببینیم.

      موافقم ۶
      مخالفم ۱۰
    2. Hadi

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2161 ديدگاه)

      کاملاً مشخصه که بنز عقب گرد داشته و هر نسل از قبلی بدتر شده…
      از w206 اصلا خوشم نمیاد و دو نسل قبلی رو بهش ترجیح میدم…
      اگه ظاهر w204 رو با کابین w205 ترکیب کنی خیلی عالی میشه 👌
      W204 از اون بنز هایی هستش که بسیار طراحی هماهنگی داره و تاریخ مصرف نداره و اگه هر روز هم بهش نگاه کنی بازم زیباست و هر روز خوشگل تر از دیروزه و میشه گفت زیباترین بنز تاریخ هستش👌…

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۴
  5. Sina10

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1442 ديدگاه)

    از هر لحاظ ( بجز کابین ) W204 بهترین بود
    یه مرسدس بنز واقعی و اصیل
    بنز باید اینجوری باشه
    هم موتور های بی نظیری داشت ، هم طراحی بیرونی زیبا و چشم نواز
    اما توی کابین W205 رو انتخاب کردم با فاصله کم نسبت به W206
    اما اصلا از W206 خوشم نیومد ، نمیدونم چجور اینقدر رای اورد

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۶
    1. Farzad

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1801 ديدگاه)

      واضحه یه نفر داره رای ها رو دست کاری میکنه !
      ولی با این‌ کارش حقیقت عوض نمیشه : )

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۳
      1. Sina10

        ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1442 ديدگاه)

        ایکاش برای این مشکل لایک و دیسلایک و رای دادن یه فکری بکنن

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. مانی

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2171 ديدگاه)

      وقتی‌ W204 اومد به بازار مسئولین BMW اعتراف کردن
      که فکر نمیکردن مرسدس چنین ماشین زیبائی بسازه و
      جوابی براش نداران

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. REVO

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (173 ديدگاه)

    اوج دوران طراحیهای زیبای مرسدس دقیقا هم ماشین های هم سال w204 بوده
    c , s و sl مخصوصا cls ک بنظرم محشرترینشونه
    G 4*4
    G 6*6
    واقعا این دوره شاهکار بنز بود.

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۳
  7. Farzad

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1801 ديدگاه)

    خودروهای کلاسیک مرسدس بنز رو ببینید تا متوجه اصالت و هویتی که داشت بشید .
    تنها بنز واقعی که تو این تصاویر میبینم W204 هست .

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۲
  8. علی

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (165 ديدگاه)

    به نظرم چراغ های جلو ۲۰۶ یکم بیش از حد کوچیک شده و ابهت نسل قبل را نداره
    از پشت هم که بی شک ۲۰۵ شیک تر و لوکس تره
    طراحی داخلی به نظر من اینکه صفحه نمایش ها بیرون زده هستند بده و بهتر بود در داخل می بود مخصوصا صفحه نمایش کیلومتر شمار
    به نظرم نسخه ۲۰۵ یه بنز واقعیه با ابهت

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۳
  9. علی

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (148 ديدگاه)

    طراحی w204بامکاناتw206.
    این نسل هم طراحی خوبی داره اما طراحیش خیلی اسپرت تر از نسل های قبله.

    موافقم ۷
    مخالفم ۷
  10. مهدی موتور

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (931 ديدگاه)

    چراغ عقب 😠

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  11. سرزمین آفتاب

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (67 ديدگاه)

    W204 فیس لیفت مدل c63 amg یه شاهکاره
    که روش موتور v8 6.2 لیتری فوق العاده که ۴۸۱ اسب بخار و ۶۵۷ نیوتن متر گشتاور داره با کد m159(مدل ضعیف شده sls amg) واقعا بی نظیره
    بعدش هم میان سری سیاه هم از همین ماشین بر میدارن بنظرم این اوج c کلاس بود

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱
  12. مهزیار

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (403 ديدگاه)

    w203 بهترین بود نه ۲۰۴

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
    1. Farzad

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1801 ديدگاه)

      دقیقا 👌
      هر چی قدیمی تر بنز تر

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
      1. abdi_porsche fan

        ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (287 ديدگاه)

        نه دیگه نشد اینجور داری نسلای مرسدسو پشت سر هم زیر سوال میبری . بنظرم من بهترینشون ۲۰۵ هست

        موافقم ۰
        مخالفم ۴
  13. Benz309 1974

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (659 ديدگاه)

    Cکلاس یعنی اسپرت جمع و جور Sکلاس یعنی لوکس بودن E کلاس یعنی ترکیبی از این دوتا که باید قیافه هاشون با هم فرق داشته باشه این اتفاق تو سالهای ۲۰۱۱ _۱۳ افتاد.

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  14. Khosrow

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1939 ديدگاه)

    ۲۰۴ و ۲۰۳ / اصالت با خوشگلی فرق – شون سنگینه ..

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  15. مهدی

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (645 ديدگاه)

    انتخاب من W205 هستش نسل جدید که از طراحیش خوشم نیومد ولی دو نسل قبلی واقعا اسطوره بودن و به خاطر این W205 رو انتخاب کردم چون طراحی خیلی قشنگی داشت و سریع هم بود و لوکس هم بود نسخه W204 هم توی زمان خودش خیلی خوب بود ولی چون الان دیگه قدیمی شده من انتخابش نکردم

    موافقم ۳
    مخالفم ۳
  16. شاهین

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (856 ديدگاه)

    من اولین بار با سی۶۳ نسل ۲۰۴ عاشق سدان های مرسدس شدم
    صداش قیافش پرفورمنسش یه چیزیه که نمیتونم فراموشش کنم. الانم بعضی وقتا سی۲۰۰ همین نسل رو توی خیابونا میبینم براش ذوق میکنم

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  17. Roham

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (420 ديدگاه)

    بنزم دیگه مثل بنز نیست!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا