مرسدس بنز

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم مرسدس S کلاس، صعود تکنولوژی، افول طراحی

از لحاظ فنی، سدان پرچم‌دار مرسدس بنز از نسل W116 که در سال ۱۹۷۲ معرفی شد رسماً S کلاس نام گرفت و آنچه بعدازآن اتفاق افتاد، دهه‌ها سلطه بر سگمنت خود نه‌فقط از لحاظ افتخارات بلکه از لحاظ فروش بوده است. به همین دلیل، معرفی نسل کاملاً جدید S کلاس همیشه رویداد مهم و بزرگی محسوب می‌شود و این اتفاق هم‌اکنون با نسل جدید W223 روی داده که کاملاً نسبت به نسل قبلی ارتقاء یافته است؛ اما هنوز دو سؤال وجود داد، آیا این فقط یک نسخهٔ ارتقاءیافته است یا واقعاً از همه لحاظ بهتر از قبل به نظر می‌رسد؟ در این مطلب قصد داریم به این سؤال‌ها پاسخ دهیم.

بیرون

مرسدس بنز از جدیدترین زبان طراحی خود در S کلاس W223 استفاده کرده که موجب کاهش خطوط و برجستگی‌ها و تغییر کامل نمای جلو و عقب شده است. در نسل جدید، چراغ‌های جلوی کوچک‌تر هستند، خط شانه بهتر تعریف شده و چراغ‌های عقب برای اولین بار از نسل W126 افقی شده‌اند. سادگی طراحی نسل جدید S کلاس به‌نوعی ما را به یاد نسل چهارم یا W220 (تولید بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵) می‌اندازد زیرا نسل‌های W221 و W222 طراحی پویاتری داشتند.

یکی از ویژگی‌های آزاردهنده در نسل جدید S کلاس فرم چراغ‌های جلو است زیرا این چراغ‌ها شکل کاملاً بی‌هدفی دارند و هماهنگی چندانی هم بین آن‌ها و فرم جلوپنجره و ورودی‌های هوای پایینی به چشم نمی‌خورد. اگر کمی با دقت به چراغ‌های جلوی S کلاس نگاه کنید صرفاً خطوطی را می‌بینید که گویی بدون هیچ هدف مشخصی فقط به هم متصل شده‌اند درحالی‌که چراغ‌های جلوی نسل قبلی درنهایت زیبایی و هماهنگی با جلوپنجره و فرم کلی دماغهٔ خودرو طراحی شده بودند.

اما بحث‌برانگیزترین قسمت S کلاس جدید طراحی بخش عقبی آن است. آیا مرسدس می‌توانست در اینجا بهتر عمل کند؟ به‌احتمال‌زیاد بله. یا حداقل اگر طراحان مجبور به استفاده از چراغ‌های افقی بوده‌اند، آیا یک طراحی صاف‌تر واقعاً بهتر نبود؟ برای نمونه، AMG GT4 نمای عقب آن به‌مراتب بهتر از نسل جدید CLS به نظر می‌رسد که چراغ‌های عقب آن‌هم طرح مثلثی معکوسی مثل S کلاس دارند.

حداقل اما تناسبات کلی S کلاس جدید واقعاً خوب هستند. نسل جدید سدان پرچم‌دار مرسدس بنز ۵,۱۷۹ میلی‌متر طول، ۱,۹۲۱ میلی‌متر عرض و ۱,۵۰۳ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۳,۱۰۶ میلی‌متر است درحالی‌که نسل قبلی ۵,۱۱۶ میلی‌متر طول، ۱,۸۹۹ میلی‌متر عرض و ۱,۴۹۶ میلی‌متر ارتفاع دارد. فاصلهٔ محوری نسل قبلی هم معادل ۳,۰۳۵ میلی‌متر است.

داخل

مرسدس می‌گوید کابین S کلاس جدید از دنیای قایق‌های تفریحی لوکس الهام گرفته که خیلی خوب است اما اگر تسلا نبود، کابین‌های ساده و مینیمالیستی با نمایشگرهای بزرگ چقدر موفق می‌شدند؟ همچنین این سؤال مطرح می‌گردد که آیا وقتی حرف از خودروهای لوکس می‌شود، یک طراحی ساده خوب است یا بد؟ پاسخ این سؤال را به شما واگذار می‌کنیم اما فقط همین را بگوییم که در کابین نسل قبلی سطوح بیشتری برای بازی با متریال و رنگ‌های مختلف وجود داشت.

بااین‌حال، S کلاس جدید از لحاظ تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده زیرا به یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، یک صفحه‌نمایش ۱۲.۸ اینچی OLED لمسی برای ارائهٔ جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX و دو نمایشگر ۱۱.۶ اینچی به همراه یک تبلت در عقب مجهز شده است. در کابین خودرو همچنین چراغ‌های LED بسیار بیشتری نسبت به نسل قبلی وجود دارد (۲۵۰ عدد در برابر ۴۰ عدد نسل قبل) که این چراغ‌های علاوه بر نورپردازی داخل، با سیستم‌های کمک‌راننده نیز همکاری می‌کنند.

علاوه بر این، S کلاس نسل W223 به تکنولوژی رانندگی خودکار سطح سه هم مجهز شده که تا سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت به‌صورت خودکار و مستقل خودرو را هدایت می‌کند. در همین حال، خریداران پرچم‌دار جدید مرسدس از سیستم کنترل بدنهٔ E-Active سفارشی و قابلیت فرمان پذیری چرخ‌های عقب هم برخوردار خواهند بود که می‌تواند چرخ‌های عقب را تا ۱۰ درجه بچرخاند.

زیر کاپوت

نسل جدید مرسدس S کلاس در ابتدا در ایالات‌متحده در دو مدل S500 و S580 عرضه می‌شود. مدل اول از یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو با ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند درحالی‌که S580 به موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۴۹۶ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. هردو مدل به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic و سیستم هیبریدی خفیف EQ Boost مجهز هستند.

اولین نمونه‌های نسل جدید S کلاس در سه‌ماههٔ نخست سال آینده راهی نمایندگی‌های فروش می‌شوند و بنابراین کسانی که به خرید یک S کلاس فکر می‌کنند هنوز وقت کافی برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه نسل جدید را انتخاب کنند یا سراغ همان نسل قبلی بروند دارند. این موجب می‌شود با خود فکر کنیم که چگونه S کلاس قبلی هنوز هم چنین خودروی عالی‌ای است.

مشخصات فنی

W222 S450

W222 S560

W223 S500

W223 S580

پیشرانه

۳ لیتری V6 توئین توربو

۴ لیتری V8 توئین توربو

۳ لیتری I6 توربو

۴ لیتری V8 توئین توربو

قدرت

۳۶۷ اسب بخار

۴۷۰ اسب بخار

۴۳۵ اسب بخار

۴۹۶ اسب بخار

گشتاور

۵۰۰ نیوتن متر

۷۰۰ نیوتن متر

۵۲۰ نیوتن متر

۷۰۰ نیوتن متر

گیربکس

۹ سرعته اتوماتیک

۹ سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب یا چهارچرخ

چهارچرخ

طول

۵,۱۱۶ میلی‌متر

۵,۱۷۹ میلی‌متر

عرض

۱,۸۹۹ میلی‌متر

۱,۹۲۱ میلی‌متر

ارتفاع

۱,۴۹۶ میلی‌متر

۱,۵۰۳ میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

۳,۰۳۵ میلی‌متر

۳,۱۰۶ میلی‌متر

 

طراحی کدام نسل مرسدس بنز S کلاس را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۶۰ دیدگاه

  1. MehdiTurbo

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (954 ديدگاه)

    هنوزم به نظرم بنز باید این طرح تازه یکم منوال تر نه با فقط یک صفحه نمایش تو نسل های e و c میزاشت و این طرح داخلی برای s کلاس میزاشت
    این طرح داخلی فوق العاده کامل و زیباست که الان روی e کلاس و c کلاس اصن مشخص اشرافی تر.
    بعضی وقتا تغییر چهره دادن بی معناست زمانیکه جای تکامل داره بعضی وقتا نباید دست به چهره زد مثل پورشه و دوج چلنجر و چارجر و کرایسلر(حالا کهنه شده کرایسلر ولی نیازی به تکامل داره نه تغییر) بعضی ماشینا حیف دست بهشون بزنی فقط باید کامل کنی مثل کامرو و موستانگ نسل قبل مثل همین مدل بنز بعضی وقتا یه طراحیای اینقدر خوب که دست زدن بهش اون صد در صد و تعادل خراب میکنه مثل من 😂 بعضیا خدادای خوبند دیگه 😁چرا دستش میزنی

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
    1. مانی

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      دقیقا
      فکر کن الان تمام طراح‌ها جمع بشن و زیباترین ماشین رو طراحی کنن
      سال بعد دوباره اینا رو جمع کنن چه تضمینی و یا دلیلی‌ وجود داره که طراحی
      دوم زیباتر از اولی‌ بشه ممکنه ماشین دوم مدرن تر و همگامتر با مد روز باشه
      اما اینکه صد در صد زیباتر باشه غیر ممکنه،من طراحی بیرونی این نسل رو دوست دارم
      توی ماشین هم که دوباره مانیتور‌ها جدا شده و فرم روی درها که پیوسته با داشبورده خوبه
      اما خود داشبورد ساده شده و اون حالت اشرافی قبلی‌ که چوب و چرم فلز بود رو نداره

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
    2. Milad AMG

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (186 ديدگاه)

      خدایی این چه متنی عه ؟؟!!
      نویسنده هر جور عشقش کشیده
      این بینوا رو کوبیده
      سلیقه هم حدی داره

      موافقم ۴
      مخالفم ۳
    3. AMH-mc20

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (131 ديدگاه)

      اره واقعا یکم از نیسان یابگیره با gtr و ۳۷۰z هنوز دست نزده بهشون چقدر خوبن اخه،من خودم چراغ جلو s جدید رو دوست دارم اما به نظرم کابین خوشگل شده ولی اصلا از صفحه نمایش بزرگ خوشم نمیاد، مخصوصا اکه دکمه هم نداشته باشه خیلی بد میشه به نظرم کابین رو دست نمیزدن بهتر بود چون واقعا همه کمپانی ها ددارن شورشو با صفحه نمایش بزرگ در میارن ولی کمپانی هایی مثل پاگانی و لامبورگینی واقعاا کنسول زیبایی دارن که سرشار از دکمه هست من واقعا اونجوری بیشتر دوست دارم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1086 ديدگاه)

    افول به معنای واقع کلمه…
    اوه پویایی و شکوه نسل قبل کجا تو این دیده میشه؟
    نباید این کارو حداقل با s میکردی.

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۱۱
    1. Milad AMG

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (186 ديدگاه)

      شما به فکر ولووت باش
      بنز بلده چی کار کنه…

      موافقم ۵
      مخالفم ۱۱
    2. AMH-mc20

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (131 ديدگاه)

      گنندددد زد به تمام معنا { البته همه کمپانی ها حدیدا دارن گند میزنن چند تاشون خوب موندن فقط } اخه این چه کاریه؟؟!!!!!!! موتور v12 کجا رفت؟ چراغ های عقبش کجا رفت؟!!! از توش هم نگم که حالم به هم خورد اخه اون چیه یه صفحه بدون تناسب انداختی اونجا پس دکمه هاش کو؟ واقعا کمپانی ها دارن شورشو در میارن با صفحه بزرگ

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. SRT

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (107 ديدگاه)

    ایول چ تیتر خفنی،من نسل قبلو بیستر قبول دارم

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۳
  4. علی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (4 ديدگاه)

    هر دو قشنگن ولی نسل جدید قشنگ تره،اگر از نزدیک ببینیمشون نظرمون عوض میشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۳
  5. AMH-mc20

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (131 ديدگاه)

    کلا از این نسل های جدید بنز فقط amg gt 63s 4 door ، cls ، a class خوشم اومد بقیه خیلی بی ریختن

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا